Ontslag en uitwerken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 22:07

In mijn contract is geen proefperiode vastgelegd omdat ik er al een aantal maanden werkte via het uitzendbureau. Dus weet niet hoe dat zit met de cao vanuit uitzendkracht naar eigen medewerker. Ik ga volgende week overleggen met de bazen. De baas zelf is wel een juiste man om mee te praten maar de bazin die dus alles kwa contracten enzo regelt is niet de makkelijkste. Bedankt iig allemaal voor de nuttige tips enzo.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:32

Zo te lezen gaat het gewoon volgens de regels. Je hebt gewoon een uitwerk periode en die is volgens contract nu 7 weken. Je hebt wettelijk gezien geen proeftijd omdat je die proef periode via het uitzend bureau hebt gewerkt. Als je dan een een contract aangaat heb je geen proeftijd.
Als je baas je eerder laat gaan is dat uit sympathie. Ze zijn niks verplicht, het is volgens de regels.
Wel is het jammer dat je in je uitzend tijd niet gemerkt heb dat je het niet aan kon. Ik kan me voorstellen dat je baas daar van baalt. Ze steken tijd in jou en energie en dan na zo'n korte tijd ga je weer.
Ben je ook het gesprek aan gegaan over wat je wel of niet aan kan ?
Nou ja, ik hoop voor je dat je iets kan regelen maar het is wel zoals het moet gaan.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:16

Wanneer ik je cao er op na sla staat daar wel een opzegtermijn van een maand maar ik kan niet zo snel vinden dat dat per 1e van de maand gaat. Dus in principe zou je na opzegging een maand uitwerken. Lees je cao nog maar even er op na. En kijk even in je ondertekende contract of je toevallig geen proefperiode hebt gehad, moet er in staan, zo ja dan heb je vandaag datumtechnisch gezien dus in je proeftijd je werk beeindigd, maar zo wil je niet weg gaan. Is dit toevallig wel in je contract aanwezig(proeftijd) dan kun je daar mee schermen om over een maand op te stappen.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 06:43

Ik heb in mijn uitzendtijd meerdere keren aangegeven dat ik die lange dagen niet aankan. Dit zou allemaal veranderen zeiden ze, we hebben een korte periode "normale " tijden gewerkt. Dit was de periode net voordat ik mijn contract tekende, die dagen waren prima te werken. Als dit zo zou blijven zou ik het prima aankunnen. Nog geen twee weken verder en de lange dagen beginnen weer, laatst nog een gesprek gehad met de baas hierover en toen werd er tegen me gezegd dat er nog wel langere dagen aankomen in tegenstelling tot wat er eerder gezegd werd. Ik begin om 7, mijn normale werkdag zou rond half 5 eindigen als ik me aan mijn 36 uur zou houd in de 4 dagen dat ik werk. Meeste tijd zijn we om half 6 of 6 uur pas klaar, dit en in combinatie met het zware werk ( heb ook al aangegeven dat afwisseling fijn zou zijn maar hier wordt ook niks mee gedaan ) heeft mij doen besluiten om verder te zoeken.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:34

Gelukkig voor jou heb je een tussentijds opzegbeding in je contract en kan je opzeggen.
In een contract voor bepaalde tijd, zoals een jaarcontract kan je anders niet tussentijds opzeggen. Volgens je contract moet je inderdaad nog 7 weken werken, daar heb je voor getekend.
Ga in gesprek, misschien dat ze eerder willen laten gaan.

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:02

Geen HR waar je het mee kan bespreken ipv je baas, wat betreft de vakantie uren? Dan zou ik die namelijk allemaal opnemen. Daar heb je recht op.

Betreft de langere dagen en overuren had ik al eerder gekeken hoe dat dat met de uitbetaling daar van zit. Dat moet toch geregistreerd en betaald worden? Je werkt niet gratis en je hebt met overuren gewoon recht op meer loon. Een les voor volgende keer?

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:14

GDG schreef:
xMaxxiee schreef:
Er staat letterlijk dat opzegging plaatsvindt aan het einde van een periode, en dat je daarna nog een periode door moet werken. Dat jij er nu voor kiest om aan het begin van de periode ontslag te nemen, is jouw keuze maar dat doet niks aan het feit dat je deze en volgende betaal periode af moet maken.

Het is wel waardevol om je vakantiedagen/overuren na te kijken. Deze kun je opnemen of uit laten betalen, maar zou er zeker wel naar vragen. In het kader van wat niet weet, wat niet deert willen werkgevers het nog wel eens "vergeten".

Bijna helemaal mee eens. Behalve dat ze de vakantiedagen kan opnemen of laten uitbetalen zonder enige nuancering: voor het opnemen van die vakantiedagen heeft ze namelijk wel toestemming van de WG nodig, dat kan ze niet eenzijdig beslissen.


Misschien niet helemaal lekker verwoord nee. Werkgever hoeft ze niet uit te betalen, maar er moet wel iets met die dagen gebeuren. Even goed nalopen dus :j

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:41

Tijd voor tijd dus als ze niet worden uitbetaald. Dus je loopt naar je bazin je zegt nadat je alle uren hebt nagerekend en je zegt ik ga elke dag om die tijd naar huis en daarmee basta. Anders kan je fluiten naar uren.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:56

Worden de tvt uren uitbetaald?

Open teelt cao werkt (dacht ik) met een systeem van plus en min uren. Dat houdt in dat in drukke tijden meer uren worden gemaakt en andere periodes minder en dat die uren elkaar zo compenseren. Of ze mogen/moeten direct betaald worden met toeslag (uren die je ‘teveel hebt gewekt’ moeten later nabetaald worden met toeslag)
Echter hebben ze ook een echte seizoenwerkersregeling. Daar moeten ze wel direct uitbetaald worden.
Ik weet niet of je onder die regeling valt?

Open teelt cao is een vrij basic cao, maar hun functiehandboek is wel heel goed geregeld. Controleer je functie daar eens in of je goed bent ingeschaald. Wellicht sta je te laag (vrijwel alles wordt klakkeloos in de minimumloonschaal gezet) ingeschaald. Dan heb je ook een sterker punt naar je werkgever toe. Als jij kan zeggen lui ik heb te weinig loon gehad, maar als ik eerder weg kan....

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 19:23

De tvt uren worden niet zomaar uitbetaald. Er is gezegd dat deze betaald worden met de laatste betaling van m'n vakantiegeld ed. Ik val niet onder de seizoenwerkersregeling. Ik zal eens nakijken hoe het zit met de schaal waarin ik sta ingedeeld. Bedankt iig

Ik heb even gekeken, ik sta ingedeeld in de functie inpakmedewerker functiegroep B-0. Ik kan alleen in het functiehandboek geen inpakmedewerker vinden of ben ik echt zo scheel :+

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:37

Welke teelt zit je? Bloembollen, bomen, etc?

Vaak hebben ze wel een inpakmedewerkersfunctie hoor.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 19:44

Wij werken met bladgroentes uit de volle grond. Heb even verder zitten lezen en kwam bij deze uit( nr 3. Oogsten en verwerken van gewassen) Als ik onder deze functiegroep zou vallen zou ik wel te laag ingeschaald staan, zou dan dus in loonschaal D moeten vallen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:49

Even goed nagaan of dit idd helemaal jewerkzaamheden beschrijft en anders idd ermee naar je werkgever. Het verscholen tussen schaal B en D is al gauw 0,70ct tot een euro per uur....

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 14:01

Na nogmaals een gesprek aan proberen te gaan met de baas over hoe ik me voel kwa werkzaamheden heb ik me per gister ziekgemeld. Er viel niet over te praten en de deur werd voor m'n neus dichtgesmeten. Een collega heeft nog een poging gedaan om samen met mij en de baas te praten maar dit werd ook niet in dank afgenomen. Ik heb echt geen flauw idee hoe dit verder af gaat lopen, ga vandaag langs de huisarts. Ik voel me zo beroerd door dit hele gedoe. Heb geprobeerd het netjes op te willen lossen en het enigste wat er al drie weken gebeurd is dat ik afgewimpeld word.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:17

Even 1 tip: leg alles goed 'vast' en stuur zelf bevestigingsbrieven naar je baas.
Zoiets als: "Beste mensen, omdat het werk lichamelijk te zwaar voor mij is heb ik mij per maandag 14 mei ziekgemeld, vriendelijke groet Jen."

En bedenk: contact met de huisarts is uitstekend, maar in de Nederlandse wet is er maar 1 persoon die bepaalt of jij kan werken en dat ben jij zelf.
Niemand hoeft jou toestemming te geven.
In principe is het nu aan de werkgever om een afspraak met een arbo/ bedrijfsarts te regelen. De mening van de bedrijsarts weegt zwaar, maar zeker als je huisarts achter je staat (bijvoorbeeld 'voorlopig niet tillen en bukken') : laat je niet terugsturen naar je werk. Neem het liefst ook iemand mee van bijvoorbeeld de vakbond, die weet wat jouw rechten zijn.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:34

jen schreef:
Na nogmaals een gesprek aan proberen te gaan met de baas over hoe ik me voel kwa werkzaamheden heb ik me per gister ziekgemeld. Er viel niet over te praten en de deur werd voor m'n neus dichtgesmeten. Een collega heeft nog een poging gedaan om samen met mij en de baas te praten maar dit werd ook niet in dank afgenomen. Ik heb echt geen flauw idee hoe dit verder af gaat lopen, ga vandaag langs de huisarts. Ik voel me zo beroerd door dit hele gedoe. Heb geprobeerd het netjes op te willen lossen en het enigste wat er al drie weken gebeurd is dat ik afgewimpeld word.



Gewoon niet meer beter melden. Dit heeft lang genoeg geduurd. Je bent werknemer niet hun slaaf. Jou gezondheid mag nooit en te nimmer ten koste gaan van zo'n rot bedrijf