Manager vaak te laat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Manager vaak te laat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 10:30

Ik werk in Engeland als hondentrimster voor een grote keten bestaande uit dierenwinkels, trimsalons en dierenartspraktijken.
Vaak zitten deze allemaal samen in 1 gebouw, maar wij zijn een "stand-alone" en hebben dus ons eigen gebouw.

Ik heb het erg naar mijn zin op mijn werk en kan het goed vinden met mijn enige collega, tevens mijn Manager. We werken fijn samen, kijken hetzelfde tegen het leven aan en kunnen dus ook erg leuk kletsen en lachen de hele dag door.

Ik heb zelf een groot verantwoordelijkheidsgevoel en heb graag alles netjes en vooraf geregeld. Ben meestal een half uur van te voren op het werk om te zorgen dat de salon kant en klaar is voor de dag begint en ik eventuele vroege klanten niet hoef te laten wachten.
Ben misschien 3x (max. 10 minuten) te laat op mn werk geweest doordat ik in zware file stond (zonder file is het 20minuten rijden en vertrok ook deze keren een uur voor werktijd).

Helaas heeft mijn Manager dit verantwoordelijkheidsgevoel een stuk minder en is vaak te laat.
Dan praat ik niet over een paar minuten maar over een minuut of 20 tot zelfs een half uur gister. Soms krijg ik een berichtje om te melden dat ze laat is, maar vaak dit niet eens.
En als ze dan binnenkomt gaat ze eerst nog rustig een sigaretje roken en een kop thee maken.
Geen sorry of excuus...

Ik begin me hier erg aan te ergeren en weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
Zij is mijn directe leidinggevende en mijn enige directe collega waar ik 5 dagen per week 9 uur lang mee op moet trekken. Wil dus niet de sfeer op het werk verpesten!
Ben bang dat als ik dit bespreek met haar leidinggevende ik haar in de problemen breng.

Het makkelijkste is natuurlijk om het gewoon met haar zelf te bespreken, iets wat ik mezelf iedere keer dat ze laat is voorhoud te doen.. en iedere keer doe ik het weer niet..
Bang haar tegen de schenen te schoppen.
En uiteraard de "taalbarriere". Ik droom en denk intussen in het engels, maar ben nogal hollands wat betreft zeggen wat ik denk en dat wordt niet echt geappricieerd hier in Engeland.. Ook kom ik moeilijker uit mijn woorden wanneer ik iets "engs" moet doen..

Kunnen jullie me hier mee helpen?
Ik begin te merken dat ik het teveel opkrop en dit neemt een heel stuk plezier in mijn werk weg!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Manager vaak te laat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:38

Waar maak je je druk om? Zij is jouw leidinggevende, niet andersom...

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:41

Kuggur schreef:
Waar maak je je druk om? Zij is jouw leidinggevende, niet andersom...

Nou, het lijkt me toch best irritant dat iemand die de kantjes er zo vanaf loopt ook nog je leidinggevende is. Die zou een voorbeeldfunctie moeten vervullen.

TS, kun je het niet voorzichtig bespreekbaar maken? Eerst eens vragen of het haar überhaupt opvalt dat ze vaak te laat is en aangeven dat je dat zelf hinderlijk vindt.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:42

Ik zou de subtiele aanpak nemen. Ieder keer als ze laat is beginnen over 'Bad on the road, eh, so much traffic. Took me an hour over what's normally 20 minutes. What time did you leave? That early and still 20 minutes late? Bad, eh?'
Als je dat consequent doet shockeer je niet terwijl er mogelijk wel een kwartje valt. Klagen over het verkeer is ook in de UK de nationale sport.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:43

Kuggur schreef:
Waar maak je je druk om? Zij is jouw leidinggevende, niet andersom...

Mee eens, waar heb je echt last van? Daarnaast overweeg je serieus om hiervoor naar háár leidinggevende te stappen (zonder het ooit met haarzelf te bespreken) :wow: ? Lijkt me geweldig voor de werksfeer.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:43

Ik zie het probleem niet zo, ik ben ook vaak later op mijn werk door files e.d. werk dan gewoon langer door, geen probleem toch?

Casmihra

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:44

Kuggur, dat ze leidinggevende is betekent nog niet dat ze het recht heeft om te laat te komen.
Anyways, TS, ik denk dat je het inderdaad heel rustig bespreekbaar moet maken dat je het best vervelend is dat jij zo stipt bent en zij dit vaak niet is.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:46

Casmihra schreef:
Kuggur, dat ze leidinggevende is betekent nog niet dat ze het recht heeft om te laat te komen.
Anyways, TS, ik denk dat je het inderdaad heel rustig bespreekbaar moet maken dat je het best vervelend is dat jij zo stipt bent en zij dit vaak niet is.


Dat hangt er vanaf, ik ben leidinggevende en mag ook te laat komen. Het is maar wat er besproken is met haar baas.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:46

Wat zijn (praktisch) de gevolgen van haar te laat komen? Moet je haar klanten helpen? Worden er mensen boos op jou, omdat zij er nog niet is? Of vind je het gewoon 'not done' om te laat te komen, maar heb je er verder geen last van?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:46

Ibbel schreef:
Ik zou de subtiele aanpak nemen. Ieder keer als ze laat is beginnen over 'Bad on the road, eh, so much traffic. Took me an hour over what's normally 20 minutes. What time did you leave? That early and still 20 minutes late? Bad, eh?'
Als je dat consequent doet shockeer je niet terwijl er mogelijk wel een kwartje valt. Klagen over het verkeer is ook in de UK de nationale sport.

Ja! De passief/ aggressieve aanpak, dat gaat de sfeer op de werkplek ongetwijfeld verbeteren... _O-

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:52

Let it go!

Niet jouw taak om haar op haar "fouten" te wijzen, lijkt me, en je weet niet wat ze thuis misschien nog aan voorbereidend werk doet?
Kom zelf ook gewoon op tijd ipv zo extreem vroeg, dan valt het verschil niet zo op :(:)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Manager vaak te laat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:56

Ik sluit me daarbij aan. Je weet niet wat haar afspraken zijn met haar leidinggevende en wat zij thuis of na sluitingstijd nog doet. Mijn eigen baas komt ook altijd later dan ik. Dat vond ik in het begin vervelend, maar het blijkt dat hij thuis en in het weekend ook vaak gewoon nog zit te werken.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:57

Ik had/heb ook zo'n leidinggevende, en het is echt gewoon mega-irritant als je (samen) afspraken hebt en hij komt gewoon niet op tijd. Ik heb zo'n beetje een jaar lang per SMS doorgegeven dat ik alvast naar de afspraak ging (altijd buiten de deur 'ergens' in een groot gebouw), en dat-ie maar even een seintje moest geven als-ie er was en dat iemand 'm dan wel kwam ophalen. Daar was-ie na dat jaar toch wel van genezen...

Nooit direct gezegd dat ik het vervelend vond, maar wel laten weten dat ik anderen niet ging laten wachten omdat hij geen idee van tijd heeft. Die ging gewoon standaard veel te laat van huis. Zo'n type die denkt dat-ie in anderhalf uur van Den Haag naar Maastricht rijdt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 06-04-18 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7936
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:58

Ik ben ook geen ster met tijd. Maar mijn werk is minder tijdgebonden. Ik zou het grootste gedeelte ook midden in de nacht thuis kunnen doen, in theorie. Dus als ik 20 minuten later ben, dan ga ik ook 20 minuten later weg, of de volgende dag.

Maar betekent dat ook dat jij dan in die tijd dat ze er niet is, dubbel werk moet doen? Brengen alle klanten hun hond gelijk ‘s ochtends al en moet jij dan in je eentje alle honden aannemen enzo? Dan is het namelijk echt niet leuk. Als jouw werkdruk ineens verdubbeld omdat zij niet op tijd is, dan is dat gewoon niet eerlijk en netjes.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:00

:oo TS, in vredesnaam, bemoei je met je eigen zaken. Jij weet niets af van haar contract en afspraken, hou je hierbuiten.

Sterker nog, als je bij mij zou komen klagen over jouw meerdere, om zoiets wat jou niet aangaat, zou ik jou en jouw collegialiteit in twijfel trekken.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Manager vaak te laat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:01

Jeetje, wat een bekrompen reacties hier :oo

TS geeft zelf al aan dát ze het storend vindt en haar vraag is dan ook hoe ze het beste haar leidinggevende kan benaderen. Het is niet de vraag óf ze dat storend mag vinden |o

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 11:02

In mijn ogen heeft een manager een voorbeeldfunctie. Als ik nu de kantjes er vanaf zou lopen, hoe zou zij dan mij erop aan kunnen spreken zonder haar zelf voor schut te zetten (naast het te laat komen zit ze bv ook vaak op Facebook als ik druk aan het werk ben)?
En wees niet bang, Ben niet van plan de kantjes er vanaf te lopen ;) .
Zij krijgt meer betaald dan ik om de verantwoordelijke te zijn, maar dat is ze niet.. dat is wat me dwars zit.
(Als manager heeft ze niet echt een ander takenpakket dan ik, behalve eind verantwoordelijke zijn, in de keten zit ik op niveau assistent manager)

Wat me ook dwars zit, is dat klanten zolang moeten wachten als ik eens onverhoopt te laat Ben (en dat ik me Dan schuldig voel)

Ze werkt 's ochtends nog ergens anders, redelijk dichtbij de salon (3 maanden geleden ook, toen kon ze wel optijd zijn), dus het drukke verkeer is in haar geval niet aan de orde.

Maar idd.. met haar praten is denk ik toch het enige wat ik kan doen..

(Ben ook zeker niet van plan om naar haar leidinggevende te stappen.. iets wat wel eens door mn hoofd gaat als ik bedenk wat ik hiermee moet, maar iets wat ik zeker niet doe!!)

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:03

Ik zou het persoonlijk ergens vervelend vinden.
Maar weet niet wat de afspraken zijn.

Bij ons moet je met 2 personen naar binnen en met 2 personen afsluiten. Dus in mijn geval zou ik dat super irritant vinden, ook minimaal 15 minuten van tevoren aanwezig zijn.

Imre

Berichten: 14199
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:04

Als jij altijd zo op tijd bent dan gaat ze er ongetwijfeld van uit dat je er al bent en de boel op orde is en het niet zo erg is als ze later komt. Dat kun je of accepteren, of daar een duidelijke afspraak over maken zodat het voor jou helder is wat je kan verwachten, bijvoorbeeld jij verantwoordelijk voor het openen van de zaak en zij sluit af, kan jij wellicht op tijd weg. Ik zou het bij jezelf houden als je het er met haar over wil hebben, niet haar er op aanspreken. Vraag om duidelijkheid, ga niet haar ter verantwoording roepen.

Casmihra

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:05

Ik snap niet dat iedereen het maar doodnormaal vindt dat je, omdat je ''manager'' bent maar gewoon ongeoorloofd te laat mag komen? Je weet inderdaad niets van iemand zijn contract en afspraken, maar daarom mag iemand het nog wel vervelend vinden dat ze constant te laat is.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:08

Ik zou eerst eens achter halen waarom ze te laat is voor je een oordeel velt. Mijn collega's (dus ook leidinggevende) begint vaak later, tja, even naar een klant of soms de kinderen naar school brengen. Dan werkt hij de pauze door, werkt hij thuis nog wat administratie weg of werkt hij wat langer door.
Ik zou me er niet druk over maken :)

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:10

Casmihra schreef:
Ik snap niet dat iedereen het maar doodnormaal vindt dat je, omdat je ''manager'' bent maar gewoon ongeoorloofd te laat mag komen? Je weet inderdaad niets van iemand zijn contract en afspraken, maar daarom mag iemand het nog wel vervelend vinden dat ze constant te laat is.


Men bedoelt hier meer van "is een manager wel te laat?" Wie weet heeft hij/zij wel flexibele werktijden, werkt hij in de avond nog door, neemt hij korter pauze of gaat hij langer door... Dan maak je evengoed toch dezelfde uren? TS begint vroeg, die opent. Dan kan hij/zij toch wat later beginnen?

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 11:10

Anoeska schreef:
Wat zijn (praktisch) de gevolgen van haar te laat komen? Moet je haar klanten helpen? Worden er mensen boos op jou, omdat zij er nog niet is? Of vind je het gewoon 'not done' om te laat te komen, maar heb je er verder geen last van?


We krijgen over het algemeen idd 2 honden binnen met openingstijd, dus moet idd dubbel werk doen. Tussendoor ook de telefoon opnemen wanneer deze gaat. Dit betekend dus dat ik minder tijd heb om de hond die ik moet doen te trimmen en ik dus mijn werk minder goed kan doen.
Doordat zij 10 jaar meer ervaring heeft, heeft ze genoeg aan minder tijd voor haar hond.

En daarbij weet ik dat zij dezelfde werktijden heeft als ik en verder geen werk hoeft te doen voor of na werktijd. Langer blijven na werktijd doet ze ook niet, aangezien we altijd samen weer vertrokken.

Sorry, reageer op mn telefoon, dat gaat niet zo snel...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:11

Ik weet niet hoe het in Engeland gaat, maar hier in belgie heb ik nooit anders geweten dan dat leidinggevenden of managers geen uren hebben.
Komen en gaan wanneer ze willen. Heeft niemand iets op te controleren ( tenzij hun directe oversten natuurlijk als die er zijn ). Maar in elk geval niet de '' gewone '' medewerkers.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 11:17

Pandora2 schreef:
Ik weet niet hoe het in Engeland gaat, maar hier in belgie heb ik nooit anders geweten dan dat leidinggevenden of managers geen uren hebben.
Komen en gaan wanneer ze willen. Heeft niemand iets op te controleren ( tenzij hun directe oversten natuurlijk als die er zijn ). Maar in elk geval niet de '' gewone '' medewerkers.

Ligt vast heel erg aan de branche waarin je werkt ook.
Wij hebben onze openingstijden (10-7, vandaag is mn vrije dag) en dat zijn de enige uren dat we hoeven werken.
Zoals gezegd, ik WEET dat ze niks aan administratie of ander werk hoeft te doen buiten deze uren, aangezien we dit samen tijdens openingstijden doen. Een aantal maanden geleden kwam ze trouwens ook altijd optijd..