Geen vrij voor bnor rijexamen??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dientje_Yara
Berichten: 681
Geregistreerd: 23-01-08
Woonplaats: De Zilk

Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 04:06

Help

Ik kan er niets over vinden

Mijn vriend moet volgende week rijexamen doen maar krijgt geen vrij wegens drukte die week
Ook niet voor 2.5 uurtjes.
Examen verzetten betekend voor ons dit examen betalen en weer een week of 5 wachten en dus nog meer rijlessen.

Is hier geen regel voor of iets?
Ik kan er niet bij dat een werkgever je niet 2.5 uur verlof kan geven

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 04:37

Ik denk niet dat hier een regel voor is. Kijk anders even in de CAO die bij het werk van je vriend hoort.
Als het echt druk is snap ik wel dat de werkgever zegt we kunnen je niet missen. Hoe laat heeft je vriend rijexamen? begin, midden, eind van de dag?

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 04:40

Voor dit examen is toch ruim vantevoren al een afrij datum bekend?
Wat zijn de regels in zijn bedrijf voor het aanvragen van verlof? Dat moet vaak ook een bepaalde tijd vtv. Heeft hij zich daaraan gehouden?
En hebben ze dan wel optijd laten weten dat het niet kon?

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 04:59

Er zijn geen wetten die bepalen dat een bedrijf jou vrij moet geven voor n rijexamen

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 06:09

Voor een rij examen zijn geen aparte regels idd...je hebt gewoon te maken met de regels voor het aanvragen van verlof/vrije dag...Daar zal een termijn voor staan van tevoren...ben je te laat met aanvragen dan moet je hopen op medewerking van de werkgever....als het volgende week al is en de werkgever wil niks voor je doen..is het misschien mogelijkheid om zelf vervanging te regelen? Collega's die iets extra willen werken?

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:48

Snel contact opnemen met de rijschool om het examen te verzetten

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:23

Als de wachttijd weer 5 weken is, heeft het nu ook 5 weken geduurd. Heeft hij we direct vrij aangevraagd?

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:30

MirandaDvG schreef:
Voor dit examen is toch ruim vantevoren al een afrij datum bekend?
Wat zijn de regels in zijn bedrijf voor het aanvragen van verlof? Dat moet vaak ook een bepaalde tijd vtv. Heeft hij zich daaraan gehouden?
En hebben ze dan wel optijd laten weten dat het niet kon?

Dit inderdaad. Wanneer is het verlof aangevraagd?

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:44

Voor vakantie geldt:

Als je die aanvraagt (schriftelijk) en je werkgever niet binnen twee weken een gemotiveerde afwijzing stuurt, dan staat je verlof.

Dat is de wet, in de praktijk werkt dit vaak anders.

Dientje_Yara
Berichten: 681
Geregistreerd: 23-01-08
Woonplaats: De Zilk

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 12:46

Dag is al ruim van tevoren aangevraagd maar steeds afgewezen.
Hij heeft aangeboden dan voor 2.5 uur weg te zijn dan komt de instructeur hem halen en brengt hij hem na examen weer terug. Hij zou dan van 05:00 tot 10:30 werken en rond 12 30 terug zijn. Heeft ook aangeboden langer door te werken maar 'misschien zouden ze wel om 14:00 al klaar zijn (heel vreemd)
Examen kan verzet worden maar dan moeten we dit examen gewoon betalen.
Hij werkt altijd over en vaak extra op zaterdag als niemand wilt dus snap niet dat er zo moeilijk gedaan word. Wel heel vervelend hij is al zenuwachtig genoeg

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:50

Het is dus al meermalen afgewezen? Waarom hebben jullie dan geen optie genomen op de dag van het afrijden?

Als je al meermalen een afwijzing voor een vrije dag hebt gekregen dan zorg je toch voor een alternatief?

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:06

Dientje_Yara schreef:
Dag is al ruim van tevoren aangevraagd maar steeds afgewezen.
Hij heeft aangeboden dan voor 2.5 uur weg te zijn dan komt de instructeur hem halen en brengt hij hem na examen weer terug. Hij zou dan van 05:00 tot 10:30 werken en rond 12 30 terug zijn. Heeft ook aangeboden langer door te werken maar 'misschien zouden ze wel om 14:00 al klaar zijn (heel vreemd)
Examen kan verzet worden maar dan moeten we dit examen gewoon betalen.
Hij werkt altijd over en vaak extra op zaterdag als niemand wilt dus snap niet dat er zo moeilijk gedaan word. Wel heel vervelend hij is al zenuwachtig genoeg

Hoezo moet hij dat betalen? CBR kan dat examen toch gewoon weer open zetten voor een andere kandidaat? Er komen zo vaak tussendoor examens vrij.
Edit: heb even nagevraagd: de rijschool kan hem annuleren en etaleren. Als je geluk hebt wordt ie door iemand anders gereserveerd maar zo niet, dan moet je idd betalen.

Wel heeeel flauw van die werkgever.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:54

maikeltje schreef:
Hoezo moet hij dat betalen? CBR kan dat examen toch gewoon weer open zetten voor een andere kandidaat? Er komen zo vaak tussendoor examens vrij.
Edit: heb even nagevraagd: de rijschool kan hem annuleren en etaleren. Als je geluk hebt wordt ie door iemand anders gereserveerd maar zo niet, dan moet je idd betalen.

Wel heeeel flauw van die werkgever.


Normaliter wel, maar binnen 14 dagen voor de examendatum (in geval van ts) kan er niet meer gewijzigd worden. Ook niet geëtaleerd. Juist om deze last minute wijzigingen te voorkomen, hoewel het natuurlijk wel zuur is.

Flauw idd van de werkgever!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:09

Dientje_Yara schreef:
Dag is al ruim van tevoren aangevraagd maar steeds afgewezen.
Hij heeft aangeboden dan voor 2.5 uur weg te zijn dan komt de instructeur hem halen en brengt hij hem na examen weer terug. Hij zou dan van 05:00 tot 10:30 werken en rond 12 30 terug zijn. Heeft ook aangeboden langer door te werken maar 'misschien zouden ze wel om 14:00 al klaar zijn (heel vreemd)
Examen kan verzet worden maar dan moeten we dit examen gewoon betalen.
Hij werkt altijd over en vaak extra op zaterdag als niemand wilt dus snap niet dat er zo moeilijk gedaan word. Wel heel vervelend hij is al zenuwachtig genoeg


En als logisch gevolg laat je vriend de datum gewoon staan :? ?

Het is heel banketstaaf dat vriend zijn WG niet mee lijkt te willen werken. Heeft zijn WG een goede reden om het verlof af te wijzen? Speelt er iets anders?

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:14

Soms is het gewoon niet mogelijk om een medewerker vrij te geven, bijvoorbeeld omdat andere werknemers eerder vrij gevraagd hebben of iets dergelijks.

Kan je vriend niet met een collega ruilen bijvoorbeeld?

Dientje_Yara
Berichten: 681
Geregistreerd: 23-01-08
Woonplaats: De Zilk

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 22:46

Hij werkt in de bloemen en het is valentijnsweek dus iedereen is druk.
Vanmorgen met baas gesproken en die gaat heroverwegen die dacht dat het om halve dag ging.


De 1e afwijzing voor hele dag snap ik dan nog wel, daarna voor 2.5 uur aangevraagd en daar is nu al een week gezeur over. Bovendien loopt zijn theorie af in april dus mocht hij weer zakken kan hij nog een keer voor de theorie verloopt. Dat kan niet als we deze ook verzetten ivm wachttijd dus voor ons extra kosten

Verzetten was dus al te laat (wel.geprobeerd maar kon niet zonder het gewoon te betalen)

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:55

Eerlijk gezegd vind ik dat ook redelijk normaal dat een bloemist die dagen niet vrij geeft! Overal worden extra mensen gezocht om die week te werken.

Dat had je vriend kunnen zien aankomen dat hij die niet vrij ging krijgen.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:58

Ik denk dat het zijn baas meer kost dan jullie...

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:20

Om heel eerlijk te zijn snap ik het standpunt van zijn baas erg goed en vind ik dat je vriend onverstandig gehandeld heeft. Hij heeft destijds vrij gevraagd voor deze dag en zijn baas heeft aangegeven hem geen vrij te kunnen geven in verband met de verwachte drukte, logisch gezien het bijna Valentijn is en hij in de bloemen werkt. Vervolgens besluit je vriend alsnog deze datum af te spreken voor zijn rij-examen, waarschijnlijk in de hoop dat zijn baas bijdraait, en komt nu tot de conclusie dat dat niet gaat gebeuren. Dat je vriend/jullie nu moeten betalen voor een examen wat hij niet kan gaan doen is dan zijn eigen schuld, hij wist lang genoeg van te voren dat hij geen vrij zou krijgen.

Het is toch de omgekeerde wereld om van zijn baas te verwachten dat hij je vriend alsnog vrij gaat geven (al is het een halve dag) terwijl hij netjes op tijd heeft aangegeven je vriend die dag niet te kunnen missen.

Dientje_Yara
Berichten: 681
Geregistreerd: 23-01-08
Woonplaats: De Zilk

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 12:03

Deze examendatum hebben wij uiteraard niet zelf gekozen. Omdat zijn baas al.5x heeft gezegd erop terug te komen hebben wij te laat gevraags of het alsnog verplaatst kon worden.
Ik vind t vreend 2 uur waarvan ene half uur lunchpauze. Hij heeft aangeboden langer door te werken en werkt bijna iedere zaterdag ondat de andere 10 dan niet willen
Het is naar mijn idee geven en nemen

Dientje_Yara
Berichten: 681
Geregistreerd: 23-01-08
Woonplaats: De Zilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 12:06

Herfstwind schreef:
Om heel eerlijk te zijn snap ik het standpunt van zijn baas erg goed en vind ik dat je vriend onverstandig gehandeld heeft. Hij heeft destijds vrij gevraagd voor deze dag en zijn baas heeft aangegeven hem geen vrij te kunnen geven in verband met de verwachte drukte, logisch gezien het bijna Valentijn is en hij in de bloemen werkt. Vervolgens besluit je vriend alsnog deze datum af te spreken voor zijn rij-examen, waarschijnlijk in de hoop dat zijn baas bijdraait, en komt nu tot de conclusie dat dat niet gaat gebeuren. Dat je vriend/jullie nu moeten betalen voor een examen wat hij niet kan gaan doen is dan zijn eigen schuld, hij wist lang genoeg van te voren dat hij geen vrij zou krijgen.

Het is toch de omgekeerde wereld om van zijn baas te verwachten dat hij je vriend alsnog vrij gaat geven (al is het een halve dag) terwijl hij netjes op tijd heeft aangegeven je vriend die dag niet te kunnen missen.


Niet netjes op tijd 2 weken voor de examendatum kwam de baas met nee als antwoord toen hebben wij gezegd dan voor 2 uurtjes waarvan dus een half uur lunchpauze is dus werkelijk 1.5 uur waar het om gaat. Ze zouden er een mouw aanpassen en nu is het alsnog nee
4 dagen van tevoren, dat noem ik niet netjes op tijd maar aan het lijntje houden en laten denken dat ze er een mouw aan gaan passen

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:22

Als de baas heeft aangegeven erop terug te komen en jij hebt op tijd ingediend... En hij zegt erop terug te komen... Dan wordt het een ander verhaal. Zeker als het al weken ervoor is.

Wat staat er in zijn contract?

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:39

Mijn oude werkgever had ook zo'n tik. Ik moest afrijden voor mijn BE rijbewijs, kreeg ik als antwoord "ja, dat rijbewijs heeft voor ons geen toegevoegde waarde dus je krijgt er geen vrij voor en probeert het maar te verzetten in je eigen tijd" :n Heb gemeld dat ik mij anders gewoon ziek meld, heb het ruimschoots van tevoren aan gegeven en bij fulltime dienstverband dat het een beetje lastig word om in eigen tijd examen te doen. Zat op de administratie, dus als de facturen een middagje blijven liggen was er met een betalingstermijn van 80 dagen geen man overboord!!

Dientje_Yara
Berichten: 681
Geregistreerd: 23-01-08
Woonplaats: De Zilk

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 12:48

Ik ga zijn contract nalezen en wellicht ziekmelden (stress) niet mijn ideale oplossing maar hij heeft meerdere opties aangeboden dat het wel kan. Hij kan die 1.5 uur erna gewoon langer doorwerken

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:54

Dientje_Yara schreef:
Ik ga zijn contract nalezen en wellicht ziekmelden (stress) niet mijn ideale oplossing maar hij heeft meerdere opties aangeboden dat het wel kan. Hij kan die 1.5 uur erna gewoon langer doorwerken


Alhoewel ik het misschien in dit geval echt wel met je eens ben qua reden..Hou er wel rekening mee dat zijn baas als hij echt moeilijk wil doen een melding kan maken bij arbodienst en hij dan serieus problemen kan krijgen met verlenging contract/loonbetaling....