Na 2 jaar ziek zijn ontslag.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:09

een transitievergoeding wordt volgens bijzonder tarief belast. Afhankelijk van je inkomen, in 2018 maximaal 51,95%.

Als de compensatiewet door de kamer Komt, zal straks ook de werknemer wiens dienstverband wordt beëindigd ivm 2 jaar arbeidsongeschiktheid in aanmerking komen voor een transitievergoeding. Deze kan de werkgever straks wel vergoed krijgen door het UWV. Maar die wet is er nog niet door, beoogde datum is 1 januari 2019.
Ik zou zelf, als werknemer, nooit de onderhandelingen doen met mijn werkgever. Als je lid bent van een vakbond, kan de bond dit voor je doen. Of je rechtsbijstandverzekering.
Door de op handen zijnde wetsverandering is het voor werkgevers helemaal niet handig om slapend personeel te hebben in je personeelsbestand.



Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Na 2 jaar ziek zijn ontslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:50

Klopt, Ik zit op mijn telefoon en dan wil ik het altijd een beetje kort hoiden... maar WG die geen transitievergoeding willen betalen, houden de werknemers slapend in dienst. Verwacht wordt als de vergoeding gecompenseerd wordt, de dienstverbanden wel worden beëindigd met transitievergoeding.

Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:42

Ipsilonka schreef:
Ik lees dit bericht uit interesse even mee vanaf de “andere” kant. Ik ben werkgever en halverwege het jaar kan een werknemer er uit via hetzelfde traject. Ik verbaas me hier over zeg.


Ik werk op P&O bij een grote organisatie. Ieder jaar nemen wij afscheid van een aantal medewerkers met een beëindigingsovereenkomst, waarvan de loondoorbetaling is stopgezet i.v.m. 2 jaar arbeidsongeschiktheid. De loondoorbetalingsverplichting wordt stopgezet, immers geen werk, geen loon, maar de arbeidsovereenkomst blijft voortbestaan. Wil je deze beëindigen, dan moet je een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Je moet dan o.a. aan de Wet Poortwachter hebben voldaan en er is geen zicht op werk voor de werknemer binnen korte tijd. Je kan ook de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedkeuren beëindigen, medewerker moet daar dan mee akkoord gaan..
De medewerker, ontvangt een WIA- of WW-uitkering (afhankelijk van percentage arbeidsongeschiktheid) mits de overeenkomst goed is opgesteld. Daarnaast ontvangt de (ex-)medewerker de wettelijke Transitievergoeding gebaseerd op salaris/leeftijd/arbeidsduur. Daar zijn rekenformules voor te vinden op internet.
Als de compensatiewet doorgaat (beoogde datum is 1 juli 2019) zal deze transitievergoeding gecompenseerd worden aan de werkgever door het UWV.

Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Na 2 jaar ziek zijn ontslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:39

Ja... klopt. Maar als het straks gecompenseerd wordt vanuit UWV, dan zal hij er wellicht anders over denken. Slapende dienstverbanden brengen behalve vervuiling in systemen, ook risico's met zich mee.

Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Na 2 jaar ziek zijn ontslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:05

Wij hadden er afgelopen jaar 40 ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: purny en 87 bezoekers