Wanneer is mijn contract nu beëindigd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Wanneer is mijn contract nu beëindigd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 23:25

Hallo bokkers,

Ik wil graag in dit korte topic een vraag aan jullie stellen. Ik heb een bijbaantje gehad gedurende mijn opleiding en ook nog even toen ik was afgestudeerd. Ik heb geluk dat ik na 2 maanden na mijn afstuderen een baan heb mogen vinden waarbij ik mijn contract beëindig. Ik moest een ontslag brief schrijven, en dan was het prima.

Ik vermelde: "Door middel van deze brief wil ik mijn arbeidsovereenkomst bij (bedrijfsnaam) per 17-3-2018 opzeggen met inachtneming van de geldende opzegtermijn".

Mijn vraag is, wanneer ik stop ik dan. Betekend het dat ik 17 maart dan nog wel of niet werk? Natuurlijk kan ik het bij mijn werkgever vragen, maar ik dacht kan het ook in mijn omgeving vragen. Gek genoeg weet niemand het aan wie ik vraag of ik dan wel of niet de 17 maart nog zou moeten werken. Zelfs mijn vader begint opeens te twijfelen. Dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Heel erg bedankt!
Willemijn

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:31

Wat staat er in je contract? Normaliter zeg je per 1e vd maand op en dat zou nu betekenen dat je tot 1 april zou moeten werken minus evt vakantiedagen in overleg met je werkgever. Of het moet in goed overleg kunnen per de 17e maar dat moet je navragen bij je werk.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:33

Nederlands recht? Normaal gesproken zeg je op met een maand opzegtermijn (kan onder omstandigheden langer zijn) tegen het einde van een maand. Als ik nu op zou zeggen, dan zou ik, met inachtneming van de geldende termijnen, tegen 31 maart op kunnen zeggen.

Maaarrrr... er zijn genoeg regels die anders zeggen. Onderling overleg, CAO, arbeidsovereenkomst: op al die plekken mag je afwijken van de gewoonte om tegen het einde van de maand op te zeggen.

Je praktische vraag over de opzegging is een klassieker. Dat los ik in een overeenkomst meestal op door erbij te schrijven wat dus de laatste werkdag van het contract is. De meest logische uitleg is dat als je opzegt per een datum, die datum dus kennelijk de eerste dag is dat die opzegging ingaat en dat dus ook de eerste dag is dat je niet meer werkt.

Het kan geen kwaad om even te checken met je oude werkgever of die dat ook zo begrepen heeft.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 23:34

Ja in mijn contract staat dat ik elke dag mijn ontslag kan indienen. Wel met een maand opzeg termijn natuurlijk maar het hoeft niet per 1e van de maand. Mijn opzeg termijn was voldoende :).

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wanneer is mijn contract nu beëindigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:38

Als je per 17 maart opzegt, dan hoef je die dag toch niet meer te werken? Anders had je per 18 maart moeten opzeggen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:47

In dat geval zou ik zeggen dat de 16e je laatste werkdag is. Als je nieuwe baan een 9-17 kantoorbaan is, maakt het alleen niet zoveel uit aangezien de 17e en 18e in het weekend zijn :))

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 23:48

Ja dat dacht ik inderdaad ook. Ik zou nog dienst hebben op 17 maart in principe maar ik vond dat wel mooi geweest vandaar dat ik per 17 maart had gezegd :') (callcenter werk). Alleen toen ik het andere vroeg toen begon ik te twijfelen na hun reacties, kan het inderdaad nog even overleggen met mijn werkgever maar wil voorkomen dat ik daar zonder ‘kennis’ sta.

Echt heel erg bedankt voor jullie reacties!

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:58

Bij mij staat dat het per de 1e van de maand ingaat. Dus als je op 17 maart opzegt dan ben je pas 1 mei uit dienst.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Wanneer is mijn contract nu beëindigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:26

Stukje tekst van internet:

Welk voorzetsel is juist in de zin 'Het arbeidscontract loopt per/op 31 december aanstaande af'?

'Het arbeidscontract loopt op 31 december aanstaande af' is juist. Op duidt een moment in de tijd aan, bijvoorbeeld in op een mooie pinksterdag en op een gegeven moment. Als iemand zijn laatste werkdag heeft op 31 december, loopt zijn arbeidscontract ook op die dag af.

Ook per wordt al heel lang in de betekenis 'op' gebruikt: 'Het contract loopt per 31 december af.' Toch heeft op de voorkeur. Per duidt oorspronkelijk namelijk het begin van een periode aan; het is te vervangen door met ingang van of vanaf. Maar een contract loopt niet af vanaf 31 december, maar óp die dag zelf. De volgende herschrijving is wel mogelijk: 'Janne is per/vanaf/met ingang van 1 januari aanstaande niet meer in dienst.'

In mijn ogen is de nieuwe periode (ontslag) dus op 17 maart en hoef je niet meer te werken

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:26

Stukje tekst van internet:
Citaat:
Welk voorzetsel is juist in de zin 'Het arbeidscontract loopt per/op 31 december aanstaande af'?

'Het arbeidscontract loopt op 31 december aanstaande af' is juist. Op duidt een moment in de tijd aan, bijvoorbeeld in op een mooie pinksterdag en op een gegeven moment. Als iemand zijn laatste werkdag heeft op 31 december, loopt zijn arbeidscontract ook op die dag af.

Ook per wordt al heel lang in de betekenis 'op' gebruikt: 'Het contract loopt per 31 december af.' Toch heeft op de voorkeur. Per duidt oorspronkelijk namelijk het begin van een periode aan; het is te vervangen door met ingang van of vanaf. Maar een contract loopt niet af vanaf 31 december, maar óp die dag zelf. De volgende herschrijving is wel mogelijk: 'Janne is per/vanaf/met ingang van 1 januari aanstaande niet meer in dienst.'


In mijn ogen is de nieuwe periode (ontslag) dus op 17 maart en hoef je niet meer te werken

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:29

Suzanne F. schreef:
Bij mij staat dat het per de 1e van de maand ingaat. Dus als je op 17 maart opzegt dan ben je pas 1 mei uit dienst.
Nou, dan willen ze je nog een flinke tijd houden :')

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Wanneer is mijn contract nu beëindigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:45

Als je per 17 maart je contract beëindigt, dan is het dus op die datum geëindigd en hoef je die dag niet te werken. :)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Wanneer is mijn contract nu beëindigd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 12:40

Oké hele echt bedankt meiden :D!