Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 02:10

Hoi!

Al sinds ik me kan herinneren droom ik ervan om veearts te worden! Hier had ik me dan ook helemaal op ingesteld toen ik 5,5 jaar geleden begon aan mijn HAVO. Helaas moet je voor diergeneeskunde Utrecht een VWO diploma hebben, en al zou het VWO niveau me zonder twijfel lukken, natuurkunde zou ik gewoon niet redden.

Dus vol verse moed ben ik begonnen aan mijn opleiding fysiotherapie, met de intentie om dierfysio te worden hierna. Ondertussen doe ik deze studie nu een half jaar (niet enorm lang dus), en gaat het me prima af, doe supervaak wat leuks met vrienden en kan de stof even doorlezen en ik ken het.

Alleen... nu spookt diergeneeskunde nog steeds door mijn hoofd, en ik kan het echt niet loslaten. Moet ik nu echt mijn grote droom laten vallen omdat ik denk dat ik het natuurkunde deel niet aankan? Zonder het te proberen?

Ik ben me bewust van al het harde werk en weken opgesloten zitten om te leren, maar dat alles voor mijn droombaan? Deal!

Nu wil ik eigenlijk mijn P fysio halen en dan door naar Gent. Tegen die tijd ben ik 18.
Natuurlijk ga ik het overleggen met mijn mentor, ouders en informeren bij de uni zelf. Maar graag hoor ik eens de mening van de ervaringsdeskundigen op bokt!

Gent of Antwerpen?
Doen of niet?

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 07:35

Als.je iets vraag wil moet je het zeker doen, tenminste proberen. Wel je fysio afmaken, dan heb je iets achter de hand. Hier eerst 7 jaar dgk gedaan en daarna osteopathie (dieren), maar mn hart ligt toch bij dat laatste.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 07:57

Ik heb hetzelfde probleem als jij, alleen ik hebdan wel mijn vwo. Bij Gent/Antwerpen zou je inderdaad zou binnen kunnen komen, maar ik heb wel gehoord dat er juist daar heel veel afvallers zijn, omdat je dus niet verplicht naturrkunde hoeft te hebben. Dus blijkbaar is natuurkunde wel ontzettend belangrijk voor deze opleiding. Ook hoorde ik dat het daar veel minder praktijk is dan in Utrecht en vooral droge stof.

Ik zou het gewoon proberen om voor je droom te gaan, maar misschien dat je daarvoor nog even natuurkunde wat kan opkrikken zodat je met een iets stevigere basis kan beginnen.
Ik ga nu waarschijnlijk eerst een hbo doen en daarnaast proberen mijn natuurkunde te halen/op te krikken

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 10:40

Floorg18 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem als jij, alleen ik hebdan wel mijn vwo. Bij Gent/Antwerpen zou je inderdaad zou binnen kunnen komen, maar ik heb wel gehoord dat er juist daar heel veel afvallers zijn, omdat je dus niet verplicht naturrkunde hoeft te hebben. Dus blijkbaar is natuurkunde wel ontzettend belangrijk voor deze opleiding. Ook hoorde ik dat het daar veel minder praktijk is dan in Utrecht en vooral droge stof.

Ik zou het gewoon proberen om voor je droom te gaan, maar misschien dat je daarvoor nog even natuurkunde wat kan opkrikken zodat je met een iets stevigere basis kan beginnen.
Ik ga nu waarschijnlijk eerst een hbo doen en daarnaast proberen mijn natuurkunde te halen/op te krikken


Vergeten bij te zetten;

Ik heb havo gedaan met N&G profiel met wiskunde A, natuurkunde en Frans.
Natuurkunde opkrikken is wel een goed idee

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:46

Floorg18 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem als jij, alleen ik hebdan wel mijn vwo. Bij Gent/Antwerpen zou je inderdaad zou binnen kunnen komen, maar ik heb wel gehoord dat er juist daar heel veel afvallers zijn, omdat je dus niet verplicht naturrkunde hoeft te hebben. Dus blijkbaar is natuurkunde wel ontzettend belangrijk voor deze opleiding. Ook hoorde ik dat het daar veel minder praktijk is dan in Utrecht en vooral droge stof.

Ik zou het gewoon proberen om voor je droom te gaan, maar misschien dat je daarvoor nog even natuurkunde wat kan opkrikken zodat je met een iets stevigere basis kan beginnen.
Ik ga nu waarschijnlijk eerst een hbo doen en daarnaast proberen mijn natuurkunde te halen/op te krikken

Een vriendin van mij heeft dgk in Gent gedaan nadat ze eerst in Utrecht was uitgeloot.
Wat ik op een afstandje heb meegekregen is inderdaad dat het kei- en keihard werken/leren is en dat je de eerste 2 jaar geen praktijk hebt. Het eerste dier wat ze te zien kreeg was na 1.5 jaar een regenworm die ze moest ontleden. Het is heel veel theorie en de toetsen zijn zwaar. Ik meen dat ze het 1e jaar begon met iets van 150 studenten en dat er uiteindelijk 50 ook daadwerkelijk zijn afgestudeerd na 6-7 jaar.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:49

Heb geen verstand van opleidingsniveaus in Nederland maar van de twee DGK universiteiten die jij opnoemt zou ik zeker weten voor Gent gaan :)

En als je hart er ligt, ga er dan voor. Mijn vriend heeft het niet gedaan terwijl hij het graag wilde en absoluut zou kunnen en ik denk dat hij het heel jammer vindt

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:01

Je kan het zeker proberen, maar zorg ervoor dat je fysica wel een beetje aan kan, want je gaat het nodig hebben.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 11:05

Is alleen natuurkunde / fysica echt pittig of zal ik bijles wiskunde en scheikunde / chemie ook nodig hebben?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:30

Chemie en fysica ga je echt wel nodig hebben als dat nu geen sterke punten zijn, wiskunde niet zo.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 04:16

Ik wilde ook heel graag voor dierenarts gaan. En het spookt ergens nog wel in mijn hoofd.
Op de HAVO een N en T profiel gedaan met wiskunde B, natuurkunde, scheikunde, NLT, biologie
Dat niet afgemaakt een naar België gegaan. Daar TSO gevolgd, dat is 6 jaar en daar werd veel dieper op sommige vakken ingegaan. De algemene vakken waren daar makkelijker maar de probfielvakken moeilijker. Vooral biologie was echt een pak moeilijker, en veel uitgebreider. Er zijn best wat mensen die vanuit mijn richting in Belgie toch dierenarts hebben geprobeerd. Helaas van niemand kunnen horen dat ze geslaagd waren. En dat waren niet de domste mensen, die hadden ook nog zin om hard te werken en zaten best onder hun niveau. Ik ken iemand die dierengeneeskunde echt niet redde en toen industieel ingineur is gaan doen in Belgie, veel makkelijker naar het schijnt.

Ik zou het dus eigenlijk in alle eerlijkheid afraden. Maar anders zou ik zeker bijlessen nemen. En mijn voorkeur zou dan naar Gent gaan.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 06:07

romyloverrr schreef:
Ik wilde ook heel graag voor dierenarts gaan. En het spookt ergens nog wel in mijn hoofd.
Op de HAVO een N en T profiel gedaan met wiskunde B, natuurkunde, scheikunde, NLT, biologie
Dat niet afgemaakt een naar België gegaan. Daar TSO gevolgd, dat is 6 jaar en daar werd veel dieper op sommige vakken ingegaan. De algemene vakken waren daar makkelijker maar de probfielvakken moeilijker. Vooral biologie was echt een pak moeilijker, en veel uitgebreider. Er zijn best wat mensen die vanuit mijn richting in Belgie toch dierenarts hebben geprobeerd. Helaas van niemand kunnen horen dat ze geslaagd waren. En dat waren niet de domste mensen, die hadden ook nog zin om hard te werken en zaten best onder hun niveau. Ik ken iemand die dierengeneeskunde echt niet redde en toen industieel ingineur is gaan doen in Belgie, veel makkelijker naar het schijnt.

Ik zou het dus eigenlijk in alle eerlijkheid afraden. Maar anders zou ik zeker bijlessen nemen. En mijn voorkeur zou dan naar Gent gaan.


Nu kan je diergeneeskunde en industrieel ingenieur qua niveau wel niet met elkaar vergelijken hoor. Het laatste is minder zwaar.

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:34

Ik ken veel dierenartsen die moeite hebben aan het werk te komen en war hun droombaan wel wat tegenvalt. Is het een idee eerst een aantal keren mee te lopen bij verschillende dierenartsen en naar ervaringen te vragen voor je alles omgooit?

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:09

Ik zit in het 2e jaar in Gent, en inmiddels wordt er wel meer aan praktijk gedaan, ook in de lagere jaren. We hebben in het eerste jaar een kip ontleed, en daarnaast hart/longen/baarmoeder (als ik het me goed herinner). In het 2e jaar krijg je een geit of schaap die je compleet gaat ontleden (en nog wat losse onderdelen van het paard), in het 2e semester ga je een hond ontleden. Daarnaast al een keer een praktijk oefening gehad met gewichtsschatten, en we hadden eigenlijk ook nog 2 praktijk sessies moeten hebben met het oefenen van grepen op honden en katten, maar die waren niet door de ethische commissie heen gekomen

Wat betreft de tentamens, dat kan ik alleen maar bevestigen. Het is veel stampwerk, en veel droge stof. Je hebt geen tussentijdse toetsen, en vaak ook geen tussentijdse opdrachten, waardoor je het volledige vak moet halen op 1 tentamen. 1 slechte dag ertussen. pech gehad, je mag in Augustus terugkomen voor het herexamen. En in belgië werken ze met blokperiodes. Dus 12/13 weken les, gevolgd door 4-6 weken examens, en die 4-6 weken zijn echt heel zwaar.

Natuurkunde en scheikunde basiskennis is zeer zeker aan te raden voor je begint (al kun je natuurkunde in Gent redelijk goed halen zonder, aangezien het examen veel parate kennis is). Scheikunde daarentegen is in het eerste semester nog wel te doen. maar als daar in het 2e semester ook organische scheikunde bijkomt is het toch handig dat je de basis van scheikunde wel kent en snapt.

Afgelopen jaar zijn er 511 studenten gestart in het eerste jaar. vorig jaar waren dat er nog iets van 400. Van die 400 kende ik zo'n 80 nederlanders. Daarvan zijn er nu een stuk of 6 volledig door naar het 2e jaar. In totaal is daarnaast zo'n 60% gedeeltelijk door naar het 2e jaar. De rest is ofwel opnieuw in het eerste jaar (al dan wel niet met vrijstellingen), of is gestopt met de opleiding.

Als je echt diergeneeskunde wil doen, ga ik mee met de vorige adviezen. Loop een dag mee met een dierenarts. Dan kun je in ieder geval een indicatie krijgen of het beroep is wat je wil. Verder kun je altijd een keer een dag naar Gent of Antwerpen gaan. Genoeg bokkers die diergeneeskunde studeren, en er zijn vast wel wat mensen die je een dag op sleeptouw willen meenemen. Ook zijn er in Gent de open lesweken (die zijn in 2 weken denk ik). Dan kun je een aantal lessen uit het eerste jaar bijwonen op de faculteit, en kun je zien of de stof interessant is, en of de manier van onderwijs je aanspreekt.

in ieder geval veel succes met je keuze. Mocht je vragen hebben mag je ook altijd een pb sturen :-)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 15:30

Bedankt allemaal! Ik heb echt veel aan jullie raad en adviezen en ervaringen

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:43

Je bent jong, het is je droom... Dus ga lekker! :D Van een jaartje op kamers wonen wordt je altijd beter. Ook al haal je het jaar niet. Hoe oud ben je dan? 19? Dat is nog super jong! :D
Dan kan je lekker verder met een HBO of andere studie op de unie. :)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 15:50

Ik ga na de toetsweek van volgende week even naar mijn mentor toe voor een gesprekje. Omdat ik dan mijn propedeuse al heb in fysiotherapie wil ik nog wel de opties bespreken als diergeneeskunde niet lukt. Of ik nog terug kan bij fysio e.d.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:13

Is er misschien een Bokker momenteel student in België, die wat vragen wilt beantwoorden via pb?
Hoor het graag!

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:20

Ik studeer in België, ben ook Belg, studeer wel geen dierengeneeskunde. Je mag mij an sich wel pb'en.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:22


Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:05

Ik heb het niet gedaan en er geen spijt van. Volgens mij is de studie in België heel droog. Daarnaast vraag ik me nu ook af hoe uitdagend ik een baan als dierenarts zou vinden en volgens mij werk je veel voor een relatief laag salaris.

Edit: oh dit is een oud topic! Zie dat TS het uiteindelijk niet heeft gedaan, want ik herken haar van een Zwitserland topic.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:29

Kaatastrof schreef:
Misschien handige aanvulling voor mensen die dit later lezen en hetzelfde idee hebben - vanaf deze zomer (aug 2022) dien je verplicht een ijkingproef te doen als je Diergeneeskunde wilt studeren: https://www.ugent.be/di/nl/voor-toekoms ... kingstoets



Ijkingstoets was afgelopen jaar ook al verplicht maar niet bindend voor toelating. Vanaf 2023 (dus niet komend jaar maar dat jaar erop) wordt er net als in Utrecht ook een toelatingstoets ingevoerd omdat er teveel aanmeldingen zijn elk jaar.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:53

FleurSandro schreef:
Kaatastrof schreef:
Misschien handige aanvulling voor mensen die dit later lezen en hetzelfde idee hebben - vanaf deze zomer (aug 2022) dien je verplicht een ijkingproef te doen als je Diergeneeskunde wilt studeren: https://www.ugent.be/di/nl/voor-toekoms ... kingstoets



Ijkingstoets was afgelopen jaar ook al verplicht maar niet bindend voor toelating. Vanaf 2023 (dus niet komend jaar maar dat jaar erop) wordt er net als in Utrecht ook een toelatingstoets ingevoerd omdat er teveel aanmeldingen zijn elk jaar.

Dat bedoelde ik dus. Wist niet dat de ijkingstoets al bestond en iets apart was. Weer iets bijgeleerd. :)

Anoniem

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:00

Onderschat het niveau van Belgische universiteiten niet. Je kan het zeker proberen, maar als je aangeeft dat natuurkunde in NL lastig is weet ik niet of diergeneeskunde in België de juiste keuze is.

Ook goed om te weten:
Academiejaar '22-'23 is het laatste jaar dat je zonder toelatingstoets kan starten, daarna wordt het net als bij geneeskunde wel ingevoerd.

Anoniem

Re: Diergeneeskunde Gent/Antwerpen of helemaal niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:04

Overigens is het bij geneeskunde zo dat wie slaagt voor de toelatingsproef, ook een erg hoge slaagkans heeft voor de opleiding.
Het is dus een goede voorspeller van je kansen.

In jouw geval TS zou ik er dus naartoe werken de toets af te leggen, dan krijg je meteen objectieve feedback over de haalbaarheid van de studie.

Als het echt je droom is zou ik me wel alvast heel goed beginnen voorbereiden op de toets :)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 17:21

AMCM schreef:
Overigens is het bij geneeskunde zo dat wie slaagt voor de toelatingsproef, ook een erg hoge slaagkans heeft voor de opleiding.
Het is dus een goede voorspeller van je kansen.

In jouw geval TS zou ik er dus naartoe werken de toets af te leggen, dan krijg je meteen objectieve feedback over de haalbaarheid van de studie.

Als het echt je droom is zou ik me wel alvast heel goed beginnen voorbereiden op de toets :)



Dit is een oud topic, ik ben inmiddels werkzaam als fysiotherapeut :)
De informatie is wel fijn voor mensen met dezelfde vraag als ik :')