Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:20

mirriezz schreef:
Palmera, daarvoor heb ik denk ik een goed voorbeeld. Ik heb gewerkt bij dat restaurant met die gouden bogen. Op een dag met buitentemperatuur 38/39 graden viel de airco uit, was in een weekend, geen monteur te pakken te krijgen. En het was natuurlijk druk met alle dagjesmensen die eten kwamen halen.

Deze werkgever schrapte als coulance de regel dat er niet gedronken mocht worden. Vanwege veiligheid mocht dit niet bij de frituur, maar wel op andere posities. Degene aan de frituur werd max elk halfuur, maar ik denk eigenlijk elk kwartier even overgenomen en weggestuurd om wat te drinken. De bedrijfsleider stond persoonlijk op de vloer om erop toe te zien dat iedereen genoeg dronk.

Op die manier kun je met je werknemers meedenken. Die airco was niet gerepareerd, iedereen had het bloedheet, maar ook iedereen ging met goede moed aan de slag.



Palmera schreef:
Mooie voorbeelden Mirriezz. Bedenk je wel dat niet ieder bedrijf zo kan werken als die met de letter M. Bij mij gaat zo'n werkwijze niet op.

Je bent er tenslotte om te werken en daar krijg je salaris voor. Het is geen speelplaats. Als de omstandigheden niet bevallen mag je weg. Maar moedwillig langzamer werken is voor mij een absolute no.


Wist niet zeker of die van jou kwam die opmerking aangezien er nog ander zo reageren, maar blijkbaar komt die idd van jou. Of leg mij uit hoe ik dit anders kan interpreteren


Wat betreft de zonnebrand geef ik jou gelijk :j
Maar ik en meerdere collega’s (transport in het algemeen) denken er echt niet aan om dit te smeren als we de hele dag bezig zijn. Echter als dit er staat kan ik me wel inbeelden dat dit gesmeerd word als je toch niet kunt/moogt laden...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:23

@a3a1, wrong!!!, Oostblokkers klagen net zo hard, uhmmmmmm nog harder alleen gaat dat in hun eigen taal...als wij dat net zo zouden doen met dito scheldwoorden, staan we meteen buiten...

Ik werk samen met ze dus weet dit, maar geld gaat voor alles...en ook omdat zij elk jaar belasting bij moesten betalen, werken ze niet meer dan 38 uur nu...dan zijn er nog die langer moeten werken dan 8 uur van de baas en doen dit, die echt nog niet weten wat wel en niet mag...komen ze nog achter...

Wat een aannames in dit topic zeg, vooroordelen gebaseerd op niet echt weten wat er speelt.

Ik jan je wel zeggen dat de Polen echt alkeet voor geld hier zijn en ons flink kunnen uitkotsen...heel begrijpelijk, omdat de meesten uiterst onrespectvol worden behandeld...

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:28

Dus omdat ik niet de werkwijze heb van de grote letter M keten doe ik gelijk alles fout? Het word steeds fraaier hier. 8)7
Er zijn meerdere wegen naar Rome hè, ook zonder airco. ;)

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:33

Palmera schreef:
Dus omdat ik niet de werkwijze heb van de grote letter M keten doe ik gelijk alles fout? Het word steeds fraaier hier. 8)7
Er zijn meerdere wegen naar Rome hè, ook zonder airco. ;)


Nee, het gaat om het water gedeelte
Er worden positieve dingen gezegd over hoe het ook kan ZONDER airco en dan kom jij met dat het niet gaat.
Airco die niet gaat begrijp ik, maar de rest uit dat bericht? Het vetdgedrukte uit dat bericht?

Nergens, maar dan ook nergens in dit topic zie ik iets postief uit jou berichten voorbij komen voor of over werknemers
Precies alsof ze voor jou een jammerlijk noodzakelijk iets zijn.

Het kan heel goed zijn dat dit voor jou niet zo is, maar dan zie ik dit niet terug in jou berichten...
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 20-07-18 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:33

Waves schreef:
Sommige mensen hier moeten even een basiscursusje economie gaan doen.


Lesje 1:
De werkgever bezit de productiemiddelen (en is daarmee altijd in het voordeel), de werknemer bezit zijn arbeid en verkoopt die.
Als je wil dat een werknemer investeert in de productiemiddelen dan zal hij daar ook een aandeel in willen en dus aandeelhouder worden. Over het algemeen zal een medewerker echter de prijs van zijn arbeid verlagen als dat nodig is. Iets wat vrijwel automatisch gebeurd als de economie slechter is en werkgevers het dus zwaarder hebben. De onzichtbare hand van de markt.

Einde les 1.

Les 2 gaat over vakbonden en rechten.

Hoewel ik het idee heb dat sommigen hier die les liever overslaan en slavernij op basis van kost en inwoning ook helemaal prima zouden vinden...
Mwoh, ik gok dat 2 titels inmiddels wel voldoende zijn, voor mij geen economielessen ;)

D'r klopt overigens weinig van je bericht/les.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:42

Indestal schreef:
Allill, tegen kou kun je je kleden, tegen hitte niet....net als met paarden he? Ook al snappen sommigen dat ook niet :+


Makkelijk praten als je zelf in een andere situatie zit.
Klopt, tegen kou kun je je kleden. Maar stel nu dat het te koud zou zijn, moet werkgever dan voor passende kleding zorgen? Of enkel een werkplaats verschaffen en dan is het verder aan werknemer om arbeid te verrichten?

Het enige punt dat ik probeer te maken: Waarom zou werkgever al de kosten op zich moeten nemen? Omdat het zijn bedrijf is? Omdat hij het meeste geld heeft? Omdat hij er het meest aan verdient? Heel erg bot dit, maar er zijn meer werknemers, dat is gewoon een keihard feit. En nee, ik zeg nu niet dat alles vervangbaar is en werkgever alles kan maken. Uiteindelijk verdienen zowel werkgever als werknemer aan de samenwerking, waarom dan niet beide investeren? Uiteraard gelijkwaardig en in balans.

En je kent mijn situatie niet, dus ook niet over oordelen ;)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:44

GUSTIxBILL schreef:
Wou mijn bericht niet te lang maken of teveel details geven over werkgevers ;)
Ik wou vooral aan Ailill duidelijk maken dat ook werknemers mits correct behandeld toegevingen kunnen en willen doen :j

Excuses als dat in het eerste bericht niet voldoende naar voor gekomen is
Bedankt voor de toevoeging :)

Uiteindelijk is het allemaal heel simpel: Je kunt of allen je eigen aandeel grijpen, of je kunt met z'n allen samenwerken. Soms doet de een meer en dan weer de ander, zolang het niet volledig ten koste gaat van iemand, is dit denk ik de beste samenwerking. Overduidelijk niet het geval bij TS.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:47

GustxBill: leer eens lezen. Mijn werknemers drinken, zoals eerder gezegt, het hele jaar rond wat ze willen en op mijn kosten. Nog steeds niet goed?

En iedereen die maar blijft brabbelen over slavernij: enig benul wat jullie zeggen? Ooit een geschiedenisboek opengeslagen en eens iets gelezen over slavernij?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:51

GUSTIxBILL schreef:
Palmera schreef:
Dus omdat ik niet de werkwijze heb van de grote letter M keten doe ik gelijk alles fout? Het word steeds fraaier hier. 8)7
Er zijn meerdere wegen naar Rome hè, ook zonder airco. ;)


Nee, het gaat om het water gedeelte
Er worden positieve dingen gezegd over hoe het ook kan ZONDER airco en dan kom jij met dat het niet gaat.
Airco die niet gaat begrijp ik, maar de rest uit dat bericht? Het vetdgedrukte uit dat bericht?

Nergens, maar dan ook nergens in dit topic zie ik iets postief uit jou berichten voorbij komen voor of over werknemers
Precies alsof ze voor jou een jammerlijk noodzakelijk iets zijn.

Het kan heel goed zijn dat dit voor jou niet zo is, maar dan zie ik dit niet terug in jou berichten...
Nergens kom je iets positiefs tegen? Dan moet je echt beter leren lezen.

Haar berichten zijn eerlijk, duidelijk en, in mijn optiek, fair. Sterker nog, ik zou met plezier een zomer komen werken daar ;)

Ik krijg juist het gevoel binnen dit topic dat de werkgever de grote boeman is, de knopjes v.h. weer in beheer heeft en alleen maar op de centen zit. En dat de werkgever enkel moet investeren.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:03

Ailill schreef:
GUSTIxBILL schreef:
Wou mijn bericht niet te lang maken of teveel details geven over werkgevers ;)
Ik wou vooral aan Ailill duidelijk maken dat ook werknemers mits correct behandeld toegevingen kunnen en willen doen :j

Excuses als dat in het eerste bericht niet voldoende naar voor gekomen is
Bedankt voor de toevoeging :)

Uiteindelijk is het allemaal heel simpel: Je kunt of allen je eigen aandeel grijpen, of je kunt met z'n allen samenwerken. Soms doet de een meer en dan weer de ander, zolang het niet volledig ten koste gaat van iemand, is dit denk ik de beste samenwerking. Overduidelijk niet het geval bij TS.


Idd
Het is geven en nemen van beide kanten uit. In mijn 2 voorbeelden hebben alle partijen evenveel gegeven en genomen in mijn ogen.
Chauffeurs zijn er financieel op achtzruit gegaan door de onbetaalde pauzes maar wel nog steeds 15h aanwezig zijn, wat nu nog in werking is deze week
Werkgever maakt deze week extra omzet omdat hij open is, maar moet werknemers wel een week langer betalen, en het drinken en de ijsjes zijn ook niet gratis.
Maar beide partijen hebben wel toegevingen gedaan. En zo kan het dus ook :j

Palmera, weet niet hoe het daar zit, maar hier in belgie hoort werkgever standaard onbeperkt water en een degelijke wc gratis ter beschikking te stellen. Doet deze dat niet is ie verplicht iets meer als een euro per uur extra te betalen aan de werknemer. Het ging om het feit dat jij uitdrukkelijk zegt dat ze dus niet even bij de bron wegmogen om te drinken. Want “die werkwijze gaat bij mij niet op”. Dat je daarna zegt dat ze wel onbeperkt mogen drinken (na alle commentaar) staat los van die opmerking. En wat in belgie dus ook een basisrecht is...
Maar nogmaals, volgens mij begrijpen wij elkaar totaal niet, kan aan mij liggen, aan jou manier van communiceren. Of beide.
Let’s agree to disagree.
Hier gaan we het gewoon niet met elkaar over eens geraken

Er zijn ook duidelijke verhalen waar een werkgever ook positief neergezet word, waar ook toegevingen van werknemers genoemd worden. Maar dan de opmerking dat je haast medelijden krijgt met Nederlandse werkgevers? Mwah, dan heb je je standpunt heel duidelijk gemaakt wat je er echt van denkt...

Trouwens Palmera, ik heb jou aangesproken maar er zitten er nog wel degelijk nog andere in dit topic met dat soort opmerkingen. Ik had het dus niet persoonlijk op jou moeten spelen nadat jij de zoveelste was met zo’n opmerking

Kinke

Berichten: 20519
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:15

Gusti, je hebt geen vakantiedagen meer door ziekte van vorig jaar?

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:22

Ailill schreef:
Indestal schreef:
Allill, tegen kou kun je je kleden, tegen hitte niet....net als met paarden he? Ook al snappen sommigen dat ook niet :+


Makkelijk praten als je zelf in een andere situatie zit.
Klopt, tegen kou kun je je kleden. Maar stel nu dat het te koud zou zijn, moet werkgever dan voor passende kleding zorgen? Of enkel een werkplaats verschaffen en dan is het verder aan werknemer om arbeid te verrichten?

Het enige punt dat ik probeer te maken: Waarom zou werkgever al de kosten op zich moeten nemen? Omdat het zijn bedrijf is? Omdat hij het meeste geld heeft? Omdat hij er het meest aan verdient? Heel erg bot dit, maar er zijn meer werknemers, dat is gewoon een keihard feit. En nee, ik zeg nu niet dat alles vervangbaar is en werkgever alles kan maken. Uiteindelijk verdienen zowel werkgever als werknemer aan de samenwerking, waarom dan niet beide investeren? Uiteraard gelijkwaardig en in balans.

En je kent mijn situatie niet, dus ook niet over oordelen ;)


Omdat de werkgever verplicht is om te voldoen aan de arbeidsomstandigheden en daar vallen hitte en kou onder.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:24

Kinke, Onze vakantiedagen worden opgebouwd in belgie doormiddel van gewerkte dagen
Aangezien ik bij mijn vorige werkgever met weekcontracten werkte heeft hij geen contracten aangemaakt voor die weken/maanden nadat ik bij hem in een burn-out ben geraakt. Dus tellen deze dagen niet mee.
Hierna heeft mijn huidige werkgever mijn op een Luxemburgs contract aangenomen voor op frankrijk te rijden. Hierdoor heb ik als gewerkte dagen of hieraan gelijklopende dagen maar 10 vakantiedagen opgebouwd.
In mei ben ik naar Belgisch contract en dit werk (zelfde broers) omgegaan. En heb ik mijn dagen moeten inzetten voor de verhuis en emigratie van mijn vriend uit Groningen naar waar ik woon.
Volgend jaar ga ik dus ook maar een 10tal dagen hebben.

Ik heb wel recht op aanvullende dagen tot de 20 dagen, maar deze worden dan het jaar daarop financieel in mindering gebracht. Dus eigenlijk heb ik dan volgend jaar 10 dagen onbetaalde vakantie aangezien ik dan ook maar recht hev op een 10 dagen. En dan blijft dit een cirkel. Dan bijt ik liever nu even door de zure appel dan het te laten aanslepen

Dat is toch wat mij uitgelegd is door de Rjv
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 20-07-18 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20519
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:25

Indestal, ik snap je frustratie. Ik heb bij een zelfde soort bedrijf gewerkt, dan wel op kantoor en redelijk opgeleid. In dat bedrijf waren ook veel laag opgeleiden en Polen. En het was een komen en gaan van tijdelijke krachten. Ik hing iedere dag meerdere keren met de vaste intercedentes aan de telefoon om nieuwe mensen te regelen als er weer iemand niet kwam opdagen of weg was gestuurd. Vies/ongezond en soms gevaarlijk werk voor het minimumloon. Echt schandalig hoe men daar behandeld werd.
Voor ik daar werkte had ik ook niet gedacht dat er zulke slechte werkgevers zijn, en dit betrof ook nog een quote 500 familie, maar ja, er is een reden dat bepaalde mensen rijk worden en anderen nooit :(

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:07

Amandavd schreef:
Ailill schreef:
Klopt, tegen kou kun je je kleden. Maar stel nu dat het te koud zou zijn, moet werkgever dan voor passende kleding zorgen? Of enkel een werkplaats verschaffen en dan is het verder aan werknemer om arbeid te verrichten?

Het enige punt dat ik probeer te maken: Waarom zou werkgever al de kosten op zich moeten nemen? Omdat het zijn bedrijf is? Omdat hij het meeste geld heeft? Omdat hij er het meest aan verdient? Heel erg bot dit, maar er zijn meer werknemers, dat is gewoon een keihard feit. En nee, ik zeg nu niet dat alles vervangbaar is en werkgever alles kan maken. Uiteindelijk verdienen zowel werkgever als werknemer aan de samenwerking, waarom dan niet beide investeren? Uiteraard gelijkwaardig en in balans.

En je kent mijn situatie niet, dus ook niet over oordelen ;)


Omdat de werkgever verplicht is om te voldoen aan de arbeidsomstandigheden en daar vallen hitte en kou onder.
Het enige banketstaaf is, dat in de meeste gevallen, wat betreft de hitte, er niets over op papier staat. Uitzonderingen, zoals binnen dit topic buiten beschouwing gelaten. In sommige gevallen is er dus inderdaad een protocol. Vaak niet. Ik vind het dan ook meer dan goed dat het nu, gezien de omstandigheden, wel besproken gaat worden. En dat er dan ook dus zaken op papier/CAO komen te staan.

Dit gaat alleen niet van de een op de andere dag. In extreme gevallen, zoals enkele binnen dit topic beschreven, moet je wat mij betreft als werkgever direct en adequaat handelen. Uitval van personeel is uitval van productie = geen inkomsten.

Echter, dit soort zaken vragen wel beleid en visie, dat kost tijd. Ik verwacht, zeker in de toekomstige jaren, dat hier echt wel een beleid over gaat komen. Zal iedereen hier tevreden mee zijn? Nee, dat verwacht ik niet. Letterlijk iedereen zal linksom of rechtsom iets moeten inleven, niet vanuit de vakbond(en) dan wel vanuit de overheid.

Ik hoop dat het die kant op gaat en dat er actie gaat worden ondernomen.

Cowboy55
Berichten: 8489
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:17

Ailill schreef:
Het enige banketstaaf is, dat in de meeste gevallen, wat betreft de hitte, er niets over op papier staat. Uitzonderingen, zoals binnen dit topic buiten beschouwing gelaten. In sommige gevallen is er dus inderdaad een protocol. Vaak niet. Ik vind het dan ook meer dan goed dat het nu, gezien de omstandigheden, wel besproken gaat worden. En dat er dan ook dus zaken op papier/CAO komen te staan.

Dit gaat alleen niet van de een op de andere dag. In extreme gevallen, zoals enkele binnen dit topic beschreven, moet je wat mij betreft als werkgever direct en adequaat handelen. Uitval van personeel is uitval van productie = geen inkomsten.

Echter, dit soort zaken vragen wel beleid en visie, dat kost tijd. Ik verwacht, zeker in de toekomstige jaren, dat hier echt wel een beleid over gaat komen. Zal iedereen hier tevreden mee zijn? Nee, dat verwacht ik niet. Letterlijk iedereen zal linksom of rechtsom iets moeten inleven, niet vanuit de vakbond(en) dan wel vanuit de overheid.

Ik hoop dat het die kant op gaat en dat er actie gaat worden ondernomen.


Weer een hele nieuwe set regeltjes verzonnen door mensen die nog nooit een bedrijf van binnen hebben gezien?! Nee, alsjeblieft niet zeg. Laat de arbeidsmarkt het lekker zelf regelen!

Er komt een enorme schaarste aan van werknemers. Dat betekent dat de werknemer de keuze heeft. Biedt jij slechte arbeidsomstandigheden aan, dan vind je (bijna) niemand meer. Mag je als kwaadwillende werkgever het werk lekker zelf gaan doen. 1000x effectiever dan een set regeltjes te verzinnen die controleurs juist bij die slechte werkgevers toch niet durven te handhaven omdat ze dan het risico lopen klappen te krijgen.....

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:24

Myrthe3 schreef:
Vind het allemaal zo zwaar overdreven :o
Zal wat zijn als iedereen z'n bijltje erbij neer legt.


Voor mensen op kantoor in de airco met standaard een fles water of ander drinken naast zich is het overdreven inderdaad. Voor mensen die fysiek zwaar doen en veel lopen en tillen en dergelijke absoluut niet, sommige mensen mogen niet eens drinken op hun werkplek en moeten dat dus ook in de pauze doen. Een extra pauze is dan dus best fijn

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:09

Cowboy55 schreef:
Ailill schreef:
Het enige banketstaaf is, dat in de meeste gevallen, wat betreft de hitte, er niets over op papier staat. Uitzonderingen, zoals binnen dit topic buiten beschouwing gelaten. In sommige gevallen is er dus inderdaad een protocol. Vaak niet. Ik vind het dan ook meer dan goed dat het nu, gezien de omstandigheden, wel besproken gaat worden. En dat er dan ook dus zaken op papier/CAO komen te staan.

Dit gaat alleen niet van de een op de andere dag. In extreme gevallen, zoals enkele binnen dit topic beschreven, moet je wat mij betreft als werkgever direct en adequaat handelen. Uitval van personeel is uitval van productie = geen inkomsten.

Echter, dit soort zaken vragen wel beleid en visie, dat kost tijd. Ik verwacht, zeker in de toekomstige jaren, dat hier echt wel een beleid over gaat komen. Zal iedereen hier tevreden mee zijn? Nee, dat verwacht ik niet. Letterlijk iedereen zal linksom of rechtsom iets moeten inleven, niet vanuit de vakbond(en) dan wel vanuit de overheid.

Ik hoop dat het die kant op gaat en dat er actie gaat worden ondernomen.


Weer een hele nieuwe set regeltjes verzonnen door mensen die nog nooit een bedrijf van binnen hebben gezien?! Nee, alsjeblieft niet zeg. Laat de arbeidsmarkt het lekker zelf regelen!

Er komt een enorme schaarste aan van werknemers. Dat betekent dat de werknemer de keuze heeft. Biedt jij slechte arbeidsomstandigheden aan, dan vind je (bijna) niemand meer. Mag je als kwaadwillende werkgever het werk lekker zelf gaan doen. 1000x effectiever dan een set regeltjes te verzinnen die controleurs juist bij die slechte werkgevers toch niet durven te handhaven omdat ze dan het risico lopen klappen te krijgen.....
Daarom benoem ik ook eerst de vakbond, die hebben net wat meer inside informatie. Het liefst in zo direct mogelijke samenwerking met de medewerkers waar het over gaat.

Wat betreft je tweede punt, dit geldt voor sommige branches inderdaad, voor productie zie ik dat anders. Helaas. Het is een combi van een vies wereldje van bovenaf vs. letterlijk niet voor jezelf op kunnen v.d. medewerkers, want de gevolgen zijn te groot. Wat op zich al een groot schandaal is. Feit blijft echter wel dat de roulatie enorm hoog is en er toch nog steeds mensen aan het werk zijn.

Trek je deze lijn, dus macht vs. niet kunnen handelen door naar hitte, dan krijg je dus voorbeelden zoals binnen dit topic. Zijn andere zaken, zoals bijv. pauzes/vrije dagen/minimumsalaris vroeger wel in goed overleg tussen werkgever en nemer besloten? Nope, ging vrijwel altijd van bovenaf, meestal in overleg met zoveel mogelijk partijen (al ben ik het ermee eens dat de daadwerkelijke werknemer onvoldoende recht van spreken had/heeft). Enkel bij echt optreden, bijv. staken, dan zie je wel actie = reactie. Dan moeten beide partijen overleggen.

Dus, hoe stom ook, dit heeft, voor de lange duur, tijd nodig. Acuut handelen is incidenteel een optie, maar voor het grote plaatje is meer werk nodig. Ik hoop zoveel mogelijk met werknemers waar het over gaat. Enkel partijen met een monopoliepositie, die hebben vaak nog veel meer vrij spel, helaas :(

Cowboy55
Berichten: 8489
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:07

Ailill schreef:
Daarom benoem ik ook eerst de vakbond, die hebben net wat meer inside informatie. Het liefst in zo direct mogelijke samenwerking met de medewerkers waar het over gaat.

Wat betreft je tweede punt, dit geldt voor sommige branches inderdaad, voor productie zie ik dat anders. Helaas. Het is een combi van een vies wereldje van bovenaf vs. letterlijk niet voor jezelf op kunnen v.d. medewerkers, want de gevolgen zijn te groot. Wat op zich al een groot schandaal is. Feit blijft echter wel dat de roulatie enorm hoog is en er toch nog steeds mensen aan het werk zijn.

Trek je deze lijn, dus macht vs. niet kunnen handelen door naar hitte, dan krijg je dus voorbeelden zoals binnen dit topic. Zijn andere zaken, zoals bijv. pauzes/vrije dagen/minimumsalaris vroeger wel in goed overleg tussen werkgever en nemer besloten? Nope, ging vrijwel altijd van bovenaf, meestal in overleg met zoveel mogelijk partijen (al ben ik het ermee eens dat de daadwerkelijke werknemer onvoldoende recht van spreken had/heeft). Enkel bij echt optreden, bijv. staken, dan zie je wel actie = reactie. Dan moeten beide partijen overleggen.

Dus, hoe stom ook, dit heeft, voor de lange duur, tijd nodig. Acuut handelen is incidenteel een optie, maar voor het grote plaatje is meer werk nodig. Ik hoop zoveel mogelijk met werknemers waar het over gaat. Enkel partijen met een monopoliepositie, die hebben vaak nog veel meer vrij spel, helaas :(


Ik snap wat je zegt, maar je denkt voor een deel m.i. 'te groot'.

Ik zal je een voorbeeld geven: mijn werkgever is middelgroot, semi-overheid, zit in het milieu. Handhavingsambtenaren van allerlei pluimage lopen bij ons de deuren eruit. Controle na controle, op Arbo, op milieuregels, op veiligheid, op opslag van stoffen, noem maar op. Is verder prima, want als wij het als milieubedrijf al niet op orde hebben van wie mag je het dan verwachten.

Echter: tegenover ons ligt een metaalhandel. 1 directeur-eigenaar, 2 medewerkers en 2 loslopende Rottweilers/Dobermannen. Tokkiegehalte: 95+%. Ik kan van hieruit al wat dingen zien die ik als ik handhaver wat graag van dichtbij zou willen bekijken. Aantal bezoeken van handhavers aan dat bedrijf in de laatste 10 jaar? NUL! Want als je daar te serieus gaat controleren krijg je een knal voor je kaan of laten ze de honden los.

De grote bedrijven krijg je van bovenaf wel in het spoor. Een bedrijf zoals hierboven beschreven (en bijna iedereen zal zo'n toko kennen) krijg je niet van bovenaf in het spoor. Niet op het gebied van Arbo, niet op veiligheid, niet op minimum loon, niet op sociale zekerheid. Het enige dat je volgens mij bereikt is dat je de goedwillenden nog meer zinloos werk bezorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:31

flappie28 schreef:
Myrthe3 schreef:
Vind het allemaal zo zwaar overdreven :o
Zal wat zijn als iedereen z'n bijltje erbij neer legt.


Voor mensen op kantoor in de airco met standaard een fles water of ander drinken naast zich is het overdreven inderdaad. Voor mensen die fysiek zwaar doen en veel lopen en tillen en dergelijke absoluut niet, sommige mensen mogen niet eens drinken op hun werkplek en moeten dat dus ook in de pauze doen. Een extra pauze is dan dus best fijn


Ik doe zelf ook fysiek zwaar werk ;)
Niet mogen drinken vind ik not done met dit weer, die mogelijkheid moet er zeker zijn.

Nogmaals; aanpassingen prima en nodig, verwachten dat de baas zegt ga lekker naar huis neus peuteren vind ik zwaar overdreven.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:10

@allill, op je vraag, stel als het te koud is, moet een werkgever voor passende kleding zorgen? Het antwoord is JA..

Mijn echtgrnoot werkt regelmatig in open nog in aanbouw zijnde fabriekshallen en hij krijgt dus standaard als bedrijfskleiding warmte ondergoed met lange mouwen en lange benen en speciale extra dikke winterjassen met btandvertragende buitenzijde.

Zelf heb ik in een ijzerhandel administratief werk gedaan, de hal was volgens de arbo te koud, te oud en volgens de richtlijnen moest daar dus gemoderniseerd worden, dus JA.

Allill, ik snap nog steeds je redenatie niet waarom een werkgever niet hoeft te zorgen dat zijn personeel veilig en gezond zijn werk kan doen, echt ik snap totaal niet wat je wil zeggen hoor! Dus wij zouden van ons mimimum JEUGDloon nog eens extra moeten gaan inleveren om de te zorgen dat de multinational zijn plafondventilatoren op orde heeft? Om een groep van 50-60 mensen, elke dag weer in een hoog prestatietempo te laten werken?

Kijk je neer op lager geschoold werk, wat overigens door het gros NIET-lager geschoolde arbeider doet? Denk je echt dat er in deze no-nonsense cultuur over een blauwe nagel wordt gezeurd? Dit zijn aanpakkers he, geen kasplantjes...maar er zijn grenzen en die zijn in deze arbeidersgroep al te ver opgerekt.


Allill, uitval van personeel is er dagelijks en instroom ook weer, omdat men met het fenomeen Flexkracht werkt, altijd meer in dienst dan echt nodig op paper dan he....het werkelikke dagrooster worden een paar uur voor anvang dienst gemaakt, dus uitzendorganisaties werken met een groep mensen die beschikbaar zijn, VERplicht beschikbaar zijn en op het laatste moment horen of ze daadwerkelijk ingeroosterd zijn, toch niet ingeroosterd die dag? Is geen geld die dag..
Nummers dus, geen collega’s, vaste werknemers, nee nummers en dat is het makkelijke van het omzeilen...de visvijver waar je uit vist....kijken wie het snelst en hard kan werken, het geld het hardst nodig heeft, het onderdanigst is....heb je commentaar, sta je buiten...je bent nl geen vaste medewerker en het bedrijf gaat nooit hierop stuk, produktie staat nooit stil...natuurlijk komen er mensen binnenwaaien die je na 1 dag nooit meer terug ziet...

Allil, je arbeidsomstandigheden haal ik uit je profiel, het weinige wat er instaat, is in dit verband wel leidend, niet te vergelijken nl met wat ik aanhaal en daarom in mijn ogen ook erg mank.

Myrthe, wat een rare opmerking, verwachten dat de baas zegt ga neuspeuteren...

Ga mij onderhand wel,afvragen wat jij onder fysiek werk verstaat, wat voor werk jij doet.
Laatst bijgewerkt door Indestal op 20-07-18 16:32, in het totaal 4 keer bewerkt

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:18

Heb niet alle pagina's doorgelezen maar ik vind dat werkgevers zich wel enigszins kunnen aanpassen aan het weer. Door bijvoorbeeld airco, ventilator... Maar al is dat niet mogelijk kan je het al wat draaglijker maken door je werknemers veel te laten drinken (ook op plekken waar dat eigenlijk niet mag, mits de veiligheid niet in het gedrang komt), ze wat langer over het werk laten doen en evt zelf even overnemen voor wat korte pauzes tussendoor. Meer opties zijn er niet altijd maar je kan het wel iets makkelijker maken.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:48

Myrthe3 schreef:
Indestal schreef:


Ach Karuna, ik ga er verder niet op in. Knap dat jij m'n dag in kan delen, waren het maar 8 uren.

Men moet eens niet zo piepen om het minste of geringste. Wat extra drinken en je er naar kleden, probleem opgelost. Wettelijk gezien heb je ook vrij weinig rechten.


Nou het is duidelijk dat jij al wat last van hittestress hebt. Beetje meer empathie zou wel op zijn plaats zijn.[/[quote]


Dit is niet mijn quote en alle zinnen in jouw bericht zijn niet van mij.....Myrthe, zou je goed willen quoten???

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:49


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:52

Inderdaad een haatspel geworden! Als je een reele situatie schetst, word je gewoon niet geloofd, of als zeikerd neer gezet.

Mijn situatie is nl niet iets bijzonders, vele dit soort bedrijven, maar onder de aandacht brengen heeft gewoon geen zin, de beterweters halen het onderuit.

Ik ontstip ook!