Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:45

joyce2 schreef:
Dit keer zou dat dus een heel groot verschil worden en ik weet niet zeker of ik dat wel op de inkooprekening mag zetten.

Bij mij is de tegenrekening "inkoopprijs voorraadverkopen", maar waarom zou dat niet mogen? Als je een bedrijfsdeel verkoopt zijn er wel meer ongebruikelijke bedragen die maand. Ergste dat je kan gebeuren is dat de belastingdienst vraagt "hoe kan dat?". En daar op is een heel duidelijk antwoord "deel van het bedrijf verkocht".

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:47

Ja daar heb je gelijk in! Ik begon te twijfelen omdat ze van het boekhoudpakket (ze hebben online support) zeiden dat het misschien zo niet mocht.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:48

Ik zou een aparte grootboek rekening aanmaken. “Verkoop webshop” en die gebruiken. Dan staat alles wat met de verkoop van je shop te maken heeft inzichtelijk op een grootboek rekening en kan dat met de jaarcijfers/IB gemakkelijk behandeld worden door je fiscalist.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:49

Idd “alles mag”. Pakket leveranciers zijn geen accountants hè :n

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:08

Apart grootboek is inderdaad ook een optie, ligt er maar net aan hoe ingewikkeld de situatie is. Als je normaal 500 euro voorraadverkopen hebt en die ene maand 3000, lekker boeien.

Boekhouden is tweeledig:
- aan je fiscale verplichting voldoen
- goed overzicht hebben in de financiën van je bedrijf.

Nu is één grootboekrekening met 100 totaal verschillende posten niet overzichtelijk, maar 50 gbr met elk maar twee posten zijn dat ook niet. Dan is het een beetje fingerspitzengefühl van wat mik je bij elkaar en wat niet. Maar rien10 kan dat vast veel duidelijker uitleggen, dat ik inmiddels vrij vlot mijn boekhouding bij kan houden wil nog niet zeggen dat ik kijk heb op de boekhouding van andere bedrijven :o

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:29

Ik (of liever gezegd, mijn vriend) doe de administratie sinds kort in e-accounting van Visma, daarvoor Accountview Go. We moeten nog wel wennen aan het nieuwe programma, de vorige vond ik gebruiksvriendelijker zeker gezien ik niet veel meer hoef te doen dan de mutaties koppelen aan de gbr. Factureren doe ik via mijn medische software en ben vrijgesteld voor de btw.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:19

Thanks voor de tips!

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:29

Zijn er hier toevallig ook mensen die hun boekhouding doen zonder software pakket?
Op aanraden van een accountant heb ik een boekhoudpakket nu maar deze komt niet overeen met wat ik gebruik of nodig heb dus het kost alleen maar heel veel tijd en het klopt niet. Ik zou graag zelf gewoon iets opzetten en bijhouden maar vind dat nig lastig aangezien ik er niet zo veel ervaring mee heb nog..

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:37

Ik denk dat best veel mensen nog gewoon Excel gebruiken :j

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:12

Hier idd gewoon Excel. Werkt voor mij voorlopig goed genoeg. Soms wel lastiger om een echt goed overzicht te krijgen (kost wat meer tijd), maar het weegt voor mij (nog) niet op tegen de kosten van een boekhoudpakket en mijn boekhouder kan hier ook prima mee uit de voeten.

Zit wel te overwegen over te stappen naar Knab ipv Rabo qua bankrekening. De kosten van Rabo zijn best hoog in vergelijking met Knab (20 vs 5 per maand). Ik hik alleen tegen de overstap aan met dat gedoe met vermelden bij je klanten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:36

Je houdt voorlopig de Rabo nog even aan en schrijft op elke rekening "let op, nieuw rekeningnummer". Overstap valt waarschijnlijk erg mee.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:50

Ik gebruik Moneybird voor het versturen van mijn facturen en het bijhouden van mijn kosten. Bij mijn boekhouder zit mijn administratie ook in Exact Online (als ik het goed zeg), maar dat doen zij voor mij. Ik stuur alleen de inkoopfacturen en mijn bankmutaties daar naar toe per e-mail. De facturen haalt mijn boekhouder zelf op uit Moneybird omdat zij ook toegang hebben tot mijn account.
Ik vind het zo prima werken. Ik moet toch een systeem hebben voor mijn facturen en miste met Excel altijd een goed overzicht van wat er betaald was en wat mijn balanscijfers waren, dus daarvoor heb ik Moneybird. Ik kan zoveel verschillende dingen terug kijken, dat ik dat wel heel erg makkelijk vind, zonder dat ik een moeilijk systeem hoef te gebruiken.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:43

Ik heb een administratie kantoor. Voor een aantal kleinere klanten gebruik ik excel. Als je het goed inricht, kan je ook goed overzicht houden.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:46

Ik wil me ook graag melden, mijn vriend heeft sinds 2015 een bedrijf. Nu heb ik altijd al geholpen en nu ben ik er sinds ongeveer een jaar full time ingerold. We hebben eigenlijk een soort reclame bureau wat zich richt op de motorsport. We zijn er afgelopen jaar met nieuwe machines ook motorcross bij gaan doen. We zitten nu midden in de drukste periode, omdat iedereen zijn motor klaar wilt hebben voor het nieuwe seizoen. Ik maak nu dus weken van +/- 70 uur en soms is het 02.30 snachts voor we klaar zijn. We doen ook standaard reclame werk, maar er zijn daar enorm veel concurrenten in, daarom richten we ons er niet op. We hopen dit in deze zomer wel wat meer te kunnen oppakken.

Ik gebruik ook moneybird, doe alle btw aangiftes zelf, maar samen met de boekhoudster de inkomsten aangifte. Ik vind het fijn om een overzicht te hebben van de facturen, wat we nog moeten krijgen etc. Ook de verbinding met mollie is voor ons ideaal. Ook omdat mollie ook opties aanbied voor Belgische klanten. Ik ben in het begin in excel begonnen, maar dat werd/was een grote bende. Ook als ik nu iets moet terugzoeken van toen. Ik ben blij dat we snel zijn overgestapt.

Voor nieuwsgierige hier onze website: http://www.mks-graphics.nl

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:59

mvdende schreef:
Mag ik me ook melden? Ik heb sinds 1 juni 2017 een eigen webshop. http://www.klim-adventureshop.nl vanaf half november ben ik online. Helaas loopt het nog geen storm.

Iemand die het leuk vinden mijn website eens onder de loep te nemen?

Er staat een foutje in de tekst die in mijn tab staat, dat is misschien ook nadelig voor google. Er staat: Sportklimen materiaal kopen? Klim-adventureshop.nl

Kan zijn dat er nog meer van dit soort foutjes in je achtergrond staan, waardoor klanten je website minder goed vinden.
Ik kan hem namelijk ook niet echt vinden als ik google op klimgordel. Wat ik persoonlijk zou doen is een budget uittrekken voor facebook of andere advertenties. Wat bij ons ook goed werkt is een advertentie op een website waar ze b.v. wedstrijduitslagen en dergelijke plaatsen. Zodat er meer mensen op je website komen. Dan zou je website uiteindelijk ook hoger in google moeten komen.

Heb je de website zelf gebouwd of heb je er iemand voor?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:09

Mijn ervaring met excel administraties is dat het met name geschikt is voor bedrijven die niet veel, (maar wel hoge) facturen verzenden en weinig inkoop hebben. Bijvoorbeeld Consultancy bureaus

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:09

Oeps foutje. Ga hem gelijk aanpassen. Ik heb de website zelf gemaakt met het webshop pakket van Strato. Ik was begonnen met Google adwords, maar dat kostte 50 euro per week. Daar ben ik nu dus mee gestopt. Niet echt budget voor reclame nu. Wel kaartjes uitdelen op een grote beurs zondag.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:16

Pfff. Ik wordt bang van al die administratie/boekhoud discussies. Klinkt als Chinees allemaal, en toch zal ik over een maand ook somehow alles moeten gaan bijhouden :')

Heeft iemand niet een handig format voor een webshop? :+

En/of zou iemand eens kunnen pben hoeveel zij aan een boekhouder kwijt zijn en wat je daarvoor krijgt?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:44

Maaaarr, een overwinning:
Ik heb een tweede simkaart in mijn telefoon. Dit wordt mijn zakelijke nummer. En ik heb daar een apart Whatsapp account aan kunnen koppelen :D Natuurlijk willen klanten ook kunnen e-mailen, maar ik heb zo'n jonge doelgroep dat Whatsapp klantenservice denk ik best een succes is :) Fijn dat het werkt!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:40

Mwa, ik heb veel kleine mutaties, maar vind Excel nog wel fijn werken. Ben wel heel consequent met het invullen van inkomsten en uitgaven en vooral het plaatsen van de uitgaven in de juiste rubriek (grootboek als je met boekhoudprogramma werkt). Hierdoor wel steeds een goed overzicht van de cijfers. Ik mis alleen dat ik met 1 druk op de knop een overzicht krijg van nog niet betaalde facturen.

Wat fijn van je 2e nummer! Ik heb "gewoon" een 2e telefoon.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:31

Voor mijn vriend zijn boekhouding gebruik ik E-boekhouden. Heb zelf een financiële achtergrond, dus ik kan alles zelf. Vind dit programma ook erg gemakkelijk werken. Daarnaast maak ik nog wel een aantal overzichten in Excel. Voor de inkomstenbelasting zal ik zoveel makkelijk alles zelf doen, alleen gaat het daarna nog wel naar de accountant om er direct een officieel iets van te maken. We hopen binnen een aantal jaar een andere woning te kopen, dus dan moeten we hoe dan ook cijfers hebben die getekend zijn door een accountant.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:17

Nirvana_ schreef:
Pfff. Ik wordt bang van al die administratie/boekhoud discussies. Klinkt als Chinees allemaal, en toch zal ik over een maand ook somehow alles moeten gaan bijhouden :')

Heeft iemand niet een handig format voor een webshop? :+

En/of zou iemand eens kunnen pben hoeveel zij aan een boekhouder kwijt zijn en wat je daarvoor krijgt?

Pb mij maar, ik ben boekhouder. Leg maar ff uit hoe groot je administratie ongeveer is.

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:01

Nirvana_ schreef:
Maaaarr, een overwinning:
Ik heb een tweede simkaart in mijn telefoon. Dit wordt mijn zakelijke nummer. En ik heb daar een apart Whatsapp account aan kunnen koppelen :D Natuurlijk willen klanten ook kunnen e-mailen, maar ik heb zo'n jonge doelgroep dat Whatsapp klantenservice denk ik best een succes is :) Fijn dat het werkt!


Cool :D
Ik heb ook m'n tweede sim kaart binnen! Moet hem alleen nog activeren!.
Heb paar weken terug nieuwe telefoon gekocht met duo sim, dus die past er mooi bij.
Ideaal van Ben, heb nu een mini abbo zonder internet enzo.
En als ik ga draaien: zet ik mijn abbo om en binnen dag is alles gereed volgens Ben. Ideaal!

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:21

Nirvana_ schreef:
Maaaarr, een overwinning:
Ik heb een tweede simkaart in mijn telefoon. Dit wordt mijn zakelijke nummer. En ik heb daar een apart Whatsapp account aan kunnen koppelen :D Natuurlijk willen klanten ook kunnen e-mailen, maar ik heb zo'n jonge doelgroep dat Whatsapp klantenservice denk ik best een succes is :) Fijn dat het werkt!

Handig! Ik heb twee losse telefoons, dan kan ik in mijn vakantie mijn werktelefoon overdragen aan een medewerker. Veel cliënten die even appen of sms'en, dus ideaal zo. Maar vind het fijne van twee losse toestellen ook dat ik in het weekend mijn werktelefoon in mijn tas kan laten. Ik denk dat ik met een duale sim in het weekend toch gauw met werkgerelateerde zaken bezig ga en dat probeer ik waar mogelijk te beperken.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:08

Kijk nou, ondernemers. Ben ik ook, alweer 2,5 jaar :)) Ik moet de topics eens beter bijhouden...

Telefoons: daar heb ik er ook twee van. Uit zelfbescherming, anders ben ik 18 uur per dag beschikbaar, 7 dagen per week, en ik heb nog niet helemaal afgeleerd dat je daar stuk van gaat.

Boekhouding: ik mijn eigen database gebouwd. Niks ingewikkelds en ook niet zo idiotproof dat ik hem aan een ander durf mee te geven, maar het werkt voor mij prima. Ik doe mijn eigen btw-aangiftes en aan het einde van het jaar gaan kosten en inkomsten in excel naar de boekhouder. Die controleert, doet een btw-suppletieaangifte, maakt jaarcijfers en doet de inkomstenbelasting voor mij en mijn lief.

Nou heb ik geen hele ingewikkelde boekhouding en ook geen omvangrijke (juridische dienstverlening), maar voor mij werkt het prachtig. Ik kan inderdaad met een druk op de knop zien wie er had moeten betalen, wat er überhaupt nog openstaat, hoeveel ik per dossier gedeclareerd heb, hoeveel ik per klant gedeclareerd heb, welke facturen nog betaald moeten worden - en als ik het niet met een druk op de knop heb, dan kan ik zelf de vraag stellen.

Maar ik moet mijn eerste belastingcontrole nog krijgen :+

Heeft iemand ooit al eens belastingcontrole gehad?