Job als stalhulp

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Job als stalhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:54

Ik overweeg te beginnen als stalhulp vanaf deze zomer maar ik weet niet goed hoe ik dat het best aanpak. Het gaat me niet zozeer om het bijrijden van paarden maar eerder het stalwerk hoewel ik natuurlijk geen nee zeg moest er een eigenaar geen tijd hebben en zijn/haar paardje toch gereden ziet. :D

Welke kwaliteiten zijn hiervoor belangrijk en ga ik best via een interimkantoor of gewoon langs op maneges/pensionstallen?

Ik ben 21 jaar, rijd al paard sinds mijn 7 jaar ofzo en zit nu aan oefeningen zoals appuyeren, wijken, schouder binnen/buitenwaards, achterwaarts,...
Die oefeningen enzo doen er misschien niet veel toe maar ik wil maar zeggen dat ik intussen wel weet hoe ik een paard moet verzorgen, hoe het eraan toegaat op stal en mijn handen wel vuil durf maken.
Ik studeer deze zomer af met een masterdiploma criminologie en wil de selectieprocedure voor politieschool doorlopen. Dat duurt gemiddeld en jaar en dat jaar zou ik dus graag opvullen als stalhulp.
Ik ben begonnen als babysitter op mijn 14e en op mijn 16e ben ik beginnen werken in de Action waar ik nu nog steeds werk (nuja, even 5 maanden niet want ik ben op uitwisseling naar Zweden :D ). Ik werk dus wel graag en hard.
Ik heb zelf ook enkele maanden een paard geleased en ben van plan een paard te kopen na het eerste half jaar politieschool. (Dat is te doen in Brussel en daar betaal je 600euro/maand voor je stal, kan ik beter even wachten. :o )
Ik ben vlot, werk graag buiten en houd het graag netjes op stal.
Ik heb ook een auto dus bereikbaarheid is geen probleem.

Zijn er nog dingen die belangrijk zijn volgens jullie of dingen waar ik beter over kan nadenken/bijleren?

Het leek me eerst allemaal nogal onhaalbaar gezien hier waarschijnlijk 80% ooit stalhulp wilde worden maar ik zie online toch al een aantal vacatures dus het lijkt me wel een kansje waard.
Laatst bijgewerkt door ElsieC op 17-04-18 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:59

Als jij echt keihard wil werken voor een schijtloon moet je het vooral doen :P En er rekening mee houden dat je wellicht stallen moet gaan uitmesten, en dat is leuk als je er een paar moet doen, maar niet als je er meer dan 10 moet doen :+ Retezwaar en geestdodend werk :P Maar ook funest voor je lijf.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Job als stalhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:04

Idd,ook ooit gedaan....met babysitten verdiende ik meer...zat daarbij in de zetel chips te eten,terwijl je je 'doodbeult' met stallen doen voor 2 keer niets...

Duurt de selectieprocedure echt zo lang?ook ooit aan begonnen en in ern maand of 3 was toen alles rond.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:05

Nou nou Jolien , zo erg is het nu ook weer niet.

Ik zet 17 paarden buiten, mest hun stallen uit met kruiwagen, strooi op en leg hooi klaar in 3.5 uur.
Ben dan echt niet gebroken hoor.

Ik ben er toevallig op uitgekomen dus kan je geen advies geven.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:07

tengeltje11 schreef:
Idd,ook ooit gedaan....met babysitten verdiende ik meer...zat daarbij in de zetel chips te eten,terwijl je je 'doodbeult' met stallen doen voor 2 keer niets...

Duurt de selectieprocedure echt zo lang?ook ooit aan begonnen en in ern maand of 3 was toen alles rond.

Het gaat over de politie in België dus misschien zit dat anders.
Mag ik vragen wat je verdiende en hoe die functie officieel was ingevuld? Of was dat zwartwerk?
Met babysitten verdiende ik 4euro per uur en het wettelijk minimumloon in België ligt op 7,74euro per uur voor iemand van 21 jaar en hoewel dat niet veel is kan dat toch niet zo slecht zijn?

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:14

mijn 19 jarige dochter verdient 5 euro per uur (zwart) en werkt de hele zaterdag. Voeren, paarden buiten zetten, stuk of 30 stallen doen en is idd kapot aan het einde

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:16

Yom schreef:
mijn 19 jarige dochter verdient 5 euro per uur (zwart) en werkt de hele zaterdag. Voeren, paarden buiten zetten, stuk of 30 stallen doen en is idd kapot aan het einde

Dankje! Daar kan ik wat mee! :)

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:17

Mijn dochter werk ook bij een bekende handelsstal met ongeveer 50 paarden hard werken maar leuk werk en ze zou niet anders willen als je hart bij de paarden ligt gewoon proberen

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:21

Mag ik vragen waarom stalwerk?

Zoals hierboven gezegd, keihard werken voor een laag loon... misschien ver gezocht maar dadelijk hou je een blessure over van het zware werk en kom je dat tegen tijdens je selectie vd politie, zou zonde zijn!

Dan kun je beter een parttime baantje zoeken en wellicht weer een verzorg/bijrijdpaard want je word tegenwoordig dood gegooid met advertenties.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:24

Maureen_M schreef:
Mag ik vragen waarom stalwerk?

Zoals hierboven gezegd, keihard werken voor een laag loon... misschien ver gezocht maar dadelijk hou je een blessure over van het zware werk en kom je dat tegen tijdens je selectie vd politie, zou zonde zijn!

Dan kun je beter een parttime baantje zoeken en wellicht weer een verzorg/bijrijdpaard want je word tegenwoordig dood gegooid met advertenties.

Leek me een leuk alternatief voor ik me in de criminologisch wereld ga gooien en zo leer ik ook weer van alles bij voor ik zelf een paard koop.
Parttime baantje en verzorg/bijrijdpaard klinkt natuurlijk ook heel goed! :)

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Job als stalhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:31

Over paarden bijleren kan op ontzettend veel manieren! Ik zou me daarom ook niet te zeer vast pinnen op stalwerk.

En zo te lezen is het rijden niet de hoofdzaak en er is echt veel vraag naar verzorgers! En een beetje spaargeld achter de hand is nooit mis toch :D dat valt beter te sparen met een 'normale' baan.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Job als stalhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:46

Wat is er mis met hard werken als je het een leuke baan lijkt

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:47

yfkelover schreef:
Wat is er mis met hard werken als je het een leuke baan lijkt

My thoughts exactly!

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Job als stalhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:52

Ik heb ooit ook een halfjaartje gewerkt als stalhulp op een grote pensionstal. Het is echt onwijs zwaar werk, verkijk je daar alsjeblieft niet op.. De werkzaamheden die ik vooral verrichte was het mesten en opstrooien van de boxen (zo'n 40 stuks), water tillen naar de weilanden waarvoor je best een stukje moest tillen, paarden buiten en binnen zetten, voeren en vegen. Vrij zware klusjes dus allemaal, vooral als het zomers 30 graden was. Mijn uurloon was nog geen 3 euro per uur geloof ik (was 16 toen), heb daarna bijna 2 jaar enorme rugpijn gehad doordat mijn rug zwaar belast werd en er een ontsteking zat tussen 2 rugwervels. Echt niet grappig.. Ik weet niet hoe je lichamelijk bent, maar je moet echt behoorlijk sterk zijn wil je dit werk volhouden. Ik doe nu ook lichamelijk vrij zwaar werk, maar dit is niks bij wat ik toen deed..

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Job als stalhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:08

Kan je niet iets doen met je diploma criminologie? Vinden ze bij de politieacademie vast ook leuk als je al wat ervaring hebt. Heb je wel een streepje voor.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:40

Als ik het zo lees is de jeugd een stuk minder sterk van gestel als de oudere garde.
Op mijn 15de kroop ik de hele zaterdag op mijn knietjes al wiedend tussen de prei en uien, dat was zwaar en aanpoten geblazen. Of schoffelen met een hoekschoffel van 50cm breed en sla stronken omschoffelen.

Stallen uitmesten en opstrooien is nou niet echt loodzwaar werk.
Water slepen wel en dat kan ook veel simpeler met een kar en tank.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:42

Ik doe het ook naast mijn school. Op een springstal. Paarden binnen en buiten zetten, voeren, opstrooien, vegen, longeren, erf netjes houden noem maar op. Maar ik sta ook gerust de ramen te wassen en de stallen te schrobben. Uitmesten doen wij gelukkig met de shovel dus dat blijft beperkt tot de paar vlas stallen die we hebben.

Zwaar? Het went. Leuk? Zeker! Niet alles is leuk maar het is hartstikke gezellig op stal dus dat maakt alles goed. Leerzaam? Heel erg. Ik zou het voor geen goud willen missen en ben nog altijd heel erg blij dat ik er hier tussen ben gerold.

Er zijn genoeg stallen te vinden die stalhulpen willen hebben. Kwaliteiten hoef je niet te hebben over het algemeen, als je maar met paarden overweg kan en niet 7 kleuren schijt als er een keer eentje aan de loop gaat :D

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:59

Ik werk parttime in de paarden en parttime bij de Boerenbond/petsplace. Werk wat ik doe is enkel rijden en buiten binnen zetten. Op en afzadelen etc moet ik ook zelf doen maar dat vind ik niet erg. Af en toe help ik mee met de stallen (worden met een shovel gedaan) maar dat is vaak maar 1x per maand. Klinkt als een droombaan voor vele denk ik maar niet is minder waar :+ vind het super leuk de paarden rijden enz maar daar hoort ook bij dat ik bijna ieder weekend op concours ben en ook moet rijden als het slecht weer is. Moet er ook dingen voor laten maar zou niet willen ruilen.
Heb hiervoor fulltime op een stal gewerkt waar ik enkel stalwerk deed zoals op/afzadelen, longeren, binnen/buiten zetten, mesten enz, dat heb ik +/- een half jaar gedaan en dat sloopte echt. Gruwelijke winterbenen, zo’n schrale handen dat ze steeds opensprongen, had savonds geen puf meer om mijn eigen paard nog te doen en voor een banketstaaf loontje was ik de hele dag bezig. Ook verschillende weekendbaantjes gehad waar ik bij de meeste niet eens hoefde te mesten maar met 30 graden 20 paarden naar de wei brengen en daarbij nog doorlopen ook omdat ik overuren niet betaald kreeg was geen pretje.

Paardenwereld is hard, slecht betaald, slopend, slavernij en ondergewaardeerd. Ik heb veel geluk gehad met adressen waarbij ik goed gewaardeerd werd en fatsoenlijk betaald anders zat ik nog liever achter de kassa.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Job als stalhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:32

Denk ook wel dat het uitmaakt waar je werkt en wat je er mag doen waar mijn dochter werkt is iedereen gelijk wat betreft stallen doen iedereen moet smorgens helpen mesten inclusief de ruiters en dan gaan ze ander werk doen. Leuk team waar ze werkt wel hard werken maar dat is voor niemand verkeerd als je gezond bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:42

ElsieC schreef:
tengeltje11 schreef:
Idd,ook ooit gedaan....met babysitten verdiende ik meer...zat daarbij in de zetel chips te eten,terwijl je je 'doodbeult' met stallen doen voor 2 keer niets...

Duurt de selectieprocedure echt zo lang?ook ooit aan begonnen en in ern maand of 3 was toen alles rond.

Het gaat over de politie in België dus misschien zit dat anders.
Mag ik vragen wat je verdiende en hoe die functie officieel was ingevuld? Of was dat zwartwerk?
Met babysitten verdiende ik 4euro per uur en het wettelijk minimumloon in België ligt op 7,74euro per uur voor iemand van 21 jaar en hoewel dat niet veel is kan dat toch niet zo slecht zijn?


Tengeltje is van België ;)

Ik heb het ook bijna een jaar gedaan. Begonnen aan 20 uur per week aan €500 de maand. Dus een 6.25 per uur. Uiteindelijk werkte ik 50 uur per week maar wel nog altijd voor diezelfde €500. Dus aan €2,5 per uur. Ik ben er toen gestopt. Het werk was loodzwaar. Paarden waren echt vetzakken in hun stal, dus heel vaak moest doordeweeks ook alles leeggetrokken worden etc. Ik was kapot. Ik zou het nooit meer doen.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:15

Het ligt er natuurlijk ook aan op wat voor stal je wil gaan werken. Het zal altijd hard en zwaar werk zijn en je maakt lange dagen voor een kleine loon.

Ik heb 2 jaar op een springstal gewerkt waar we ruim 40 stallen per dag moesten uitmesten en heel veel vegen, paarden op en afzadelen, paarden buiten en binnen zetten van weiland / stapmolen. Lange dagen maken, 6 dagen per week werken en meer dan 60 uur per week werken.

In het weekend mee op wedstrijden vroeger opstaan om alle paarden klaar te hebben voor de wedstrijd. Er kwamen toen ook veel eigenaren kijken voor hun paarden.

Ik reed daar ook maar kreeg vaak de af dankertjes van moeilijke
paarden. Die ik na een X aantal maanden weer af moest staan omdat ze weer braaf waren.

Het is wel leuk werk maar zwaar. In het begin was alles koek en ei, later werd je afgezeken waar de eigenaar bij was. Ik ben daar weg gegaan omdat ik het zo zat was, als we op een meerdaagse wedstrijd waren sliep ik in de vrachtwagen waar de paarden stonden, wilde echt niet met hun de living delen. Mijn paardje stond daar ook en als ik ziek was of opvakantie die ik na veel zeuren voor elkaar kreeg stond mijn paardje maar op stal en kwam maar amper buiten.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Job als stalhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:31

Ik werk op een grote internationaal bekende springstal als groom en ze zijn met regelmaat opzoek naar nieuwe grooms. Geloof dat er zelfs een vacature vrij staat op 1 van de locaties incl mogelijkheid tot verblijf voor de groom. Verder ligt hier nog een dressuurstal waarvoor ze nog een stalruiter zoeken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:36

Maartje1990 schreef:
Ik werk op een grote internationaal bekende springstal als groom en ze zijn met regelmaat opzoek naar nieuwe grooms. Geloof dat er zelfs een vacature vrij staat op 1 van de locaties incl mogelijkheid tot verblijf voor de groom. Verder ligt hier nog een dressuurstal waarvoor ze nog een stalruiter zoeken.


Gelijk op inspringen.

Je wilt het als tussen jaar doen dus waarom niet.
Als het je baan voor de rest van je leven was had ik het je afgeraden maar dit kan best een leuke ervaring zijn.
Je kan beter spijt krijgen van dingen die je wel gedaan hebt dan die je niet gedaan hebt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:49

jansje73 schreef:
Het ligt er natuurlijk ook aan op wat voor stal je wil gaan werken. Het zal altijd hard en zwaar werk zijn en je maakt lange dagen voor een kleine loon.

Ik heb 2 jaar op een springstal gewerkt waar we ruim 40 stallen per dag moesten uitmesten en heel veel vegen, paarden op en afzadelen, paarden buiten en binnen zetten van weiland / stapmolen. Lange dagen maken, 6 dagen per week werken en meer dan 60 uur per week werken.

In het weekend mee op wedstrijden vroeger opstaan om alle paarden klaar te hebben voor de wedstrijd. Er kwamen toen ook veel eigenaren kijken voor hun paarden.

Ik reed daar ook maar kreeg vaak de af dankertjes van moeilijke
paarden. Die ik na een X aantal maanden weer af moest staan omdat ze weer braaf waren.

Het is wel leuk werk maar zwaar. In het begin was alles koek en ei, later werd je afgezeken waar de eigenaar bij was. Ik ben daar weg gegaan omdat ik het zo zat was, als we op een meerdaagse wedstrijd waren sliep ik in de vrachtwagen waar de paarden stonden, wilde echt niet met hun de living delen. Mijn paardje stond daar ook en als ik ziek was of opvakantie die ik na veel zeuren voor elkaar kreeg stond mijn paardje maar op stal en kwam maar amper buiten.


Ohja het is wel dit werk indd, vooral de vaste grooms (ik ben oproepkracht) is het hard werken. In verdien €11,50 per uur dat vind ik opzich zeee netjes meer dan het minimumloon.

Mijn (directe) baas vind ik een super leuk mens ik word nooit afgeblaft. Maar dat ligt aan de stalruiter waar je voor werkt/groomt denk ik :)

vionnesemJarig

Berichten: 1366
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: vlijmen

Re: Job als stalhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:57

Ik heb ook een aantal jaren gewerkt als stalhulp op een springstal.
Vanuit stage van school er in gerold (er is een fb pagina waar ze banen aanbieden en waar mensen zich aanbieden die wat zoeken)
Ik moet zeggen heb er wel altijd met plezier gewerkt! het loon is niet om over naar huis te schrijven, maar ik heb een ontzettend leuke tijd gehad, een leuke baas en een leuke collega.

Ik vond het zeker een hele fijne ervaring en zou het mensen ook aanraden, al is het maar om eens mee te maken hoe het op een andere stal gaat. Ook heb ik nog stage gelopen op een dressuurstal als stalhulp en ook daar heb ik mij prima vermaakt