Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 17:16

Volgend jaar wil ik psychologie gaan studeren, maar ik twijfel over de stad waar ik dit wil gaan doen. Ik ben zelf al bij veel open dagen geweest, heb proefstudeerdagen en meeloopdagen bezocht. Daarnaast heb ik in Nijmegen colleges gevolgd inclusief tentamens, dus ik heb een goed beeld van de studie (in Nijmegen). Ik heb deze studie dus niet gekozen omdat ik niet weet wat ik anders zou willen doen en over de studie zelf twijfel ik ook niet.

Ik heb echter nog enkele twijfels over de stad/universiteit waar ik wil gaan studeren. Op open dagen en proefstudeerdagen worden plus- en minpunten van een studie wel verteld, maar is het toch vaak een 'verkooppraatje'. Daarom zou ik graag wat ervaringen van anderen horen! Dit mag ook over de studie psychologie in andere steden gaan of over de universiteit in Nijmegen of Leiden in het algemeen. Hier zou ik al erg mee geholpen zijn! :)

-Hoe is de studie psychologie in Nijmegen en in Leiden? Wat zijn pluspunten, minpunten, bijzonderheden?
-Hoe is de universiteit in Nijmegen/Leiden over het algemeen?
-Hoe is Nijmegen als studentenstad? Ik zit in Nijmegen op school en heb het idee dat er vrij weinig leven in de stad zit, maar misschien is dit anders als je er studeert?
-Hoe is Leiden als studentenstad? Ik heb zelf de indruk dat het in Leiden een stuk gezelliger is dan in Nijmegen, maar ik ben niet heel vaak in Leiden geweest.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! :j

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:56

Wat leuk dat je psychologie gaat studeren! Ik studeer zelf psychologie in Nijmegen en zit nu in mijn eerste jaar. Ik woon nog thuis, zo’n 40 min van Nijmegen vandaan en woon er dus niet zelf, maar ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

-Hoe is de studie psychologie in Nijmegen en in Leiden? Wat zijn pluspunten, minpunten, bijzonderheden?
In Nijmegen is de studie vooral erg gericht op onderzoek en dat is wel een groot deel van de opleiding. Ze zeggen zelf altijd dat ze ons opleiden tot onderzoekers, dit lijkt mij voor later wel een goede kwaliteit, ookal wil ik het onderzoek niet in. Een groot pluspunt vind ik dat de werkgroepen relatief klein zijn en je voldoende mogelijkheden krijgt om vragen te stellen, ook aan de professor zelf. Daarnaast is het studiemateriaal altijd goed te vinden en worden bijna alle colleges opgenomen, dus mocht je nog iets terug willen kijken, heb heb iets gemist of kon je niet komen, dan is dat geen enkel probleem!
Een minpunt vind ik dat de powerpoints vaak in het Engels zijn, terwijl de colleges in het Nederlands gegeven worden, dat kan nog wel eens storen. Ook zijn ze van plan om vanaf het 2e jaar bijna alle colleges (ook voor de Nederlandse Track) in het Engels te gaan doen. Dus mocht je echt moeite hebben met Engels, dan is dit misschien niet de plek voor jou (weet niet hoe het is bij andere universiteiten).

-Hoe is de universiteit in Nijmegen/Leiden over het algemeen?
Ik vind de universiteit van Nijmegen erg prettig! De UB is fijn om in te werken, de collegezalen zijn fijn en de campus is over het algemeen erg gezellig. Daarnaast kom je ook in contact met mensen van andere opleidingen, aangezien de campus vrij klein is en je gebouwen deelt met andere faculteiten. Ook zijn er veel mensen uit verschillende landen te vinden. Ik vind het echt een prettige Uni!

-Hoe is Nijmegen als studentenstad?
Ik vind Nijmegen juist een erg bruisende studentenstad. Een groot aantal van mijn vrienden woont er en ik blijf daar dan ook weleens slapen om uit te gaan. Ik vind het er gezellig en SPiN (de studentenvereniging van psychologie) organiseerd ook vaak leuke feesten. Een aantal studiegenootjes van mij zaten ook op de middelbare school in Nijmegen en ik heb van hun gehoord dat ze de stad nu heel anders zien dan eerst!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Mocht je nog vragen hebben dan mag je die natuurlijk stellen. Succes met je keuze! :)

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 18:38

@Sunnevalover Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Gelukkig is mijn Engels wel goed, dus dat moet geen probleem zijn. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dagen ingedeeld zijn met HC, RC, enz. (mag ook via pb!) Wat vind je van het aantal contacturen dat je in het eerste jaar hebt? En zijn er veel verplichte contacturen of is het je eigen verantwoordelijkheid om aanwezig te zijn?

Ik vind het best verrassend dat je Nijmegen als bruisende stad ziet, want als ik overdag in de stad ben, vraag ik me toch altijd af waar iedereen is ;) In veel grote steden zijn er altijd wel mensen in de binnenstad, maar Nijmegen is vaak best leeg. Maar ik vind het wel een prettig idee dat dat misschien toch een vertekend beeld is. Wat vind je van de verenigingen in de stad? Leiden staat bekend om de vele studentenverenigingen, zijn er in Nijmegen ook leuke verenigingen (zonder rare ontgroeningen en te veel verplichtingen)?

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:06

Myrthe64 schreef:
@Sunnevalover Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Gelukkig is mijn Engels wel goed, dus dat moet geen probleem zijn. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dagen ingedeeld zijn met HC, RC, enz. (mag ook via pb!) Wat vind je van het aantal contacturen dat je in het eerste jaar hebt? En zijn er veel verplichte contacturen of is het je eigen verantwoordelijkheid om aanwezig te zijn?

Ik vind het best verrassend dat je Nijmegen als bruisende stad ziet, want als ik overdag in de stad ben, vraag ik me toch altijd af waar iedereen is ;) In veel grote steden zijn er altijd wel mensen in de binnenstad, maar Nijmegen is vaak best leeg. Maar ik vind het wel een prettig idee dat dat misschien toch een vertekend beeld is. Wat vind je van de verenigingen in de stad? Leiden staat bekend om de vele studentenverenigingen, zijn er in Nijmegen ook leuke verenigingen (zonder rare ontgroeningen en te veel verplichtingen)?


Ik heb niet zo veel contacturen gelukkig. Meestal zo’n 2 of 3 hoorcolleges, een responsiecollege en 3 werkgroepen. Dus zo’n 6 à 7 keer een uur en 3 kwartier. Ik vind het fijn, want je kan zelf kiezen op welke tijd je je werkgroep wilt en ik heb zo dus ook wel eens vrije dagen! Daarnaast hoef je dus ook niet perse naar een college omdat het wordt opgenomen en krijg je dus super veel vrijheid om zelf je tijd in te delen.

Er zijn een aantal werkgroepen waar je heen moet, zoals AV (Academische Vaardigheden), OP1 (Onderzoekspracticum 1), Brein (Brein & Cognitie 1), PV B (Professionele Vaardigheden deel B) en statistiek. Hier mag je vaak dan 1 keer van missen. Bij AV is dit echt een must, bij OP1 ook, bij Brein mis je anders de werkgroeptoetsen en bij statistiek mag je anders de tentamenopdracht niet maken. Maar over het algemeen is het wel echt je eigen verantwoordelijkheid (op AV en OP1 na want daar wordt je anders gewoon uit de cursus gegooid).

Ik kom zelf niet veel in Nijmegen, alleen weleens ‘s avonds en vind het dan vaak best gezellig! Maar ik kom dan ook uit een klein dorpje, dus ben niet veel gewend :')
Ik zit ook niet echt in de studentenverenigingen, maar ik weet dat Nijmegen er wel een heel aantal heeft die heel gezellig zijn. Ik kan je wel aanraden om, mocht je wat meer betrokken willen zijn en mensen ontmoeten (dus borrels etc), actief lid te worden bij SPiN. Dan kan je verschillende activiteiten organiseren (zoals bijvoorbeeld de Skireis) met anderen en ik heb gehoord dat dat erg leuk is! Ze hebben ook gezellige sportclubs.

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Re: Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 20:56

Ik ben inderdaad van plan sowieso bij de studievereniging te gaan, ook voor de meer informatieve uitstapjes.

Nogmaals heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:52

Je kunt evt. nog kijken waar de masters over gaan, waar de docenten zelf hun aandachtsgebieden hebben, dat soort dingen, dat geeft vaak toch een bepaalde stempel.

Ik ken Leiden goed (woon er 30 jaar), Nijmegen enigszins.
Qua sfeer denk ik dat de steden enigszins te vergelijken zijn. Allebei 'vriendelijk', wel gezellig, niet supermassaal... Nijmegen is iets 'groener', Leiden iets 'kakkeriger' (Leiden zelf niet, maar er is bv het korps).

PB me gerust als je nog vragen hebt! :)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:52

Ik studeer momenteel in Leiden psychologie. Volg dan wel de deeltijdopleiding naast mn baan, dus over leiden als studentenstad kan ik je niet veel vertellen.

De studie zelf vind ik in Leiden wel heel fijn. Ik kan het alleen maar vergelijken met de Erasmus Universiteit, waar ze PGO (probleem gestuurd onderwijs) geven. Dat was niet mijn ding..
Vind idd wel dat de nadruk erg is verschoven naar het onderzoeksgedeelte. Paar jaar geleden was het nog veel meer hulpverlener georienteerd. De colleges worden gegeven door enthousiaste vakidioten, dat vind ik zelf wel echt een voordeel tijdens de colleges. Dat maakt het levendiger en er is interactie met de studenten. 1e jaar worden de colleges nog in het nederlands gegeven, maar ze gaan steeds meer over naar engelse colleges naarmate je vordert. Sowieso is alle literatuur in het engels en de collegesheets vaak ook.

Behalve de algemene vakken volg je ook tutoraat en orientatie op het vakgebied. Hierin leer je academische vaardigheden en orienteer je je al op de arbeidsmarkt. Vind dat wel goed dat ze daar zo vroeg in de studie al mee beginnen.

De werkgroepen zijn bij ons redelijk klein, max 20, maar ivm deeltijd zit ik vaak zelfs maar met 12. Colleges zijn niet verplicht en veel worden opgenomen zodat je ook kunt terugkijken via blackboard. Werkgroepen zijn wel verplicht. Vind wel dat je de werkgroepen niet moet onderschatten. Vaak huiswerkopdrachten die je wekelijks moet inleveren, presentaties die moeten worden gegeven of toetsen over de stof en dit telt allemaal mee in je eindcijfer. Eindcijfer is 70% tentamen en 30% werkgroepcijfer. Beiden mag je niet lager dan een 5 halen en gemiddeld moet 5,5 zijn, anders moet je herkansen. Minpunt vind ik dat niet alle werkgroep docenten even capabel zijn. Meestal zijn het net afgestudeerden. In mijn geval vaak jonger dan ik en verder geen ervaring op de arbeidsmarkt en dat zorgt weleens voor irritatie, omdat ik werk en opleiding moet combineren.

De faculteit is niet heel groot. Zit naast het lumc en er zijn nog 2 of 3 opleidingen ondergebracht. T fijne is dat er in onze faculteit een eigen bieb is, maar er is ook nog een grote centrale bieb. Vanwege de grote aantallen eerstejaarsstudenten, zijn de collegezalen binnen de faculteit niet groot genoeg. Daarom moet je voor de colleges vaak naar een ander gebouw/faculteit in de buurt. Dat is overigens makkelijk aan te reizen met de bus binnen 5 min.

Mocht je nog vragen hebben, dan mag je ze altijd stellen.

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 01:51

Over de opleiding kan ik je niet veel vertellen. Maar ik kom uit (omgeving) Nijmegen en studeer sinds dit jaar in Leiden.
Het is een hier heel gezellig, en een echte studentenstad: supermarkten zijn tot laat open, er zijn veel plekken waar je goedkoop kan eten, er is een ruime keus aan studentenverenigingen, en als de zon onder gaat is de stad nog lang niet uitgestorven :') Ik vind het ook leuk om hier te studeren omdat ik deze omgeving nog niet ken. Het zit ook lekker dichtbij de grote steden als Amsterdam, wat het gaan naar concerten enzo makkelijker maakt.
Verder zijn het beide redelijk kleine en gezellige steden, met een goede sfeer. Nijmegen heeft wel meer winkels, en dat mis ik hier weer. Maar darintegen vind ik Leiden weer mooier.

Echter moet ik er wel bij zeggen dat de studie die ik volg alleen in Leiden zit, dus veel keuze had ik niet. Al ben ik wel ontzettend blij dat ik hier terecht ben gekomen.

Succes met je keuze!!

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 02:22

Ik studeer in Nijmegen (bedrijfskunde) en kan je vertellen dat de stad mij super goed bevalt. Er is iedere avond wel ergens een leuk feestje en er zijn zo veel leuke plekjes om een drankje te doen of hapje te eten. Het studenten leven is hier heel actief en ontzettend leuk! Zeker bij een studievereniging gaan, is mij heel goed bevallen!

zaldi
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:22

Niet echt een antwoord op je vraag, maar ben je je ervan bewust dat de inschrijving voor psychologie in Nijmegen 15 januari 2018 al gesloten is? :=

Verder zit ik zelf nu ook in mijn eindexamenjaar in Nijmegen op school, en ga volgend jaar in Leiden studeren. De uni's vond ik allebei even prettig overkomen, maar ik vind Leiden als stad veel leuker, bruisender ofzo (kom er de laatste tijd vaak). Maar dit is denk ik ook gewoon persoonlijke voorkeur dus of je hier veel aan hebt weet ik ook niet :+

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:56

Ik heb mijn bachelor psychologie in Leiden gedaan. Nu ben ik wel in 2011 begonnen dus ik weet niet of het nog hetzelfde is maar ik vond de docenten erg fijn. Hoorcollege docenten waren sowieso op een enkeling na goed, maar ik herken Jibbels ervaring wel met de werkcollege docenten (ik heb de eerste twee jaar deeltijd gestudeerd). Maar dat hoeft voor voltijd studenten natuurlijk niet een probleem te zijn.

Ik denk dat bijna alle steden met grote universiteiten leuke studentensteden zijn met genoeg verenigingen en activiteiten. Maar wat mij aansprak in Leiden was dat je heel veel ruimte kreeg om je eigen vakkenpakket samen te stellen in tegenstelling tot de trajecten die je op andere uni's moest kiezen waardoor je al meer vast zat een bepaalde richting uit. Maar ik weet dus niet of dat nog steeds zo is.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:49

Over de studie kan ik je niets vertellen, maar ik ben in Leiden geboren en woon nogsteeds vlakbij en Leiden heeft wel echt een klein plekje in mijn harr. Het is een ontzettend gezellige stad met een mooi winkelcentrem en een gezellig nachtleven ;)

Ik studeer zelf in Utrecht, omdat er geen Journalistiek is in Leiden. Maar ben thuis blijven wonen door de hoge kamerkosten in Utrecht.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:13

Ik kom even reclame maken voor mijn lievelingsstadje hoor =D

Zelf vind ik Nijmegen echt perfect. Het is een mooie stad om te wonen, lekker groen, genoeg drukte maar het voelt zeker als een veilige stad. Op de typische studenten-stapavonden (dinsdag en donderdag) is het ook echt wel druk in de stad en er zijn veel leuke, verschillende en gezellige kroegjes waar je kan dansen, loungen, speciaal bier kan drinken etc. Nijmegen heeft verder een erg leuke studentenpaardrijvereniging (Jolly Jumper). Bij die vereniging is geen ontgroening en alles is vrijblijvend. Je kan af en toe mee borrelen, er worden verschillende activiteiten georganiseerd (van westernles tot wedstrijd en van mennen tot strandrit). Er is dus absoluut genoeg te doen qua paardrijden in en rondom Nijmegen. Volgens mij heeft Leiden geen studentenpaardrijvereniging.

Wat betreft de uni van Nijmegen waar ik heb gestudeerd en nu werk: het gebouw van psychologie en andere sociale wetenschappen is wat gedateerd, maar wordt vervangen. Persoonlijk vind ik het wel een fijne campus. Het is allemaal dicht bij elkaar (niet dwars door de stad) en je komt dus in de UB ook wel eens mensen tegen van andere faculteiten. De opleiding ken ik niet super goed, ik heb alleen een aantal vakken bij psychologie gevolgd. Tja, er zullen heus minder leuke vakken tussen zitten en er zijn leukere vakken. Over het algemeen vind ik de docenten bij psychologie best wel goed. De studievereniging van psychologie is volgens mij ook erg gezellig en organiseert ook regelmatig grote feesten of kleinere gezellige activiteiten.

Vote Nijmegen =P *\o/* *\o/* *\o/*

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 13:10

Zo te horen zit ik dus in beide steden wel goed wat betreft gezelligheid! De keuze die ik eigenlijk moet maken is ''nieuw of bekend'' en ook wel een beetje "leuke stad of fijne universiteit". Nijmegen is voor mij bekend en ik vind de uni fijn, maar de stad een beetje saai. Leiden is een grotere gok, want ik ken de universiteit niet echt (lastig om een goede indruk te hebben), maar de stad vind ik wel heel leuk.

@TurdusMerula daar kan ik inderdaad nog wel naar kijken! Bedankt voor de suggestie!

@Jibbel Is het bij veel vakken zo dat je werkgroepcijfer 30% van je eindcijfer is?
Ik had bij de meeloopdag in Leiden ook het idee dat het hele jonge mensen waren die de werkgroepen deden. Dat vind ik inderdaad een minpunt, omdat ik de werkgroepen wel belangrijk vind om de stof op een andere manier te bekijken en toe te passen. Hoeveel last heb je hier zelf van gehad?

@zaldi Ik heb me inderdaad al ingeschreven voor psychologie in Nijmegen! Toevallig vandaag het eerste selectieonderdeel gekregen. Ik heb hetzelfde gevoel als jij, dat Leiden een stuk leuker en bruisender lijkt. Ik ben er wel eens geweest met mijn oma (die woont daar in de buurt) en tijdens de open dag en na mijn meeloopdag ben ik nog even Leiden gaan verkennen. Ik vond het een hele gezellige stad. Alleen twijfel ik over de universiteit zelf.

@J508 Met de proefstudeerdag en meeloopdag had ik ook het idee dat het jonge werkgroepbegeleiders waren. Heb je hier zelf veel last van gehad of is het een klein minpunt? Het viel mij inderdaad ook op dat je veel keuzeruimte hebt in Leiden, dat vind ik wel fijn!

@chantalboes Die gezelligheid in Leiden spreekt me inderdaad heel erg aan!

@AlphaDaemon Bedankt voor je antwoord! Mijn twijfel bij Nijmegen is eigenlijk vooral of het wel een gezellige stad is om te studeren, maar dat zit zo te horen wel goed. Ik wil inderdaad sowieso bij de studievereniging psychologie in de stad waar ik heen ga.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:56

Hallo! Heeel lang geleden moest ik ook een stad kiezen om (klassieke talen) te studeren,en toen werd me gezegd dat ik,omdat ik uit het Zuiden kom,in Leiden minder goed geaccepteerd zou worden. De meeste studenten die uit Brabant of Limburg kwamen gingen toen in Nijmegen studeren. Dat ben ik toen ook maar gaan doen,maar ik kreeg toch geen klik met Nijmegen en ben na 2 jaar naar Utrecht gegaan,waar ik de sfeer en het studentenleven veel kosmopolitischer vond. Maar dat is echt ontzettend persoonlijk. Overigens zowel in Nijmegen als in Utrecht kon je bij studentenverenigingen die niet ontgroenden,want zulke vernederende toestanden heb ik nooit zien zitten.

zaldi
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:13

De universiteit van Leiden vond ik het meest persoonlijk en prettig overkomen van alle uni's waar ik ben geweest (allemaal, behalve de technische uni's en Groningen). Ik ben wel alleen op de Rechtenfaculteit geweest dus ik weet niet hoe het bij de andere faculteiten is. Inmiddels ben ik er wel een stuk of 5 keer op de uni geweest en mijn mening is nog niet veranderd, ik blijf het geheel (stad + uni) erg aantrekkelijk vinden :) Ik ben wel bij een algemene presentatie van Psychologie in Leiden geweest en dat vond ik eigenlijk net zo prettig overkomen als de Rechtenfaculteit.

Nog over de studentenverenigingen, op mijn proefstudeerdag waren er een paar studenten die ons gingen rondleiden en het was vrij duidelijk dat er één vereniging is die berucht is (ze maakten die helemaal zwart :') ), daar zijn ook heftige ontgroeningen. Ze zeiden wel dat als je daar niet van houdt er ook genoeg andere verenigingen zijn waar de ontgroeningen en de vereniging zelf niet zo heftig zijn en waar het wel leuk is. En anders red je het ook prima met alleen een studievereniging zeiden ze, daar heb je geen ontgroeningen :)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:02

Heb nu pas 3 werkgroep/tutoraatdocenten gehad, dus in hoeverre heb ik er 'last' van gehad..1 werkgroep docent was onwijs tof. Super enthousiast, bereidde zich goed voor en was goed op de hoogte van de stof. 1 was prima, deed het voor de eerste keer, maar werkt al wel poosje buiten de universiteit. En 1 is drama, ze doet dit al een paar jaar, maar ze heeft 'lesgeven' gewoon niet in zich en komt zelf afspraken niet na. Vind haar gewoon bloedirritant :p

Het ligt ook heel erg aan je werkgroep hoe leerzaam het is. Bij ons zitten allemaal super gemotiveerde mensen die dit als 2e studie of naast hun baan doen, dus er is veel interactie tijdens de werkgroepen. Hoorde echter ook dat sommige werkgroepen doodsaai zijn en er niemand input levert. Tuurlijk zit daar ook een taak van de docent, maar uiteindeijk zegt het denk niet zoveel over de studie zelf.

Uiteindelijk ligt het aan jezelf wat je uit de werkgroep haalt. Je kunt de opdrachten goed doen of half/half en het halen. Het is maar net wat je wilt. De 30-70% geldt voor elk vak ja.

anne182

Berichten: 339
Geregistreerd: 04-05-12
Woonplaats: Leiden

Re: Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:55

Hoihoi,

Ik ben tweedejaars psychologie studente in Leiden! Ik woon op kamers, ben actief binnen een studievereniging via commissies én zit bij een studentenvereniging, dus ik denk dat ik je wel wat informatie kan geven!

Wat ik zelf heel leuk vind aan Leiden is dat het heel compact is. In een half uurtje ben je heel Leiden doorgefietst en toch voelt het echt aan als een grote stad. Ik noem het ook altijd mini-Amsterdam, de gezelligheid en sfeer van Amsterdam, maar je raakt het overzicht niet kwijt. Leiden staat wel bekend om de vele studentenverenigingen, maar mijn eerste jaar heb ik prima overleefd zonder, dus maak je vooral niet druk als je denkt dat het een must is. Ondertussen ben ik wel heel blij met mijn keuze om bij een studentenvereniging te gaan!

Verder zit ik dus bij de studievereniging Labyrint, waar je ook lid van zou willen worden lees ik. Is een harstikke aanrader, je leert meerdere mensen kennen van alle jaren en er worden leuke activiteiten georganiseerd!

Over de werkgroepen, ik ervaar de jongere leeftijd van de werkgroepdocenten juist als positief.
Zo heb je toch een beetje hetzelfde perspectief en kan je op een 'vriendschappelijkere' manier met elkaar praten.

Welke keuze je ook maakt, ik zou je in ieder geval aanraden sowieso ergens actief te worden! Mijn pb staat open als je nog vragen hebt

Carlijn
Berichten: 1017
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:56

Hoi,

Ik studeer inmiddels al voor mijn vijfde jaar aan universiteit Leiden en ben zelf lid van een studentensportvereniging (tennis) wat heel gezellig is. Leiden is inderdaad een knusse, maar gezellige en bruisende studentenstad! Ik heb de bachelor Psychologie gedaan en afgerond en ik zit nu in mijn tweede jaar van de onderzoeksmaster Klinische & Gezondsheidspsychologie, gecombineerd met de reguliere klinische master zodat ik op de arbeidsmarkt zowel in het onderzoek als in de praktijk terecht zou kunnen. Leiden is de enige die die combinatie in één programma aanbiedt overigens, dat is wel een groot voordeel mocht je die richting op willen met je master! De ervaringen die anderen vertellen deel ik over het algemeen wel! Mocht je nog wat uitgebreidere/specifiekere vragen hebben voor iemand die de gehele bachelor en het grootste deel van 2 masters al door heeft gelopen dan staat mijn inbox open. :)