Na 2 jaar ziek zijn ontslag.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:47

Electra63 schreef:
Ipsilonka schreef:
Ik lees dit bericht uit interesse even mee vanaf de “andere” kant. Ik ben werkgever en halverwege het jaar kan een werknemer er uit via hetzelfde traject. Ik verbaas me hier over zeg.


Ik werk op P&O bij een grote organisatie. Ieder jaar nemen wij afscheid van een aantal medewerkers met een beëindigingsovereenkomst, waarvan de loondoorbetaling is stopgezet i.v.m. 2 jaar arbeidsongeschiktheid. De loondoorbetalingsverplichting wordt stopgezet, immers geen werk, geen loon, maar de arbeidsovereenkomst blijft voortbestaan. Wil je deze beëindigen, dan moet je een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Je moet dan o.a. aan de Wet Poortwachter hebben voldaan en er is geen zicht op werk voor de werknemer binnen korte tijd. Je kan ook de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedkeuren beëindigen, medewerker moet daar dan mee akkoord gaan..
De medewerker, ontvangt een WIA- of WW-uitkering (afhankelijk van percentage arbeidsongeschiktheid) mits de overeenkomst goed is opgesteld. Daarnaast ontvangt de (ex-)medewerker de wettelijke Transitievergoeding gebaseerd op salaris/leeftijd/arbeidsduur. Daar zijn rekenformules voor te vinden op internet.
Als de compensatiewet doorgaat (beoogde datum is 1 juli 2019) zal deze transitievergoeding gecompenseerd worden aan de werkgever door het UWV.


Over die wettelijke transitievergoeding kun je in een beëindigingsovereenkomst wel andere afspraken maken. Dat jullie het zo oplossen, is prima, maar de werkgever van de ts hoeft niet met dat aanbod te komen. Hij mag het dienstverband slapend laten bestaan, zolang hij daar zin in heeft, helaas.

Electra63

Berichten: 17841
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Na 2 jaar ziek zijn ontslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:39

Ja... klopt. Maar als het straks gecompenseerd wordt vanuit UWV, dan zal hij er wellicht anders over denken. Slapende dienstverbanden brengen behalve vervuiling in systemen, ook risico's met zich mee.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:42

Electra63 schreef:
Ja... klopt. Maar als het straks gecompenseerd wordt vanuit UWV, dan zal hij er wellicht anders over denken. Slapende dienstverbanden brengen behalve vervuiling in systemen, ook risico's met zich mee.


Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik snap de werkgever ook. Als je 'zeker' weet dat een werknemer toch niet meer komt werken/beter wordt, dan is die transitievergoeding nu nog een flinke kostenpost...

Electra63

Berichten: 17841
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Na 2 jaar ziek zijn ontslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:05

Wij hadden er afgelopen jaar 40 ;)

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:47

Het meeste is wel al gezegd in dit topic. To, ben je in dienst bij een klein, middel of groot bedrijf? Op het moment dat er nog een dienstverband is (ondanks dat het loon niet betaald wordt en er sprake is van 104 weken ziekte) blijft de werkgever re-integratie verplichtingen houden in het eerste spoor. Het eerste spoor houdt in het eigen werk, aangepast eigen werk of ander werk bij de werkgever. Mocht jou situatie in de toekomst nog verbeteren en je ziet werk bij de werkgever wat je uit zou kunnen voeren kun je dat mogelijk claimen. Bij een grote werkgever zal er echter een grotere verscheidenheid van werk zijn dan bij een klein bedrijfje...

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:17

Ik lees even mee ik zit (nog niet) in het dat schuitje maar zoals het er nu uit ziet kom ik wel in dat schuitje te zitten.. Ben momenteel 55 weken ziek.. En op dit moment is er nog geen zicht op welke termijn er enige kans op herstel is.. (arts en fysio weten op dit moment niet hoe ze me nog kunnen helpen) Bij mij word er nu gepraat over wia en ontslag.. Maar van het bedrijf uit krijg ik (nog) vrij weinig informatie..

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:55

flitzz schreef:
Ik lees even mee ik zit (nog niet) in het dat schuitje maar zoals het er nu uit ziet kom ik wel in dat schuitje te zitten.. Ben momenteel 55 weken ziek.. En op dit moment is er nog geen zicht op welke termijn er enige kans op herstel is.. (arts en fysio weten op dit moment niet hoe ze me nog kunnen helpen) Bij mij word er nu gepraat over wia en ontslag.. Maar van het bedrijf uit krijg ik (nog) vrij weinig informatie..


Ze kunnen je pas wegens langdurige ziekte ontslaan na 104 weken als er nog enige kans op herstel is of zou kunnen zijn.

Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:04

Rytir schreef:
Het meeste is wel al gezegd in dit topic. To, ben je in dienst bij een klein, middel of groot bedrijf? Op het moment dat er nog een dienstverband is (ondanks dat het loon niet betaald wordt en er sprake is van 104 weken ziekte) blijft de werkgever re-integratie verplichtingen houden in het eerste spoor. Het eerste spoor houdt in het eigen werk, aangepast eigen werk of ander werk bij de werkgever. Mocht jou situatie in de toekomst nog verbeteren en je ziet werk bij de werkgever wat je uit zou kunnen voeren kun je dat mogelijk claimen. Bij een grote werkgever zal er echter een grotere verscheidenheid van werk zijn dan bij een klein bedrijfje...


Ik werk(te) bij een groot bedrijf.

Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:11

Prrrr schreef:
Het haalt niets uit. Er zijn verschillende mensen die geprobeerd hebben om hun slapende dienstverband te laten beëindigen met een transitievergoeding via de rechter, maar dan komt het initiatief van de werknemer en krijgt hij toch ook geen transitievergoeding mee.

Je krijgt van je werkgever nu niets meer betaald en daar zijn ze ook niet toe verplicht. Het enige wat je zou kunnen hebben aan een slapend dienstverband is, dat als je in de toekomst toch weer arbeidscapaciteit zou hebben, ze je ook moeten laten werken en je dan ook weer moeten betalen. Als die kans uitgesloten is, heb je eigenlijk niets meer aan het dienstverband en kan je beter afscheid van elkaar nemen - met als klein voordeel dat je dan tenminste je opgebouwde tegoeden nog ter beschikking krijgt. Overigens - van de transitievergoeding moet je je niet teveel voorstellen. Het gaat om netto ongeveer een maandsalaris (8/3 bruto maandsalaris, maar tegen een hoger belastingtarief). Dat is allemaal geld, maar bij aanvechten van een slapend dienstverband krijg je hem bij de huidige stand van de rechtspraak niet.

Sterkte!

Edit: bij wederzijds goedvinden na twee jaar ziekte krijg je een andere formulering van de overeenkomst, waarmee je niet suggereert dat je niet ziek bent. Bij een gewone overeenkomst staat dat er inderdaad wel in. Anders is er sprake van een benadelingshandeling. Je valt nu toch al terug op het UWV omdat je voorbij die 104 weken bent, dan heeft het voortzetten van de arbeidsovereenkomst niet veel zin.

Edit 2: het voorgestelde alternatief is ook niet ontslag via het UWV, maar het laten voortbestaan van een slapende arbeidsovereenkomst. TS blijft dan gewoon in dienst, maar omdat ze niet werkt wordt ze ook niet betaald. Zonder ontslag op initatief van de werkgever hoeft die geen transitievergoeding te betalen. Ze laten het dan gewoon zoals het is: goedkoper.


Dankje,

Dus er zit voor mij niks anders op dan het te doen met wederzijdse goedkeuring, (de manier die zij alleen willen..)
Ik dacht dat transitie vergoeding een bruto maand salaris per jaar was, maar als het een netto maandsalaris is, heeft het inderdaad ook niet zoveel zin om daar tegen in te gaan.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Na 2 jaar ziek zijn ontslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:26

Dat was de kantonrechtersformule, die gold bij onvrijwillig ontslag via de kantonrechter - maar die is afgeschaft bij het invoeren van de transitievergoeding. Overigens had je destijds ook geen recht op die vergoeding gehad, met een ontslag via het UWV.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Na 2 jaar ziek zijn ontslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:53

Precies. En het is ook geen netto maandsalaris per jaar hoor! Het is:
- Een derde van het maandsalaris per dienstjaar voor de eerste tien dienstjaren
- De helft van het maandsalaris per dienstjaar na het tiende dienstjaar

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:30

Mona2008 schreef:
Dus er zit voor mij niks anders op dan het te doen met wederzijdse goedkeuring, (de manier die zij alleen willen..


Of akkoord gaan met het slapend dienstverband, waarbij je zodra je er aan toe bent weer kunt reïntegreren binnen het bedrijf.