Van fulltime naar 32 uur werken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 17:46

Hoi allemaal,

Momenteel heb ik een baan voor 38,75 uur per week met een 36-urige CAO. Een werkdag is voor mij 7,75 uur. Dit houdt in dat ik per week 2,75 uur extra werk t.o.v. de CAO en daarvoor krijg ik per jaar 12 vakantiedagen terug.

Ik woon samen met mijn vriend (verloofde) in een koophuis dat op mijn naam staat. Mijn partner en ik hebben afgesproken dat we de vaste lasten van het huis delen. Dus: Hypotheek, G/L/W, tv, internet en verzekeringen. De VvE is voor mijn rekening en de eigen vaste lasten zoals eigen mobiele telefoonrekeningen, sport, mijn bijrijdpaard, mijn eigen pony, mijn auto + bijbehorende verzekeringen/belastingen en brandstof en eigen verzekeringen etc. ook. Als we een weekend weg gaan, betaalt mijn partner de brandstof en zaken als uit eten betaalt hij eigenlijk ook altijd als we samen gaan.

Nu overweeg ik om 32 uur te gaan werken. Het lijkt me toch wel erg fijn om een dagje extra vrij te zijn en ik merk aan mijzelf dat ik dat misschien ook wel nodig heb.
Naast mijn huidige werkweek heb ik minimaal 2 dagen in de week een bijrijdpaard, een eigen pony waar ik dagelijks heen ga, doe ik aan fitness (3 a 4 keer per week) en ballet (1x per week) en volg ik een deeltijd master studie (rechten). Best druk dus, zeker als ik nog eens iets met mijn partner of vrienden wil doen is een dagje extra vrij wel fijn.

Wat me vooral tegenstaat aan 32 uur werken, is dat ik er in salaris uiteraard op achteruit ga. Nou verdien ik een leuk salaris, maar ik heb het ook wel nodig merk ik met mijn vaste lasten en als ik nog eens wat leuks wil doen.
Ik zou in principe nog wel moeten uitkomen hoor, met 4 uur minder per week. Maar het maakt het natuurlijk wel allemaal wat makkelijker met een fulltime salaris. :) En ik kan natuurlijk wel een flink stuk minder sparen dan.. (we hebben geen gezamenlijke spaarrekening en dat willen we ook niet)

Als ik zou kiezen voor 32 uur per week heb ik dus lekker een extra dag vrij. Dit zou dan waarschijnlijk dinsdag of donderdag worden. Op vrijdag mag je geen vaste roostervrije dag kiezen hier (omdat anders niemand een land weekend kan opnemen) en maandag is er al een collega roostervrij. Als ik ook de maandag kies, kan er dus niemand op maandag een vrije dag opnemen omdat er dan te weinig mensen aanwezig zijn. Dat is wel iets wat mij tegenstaat, want dinsdag of donderdag vrij vind ik nou ook weer niet alles (al zou ik dan eerder voor donderdag kiezen). Momenteel ben ik de enige van mijn collega's die 5 dagen werkt/aanwezig is.
Naast dat mijn salaris logischerwijs lager wordt bij 32 uur werken, ben ik mijn 12 ATV dagen natuurlijk ook kwijt. Nu krijgen we hier enorm veel vakantiedagen, dus op zich vind ik die 12 dagen minder niet zo een probleem.

Ook niet geheel onbelangrijk: Volgend jaar willen wij samen een groter huis kopen. Mijn vriend is zelfstandig ondernemer en de meeste mensen weten wel wat dat inhoudt voor je mogelijke hypotheek: die is een stuk lager dan wanneer je in loondienst bent. Als ik 32 uur ga werken, is mijn jaarinkomen logischerwijs ook een stuk lager, wat weer inhoudt dat ik minder kan lenen.
Nou zijn wij niet voornemens om ons maximale leenbedrag ook daadwerkelijk te lenen, maar het bedrag wat wij kunnen lenen als ik 32 uur ga werken is wel flink lager dan wanneer ik mijn huidige rooster houd..
Optioneel is natuurlijk dat ik minder ga werken nadat we een ander huis hebben gekocht.

Ik wil liever geen tips of goedbedoelde adviezen over onze inkomens-/vaste lasten verdeling, want wij staan hier allebei achter en willen dit ook graag zo houden.

Dus gelet op al het bovenstaande.. Wat zouden jullie doen?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:51

Je hebt alle (je kunt nog denken aan pensioen, groeimogelijkheden in je werk en je eigen geestelijke gezondheid) voors en tegens al voor jezelf op een rijtje staan. Rest de vraag: waar ligt je prioriteit? Meer vrije tijd of meer geld.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:53

Jammer dat de vrijdag niet kan, is woensdag ook een mogelijkheid? ik Vond dat altijd wel een fijne onderbreking van mijn werkweek. Ik werkte ook 32 uur.

Je geeft aan dat je het misschien wel nodig hebt zelf, is het mogelijk om bij je bedrijf een paar weken het uit te proberen dmv vrije dagen? BV 1 maand elke week 1 dag vrij op te nemen

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:56

Ik zou wachten met minder werken tot je een nieuw huis met hypotheek hebt.
En daarna zou ik persoonlijk schrappen in je bezigheden. Waarom een bijrijdpaard en een eigen pony? Waarom fitness en ballet? Waarom dit alles, fulltime werken en een studie rechten? Het zou voor mij echt self destructive zijn in ieder geval.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:57

Andere tussenweg is mss nog 36 uur werken en dan 4 X 9. Wel een extra vrije dag en beperkter terug in uren.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:57

en is het geen optie om bv 1 op de 2 weken een dagje vrij te nemen?
dan mis je ook maar de helft van je minder salaris en kan je zelf ondervinden of het lukt,is wat je verwacht,je er echt nood aan hebt,of je toch liever meer financiele zekerheid hebt zonder dat dagje vrij?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 18:02

Suzanne F. schreef:
Ik zou wachten met minder werken tot je een nieuw huis met hypotheek hebt.
En daarna zou ik persoonlijk schrappen in je bezigheden. Waarom een bijrijdpaard en een eigen pony? Waarom fitness en ballet? Waarom dit alles, fulltime werken en een studie rechten? Het zou voor mij echt self destructive zijn in ieder geval.


Mijn bijrijdpaard "heb" ik al 7 jaar waarvan ik hem bijna 6 jaar dagelijks heb gereden, dus daarmee stoppen ligt voor mij nogal lastig. :) Het voelt ook meer als eigen.
Mijn eigen pony heb ik pas sinds juli 2017.

Ballet doe ik met name voor mijn chronische rugblessure, evenals fitness. Het is belangrijk dat ik dagelijks sport.

Fulltime werken en een studie, omdat ik al een bachelor heb en inmiddels ruim 4 jaar fulltime aan het werk ben en me nu bedacht dat ik graag een master wil halen. :)

Edit; die master moet ik natuurlijk ook zelf betalen en da's best kostbaar helaas.. Vandaar dat ik ermee begonnen ben naast fulltime werken. Om te kijken hoe ik dan financieel sta.

Ik heb er zelf geen problemen mee dat ik "druk" ben. Kan niet goed stilzitten en ben niet zo een "bankhanger". :)


Kaka schreef:
Je hebt alle (je kunt nog denken aan pensioen, groeimogelijkheden in je werk en je eigen geestelijke gezondheid) voors en tegens al voor jezelf op een rijtje staan. Rest de vraag: waar ligt je prioriteit? Meer vrije tijd of meer geld.


Die vraag moet ik mijzelf inderdaad eens stellen.. Ga ik over nadenken, bedankt :)

kirri schreef:
Jammer dat de vrijdag niet kan, is woensdag ook een mogelijkheid? ik Vond dat altijd wel een fijne onderbreking van mijn werkweek. Ik werkte ook 32 uur.

Je geeft aan dat je het misschien wel nodig hebt zelf, is het mogelijk om bij je bedrijf een paar weken het uit te proberen dmv vrije dagen? BV 1 maand elke week 1 dag vrij op te nemen


Normaal gesproken zou ik dat wel willen proberen met zoveel vakantiedagen, ware het niet dat ik al een maand heb opgenomen voor ons huwelijk en de reis. Maar misschien toch eens overwegen! Dankje voor je input :)

Kaka schreef:
Andere tussenweg is mss nog 36 uur werken en dan 4 X 9. Wel een extra vrije dag en beperkter terug in uren.


4x9 is hier helaas uitgesloten in de arbeidsvoorwaarden. Had ik namelijk wel erg graag gewild!

tengeltje11 schreef:
en is het geen optie om bv 1 op de 2 weken een dagje vrij te nemen?
dan mis je ook maar de helft van je minder salaris en kan je zelf ondervinden of het lukt,is wat je verwacht,je er echt nood aan hebt,of je toch liever meer financiele zekerheid hebt zonder dat dagje vrij?


Dat is zeker een optie! Dan zou ik 4x8 om 5x8 kunnen werken :j Dan ga ik er in salaris niets op achteruit, want dat is gebaseerd op 36 uur dus hoef ik alleen ATV dagen in te leveren. Is ook zeker nog iets om te overwegen.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:09

Zie je je partner nog wel jeetje en ik maar denken dat ik me al veel op de nek haal...

Ik zou eerst bij mezelf nagaan of die hobby’s spanning i.p.v. ontspanning opleveren.

Ik vind persoonlijk inkomen belangrijker dan het paard van iemand anders...

Ik wil altijd alles goed doen. Kwaliteit vind ik persoonlijk belangrijker dan kwantiteit.

Dat zou ik eerst eens onder de loep nemen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 18:13

Horsy83 schreef:
Zie je je partner nog wel jeetje en ik maar denken dat ik me al veel op de nek haal...

Ik zou eerst bij mezelf nagaan of die hobby’s spanning i.p.v. ontspanning opleveren.

Ik vind persoonlijk inkomen belangrijker dan het paard van iemand anders...

Ik wil altijd alles goed doen. Kwaliteit vind ik persoonlijk belangrijker dan kwantiteit.

Dat zou ik eerst eens onder de loep nemen.


Wij fitnessen samen, dus dat scheelt al een hoop haha. En hij heeft een eigen bedrijf dus werkt eigenlijk vrijwel altijd. Maar we zien elkaar elke dag zeker wel hoor :j Afspraak hier thuis is ook altijd samen avondeten.

Bedankt voor je berichtje. Kwaliteit/kwantiteit is wel iets om te overwegen in elk geval mbt de paarden omdat iets anders schrappen voor mij gewoon geen optie is..

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:23

Wat tengeltje11 aandraagt, zou nog wel eens een mooie oplossing kunnen zijn! 4*8 & 5*8 om en om.
Maar het gaat natuurlijk erom dat jij je goed voelt bij wat je doet/gaat doen, niet om wat ik ervan vind :+

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:25

Ik werk al jaren 4 dagen. Vroeger ook fulltime gewerkt maar ik vind 4 dagen heerlijk.

Ik ben al jaren de dinsdag vrij.
Ik vind hét heerlijk.
Ook met bijvoorbeeld Pasen en Pinksteren dan heb je een lang weekend.

Financieel valt het best wel mee wat eraf gaat.

Succes met je keuze... Ik zou niet anders meer willen.

Toen ik deze baan vorig jaar kreeg (wij hebben een 37.5 urige werkweek) heb ik het aangegeven en het werd geaccepteerd en ik ben de enige binnen het bedrijf.
Ik héb wel de afspraak dat als het druk is of vakantie dan werk ik de dinsdag ook.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:32

Ik kan je die vrije dag zeker aanraden. Ik werk wel fulltime. Maar heb wel een vrije dag omdat ik 4 x 9 werk.
Maar in jou geval zou ik of wachten tot na je hypotheek. Of proberen of je eerst om de week de vrije dag kan nemen. 4 x 8 en de week erop 5 x 8.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:35

Ook ik ben 4 jaar terug van 36 naar 32 uur per week gegaan. Financieel vond ik het meevallen.
Ik heb altijd op de woensdag vrij dat breekt lekker de week.

Om de week vrij is natuurlijk ook een goede optie.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:44

Ik ben sinds 1 januari ook naar 32 uur per week gegaan. Financieel viel het erg mee, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik naar een andere baan ben gegaan met een iets gunstiger CAO :) Het scheelt mij netto maar 100 euro per maand.
Ik vind het lekker die extra dag. Voorheen had ik ook al om de week een dag vrij, maar structureel geeft nog net wat meer lucht. Zeker omdat mijn man ook fulltime werkt.

In mijn ogen zijn er meerdere manieren waarop jij meer tijd kunt krijgen: of minder werken, of schrappen in je bezigheden. En dan kan je bijrijdpaard misschien toch wel een optie zijn.....

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:52

@ Frummels, gefeliciteerd alvast met je huwelijk :D

Met die dag vrij nemen sla je eigenlijk 2 vliegen in 1 klap je kan het uit proberen zonder dat je vast zit aan een nieuw contract :j en mocht het bevallen kan je naar 32 uur, vaak is het minder makkelijk om dan weer meer uren te werken :+

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:58

Ik werk nu 36 uur per week en ga per 1 april 32 uur per week werken.
Puur omdat ik merk dat ik energie te kort kwam.
Ik heb financieel nagerekend wat ik erop achteruit ga, ik ben kostwinner in onze situatie.
Maar ik heb berekend dat ik het verlies aan inkomen kan lijden en dat het mij waard is om meer vrije tijd te hebben in ruil voor wat minder salaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:05

Ik ben sinds december 4 dagen gaan werken en ik vind het heerlijk. Drie dagen werken, donderdag vrij en dat voelt al als weekend want de vrijdag vliegt voorbij. Nu ben ik er niet in salaris op achteruit gegaan dus dat scheelt wel.

Weet je al wat je kan lenen? Mijn vriend is ook zelfstandig ondernemer (inmiddels BV's maar toen we de hypotheek afsloten was hij nog ZZP'er) maar met 3 goede jaarrekeningen kon hij voldoende lenen voor ons huis. Mijn salaris (toen een jaarcontract, 40u) was bij wijze van spreken niet eens nodig. De bank deed totaal niet moeilijk over het feit dat mijn vriend ZZP'er was.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:09

Ik heb 3 jaar ook deze keuze gemaakt maar ik had geen zorgen over de financiën. Het scheelt mij +/- 100 netto pm. Ik werkte wel 36 uur en ben naar 32 gegaan. Het is voor mij de beste keuze ooit geweest. De dag extra vrij geeft mij zoveel rust en kan ik lekker mijn eigen ding doen. Ik heb de ene week dinsdag en de andere week donderdag vrij.
Je kan anders ook eens bij je P&O vragen of ze een proefberekening voor je willen maken, dan kan je precies zien wat het je pm gaat schelen aan inkomsten.

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:22

Minder uren maken of uren tussen partners anders verdelen scheelt soms minder netto inkomen dan je verwacht. Je kunt het narekenen op de site van het Nibud, met de WerkZorgBerekenaar. Die houdt ook rekening met toeslagen e.d.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 19:34

Bedankt voor al jullie reacties en het meedenken! Super fijn. Even kort via mijn mobiel, zal morgen even uitgebreider reageren :)

ik heb het al uitgerekend maar financieel scheelt het toch wel een paar duizend euro op jaarbasis. := als het minder was geweest had ik sneller een knoop doorgehakt denk ik.

Hypotheek hebben we inderdaad al berekend. Samen kunnen we een mooi bedrag lenen, los van elkaar ook. Maar den haag is helaas echt heel duur, dus voor wat wij willen is ook wel een aardig bedrag nodig helaas. Als we hier blijven natuurlijk, haha maar dat is weer een andere discussie. :)

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:51

Je moet niet alleen kijken naar wat het je nu scheelt. Op de lange termijn kan het toch veel uitmaken. Ik weet natuurlijk niet hoe ambitieus jij bent, maar voor de hogere management functies komen toch vaak de competente fulltimers eerder in aanmerking als de competente parttimers (en persoonlijk vind ik dat volkomen terecht maar dat zal niet iedereen met mij eens zijn).

Voor mij geldt in ieder geval dat de interessante banen fulltime banen zijn en heb om die reden nooit overwogen parttime te gaan werken. Ik werk liever fulltime met plezier en uitdaging als parttime op de lange duur onder mijn niveau omdat de groeimogelijkheden beperkt zijn.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:56

32 uur wordt bij bijna alle functies nog als fulltime gezien, dus dat zal wel meevallen. Ik ken meerdere leidinggevenden en mensen in hoge functies die 32 uur werken.

Ik werk zelf ook 32, al had ik liever nog 24 gehad. Na een zware depressie en als alleenstaande met kind vind ik het erg pittig.

Zelf uitrekenen of door de loonadministratie laten uitrekenen kan nog een flink verschil in zitten hoor. Helemaal met je bruto-netto verhouding :j

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:04

Dat zal je vies tegenvallen hoor. Heb even in je profiel gespiekt en idd in jouw branche is het heel gebruikelijk, maar in heel veel branches is de weg naar de top toch echt weggelegd voor full timers. Ik kom als projectmanager/verandermanager bij veel verschillende branches en bedrijven en 32 uur is geen fulltime, nergens niet.

En ja er zijn managers die 32 uur werken, dat zijn de managers die vinden dat ze prima zitten waar ze zitten en geen ambitie hebben nog verder te groeien. Die zijn vaak 32 uur gaan werken op het moment dat ze al op die positie zaten en zitten ook vaak aan het einde van hun groeipad.

Was laatst nog bij Jinek of DWDD ook nog een item van de minister en een topvrouw die vooral opriepen dat vrouwen die iets willen maken van hun carriere en dezelfde kansen willen krijgen als mannen, toch echt full time moeten blijven werken.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:16

Hier wordt 32 echt als parttime gezien, 40 uur is hier fulltime. En die 8 uur scheelt toch wel behoorlijk in de centjes. Maar het is het me wel echt waard. Ik ben geen dag helemaal vrij maar werk op woensdag 4 uur thuis. Dus ben wel de woensdag thuis en dan de middag vrij. Prima te doen zo. Maar van 40 uur word ik echt ongelukkig.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:41

Over inkomen e.d is boven mij al veel gezegd en heb ik niet veel nieuws om aan toe te voegen. Wel wil ik je uit eigen ervaring meegeven dar de dinsdag zó'n fijne dag is om vrij te zijn! Ik kan in alle rust boodschappen doen, de stad in, wat rommelen in huis... Op maandag(ochtend) is veel toch nog dicht en het zou voor mij dan als een verlengde zondag voelen. Plus dat dit mijn week lekker breekt. En je hebt als voordeel dat je met Pasen e.d een extra lang weekend vrij hebt.