[ENQ] Zonnepanelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: [ENQ] Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:08


xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 14:41

shanny schreef:
Ingevuld!
Wat me opviel: de naam Supersola. Doe je de enquête in samenwerking met hun of op hun verzoek?

Succes verder!


Dankjewel! Dat is het bedrijf waar ik de scriptie en het onderzoek voor uitvoer! :)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:52

Helaas zijn zonnepanelen leuk voor de gedachte, veel zon is veel opbrengst en weinig zon is de energiecentrales weer opstarten.

Het zal pas interessant worden als de overheid een duidelijk punt inneemt en zich niet laat leiden door de waan van de dag. Verder zal er een betaalbare manier moeten zijn om energie op te slaan.

De tesla powerwall is nou niet echt interessant, wellicht als deze de komende jaren flink goedkoper gaat worden wel. Echter ik vrees dat wanneer je het doet om geld te besparen je bedrogen zal uitkomen. De overheid heeft de energiebelastingen hard nodig, en anders zoeken ze wel een andere manier om je te laten betalen.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:52

Bijna ingevuld.
Ik vraag me af wat het doel is van vraag 12 (geslacht)?

De link tussen V/M en zonnepanelen ontgaat me.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:59

Ingevuld, mijn vriend zit in de zonne energie. Heb nu 14 panelen op mijn huidige huis en 4 adoptiepanelen :')
Panelen voor ons nieuw te bouwen huis hebben we al, 82 stuks :)) Panelen met een lagere opbrengst dan de allernieuwste, maar omdat we het hele dak ermee doen zouden we anders veel te veel op gaan wekken en dan klapt de boel eruit bij de energiemaatschappij :=
Laatst bijgewerkt door Goldie op 22-02-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DogWords

Berichten: 61
Geregistreerd: 24-12-15
Woonplaats: Drenthe

Re: [ENQ] Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:01

Ingevuld.
Wij willen dit jaar zonnepanelen

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 15:12

Roodvos schreef:
Bijna ingevuld.
Ik vraag me af wat het doel is van vraag 12 (geslacht)?

De link tussen V/M en zonnepanelen ontgaat me.


Zodat ik eventuele conclusies kan trekken mbt geslacht. Het zou kunnen bijvoorbeeld dat vrouwen vooral uit milieuvriendelijk oogpunt zonnepanelen zouden aanschaffen, maar dat de mannen ze vooral aanschaffen vanuit financieel oogpunt of het leuk vind om nieuwe technische snufjes te hebben! In ieder geval bedankt voor het invullen alvast.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 15:13

Goldie schreef:
Ingevuld, mijn vriend zit in de zonne energie. Heb nu 14 panelen op mijn huidige huis en 4 adoptiepanelen :')
Panelen voor ons nieuw te bouwen huis hebben we al, 82 stuks :)) Panelen met een lagere opbrengst dan de allernieuwste, maar omdat we het hele dak ermee doen zouden we anders veel te veel op gaan wekken en dan klapt de boel eruit bij de energiemaatschappij :=

Jeetje, dat zijn een hoop panelen! Goed hoor! :D

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:25

xkimmx schreef:
Palousa_boy: wist je dat er platforms zijn waar je in contact kan komen met mensen die wel het geld hebben maar niet de ruimte? Je kan dan een goede samenwerking creëren door jouw ruimte aan te bieden voor panelen die de investeerder betaald en waar jullie beiden een verdienmodel uit halen. Zag net nog reclame van. Als ik weet hoe de site heet zal ik het je laten weten mocht je interesse hebben!


Klopt, een melkveehouder in de buurt doet dit ook op deze manier. Het is zeker het overwegen waard.

Wij hebben zelf 340 grote zonnepanelen liggen. 2 grote loodsen vol. Hiermee zijn wij zelfvoorzienend (akkerbouwbedrijf) en leveren jaarlijks wat terug aan het net. Straks komen er op een 3e schuur nog 100 bij, puur alleen voor het terug leveren.

Zal straks de enquête even invullen!

Afbeelding

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 15:30

Delphi schreef:
xkimmx schreef:
Palousa_boy: wist je dat er platforms zijn waar je in contact kan komen met mensen die wel het geld hebben maar niet de ruimte? Je kan dan een goede samenwerking creëren door jouw ruimte aan te bieden voor panelen die de investeerder betaald en waar jullie beiden een verdienmodel uit halen. Zag net nog reclame van. Als ik weet hoe de site heet zal ik het je laten weten mocht je interesse hebben!


Klopt, een melkveehouder in de buurt doet dit ook op deze manier. Het is zeker het overwegen waard.

Wij hebben zelf 340 grote zonnepanelen liggen. 2 grote loodsen vol. Hiermee zijn wij zelfvoorzienend (akkerbouwbedrijf) en leveren jaarlijks wat terug aan het net. Straks komen er op een 3e schuur nog 100 bij, puur alleen voor het terug leveren.

Zal straks de enquête even invullen!

[ [url=m/PGuMQi.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wauw, heel vet! Zou heel fijn zijn als je hem wil invullen. Ben erg benieuwd naar je aankoopmotivatie en informatiebehoefte! :)

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [ENQ] Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:40

Ingevuld :)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: [ENQ] Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:50

ook ingevuld,maar woon in belgie,dus hier gelden andere regels(krijg je bv niets voor het overschot aan energie dat je terug op het net voert en betaal je uiteindelijk nog schandalig veel omdat je nog steeds op het net aangesloten zit,is duurder geworden een half jaar nadat wij onze panelen hadden,eigenlijk te gek voor woorden)
wij kijken vooral uit naar het moment dat er een goed alternatief op de markt komt om zelf energie op te slaan zodat je los kan van het net,want zolang je verbonden bent,blijven ze kosten uitvinden om hun verliezen van al die zonnepanelen te recupereren....

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:38

xkimmx schreef:
Roodvos schreef:
Bijna ingevuld.
Ik vraag me af wat het doel is van vraag 12 (geslacht)?

De link tussen V/M en zonnepanelen ontgaat me.


Zodat ik eventuele conclusies kan trekken mbt geslacht. Het zou kunnen bijvoorbeeld dat vrouwen vooral uit milieuvriendelijk oogpunt zonnepanelen zouden aanschaffen, maar dat de mannen ze vooral aanschaffen vanuit financieel oogpunt of het leuk vind om nieuwe technische snufjes te hebben! In ieder geval bedankt voor het invullen alvast.

Ik ben een vrouw in een milieutechnisch beroep ;) . Vandaar dat de link mij waarschijnlijk ontgaat :+ :D .

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 11:56

tengeltje11 schreef:
ook ingevuld,maar woon in belgie,dus hier gelden andere regels(krijg je bv niets voor het overschot aan energie dat je terug op het net voert en betaal je uiteindelijk nog schandalig veel omdat je nog steeds op het net aangesloten zit,is duurder geworden een half jaar nadat wij onze panelen hadden,eigenlijk te gek voor woorden)
wij kijken vooral uit naar het moment dat er een goed alternatief op de markt komt om zelf energie op te slaan zodat je los kan van het net,want zolang je verbonden bent,blijven ze kosten uitvinden om hun verliezen van al die zonnepanelen te recupereren....


Oh jeetje, dat is zonde! Kan mij voorstellen dat heel wat mensen dan toch niet een paneel zouden aanschaffen. We willen uiteindelijk ook gaan leveren in omliggende landen dus jouw mening is zeker ook wel welkom! Maar als je geen vergoeding krijgt voor het terugleveren kan ik mij voorstellen dat het niet zo gunstig is voor Belgen.. Hoop dat daar verandering in komt!

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 12:01

Citaat:
Ik ben een vrouw in een milieutechnisch beroep ;) . Vandaar dat de link mij waarschijnlijk ontgaat :+ :D .


Ja ach na deze enquête kan ik inderdaad zien of het een onterechte aanname is dat vrouwen niet technisch zijn. Mocht blijken uit de enquête dat veel vrouwen ook verstand hebben van techniek dan kunnen we dat weer meenemen in de communicatie! :)

Het probleem van mijn onderzoek gaat over dat mensen nog te lang er over doen om zonnepanelen aan te schaffen. Het blijkt ook uit mijn enquête dat er gewoon te veel informatie is en niet de juiste informatie meteen duidelijk gecommuniceerd wordt, vooral de opbrengst van de panelen.

Ik zat te denken om als oplossing een digitale brochure te maken met alle informatie en ook een tabel met duidelijk de opbrengst per aantal panelen per jaar, in kwH en euro's toe te voegen. Daarnaast ook een voorbeeld geven van hoeveel kwH dat is, bijvoorbeeld 1 paneel is een wasmachine en vaatwasser per jaar 'vrij' aan stroom. Lijkt jullie dit wat? En dan geen brochure met heel veel tekst, maar juist kort alle onderwerpen uitgelicht en wat het opbrengt..

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:03

Ingevuld!
Succes verder met je onderzoek :)

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Re: [ENQ] Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:21

Ik heb hem om voor je ingevuld

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [ENQ] Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:33

Bij ons zaten ze er al op toen we het huis kochten (nieuwbouw). Wel jammee dat ik dan vragen krijg of ik goed was ingelicht voor de koop enz enz. Ik heb namelijk niet zelf ervoor gekozen ;).

Heb m wel voor je ingevuld!

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 13:48

iirrssjjee schreef:
Bij ons zaten ze er al op toen we het huis kochten (nieuwbouw). Wel jammee dat ik dan vragen krijg of ik goed was ingelicht voor de koop enz enz. Ik heb namelijk niet zelf ervoor gekozen ;).

Heb m wel voor je ingevuld!


Bedankt voor je feedback! Ik zal het meenemen in de reflectie. Merk inderdaad dat veel mensen die zonnepanelen hebben er niet voor gekozen hebben maar dat ze standaard bij het huis zaten. Puntje om mee te nemen! :)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ENQ] Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:04

Wij hadden eigenlijk voor andere panelen gekozen, en kort nadat we ze hadden besteld kregen we te horen dat dat type binnenkort niet leverbaar was.. en toen kregen we een beter, duurder type, all black, voor dezelfde prijs :+ Dat was dus vooral mazzel.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 14:16

8nnemiek schreef:
Wij hadden eigenlijk voor andere panelen gekozen, en kort nadat we ze hadden besteld kregen we te horen dat dat type binnenkort niet leverbaar was.. en toen kregen we een beter, duurder type, all black, voor dezelfde prijs :+ Dat was dus vooral mazzel.


Oh dat is een gelukje! Zwarte zijn inderdaad duurder, maar wel mooier (vind ik dan)! :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:47

xkimmx schreef:
Mooi om te zien dat jullie veel aan het milieu denken!

Palousa_boy: wist je dat er platforms zijn waar je in contact kan komen met mensen die wel het geld hebben maar niet de ruimte? Je kan dan een goede samenwerking creëren door jouw ruimte aan te bieden voor panelen die de investeerder betaald en waar jullie beiden een verdienmodel uit halen. Zag net nog reclame van. Als ik weet hoe de site heet zal ik het je laten weten mocht je interesse hebben!


Ja hier in Frankrijk zijn er idd ook wel organisaties die een dergelijke constructie hebben.
Zo bied het grootste energiebedrijf hier bijvoorbeeld aan boeren een stalgebouw aan voor €1 (fundering moet je zelf regelen) als ze het vol mogen leggen met zonnepanelen. De stal is dan 15 jaar eigendom van het energiebedrijf dus ook de opgewekte energie, en daarna is het allemaal van de boer. (Even in het kort)

De prijs die je hier krijgt voor de opgewekte energie ligt nog net iets hoger dan de prijs van aankoop en ze verwachten dat dat binnenkort redelijk gelijk komt te liggen. Wat ze hier dus zeggen is dat de energie zelf gebruiken interessanter is, dan kun je wat dan eventueel nog over is alsnog verkopen aan een energiemaatschappij.

Voor ons huis in Nederland zijn we overigens ook aan het kijken of het interessant is om daar wat panelen op te leggen, al is het maar om het beter te kunnen verkopen tzt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:53

robert45 schreef:
Helaas zijn zonnepanelen leuk voor de gedachte, veel zon is veel opbrengst en weinig zon is de energiecentrales weer opstarten.


Wel nee.

We leven in 2018, hoor.

Weinig zon: dat kun je op 100 manieren opvangen. Batterijen, uitwisseling met de buren, water terug omhoog pompen in het stuwmeer en windmolens.
Verder hebben we geothermie, getijdenenergie en nog zo het een en ander.

Citaat:
Echter ik vrees dat wanneer je het doet om geld te besparen je bedrogen zal uitkomen. De overheid heeft de energiebelastingen hard nodig, en anders zoeken ze wel een andere manier om je te laten betalen.

1) Nou heb ik 10 jaar terug niet direct om financiële redenen panelen gekocht...
er is meer dan geld alleen tenslotte...
maar het heeft mij echt geen windeieren gelegd.

2) "Ja hoor - de overheid is een geldwolf".
Als Hollander ervaar ik dat niet zo, maar voor jou is dat wellicht anders.

Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [ENQ] Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:01

We hebben ze inmiddels ook op het dak, zeer blij mee :D

Ik heb je enquete ook ingevuld

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: [ENQ] Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:10

@janneke2

Een powerwall van 10.000 euro en 13,5 kWh opslagruimte is niet rendabel. Althans nu nog lang niet.

Een stuwmeer hebben we niet in Nederland. Geothermie wordt op beperkte schaal toegepast. Een windmolen is leuk bij een ander maar zodra ze in het zicht staan wil niemand ze hebben. Staan ze in zee dan is het voor het zeeleven weer funest. Voorlopig dus niet een echt alternatief. In Duitsland hebben ze een groot probleem om de zonne-energie en windenergie opwekking stabiel te houden...

Wat betreft je opmerking de overheid is een geldwolf. Daar klopt wel degelijk. Een jaar of 8 geleden kocht ik een Citroën C1 zuinig in gebruik en zonder wegenbelasting, lage bpm vanwege het zuinige gebruik, inruilpremie vanuit de overheid. 2 jaar na aankoop, ineens wel wegenbelasting want er werden zoveel zuinige wagens verkocht dat de overheid inkomsten misliep.

als zonnepanelen de oplossing waren dan hadden we toch allang een pot geld kunnen vrijmaken om die dingen massaal tegen gereduceerde prijzen uit te delen?

Ik ben wel van plan om panelen om mij dak te leggen, ik heb alleen niet de illusie dat de situatie zo blijft. De overheid zal inkomsten nodig zijn en gaat vroeg of laat heffingen opleggen.