Wat te doen met je pensioen(geld)?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Wat te doen met je pensioen(geld)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:15

Ik ben ook zzp-er en van elke factuur gaat er 10% naar een bankspaarrekening. Mijn boekhouder boekt dit weg onder de FOR (fiscale oudedagsreserve) en daarmee wordt je winst lager en betaal je minder belasting over je winst. Bankspaarrekening is n spaarrekening waar ik alleen op kan storten, wil ik eerder gaan opnemen voordat ik de pensioenleeftijd bereik, dan heeft dat n financiële consequentie

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:39

Na je 55e een ander huis kopen is nog wel een dingetje.
Of je moet flinke overwaarde hebben op de oude woning of gewoon flink geld op de rekening hebben staan.
Anders is het echt zeuren. Je hypotheek wordt namelijk berekend naar je pensioengeld.
Wij hebben , mede daaro, besloten om voor ons 55e te verhuizen naar een plek waar we wel oud willen worden.
De koper van ons oude huis had dezelfde iedeeen. Ook zij wilden een huis om nooit meer te hoeven verhuizen, maar zij waren 57 . Het was echt of wel een probleem voor ze om de hypotheek rond te krijgen. En dit terwijl zijn salaris toekijkend genoeg was.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:55

moonsparkle schreef:
Maar de huidige woning is toch zelfs als ik meer afbetaal heel misschien met 20/25 jaar pas afbetaald. Hoe doen al die jongen mensen dat dan als ze eerst een appartement hebben gekocht en daarna groter voor een gezin? Op zich kunnen we hier blijven hoor, maar misschien willen we op termijn toch anders. Maar voor het pensioen zou het dus het gunstigst zijn om niet te verhuizen tot het afbetaald is en dan ben je eigenlijk misschien op zo'n leeftijd dat een nieuwe hypotheek niet handig is.


Goed dat je erover nadenkt. Dat hebben wij eigenlijk nooit zo gedaan, maar goed.
Het beste wat je kunt doen is investeren in vastgoed. Je huis dus. Geld op de bank levert niet zoveel op,
Heb je een deel van de woning al afgelost en wil je naar een ander (groter) huis omdat je een gezin hebt, dan is het ook makkelijker om een nieuwe hypotheek te sluiten (als je overwaarde hebt).

Probleem is, dat de overheid wel wil dat je tot je 70e werkt, maar dat geen werkgever is die je nog aanneemt op die leeftijd. Je merkt al vanaf je 48e zo ongeveer dat je niet zo goed meer in de markt ligt. Heeft ook te maken met de hogere afdrachten die een werkgever moet betalen voor een ouder personeelslid. M.n. de pensioenafdracht is voor een ouder personeelslid hoger.
Raak je je baan kwijt, kom je dus niet meer aan de bak en na 1 of 2 jaar WW (afhankelijk van je werkzame periode) kom je dan nog een jaartje of 15 a 20 in de bijstand. Je commercieel pensioen (naast je AOW) is gekoppeld aan de AOW leeftijd en je pensioen eerder aanspreken kan niet omdat die extra inkomsten gelijk weer worden ingehouden op je bijstandsuitkering. Het is dus het beste om je woonlasten omlaag te krijgen, zodat je je huis niet uit hoeft. En dat doe je door het aflossen van je hypotheek.
Aflossen van je hypotheek is dus de beste keuze.

atilla

Berichten: 651
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:45

bamisalami schreef:
Ik ben ook zzp-er en van elke factuur gaat er 10% naar een bankspaarrekening. Mijn boekhouder boekt dit weg onder de FOR (fiscale oudedagsreserve) en daarmee wordt je winst lager en betaal je minder belasting over je winst. Bankspaarrekening is n spaarrekening waar ik alleen op kan storten, wil ik eerder gaan opnemen voordat ik de pensioenleeftijd bereik, dan heeft dat n financiële consequentie


Waar ik dan wel benieuwd naar ben, heb je ook iets voor arbeidsongeschiktheid geregeld?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 14:54

Aanvullend pensioensparen(banksparen) heb ik ook. Ooit had ik een baan waar het pensioen namelijk niet geregeld werd. Na ik ergens anders ging werken heb ik het met een laag bedrag door laten lopen, maar ik moet het even uitzoeken want voor zover ik lees komt dat dus ook pas vrij op de aow leeftijd en ik wil juist wat eerder wat extra.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Wat te doen met je pensioen(geld)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:06

Ik kan de Rijke pa boeken aanraden van Robert Kiyosaki. Gaat over het creëeren van passieve inkomensstromen. Sparen en risicoarm beleggen levert vaak weinig op.

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:06

atilla schreef:
bamisalami schreef:
Ik ben ook zzp-er en van elke factuur gaat er 10% naar een bankspaarrekening. Mijn boekhouder boekt dit weg onder de FOR (fiscale oudedagsreserve) en daarmee wordt je winst lager en betaal je minder belasting over je winst. Bankspaarrekening is n spaarrekening waar ik alleen op kan storten, wil ik eerder gaan opnemen voordat ik de pensioenleeftijd bereik, dan heeft dat n financiële consequentie


Waar ik dan wel benieuwd naar ben, heb je ook iets voor arbeidsongeschiktheid geregeld?


Ja, met een AOV. Maar uiteraard gaat er ook een flink bedrag naar een andere spaarrekening. Als buffer voor mindere tijden of als ik idd ziek ben en de AOV pas na zes weken uitkeert.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:16

bamisalami schreef:
Ik ben ook zzp-er en van elke factuur gaat er 10% naar een bankspaarrekening. Mijn boekhouder boekt dit weg onder de FOR (fiscale oudedagsreserve) en daarmee wordt je winst lager en betaal je minder belasting over je winst. Bankspaarrekening is n spaarrekening waar ik alleen op kan storten, wil ik eerder gaan opnemen voordat ik de pensioenleeftijd bereik, dan heeft dat n financiële consequentie


Onder de for valt niet zo zeer iets weg te boeken, is puur een fiscale reserve die van de winst wordt afgehaald of bij staken vrijvalt en er bij opgeteld wordt. Uitstel van betaling dus, maar je lijfrente ( of bankspaarbedrag) kan je wel in box 1 aftrekken.