Cao loon nadelig veranderd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Cao loon nadelig veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 10:33

Ik kon dit zo snel nergens vinden, sorry als het al vaker gevraagd is.

Ik werk op dit moment in de schoonmaak, vooral omdat dit een goed uurloon had en ik in de ochtend werk en de rest van de dag vrij ben. Ze zijn veranderd van bedrijf wat onze lonen uitbetaald en nu zag ik gisteren dat ik sinds februari €1.16 per uur bruto minder verdien dan de voorgaande maanden. Er is hier echter niks van overlegd of goedgekeurd door mij.

Nu ben ik hier achteraan gegaan en zeggen ze dat er een verandering is in de cao lonen en dat dat helaas voor mij nadelig uitpakt.

Ik ben het hier, natuurlijk, niet mee eens. Maar waar heb ik recht op? Mogen ze zomaar mijn uurloon wijzigen zonder toestemming omdat de cao veranderd is?


Edit: Ik ga maandag even bellen naar het bedrijf uiteraard, maar ik zit er best wel mee dat dit ineens zo veranderd is en dan duurt een weekend nog lang...


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Cao loon nadelig veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:52

Heb je de cao al gelezen?
Als het inderdaad een verlaging is die voortkomt uit de cao, dan is daar op internet vast wel een en ander over te vinden.
Op je loonstrook staan ook andere zaken zoals loonschaal en loontrede wellicht, aan de hand daarvan kun je de cao beter lezen.

Het kan ook zijn dat je in het verleden altijd iets te veel loon hebt gehad en dat het nieuwe verloningsbedrijf dat heeft gecorrigeerd.

Ik zou voordat ik op hoge poten naar de werkgever ging bellen, in ieder geval wel de moeite nemen om even die cao door te lezen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Cao loon nadelig veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:55


Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Re: Cao loon nadelig veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:59

Ik werk zelf ook in de schoonmaak alleen op de afdeling personeelszaken. De lonen zijn inderdaad veranderd en in enkele gevallen verlaagd. Daar salaris nooit echt verlaagd mag worden, zou er sprake moeten zijn van een overgangtoeslag die het nieuwe uurloon ophoogt tot de oude. Kijk dus goed na of ze dit bij jou toe hebben gepast.

Kaliber <3

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:22

Per 1-1-2018 geldt er een nieuw loongebouw voor de cao schoonmaak. Het systeem en de lonen zijn veranderd.

Als je die nieuwe cao even opzoekt (cao schoonmaak 2017-2018) op internet, dan vind je het antwoord op je vraag in artikel 14 lid b (nieuw loongebouw) en artikel 14 lid c (overgangsbepalingen).

Succes ermee :)

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:27

Boras schreef:
Per 1-1-2018 geldt er een nieuw loongebouw voor de cao schoonmaak. Het systeem en de lonen zijn veranderd.

Als je die nieuwe cao even opzoekt (cao schoonmaak 2017-2018) op internet, dan vind je het antwoord op je vraag in artikel 14 lid b (nieuw loongebouw) en artikel 14 lid c (overgangsbepalingen).

Succes ermee :)



https://www.ras.nl/cao/basisuurloon-en- ... entoeslag/

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:41

:) Helemaal top.

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:43

Boras schreef:
:) Helemaal top.


Heb die links zelf achter de hand, omdat ik ook in de schoonmaak werk. Zodat als ik iets wil zoeken. Het dus snel op kan zoeken. En als ik het dan nog niet kan vinden. Neem ik contact op met de vakbond.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:01

Ik heb in het verleden de personeels- en salarisadministratie gedaan bij een schoonmaakbedrijf.

Ik moest toen werken met het zogenaamde "piepsysteem". Dat wilde zeggen standaard medewerkers tegen de cao in benadelen en de cao pas correct gaan toepassen als een medewerker gaat "piepen".

Niet gezegd dat dat bij de ts ook speelt, maar ik moest er aan terugdenken :D
Dat was een van de redenen dat ik een andere baan ben gaan zoeken. Het zijn wel je collega's.

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 12:35

Melisding schreef:
Ik werk zelf ook in de schoonmaak alleen op de afdeling personeelszaken. De lonen zijn inderdaad veranderd en in enkele gevallen verlaagd. Daar salaris nooit echt verlaagd mag worden, zou er sprake moeten zijn van een overgangtoeslag die het nieuwe uurloon ophoogt tot de oude. Kijk dus goed na of ze dit bij jou toe hebben gepast.



Zou dit dan betekenen dat mijn loon niet veranderd? (Tot einde contract of einde dienst?) Dit is bij mij namelijk wel het geval...

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:10

Zo uit mijn hoofd gezegd is het nu dat je pas bij 3 ervaringsjaren of meer weer omhoog gaat. Tot die tijd blijft inderdaad het oude uurloon staan.

Persoonlijk vraag ik me wel af hoe lang ze dat vol gaan houden aangezien sommige medewerkers dan ruim 2 jaar nog op hetzelfde uurloon blijven.

Oh bijna vergeten: in juli gaan de uurlonen wel ietsjes omhoog, alleen zit en je dan nog steeds met de overgangtoeslag.

Kaliber <3

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Cao loon nadelig veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:38

Als ik jou was zou ik even naar het juridisch loket bellen. Je loon kan echt niet zomaar achteruit gaan, wel bevroren worden.
Of naar de vakbond of rechtsbijstand als je daar lid/verzekerd bent.


zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Cao loon nadelig veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:40

Ik had ook bericht dat het loongebouw was veranderd. Volgens het nieuwe CAO zou ik ook minder moeten verdienen, maar ik krijg gewoon overgangstoeslag van zo'n 40 cent per uur. Je mag er nooit op achteruit gaan. Mijn man is zelfs iets meer gaan verdienen door de wijzigingen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Cao loon nadelig veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:24

Ben wel benieuwd naar hoe dit nu is afgelopen :o

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 15:42

FriesWytske schreef:
Ben wel benieuwd naar hoe dit nu is afgelopen :o


Nog niks veranderd. Mijn hele loon van februari klopte niet. Ik heb 15 maart gesprek. :j

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Cao loon nadelig veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:45

Hier bleek het ook niet te kloppen, heb vorige week een brief ontvangen dat de overgangstoeslag niet goed verwerkt was en dat de komende maand verrekend zal worden. Ik weet niet bij welk bedrijf jij werkt, maar bij ons is iedereen schriftelijk op de hoogte gebracht van alle veranderingen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:28

Lisa__Beau schreef:
FriesWytske schreef:
Ben wel benieuwd naar hoe dit nu is afgelopen :o


Nog niks veranderd. Mijn hele loon van februari klopte niet. Ik heb 15 maart gesprek. :j


Hoe is het gesprek verlopen?

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 17:04

Citaat:
Hoe is het gesprek verlopen?


Ze gaan alles aanpassen. Ik heb nog weinig van de aanpassing gemerkt, maar het rechttrekken/uren uitbetalen kon iets langer duren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers