Combinatie studie, werk en paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Combinatie studie, werk en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 14:06

Hallo allemaal,

Ik denk dat er genoeg andere hier zijn die hetzelfde hebben als dat ik heb.
Ik zit inmiddels in mijn tweede jaar van het hbo en ben op dit moment even heel erg in de stress en tegelijkertijd ook doodmoe..
Ik heb dan sinds dit jaar ook stage erbij en weet allemaal even niet hoe ik het moet plannen met werk school, stage en de paarden.

Ik zie zelf echt wel dat ik een x minder naar het paard kan, maar dit is juist hetgeen waardoor ik een beetje ontspanning heb.. Als ik niet naar de paarden ga dan ben ik helemaal niet te genieten.. Verder zie ik vooral dat er hier en daar echt wel ruimte zit om even een uurtje of op sommige momenten zelfs langer met school bezig te gaan maar ik vind het zooo moeilijk om me er toe te zetten omdat ik dan ben blij ben als ik even niks heb en dit is dan ook denk ik mijn grootste probleem..
Een planning maken werkt voor mij tot nu toe niet, als ik er dan neer zet : van ... tot ... met school bezig dan schuif ik het op naar de dag erna, gewoon omdat ik te moe ben en te ongemotiveerd ben om het daadwerkelijk te gaan doen..... Ik ben al in gesprek geweest op school hierover maar die geven aan dat ik maar ruimte vrij moet maken en bijvoorbeeld minder moet gaan werken of minder naar de paarden moet, maar minder werken is geen optie gezien het feit dat ik dat geld gewoon nodig heb en minder naar de paarden, ik denk dat ik dan helemaal niet te genieten ben en dat ik helemaal geen motivatie heb voor school.

Mocht je je afvragen hoe mijn week er zo 'n beetje uitziet:
- Op maandag ben ik vrij van stage en school, echter heb ik dan de paarden, ik moet de stallen doen en ze binnenzetten. Verder is dit de enige x samen met de zondag dat ik overdag rijd dus dat wil ik ook wel graag blijven doen. Om 17:00 moet ik werken tot 19:30.
- Op dinsdag heb ik de hele dag stage en ben ik vaak 's avonds bij de paarden te vinden, daarnaast bereid ik me voor, voor de woensdag (dan heb ik school en dus college's die voorbereid moeten worden).
- Op de woensdag ga ik naar school tot 13:15 of 14:45, ligt aan het aantal lessen. Daarna ben ik vaak behoorlijk moe en ben ik blij dat ik even niks heb en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me er dan ook nooit toe kan zetten om nog iets te doen (door mijn reistijd ben ik dan wel pas 3 uur of half 5 thuis).
Op woensdagavond heb ik springles bij de club.
- Op donderdag heb ik weer de hele dag stage en dan heb ik 's avonds dressuurles
- Op vrijdag heb ik stage en moet dan daarna werken van 17:00 tot 20:00.

Vervolgens heb ik weekend, daarin ben ik veel met vriendinnen en werk ik op zaterdag en heb ik zondags de paarden weer, dit houd in stallen mesten en binnenzetten.

Heeft iemand tips hoe ik gemotiveerd kan raken voor school en hoe ik echt met school bezig ga zodat ik niet alles nog een dag van tevoren moet doen. En eigenlijk vooral hoe ik dit alles het beste kan combineren? Hoe doen jullie dit of hoe hebben jullie dit vroeger gedaan?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:11

Ik vond de combinatie niet erg lastig. Zowel op het hbo als de uni werkte ik ca. 20 tot 30 uur per week op kantoor, in winkels en in de horeca, reed ik paarden (in het begin nog 3 per dag, maar dát was niet haalbaar, één a twee lukte wel) en studeerde ik, en daar leed mijn sociale leven niet onder. Máár ik reed wel alleen 'thuis' (op de stalling, niet echt aan huis), en maar eens per twee weken een les op locatie. Geen wedstrijden - ik denk dat dát wel teveel was geworden.

Edit: op mijn hbo kon ik veel tussen colleges door doen aan de studie en op de uni had ik veel reistijd en deed ik in de trein al wat studiewerk met mijn studiegenootje die ook 1,5 uur mee reisde 3x per week :)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:16

Hoe gemotiveerd ben je uberhaupt voor je studie?

Ik ben pas net student-af, en ik heb ook jarenlang jouw combi gecombineerd. Ook soms fulltime stagelopen, 1 weekenddag 8u werken en zo'n 6 dagen per week de paarden. En een huishouden. Het kan, maar studeren ging mij vrij makkelijk af, dus daar hoefde ik naast school niet heel veel energie in te steken (behalve 1x in de zoveel weken voor deadlines :+ )

Ik denk dat hem bij jou ook erin zit dat je EN werkt, EN veel reistijd hebt blijkbaar. Ik denk dat meestal studenten dichtbij wonen en werken om oa hun huur te betalen, of thuis wonen en minder werken.

En tja, uiteindelijk toch keuzes maken of gewoon doen, want heel schrikbarend vind ik je schema niet. Helpt het niet om bijvoorbeeld wat langer op stage of school te blijven om dan je voorbereidingen voor de lessen of stage te doen? Of in de trein oid werken aan school?

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:17

Ik denk dat je nog even moet wennen... Zo erg ziet je week er niet uit.
Hoe lang zit je nu al op je stage?


Dit is mijn week:
Maandag: 8,00-17,00 werken - Savonds naar stal
Dinsdag : 8,00-17,00 werken - Savonds naar stal
Woensdag: 8,00-17,00 werken - Savonds naar stal
Donderdag: 8,00-17,00 werken - savond trainen
Vrijdag: 8,00-17,00 werken - Savonds naar stal
Zaterdag: Vaak weken en paardrijden
Zondag: Vrij en naar stal

Ik ben verplicht elke dag te gaan omdat mijn paard geheel zelf verzorgt moet worden.
Ik vind dit niet zo veel werk allemaal. En ben meestal elke dag tussen 19,30 of 20,30 terug thuis

Ook fotografeer ik vaak nog op de zaterdagen en bewerk ik savonds deze fotos nog na.
Ik werk ook nog voor een bedrijf op oproep basis en heb soms 2 weken dat ik elke avond nog tot 23,00 uur werk

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:19

Nirvana_ schreef:
Hoe gemotiveerd ben je uberhaupt voor je studie?

Ik ben pas net student-af, en ik heb ook jarenlang jouw combi gecombineerd. Ook soms fulltime stagelopen, 1 weekenddag 8u werken en zo'n 6 dagen per week de paarden. En een huishouden. Het kan, maar studeren ging mij vrij makkelijk af, dus daar hoefde ik naast school niet heel veel energie in te steken (behalve 1x in de zoveel weken voor deadlines :+ )

Ik denk dat hem bij jou ook erin zit dat je EN werkt, EN veel reistijd hebt blijkbaar. Ik denk dat meestal studenten dichtbij wonen en werken om oa hun huur te betalen, of thuis wonen en minder werken.

En tja, uiteindelijk toch keuzes maken of gewoon doen, want heel schrikbarend vind ik je schema niet. Helpt het niet om bijvoorbeeld wat langer op stage of school te blijven om dan je voorbereidingen voor de lessen of stage te doen? Of in de trein oid werken aan school?


Ik wilde het niet zo hard stellen, maar inderdaad: niet erg schrikbarend...

Zit je qua studie wel op je plek TS? Vind je het écht leuk (ik vond het niet eens écht leuk en het lukte toch... maar kan me voorstellen dat iets dat je niet voldoende aanspreekt als een opgave voelt).

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:23

Ik denk inderdaad, zoals hierboven al genoemd is, dat als je je studie echt leuk vindt, je motivatie misschien ook makkelijker te vinden is? :)

Ik werk momenteel 40 uur, studeerde daar tot 2 weken terug deeltijd naast aan de uni, heb een bijrijdpaard 2 dagen in de week, een eigen pony en ga 4 keer per week naar de sportschool en een dag ballet. Daar lijdt mijn sociale leven ook zeker niet onder. :) Wel ben ik sinds kort gestopt met mijn deeltijd master, omdat ik de motivatie niet kon vinden: ik vind de studie niet leuk. Daar komt bij dat ik al een diploma heb, dus het was ook niet echt noodzakelijk. En als je de motivatie niet meer hebt, kan ik dus beamen dat het allemaal een grote sleur wordt.. :n Daar raak je alleen maar gestrest van..

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Combinatie studie, werk en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:30

Hoe sta je ervoor qua studie? Moet je er echt meer tijd aan besteden dan dat je nu doet of wil je dat vooral voor je eigen gevoel? Als je nu de vakken haalt, je centjes verdient en de ontspanning bij de paarden vindt dan zie ik eigenlijk niet zo'n groot probleem. Het kost veel energie, maar dat zal je blijven houden. Mits je er voor kiest om (tijdelijk) te stoppen met een van de dingen uit je vaste programma. Zo kan je er natuurlijk ook voor kiezen om op zaterdag om de week met vriendinnen af te spreken en de andere week de zaterdag voor jezelf te houden om lekker op de bank neer te ploffen en te netflixen bijvoorbeeld om wat energie te sparen.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:38

Ik ken je probleem wel een beetje, mijn week lijkt misschien ook niet druk, maar zo alles bij elkaar is dat het wel. Ik heb ook tussen de 2 en 3.5 uur reistijd per dag (afhankelijk hoe ik ga) en dat breekt me ook enorm op. Bij mij staan de paarden aan huis, die doe ik de ene week 3 en de andere week 4 dagen. Daarnaast de honden minimaal 2, soms 4x per dag uitlaten (afhankelijk van mijn moeder), ook heb ik nog een huishouden. Ik kan me er ook vaak niet toezetten om iets aan school te doen als ik eindelijk even lekker relaxed op de bank zit. Tijd om te sporten of te werken met paard, gun ik mezelf de tijd niet meer echt voor.

Ik zit nu ook in het tweede jaar en heb naast Mn lessen 56 uur vrijwilligerswerk dat ik vanuit school moet doen en ik werk 1 dag in het weekend. Daarnaast nu druk met solliciteren voor stage, dus ik heb nu alles een beetje tegelijk (heb ook tentamens).

Ik vind m’n studie echt onwijs leuk, maar soms is het gewoon moeilijk. Ik denk dat het gewoon echt belangrijk is om voor jezelf duidelijk te stellen ‘nu ga ik aan school’. Ik ga soms wel eens naar school als ik geen of later les heb, op school gaat huiswerk maken of leren altijd makkelijker.

Ik gebruik een Mascha planner om duidelijk op te kunnen schrijven wat ik op welke dag moet doen en als ik iets af heb, dan geef ik het een kleurtje. Zo valt het op als je wel wat gedaan hebt, wat mij dan weer motiveert om verder te gaan.

Belangrijke vraag is natuurlijk wel of je echt helemaal op je plek zit. Ik geloof dat je bij ons op school ook soort van time management cursusjes hebt, wellicht bij jou ook en kan dat je helpen?

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 14:53

Denise_Storm schreef:
Hoe sta je ervoor qua studie? Moet je er echt meer tijd aan besteden dan dat je nu doet of wil je dat vooral voor je eigen gevoel? Als je nu de vakken haalt, je centjes verdient en de ontspanning bij de paarden vindt dan zie ik eigenlijk niet zo'n groot probleem. Het kost veel energie, maar dat zal je blijven houden. Mits je er voor kiest om (tijdelijk) te stoppen met een van de dingen uit je vaste programma. Zo kan je er natuurlijk ook voor kiezen om op zaterdag om de week met vriendinnen af te spreken en de andere week de zaterdag voor jezelf te houden om lekker op de bank neer te ploffen en te netflixen bijvoorbeeld om wat energie te sparen.

Ja dat is het dus, ik zou het zelf graag willen. Mijn cijfers zijn vaak 7 en 8en dus daar hoor je me ook niet over klagen. Maar ik zou het graag beter willen verdelen.. En er is ook niet echt een groot probleem maar het is meer dat ik nu vraag om tips van anderen!

Verder was ik meer benieuwd naar ervaringen, ik kan me gewoon echt niet motiveren voor schoolwerk. Ik vind het stage gedeelte juist heeeel erg leuk waardoor ik het moeilijk vind om ook iets met de theorie die ik op school krijg te doen.. daarnaast is dit jaar de theorie in vergelijking met vorig jaar inderdaad iets wat ik totaal niet leuk vind... dus het lijkt me dat als ik de prakijk echt leuk en interessant vind dat ik wel op mn plek zit. Ik besef nu vooral door de vraag of ik wel gemotiveerd ben voor mn studie zelf dan is dat op dit moment inderdaad even een nee.. terwijl ik vorig jaar alles heel interessant vond..

Ik zie zelf ook dat er inderdaad best was plekjes vrij zijn in mijn week en dat ie echt niet zo vol zit als sommige anderen misschien hadden maar zoals bijvoorbeed @Iselda zegt, als ik dan even rust heb kan ik me er echt niet toe zetten om iets te gaan doen voor school.

jojoleinee

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Combinatie studie, werk en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:18

Ik zit in dezelfde situatie als jij, alleen ervaar ik het veel minder druk.
Het is misschien niet helemaal het goede advies maar bereid je lessen selectief voor. Doe het alleen bij de lessen waar het écht moet. Ik heb namelijk in het eerste jaar alle lessen altijd netjes voorbereid maar kwam er 9/10 keer achteraf achter dat er in de les niet veel mee werd gedaan. En anders kun je altijd in de les nog meeschrijven. Dit geeft echt veel rust. Ook heb ik op een gegeven moment toen het echt druk werd selectief lessen geskipt. Wel altijd eerst bekeken of ik de stof zelf kon leren en begrijpen maar heb achteraf nooit echt gehad dat ik een les had gemist die je écht niet had kunnen missen.
Ontspanning en rust is enorm belangrijk, anders loop je jezelf helemaal voorbij is mijn ervaring.

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Combinatie studie, werk en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:50

Tijdens mijn schooltijd had ik niet heel veel moeite mee. Ik volgde een HBO studie, wat later stage werd, werkte minimaal 20 uur per week en had daarnaast mijn vriend en een paard. Maar eigenlijk ging dat mij makkelijk af. Paard stond op weg richting werk (waar ik later ook stage liep) en ging dus altijd even voor werk langs en na werk ging ik uitgebreid langs.
Inmiddels werk ik 40 uur en staat mijn paard niet meer op weg naar werk. Nu valt het me soms wel zwaar. Zeker in de winter als het zo vroeg donker is... Bij mij werkt het juist echt om er een ritme in te hebben. Het afwijken van dit ritme valt me dan erg zwaar. Dus elke dag zelfde tijd naar bed, elke ochtend dezelfde tijd opstaan. Jij hebt ook mogelijkheid tot zo'n ritme, aangezien je op bepaalde tijden werkt. Misschien werkt het ook voor jou. Je lichaam went daaraan en daardoor heb je vaak meer tijd (ookal is het maar een kwartier) en rust in je hoofd.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Combinatie studie, werk en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:18

Dit klinkt heerlijk in de oren, wacht maar totdat je fulltime gaat werken!

Je moet er gewoon nog aan wennen

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Combinatie studie, werk en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:31

Kan je niet op maandag de colleges voor woensdag alvast (gedeeltelijk) voorbereiden? Dan hoef je dat dinsdag na je stage niet meer te doen :)

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Combinatie studie, werk en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:50

Kun je niet gaan lenen IPV werken al is dan niet tijdelijk even stoppen met werken?

Ik werkte ook tot mijn derde jaar HBO, en heb een reistijd van vier uur per dag en moest elke dag naar school... Plus s'avonds werken. Het heeft mij veel goed gedaan en zelfs voor gezorgd dat ik iets meer motivatie voor school had.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Combinatie studie, werk en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:06

Ik merk vooral dat tijd voor jezelf heel belangrijk is.
Je zegt wel dat de paarden je ontspanning geven, maar zie je het niet ook als moeten?

Dat heb ik met mijzelf afgesproken. De keren dat het voor mij voelt als dat ik naar mijn paard moet, ga ik niet. Het is een hobby en dat hoort vrijblijvend te zijn.
Dat betekend dat hij soms drie dagen vrij heeft. Gelukkig staat hij in een paddock Paradise en wordt er goed voor hem gezorgd, dus daar hoef ik mij niet druk over te maken.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik je schema niet heel druk vind ogen...

Zelf heb ik 4 stage dagen van 8 tot 5, daarna ga ik of naar mijn paard of andere sociale verplichtingen (of dus lekker een avondje niks). Op vrijdag werk ik vaak een halve dag tot 14:00 en zaterdag ook.
Nu scheelt het bij mij wel dat ik geen lessen of tentamens meer heb.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:19

xJennifx schreef:
Kun je niet gaan lenen IPV werken al is dan niet tijdelijk even stoppen met werken?


Hier zou ik heel goed over nadenken. Lenen staat niet garant voor een betere motivatie voor school.

Het lijkt me dat je toch misschien iets vaker op je tanden moet bijten en eraan moet beginnen.
Voor mij helpt een planning maken juist wel, omdat ik dan kan afvinken wat ik al gedaan heb en daar wordt ik rustig van. En als je echt tijd tekort komt dan is het een kwestie van prioriteiten stellen.

Misschien kun je in de bus/trein nog wat leren of lezen? Of gebruik dat juist om even bij te tanken en te ontspannen, zodat als je thuis bent je er weer tegen kunt. Zo gebruik je je tijd optimaal.

Hier trouwens ook een voltijds studie (ongeveer 40-45uur per week aan kwijt +2,5uur reistijd per keer), een verzorgpaard en een zaterdagbaantje (8 uur per week). En voor mij is studie absolute prioriteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:29

Felien_Kyra schreef:
Hallo allemaal,

Mocht je je afvragen hoe mijn week er zo 'n beetje uitziet:
- Op maandag ben ik vrij van stage en school, echter heb ik dan de paarden, ik moet de stallen doen en ze binnenzetten. Verder is dit de enige x samen met de zondag dat ik overdag rijd dus dat wil ik ook wel graag blijven doen. Om 17:00 moet ik werken tot 19:30.
- Op dinsdag heb ik de hele dag stage en ben ik vaak 's avonds bij de paarden te vinden, daarnaast bereid ik me voor, voor de woensdag (dan heb ik school en dus college's die voorbereid moeten worden).
- Op de woensdag ga ik naar school tot 13:15 of 14:45, ligt aan het aantal lessen. Daarna ben ik vaak behoorlijk moe en ben ik blij dat ik even niks heb en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me er dan ook nooit toe kan zetten om nog iets te doen (door mijn reistijd ben ik dan wel pas 3 uur of half 5 thuis).
Op woensdagavond heb ik springles bij de club.
- Op donderdag heb ik weer de hele dag stage en dan heb ik 's avonds dressuurles
- Op vrijdag heb ik stage en moet dan daarna werken van 17:00 tot 20:00.

Vervolgens heb ik weekend, daarin ben ik veel met vriendinnen en werk ik op zaterdag en heb ik zondags de paarden weer, dit houd in stallen mesten en binnenzetten.


Ik vind dit niet heel erg schrikbarend of superdruk. Wel is het niet heel handig in gedeeld. De maandag bijv. de hele dag vrij en zo te lezen doe je er de hele dag over om de paarden te mesten en buiten te zetten en te rijden. Dit zou je ook een halve dag kunnen doen. Dan ga je lekker vroeg je bed uit 7:00/8:00 uur (dat is vroeg voor een vrije dag!) en ga je lekker een uurtje rijden, zet je je paard daarna buiten en mest je de stal. Zorg je dat je rond 12:00/13:00 uur thuis bent om met je studie bezig te gaan. Scheelt je weer voorbereiden op de dinsdag.

Dan zou ik er voor kiezen of de dinsdagavond naar de paarden of springles op de woensdag, of dressuurles op de donderdag. Ik zou of/of doen en niet en/en.

Je weekenden zijn ook behoorlijk vol. Als je het financieel red zou je ook evt. minder kunnen werken en moet je elk weekend iets leuks doen met je vriendinnen? En moet je de hele zondag naar stal? Daarnaast zou ik ook prioriteiten stellen: wat vind jij belangrijker/leuker? je paard of je vriendinnen? Je zou ook het ene weekend wat leuks met je vriendinnen kunnen doen en alleen het noodzakelijke aan de paarden, (mesten, buiten zetten) en het andere weekend de paarden wat uitgebreider.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:11

Hoe reis je van/naar je school? Ga je met de trein dan kun je die reistijd natuurlijk ook gebruiken om even in de studieboeken te duiken. Dan hoef je thuis ook minder te doen. Verder lijkt het mij dat je op een paardendag ook prima nog 1 à 2 uurtjes aan school kunt besteden.