mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 20:17

Onze zoon heeft in maart het schooladvies van de leerkracht gekregen voor mavo/havo.

Voor 15 maart moeten alle kinderen ingeschreven zijn voor het voortgezet onderwijs.

We hebben onze zoon keurig op tijd ingeschreven voor de mavo/havo klas op een kleine school.
Het advies van de leerkracht kan niet van afgeweken worden, ook al denk je als ouder dat je kind vwo heeft.

Ook een bevestiging van inschrijving op school X hebben we gekregen, daar op staat; gefeliciteerd uw zoon is toegelaten op school X. Hij is ingedeeld in klas mavo/havo1.

Op 15 mei kreeg ons kind de uitslag van de IEP toets.
Hieruit bleek ons kind een 99 (van de 100) te hebben gescoord.
Bijbehorend advies: VWO

Nu hebben wij gevraagd om een heroverweging van het schooladvies.
De leerkracht wil dit advies bijstellen naar havo/vwo.

Nu is het zo dat school X de klassen havo/vwo vol heeft.
School X wil dat we onze zoon opnieuw inschrijven en dan komt deze op een wachtlijst.
Nu vind ik dat heel raar, ons kind is op tijd ingeschreven.
Waarom dan opnieuw inschrijven en op een wachtlijst, die gehanteerd wordt op volgorde van binnenkomst.

Indien er geen plek vrij komt in de havo/vwo klas zal of onze zoon of naar een andere school moeten of toch gebruik moeten maken van de mavo/havo plek.

Maar we willen helemaal geen andere school zoeken, dit is onze school van keuze.
Ook willen we dat er onderwijs is die aansluit bij onze zoon. Ook hebben we helemaal geen zin in tijden van stress of onzekerheid of er een plek vrij komt op de havo/vwo klas.

Nu vraag ik mij af of school X dit wel mag; vragen om een nieuwe inschrijving?
Ze bieden immers het juiste schooltype aan (havo/vwo) en onze zoon is tijdig ingeschreven en we hebben een bevestiging van inschrijving. Scholen moeten het schooladvies hanteren van de leerkracht uit groep 8. Deze heeft het advies bijgesteld.

In rijksoverheid staat dit: Een aangepast schooladvies geeft recht op toelating tot de bijbehorende schoolsoort.

Mag school X onze zoon nu toch weigeren voor de havo/vwo klas, nu deze vol schijnt te zitten?
Ze weigeren hem dus niet voor de mavo/havo klas. Maar ons kind heeft recht op bijbehorend schooladvies havo/vwo.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:22

Tja.. heel vervelend allemaal. Maar als ze vol zitten, zitten ze vol. Ze kunnen moeilijk een kind uit de havo/vwo klas wegsturen zodat er plek is voor jouw zoon.

Ik denk dat het dan toch de wachtlijst wordt of een andere school die wel plek heeft en aansluit bij het basisschooladvies.

Sterkte in ieder geval!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:23

Hij is op tijd ingeschreven voor mavo/havo, niet voor havo/vwo. Dus het lijkt mij niet vanzelfsprekend dat hij dan zomaar in de havo/vwo klas gezet kan worden. Helemaal omdat ze ook aangeven dat de havo/vwo klas vol zit, dus dan kan hij er niet zomaar in geplaatst worden. Ik heb er verder geen verstand van, maar dit lijkt mij :)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:25

Het kind is dus toegelaten maar wel in een andere groep. Naderhand is het advies anders geworden maar in tussentijd is die klas vol. Lijkt me dat school dan dus in hun recht staat. Ze gaan immers geen plekken vrijhouden voor bijgestelde adviezen... Vrees dat je hier niet meer van kunt maken helaas.. wel echt balen!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:25

Hij is toegelaten voor de mavo, en je hebt hem voor de mavo klas tijdig ingeschreven, maar niet voor de havo/vwo klas. Als er tussentijds nog veel aanmeldingen zijn geweest voor de havo/vwo klas dan lijkt het mij logisch dat het vol zit. Je was inderdaad op tijd met inschrijven alleen voor het verkeerde niveau. Denk ik nou zo simpel of?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:26

Geen plek is geen plek lijkt mij.
Daar kan de school natuurlijk ook niet zoveel aan doen.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:29

Je hebt jouw zoon op tijd ingeschreven voor een mavo/havo klas. Daarvoor is hij geplaatst en hebben ze ook plek. Je hebt geen inschrijving gedaan voor een vwo klas, dus kunnen ze hem niet plaatsen als er geen plek is.

Ik weet niet wat ik zou doen in jouw plaats, maar de school doet imo niks verkeerd of fout.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 20:34

Ik snap ook wel vol=vol.

Maar alles wat ingeschreven wordt voor 15 maart, mag niet geweigerd worden. Bijvoorbeeld als er 100 kinderen aanmelden, terwijl er maar voor 80 plek is mogen ze die 20 ook niet weigeren.
Hij was dus tijdig ingeschreven, alleen niet voor het juiste niveau.

Het is ook eigenlijk belachelijk dat je kind voor 15 maart ingeschreven moet zijn en de uitslag van IEP toets pas op 15 mei bekend is. Je kind is dus ingeschreven gebaseerd op een menselijke inschatting van de leerkracht, terwijl de IEP toets je kind werkelijk test door middel van vragen en opdrachten.

Ik weet dat ik mogelijk aan het kortste eind trek, toch vind ik het ook wel fijn even mijn frustratie van me af te schrijven. En mogelijk ook te zien hoe anderen er over denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:35

Maar als op basis van jarenlange ervaring met jouw kind mavo/havo advies wordt gegeven en dan op basis van 1 toets een vwo advies. Waarom zou je dan je kind waarschijnlijk boven zijn kunnen op vwo willen zetten?

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:35

Zo werkt het helaas inderdaad. Maar vaak kan het helpen als de leerkracht van gr 8 contact op neemt met de school.
Gebeurt bij onze school regelmatig en onze school staat goed bekend, dus vaak kan de juf/meester wel iets regelen.
Succes!

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:36

De school heeft een beperkt aantal plaatsen ( want als je er eentje extra toelaat, waarom dan niet 10 extra? etc ) en die plaatsen zijn zo te lezen allemaal vergeven. Maar geen paniek, mocht het zo zijn dat je kind goed scoort in jaar 1 dan kan hij in jaar 2 opstromen mits daar plek is ( vaak wel, er zijn immers ook kinderen die afstromen. Ik ken je zoon niet, maar een citotoets is een moment opname van de huidige kennis en niet van de persoonlijkheid van je kind, een advies van de basisschool is niet alleen cijfermatig maar er wordt ook gekeken naar de ontwikkeling en vaardigheden van een kind. In twee jaar kan veel gebeuren, ik heb 4 jaar aan bovenbouwklassen VMBO KB en TL lesgegeven en je wil niet weten hoeveel ex-havisten in die klassen zitten. Mocht je echt heel graag willen dat hij in de havo/vwo klas terecht komt dan is het enige wat je kunt doen je zoon op de wachtlijst laten plaatsen of een andere school zoeken. En heel eerlijk.... als met het kerstrapport blijkt dat het Albert Einstein is dan is er vaak wel intern ruimte voor opstromen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:37

Moet je het wel willen om het uiterste er uit te halen als het voorheen mavo havo nieveau had maar nu met de goede ieptoets ineens hoger ingeschaald wordt?
Havo vwo is echt een wezenlijk verschil. Wij hebben twee van onze kinderen op havo vwo gehad en beide zijn afgestroomd. Er wordt heel veel zelfstandigheid gevraagd, veel huiswerk maken, planning en de stof gaat snel.
Niet dat ik zeg dat het een te hoog niveau is voor jullie zoon, maar denk er echt serieus over na of dit echt goed past bij jullie zoon.
Als hij mavo havo doet kan hij volgend jaar opstormen naar havo.

En ja.. vol is vol..

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:38

Anoniem schreef:
Maar als op basis van jarenlange ervaring met jouw kind mavo/havo advies wordt gegeven en dan op basis van 1 toets een vwo advies. Waarom zou je dan je kind waarschijnlijk boven zijn kunnen op vwo willen zetten?


Exact wat ik wilde zeggen.
Ik zou meer waarde hechten aan een lvs en advies van docent die het kind kent dan aan 1 afgenomen toets welke een momentopname is.

Als je kind start in mavo/havo en werkelijk een hoger niveau aan kan zal dat vanzelf duidelijk worden en kan je eventueel kijken naar doorstroom (mits zeer tijdig besproken!!).

Intervarno

Berichten: 1610
Geregistreerd: 13-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:40

Wat een vervelende situatie, ik kan me voorstellen dat jullie een wachtlijst of het zoeken van een andere school niet zien zitten. Helaas geldt wel dat als een klas vol is, leerlingen inderdaad voor die betreffende klas geweigerd kunnen worden. Dan moet er gezocht worden naar een alternatieve plek, dus een andere klas of een andere school. Het bijgestelde advies geeft recht op toelating in een havo/VWO-klas, ze kunnen jullie zoon dus niet weigeren omdat ze bijvoorbeeld het niveau niet passend zouden vinden. Een volle klas is echter een ander verhaal en dan is een wachtlijst gebruikelijk. Dus vinden jullie het belangrijk dat hij in een havo/VWO-klas terecht komt, dan zou ik meerdere lijntjes uit gaan zetten, dus ook naar andere scholen gaan kijken. Wellicht zou je kunnen checken of de huidige (basis-)school hierin iets zou kunnen betekenen via het samenwerkingsverband.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:40

Ik begrijp je verontwaardiging niet hoor en al helemaal niet hoe je erbij komt om te doen alsof die school je kind weigert, dat is gewoon niet zo. Ik begrijp dan wel weer dat het een vervelende en lastige situatie is, maar het is dan wel verstandiger om je koppie er een beetje bij te houden dan dingen in je hoofd te verdraaien.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:43

Lastig wel zo'n wal en schip verhaal. Tja ik vind zo'n test (vroeger heette dat Cito toch) vaak zo'n momentopname. Een leerkracht heeft toch vaker een wat beter beeld. Als hij het niveau makkelijk aan dan zal het wel havo worden en kan hij ook makkelijk doorstromen straks. Dat is een fijner uitgangspunt dan dat hij straks op zijn tenen moet lopen toch? Het is toch een hele kluif zo'n overgang van basis naar voortgezet onderwijs. Wat vind je zoon er zelf van? Dat mis ik eigenlijk in het verhaal een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:43

Maar je zegt het al; hij was tijdig ingeschreven maar niet op het (achteraf gewenste) niveau.

Wat is er mis met hem nu de mavo/havo klas uit laten zitten en wachten tot die plek vrij komt bij havo/vwo? Als er kinderen uitvallen schuift hij dat plekje op.

Ja, een kind heeft recht op onderwijs; maar moet hij dan in zijn eentje in een klas gaan zitten, nee toch?

Daarnaast ken ik de IEP toets niet, maar ik ken wel veel verhalen (incl die over mezelf :+ ) waarbij het advies van de leerkracht wel degelijk het juiste advies was- maar dat terzijde.

Volgens mij is het vrij simpel; hij blijft in deze klas, of hij kan een niveau hoger- maar op een andere school.

Hij heeft recht op de bijbehorende schoolsoort. En dat is dus wat hier leidend zal zijn.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 20:44

Anoniem schreef:
Maar als op basis van jarenlange ervaring met jouw kind mavo/havo advies wordt gegeven en dan op basis van 1 toets een vwo advies. Waarom zou je dan je kind waarschijnlijk boven zijn kunnen op vwo willen zetten?


De leerkracht van groep 7 had dit ook al aangegeven, havo moet wel lukken, mogelijk zelfs vwo. Het verbaasden ons dan ook eigenlijk dat hij nu van deze leerkracht een mavo/havo advies kreeg. Vooral omdat hij altijd met hele goede cijfers thuis komt. We hebben dan ook niet het idee dat vwo boven zijn niveau is, en kunnen ons dan ook heel goed vinden in een havo/vwo advies ipv vwo advies, die de IEP toets aangeeft.

Onze zoon heeft overigens begin van het jaar ook een toets gedaan om zijn voorlopige niveau in te schatten. Uit die toets kwam naar voren havo/vwo. En nu deze toets met VWO advies, denken we niet dat het slechts een moment opname is.

Overigens is ons kind niet de enige die te laag is ingeschat door de leerkracht.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:45

Ik ben bang dat de school hier in zijn recht staat.

Maar.

Waarom niet mavo/havo gaan doen? Als blijkt dat hij op een hoger niveau zit, kan hij opstromen. Het is veel fijner om sucves te ervaren, dan dat hij op zijn tenen moet lopen (omdat deze IEP toets nou eenmaal vwo uitwijst). Ik ben begonnen in havo/vwo, daarna wederom havo/vwo. Drie atheneum, vier en vijf havo en daarna vijf en zes vwo. Ik heb een jaar "ingeleverd" maar kon daarna fluitend de uni doorlopen. Ik ben bkij met deze loopbaan. Dit veel liever dan op vwo niveau blijven zitten en gedemotiveert raken.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:47

Nogmaals, wat vind je zoon er zelf van? Wat wil hij?

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 20:51

Babootje schreef:
Wat vind je zoon er zelf van? Dat mis ik eigenlijk in het verhaal een beetje.


Hij vond het zelf ook wel raar, omdat er kinderen waren die havo of vwo advies kregen, terwijl hij naar zijn zeggen betere of gelijkwaardige cijfers haalt. Hij baalde toen best wel van dat mavo/havo advies, eindelijk heeft hij het ter zijde gelegd komt deze uitslag voorbij. Hij is dus best een beetje boos / teleurgesteld in de meester. Ik denk dan nog, tja de meester is ook maar een mens. Sociaal is er ook niks mis met hem, dus daar zit het er ook niet in.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:55

Ik heb je een pb gestuurd:)

Enne.. laat je niet gek maken door de bokt huis tuin en keuken juristen :')

Het feit dat de leerkracht alsnog omhoog bijstelt is trouwens heel erg veelzeggend. Dit gebeurt maar zelden!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:01

Ik zou hem gewoon naar de mavo/havo doen op de school van je keuze. Daar staan jullie allen achter, jullie willen graag die school. Je zal zien dat als hij echt heel bovengemiddeld scoort, hij alsnog doorstroomt binnen de school.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:02

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het vaak niet zo makkelijk is om op te stromen als ze vaak zeggen. Mijn broers hadden geen Cito score omdat ze in een ander land woonden, en toen we naar Nederland kwamen toen gingen ze toevallig naar de 1e klas van het middelbaar onderwijs. Toen werd ook gezegd; kunt altijd nog opstromen, nou dat ging dus echt niet meer zo makkelijk achteraf. Altijd met smoesjes komen.

Ik heb zelf hetzelfde ervaren in een andere vorm maar heb op het VMBO mijn boeken niet een keer opengeslagen om te leren en zelfs eigenlijk geen HW gemaakt, om vervolgs de Havo versneld te doen om ook fijn te slagen.
Bij mij begon dat al in groep 8 trouwens, omdat ik altijd heel stil was en gewoon mijn werkjes deed maar niet aanwezig was viel ik niet op, toen ik een volledige Cito score maakte was mijn juf ontzettend verbaasd en gaf mij hoger werk mee, wat nog steeds heel makkelijk was voor mij. Een juf/meester kan dus echt wel wat missen! Er zitten vaak notabene ongeveer 25 kinderen in de klas dus dat is volkomen logisch.

Geef wat dat betreft dus ook maar niet zomaar op, en vooral niet omdat de meester zich heeft bijgesteld. Qua het juridische gedeelte durf ik niets te zeggen, daar heb ik niet voldoende weet over. Succes!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:02

Wat ik dan niet begrijp van jullie kant is dat jullie akkoord zijn gegaan met de uitslag en het aansluitende advies van de test/entree-toets of hoe je het ook wilt noemen :? Dit is toch ook met jullie en je zoon besproken neem ik aan?

Bij ons op school wordt eind groep 7 een toets afgenomen en die uitslag past 99 van de 100 exact bij de afgelopen 7 jaar die een leerling op school heeft doorlopen. Er wordt immers een leerlingvolgsysteem bijgehouden (LOVS) Die ene is vaak een uitzondering en dus een bespreekgeval. Naar aanleiding van deze uitslag krijgen de ouders i.c.m. de leerkracht van groep 8 een voorlopig schooladvies en wordt waar nodig dit advies de eerste helft van groep 8 bijgesteld, maar zover ik weet is dit nog nooit nodig geweest.
De cito-toets of welke toets ook wordt afgenomen in mei is een formaliteit omdat de regering dit nu eenmaal graag wil, maar ik vind het juist een goede zaak dat deze toets niet meer leidend is.