Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:16

Wij worden extra aangespoort door te werken! Als de hoeveelheid niet gehaald wordt, zelfs gemopper...

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:32

Amyyy schreef:
Wordt het niet eens tijd voor een siësta hier? Deze temperaturen komen overeen met de temperaturen van zuid Europa,ook nu met deze luchtvochtigheid. Waarom is het daar heel gewoon en wordt dat hier uitgelachen?

De siësta verdwijnt langzaam aan, hoor! ;)

Verder? Als je niet tegen de omstandigheden op je werk kan moet je echt wat anders zoeken.

Klinkt hard, maar om van een werkgever te verwachten dat producties (half)stilgelegd worden, de omzet dus daalt maar wél aan het eind van de maand uitbetaald willen worden gaat te ver, hoor.

En: overal is wel wat. De een heeft het een paar weken wat warmer en de ander sjouwt zich suf het jaar rond. ;)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:36

Nou ach, in Spanje en Portugal wordt er gewoon doorgewerkt met deze temperaturen hoor....wellicht in vakantie oorden zijn de restaurants en terassen dicht, in de fabrieken etc, werkt men gewoon door hoor.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:00

Amyyy schreef:
Wordt het niet eens tijd voor een siësta hier? Deze temperaturen komen overeen met de temperaturen van zuid Europa,ook nu met deze luchtvochtigheid. Waarom is het daar heel gewoon en wordt dat hier uitgelachen?


In Brazilië geen siësta hoor, in sommige delen van Griekenland wel, maar ook niet alle bedrijfstakken....
Ik denk dat het siesta deel vooral voor niet werkenden en mensen met eigen winkel geld, maar de horeca bv meestal weer niet.....

En het tempo ligt op veel plekken echt niet lager....

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:27

Bij ons in de fabriek is het ook gauw 30 of 35 graden op de ene afdeling gauw 45 graden Door de machinespeciale die warmte af geven in het kantoortje hebben ze dan airco voor de stroom kasten daar is het 20 graden maar als je steeds heen en weer loopt daar word je juist ziek van ivm met temperatuur verschillen er wordt bij ons verder geen rekening gehouden even extra wat drinken verder niet en wij hebben ook hoofddeksel en bepaalde kleding aan als we zouden zeggen het is te warm om te werken prima neem je maar vrij maar kost je dan wel een dag

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 23:49

Als te warm om te werken moet de baas er wat aan doen.

Net weer info gehad. Vandaag is koeler gebleven. Nog meer sproeiers en kantoor met airco is ingericht als tijdelijke kantine. Zijn de dag beter doorgekomen. Ondanks hoop gesputter van de baas die het onzin vond toch maatregelen extra genomen hihi

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 00:20

Mooi! Ik ben heel blij dat te horen :)

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:05

karuna schreef:
Na vier uur werk is een half uur pauze verplicht. Na twee uur zowiezo sowieso plaspauze.



Ho, ho, geen onwaarheden gaan verkondigen.
Na 5,5 uur werk is een pauze van 30 minuten verplicht, eventueel op te delen in twee keer een kwartier.

http://www.arbeidstijdenwet.nl

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 19:21

Dan is dat laatste gewijzigd kennelijk in 2007 met rechttrekken op europees nivo Destijds was het deels onderdeel van mijn laatste baan. Dat was 4,5 uur werken en dan 30 minuten pauze. Niet opknippen in kwartieren. Ook bij schipholtaxi destijds na twee uur een kwartier pauze verplicht na 4 uur een verplchte half uurs pauze

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:55

De ATW is inderdaad verruimd in 2007.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:44

Myrthe3 schreef:
Ach Karuna, ik ga er verder niet op in. Knap dat jij m'n dag in kan delen, waren het maar 8 uren.

Men moet eens niet zo piepen om het minste of geringste. Wat extra drinken en je er naar kleden, probleem opgelost. Wettelijk gezien heb je ook vrij weinig rechten.


Ach, wie ben jij om te zeggen dat een ander 'niet moet"piepen"'...?

Tuurlijk hoef je dit topic niet te openen, maar tegen de tijd dat Kuruna qua schatting 'in het rood staat' loopt haar gezondheid gevaar.

Betaal je even haar WIA als je wil...?

Wettelijk gezien hoeft niemand mensen in loondienst te nemen.
Daar zij -tig andere opties voor.
....maar ALS iemand er voor kiest, heeft de werkgever simpelweg de plicht iemands gezondheid intact te houden.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:52

Citaat:
Verder? Als je niet tegen de omstandigheden op je werk kan moet je echt wat anders zoeken.

Klinkt hard, maar om van een werkgever te verwachten dat producties (half)stilgelegd worden, de omzet dus daalt maar wél aan het eind van de maand uitbetaald willen worden gaat te ver, hoor.



Dan moet je dus geen werknemers in dienst nemen, simpel zat.

And please, ga nou niet beweren dat bet een persoonlijk, individueel probleem zou zijn. ('Je zoekt maar wat anders.')
Niemand kan voorbij een bepaalde grens belast worden.

...in het leger hadden ze een prima oplossing: voordat je als officier je manschappen een zwaar parcours oid liet afleggen, eerst zelf die stormbaan over.
(Veel bazen, managers en andere duurbetaalden werken in een kantoor met airo....)

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:53

Ik werk in de glastuinbouw komkommers, lekker warm lekker vochtig lekker gratis sauna :D

Vanaf mei zitten wij al in deze hitte.
Tsja we krijgen als het echt niet te doen is even drink pauze of eerder pauze dan normaal.

Maar het werk moet af, maar goed wij weten eigenlijk niet beter.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:57

karuna schreef:
Ik werk niet meer maar kreeg de vraag gesteld. Or is er geloof ik wel. Maar is een klein bedrijf met 30 medewerkers of zo. De helft heeft airco op werkplek op kantoor of lab. Max 8 mensen moet dus in die hitte verblijven


Janneke2 schreef:
Tuurlijk hoef je dit topic niet te openen, maar tegen de tijd dat Kuruna qua schatting 'in het rood staat' loopt haar gezondheid gevaar.

Betaal je even haar WIA als je wil...?

Wettelijk gezien hoeft niemand mensen in loondienst te nemen.
Daar zij -tig andere opties voor.
....maar ALS iemand er voor kiest, heeft de werkgever simpelweg de plicht iemands gezondheid intact te houden.



Karuna stelt deze vraag voor een ander.
Ze werkt zelf niet. Haar WIA/WAO wordt al betaald.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:01

Ibbel schreef:
Vealosz schreef:
Zou wat zijn als iedereen zijn werk neerlegt omdat het te warm is... :')


Eén van de redenen waarom landen armer zijn, met een slechtere economie, naarmate het warmer is...
Het is helemaal niet gek dat Zuid-Italië armer is dan het noorden. Het is helemaal niet raar dat Afrika geen bloeiende economie heeft, noch in grote delen van India. Het is niet raar dat in de VS de meeste armoe is de warmere staten te vinden is (plus de grote steden, maar dat is een ander probleem).

Onder warme omstandigheden is het moeilijk lichamelijk (zwaar) werk te doen. En een economie heeft die basis van (zwaar) lichamelijk werk nodig voordat je (deels) kunt switchen naar 'white collar work'.
Interessant punt. Wat echter wel mijn persoonlijke ervaring is: Het leefritme ligt in vrijwel al die landen geheel anders dan bij 'ons'. In de ochtend werken, daarna een puur uur rust (tijdens de meest warme uren) en vervolgens nog door tot 8/9/10 uur. Daarna gaat men eten, noemen ze siësta ;)

Al ben ik het wel met je eens dat werken in zulke temperaturen, ongeacht het beroep, niet bevorderlijk is.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:06

Nielojram schreef:
karuna schreef:
Ik werk niet meer maar kreeg de vraag gesteld. Or is er geloof ik wel. Maar is een klein bedrijf met 30 medewerkers of zo. De helft heeft airco op werkplek op kantoor of lab. Max 8 mensen moet dus in die hitte verblijven


Janneke2 schreef:
Tuurlijk hoef je dit topic niet te openen, maar tegen de tijd dat Kuruna qua schatting 'in het rood staat' loopt haar gezondheid gevaar.

Betaal je even haar WIA als je wil...?

Wettelijk gezien hoeft niemand mensen in loondienst te nemen.
Daar zij -tig andere opties voor.
....maar ALS iemand er voor kiest, heeft de werkgever simpelweg de plicht iemands gezondheid intact te houden.



Karuna stelt deze vraag voor een ander.
Ze werkt zelf niet. Haar WIA/WAO wordt al betaald.


Zo, wat een k*t opmerking! Totaal niet gepast :n

Ik kan er met mn hoofd niet bij. 'Je moet niet zo zeuren, het werk moet af' 'productie draait gewoon door' 'zoek maar iets anders als je er niet tegen kan'

En dan? Iedereen ziek, zwak en misselijk? Lekker in de ziektewet? Allemaal ander werk gaan doen? Dan komt het werk uiteindelijk nog niet klaar, daar schiet je veel mee op! +:)+

Beetje symptoombestrijding, niet echt effectief volgens mij. De bron kun je niet aanpakken (tenzij iemand een klimaatveranderingsapparaat heeft), dus moet je op zoek naar andere, geschikte oplossingen.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:10

och och, waar zijn de stoere paardenmeisjes,30 boxen schoon en dames tevree das ook best een baan nu, oh en de drollen uit het land. paardje jasje op jasje af. het is warm daar moeten we het mee doen

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:46

Amyyy schreef:
Ik kan er met mn hoofd niet bij. 'Je moet niet zo zeuren, het werk moet af' 'productie draait gewoon door' 'zoek maar iets anders als je er niet tegen kan'


Ach, zo iemand heeft duidelijk niet een functie waarbij de krapte op de arbeidsmarkt duidelijk wordt...
Met name in productieomgevingen :')
En helemaal als je kwaliteit wilt leveren...

Heel hard om die opmerkingen lachen... :))

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:18

Ibbel, de Afrikaners bij ons werken met MET trui en lange mouwen en spijkerbroek aan, waar wij in korte broek en mouwloos tshirt....een totaal andere constitutie hebben deze mensen, nog geen zweetdruppetje, terwijl wij, de Europeanen, de Olannders, Spanjaarden en Polen (wij, de overige werknemers in dze produktiehal) zich kapot zweten, kapot van moeheid .

Overigens merk ik een verschuiving van arbeid, de distributiecentra gaan als paddestoelen uit de grond, kijk eens langs de snelwegen wat er wordt gebouwd...dit samen met de kassen, de boomgaarden is het nieuwe arbeiderssysteem...flexwerkers voor minimumloon....take it or leave it...Letterlijk!!! Voor jouw anderen en gewoon je norm halen he? Ook als het binnen 38 graden is.

Ennne heel wat 50+ers die er werken hoor, komen nl niet meer aan een fatsoenlijke baan en dit werk samen met de arbeidsomstandigen is zwaar, dat kan ik je vertellen! Niks ziek zwak en misselijk, dan ga je er nl uit, je bent nl flexwerker met een beschikbaarheidsrooster en kontracten van 3 weken die steeds verlengd worden, ben je niet voldoende inzetbaar, ziek, te moeilijk, klachten? Wensen? Dan wordt na die 3 weken gewoon je contract niet verlengd.

Een raar soort nieuwe arbeidsbeweging waar we met zijn allen echt niet blij mee hoeven te zijn! Maar niemand zal klagen, waarom niet? Omdat men het geld nodig heeft, omdat na dit er niets anders voor je is...zitten studenten tussen die hun studie hiermee betalen, oostblokkers en spanjaarden die in igen land niet de kost kunnen verdienen en de 50+ers die nergens aan de bak komen.

Ik denk dat de rest van studerend en werkend Nederland geen idee heeft!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 22:22

In dit geval heeft de vraagsteller de mazzel goed tegen warmte te kunnen en idd ook geen zweetdruppel produceert, sommige collegas trekken het nauwelijks. Hij heeft nu geluk s nachts te werken. Komende week wordt zwaarder door 1400/2200 op heetst van dag dus. Maar de warmte wil er niet lekker meer uit. De airco kantoorkantine werkt wel,

Wat betreft of ik werk? Ja mijn wao wordt betaald. En ook ik heb het geluk dat ik vrij aardig tegen warmte kan, ik zweet me het ongans alleen, blijf omkleden en water drinken en tempo gaat wat omlaag, maar kan er gelukkig dus ook goed tegen. :j

Maar daarin is idd een hoop gewijzigd, tempo moet omhoog, bazen zijn harder geworden, meer multinationals die alleen aan geld denken, medewerkers zijn nummers die uitwissebaar zijn. Zoals ook de uitgerekte werktijdenwet, gewijzigd in het voordeel van de baas. Flexwerkers die uitgebuit worden,

En de wil om te protesteren is bij jongeren aardig weg tegenwoordig. -O-

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:28

Ik moet zeggen, ik trek het ook niet hoor, en mijn baantje staat op de tocht. Ik werk maar 2 avonden, dan is het echt bloedheet omdat de warmte blijft hangen en weinig zuurstof, maar ik heb 2 dagen nodig om bij te komen...heb warmte uitslag op mijn benen en armen, mijn huid kan niet meer ademen door het zweet en het zout...maar geen kik he? Anders moet ik weg....naar wc hoef je niet, dat scheelt omdat je geen urine produceert...

Karuna, de jongeren protesteren helemaal niet! Maar het management is ook keihard, zit er voortdurend bovenop, dreigen met ontslag, voortdurend kommentaar, je doet nooit iets goed! Een hele bizarre mentaliteit die er is ontstaan. Moderne vorm van slavernij.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:43

Myrthe3 schreef:
Varkenshouderij, kassen net zo. Altijd warm, nu helemaal. Mag je je beschermende kleding ook niet uit doen. Kun je ook niet zeggen ik kap er mee, mij te warm. Niet voor niks dat er steeds meer Polen zijn die in deze sectoren werken; veel Nederlanders voelen zich te goed voor dit soort werk.



Jij hebt echt geen idee......geen idee hoeveel Nederlanders er bij ons werken? Zij voelen zich niet te goed hoor, werken voor minimum jeugdloon....de jeugd misschien? Omdat ze denken dat er nog meer voor ze te halen is? De ouderen weten al dat er niets meer te halen valt...en Polen? Die worden vers door Randstad zelf uit Polen gehaald...door het Poolse Randstad, inclusief Poolse recruiters in dienst van Randstad..
En waarom? Omdat die zo makkelijk uit te buiten vallen, met elkaar in een huis wonen, vast ook door Randstad aangeboden.

Het is dit soort organisaties die er voor zorgen dat er alleen Polen binnen dergelijke bedrijven binnen komen...ze willen de Nederlanders vaak niet eens, omzeilen van wetgeving...


En dat dogma, Nederlanders willen niet werken, voelen zich te goed er voor, is al lang achterhaald hoor! Jij voelt je er misschien te goed voor. Maar een heel klein percentage kan rondkomen van een uitkering, zeker diegenen die op latere leeftijd hun baan verliezen.

Ik zeg altijd als je wilt weten wat werken is, ga dan maar in de productie, dat is pas werken.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:47

Nounou..
Vind haar wel een punt hebben, hier op ons bedrijf hebben we heel veel roemenen en polen, nederlands? Mwah het clubje wordt steeds minder.

Het is keihard werken, we draaien gemiddeld van 6 uur 'sochtends tot 6 uur 'savonds in deze hitte, tegenwoordig wil iedereen die zeurt om een baan alleen "leuk" werk terwijl wij hier met "smart" hopen op meer werknemers om deze drukke maanden door te komen.

Dan zijn we hartstikke blij dat de polen en roemenen hier zijn, anders redden wij het echt niet. Dus er is altijd werk, als je maar wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:53

Indestal schreef:
Myrthe3 schreef:
Varkenshouderij, kassen net zo. Altijd warm, nu helemaal. Mag je je beschermende kleding ook niet uit doen. Kun je ook niet zeggen ik kap er mee, mij te warm. Niet voor niks dat er steeds meer Polen zijn die in deze sectoren werken; veel Nederlanders voelen zich te goed voor dit soort werk.



Jij hebt echt geen idee......geen idee hoeveel Nederlanders er bij ons werken? Zij voelen zich niet te goed hoor, werken voor minimum jeugdloon....de jeugd misschien? Omdat ze denken dat er nog meer voor ze te halen is? De ouderen weten al dat er niets meer te halen valt...en Polen? Die worden vers door Randstad zelf uit Polen gehaald...door het Poolse Randstad, inclusief Poolse recruiters in dienst van Randstad..
En waarom? Omdat die zo makkelijk uit te buiten vallen, met elkaar in een huis wonen, vast ook door Randstad aangeboden.

Het is dit soort organisaties die er voor zorgen dat er alleen Polen binnen dergelijke bedrijven binnen komen...ze willen de Nederlanders vaak niet eens, omzeilen van wetgeving...


En dat dogma, Nederlanders willen niet werken, voelen zich te goed er voor, is al lang achterhaald hoor! Jij voelt je er misschien te goed voor. Maar een heel klein percentage kan rondkomen van een uitkering, zeker diegenen die op latere leeftijd hun baan verliezen.

Ik zeg altijd als je wilt weten wat werken is, ga dan maar in de productie, dat is pas werken.


Echt serieus?! Weten wat werken is? Joh, ik werk 7 dagen per week 10 tot 12 uur per dag, met uitschieters naar 18. Fysiek zwaar werk, dus ja, ik weet heel goed wat werken is.

Het is niet voor niets dat in de veehouderij steeds meer buitenlandse mensen werken. En daar is niks mis mee! Maar heeft wel een reden. Er is een ernstig tekort aan koeienmelkers, en waarom? Omdat niemand dat wil doen.

En wat een ander denkt en vindt moet ie lekker zelf weten, ik vind het zo langzamerhand een miepers mentaliteit worden hier in NL.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 22:54

Ik ben als 12 jarige begonnen met aardbeien plukken, vanaf 15 mocht ik augurken aan plukken en vanaf 16 asperges steken. Geen afgedekte velden maar s ochtends en s avonds steken om verkleuren te voorkomen, geen loggend werk maar je eigen kist, steker en troffel meeslepen. Waren alleen mensen uit de buurt vooral iets ouderen bij de asperges en vooral vrouw. Augurken was een mix aardbeien vooral jongeren.

En nu als ik asperges steken zie pool, roemeen, bulgaar en vooral man. Luier liggen en afgedekt waardoor betere werktijden. Maar geen vacatures voor nederlanders. Helemaal geen enkele