HBO 2017/2018!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saabineex

Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-04-14

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:40

Nope. Alleen maar les in normale klaslokalen. Ken ook geen mensen uit andere klassen. Ik snap alleen niet waarom ze aan het eind van het 1e jaar de klassen niet splitsen, aangezien er dan een hele boel af zullen vallen. Bij ons komen nu ook al weinig mensen opdagen, en genoeg die nu nog niet 1 studiepunt hebben. Zal je ook zien dat ik die pech weer heb dat ik met de irritantste mensen uit mijn eigen klas weer samen kom.. Vind dat ze het best wel erg laat aangeven. Over twee weken (na tentamenweek) worden de klassen al herverdeeld.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:56

Bij ons hebben ze dat ook gedaan. Wij zijn van 12 klassen naar 7 gegaan.

Wij kregen daarnet allemaal een mailtje dat ons gebouw afgesloten is uit voorzorg voor brand. Dus wij hebben vervroegd weekend *\o/*. Ik had eigenlijk een Duits tentamen morgen :+. Maandag moeten we met z'n allen naar een nieuwe locatie.

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:28

Ik had dat bij mijn vorige opleiding ook idd... dacht dat ik eindelijk ''university life'' in kon na het MBO, zat ik alsnog altijd in de klas ipv collegezaal. College is echt veel lekkerder dan lessen in een klas. En wij hebben daarnaast nog workshops in kleinere groepen dus je hebt altijd nog de kans je vragen te stellen. Ideaal. Wel klote dat jullie opgesplitst worden, je weet niet wie je er voor terug krijgt. :r

Raar Mjwb! Is dat het nieuwe gebouw van RBS? Hebben ze goed gedaan dan. :+

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:36

Wij hebben wel hoorcolleges, maar ook werkcolleges zoals die worden genoemd. Werken in groepjes aan opdrachten en veel, heel veel presentaties. :n

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:57

Iedereen succes met leren! Ik zit nog in mijn stage maar heb wel een herkansing in de laatste week... vorige keer 5,1 dus hoop dat die 0,4 moet lukken :Y)

saabineex

Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-04-14

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:34

Van 12 naar 7 is wel groot verschil zeg! Door uitval? Fijn weekend!

@Darkness, wij hebben 1x les gehad in een collegazaal toen waren er maar 15 mensen. Schoot ook niet echt op.

Die 0,4 moet zeker wel lukken Laura! Succes!!

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:00

Ik ben juist van uni naar hbo gegaan omdat ik die massale hoorcolleges niets vond, vind het juist heerlijk om met een klein groepje goed te leren kennen haha

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:01

xDarkness - Nee het is het C gebouw :') Ik ben benieuwd waar we maandag naartoe moeten.

saabineex - Ja blijkbaar zijn er echt mega veel mensen gestopt met de opleiding in de kerstvakantie. We hebben nu 7 klassen van 30 mensen.

Succes met leren iedereen!!

saabineex

Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:39

We kregen vandaag feedback op ons onderzoeksportfolio. Wij zijn de enige groep die geen cijfer heeft gekregen omdat er blijkbaar iets ontbreekt. Helaas moeten wij dit dus aanvullen, maar had gehoopt dat ik eindelijk afscheid kon nemen van dit k*t groepje. 2 groepsleden waren er vandaag niet om. Een van de twee had een slappe smoes. Dus ik gooi in de groepsapp dat wij nog 1 ding moeten afronden en heb duidelijk uitgelegd wat er aangepast moet worden. Vraagt die jongen nog een keer wat er gedaan moet worden, dus ik reageer normaal. Geeft hij mij een reactie, waarop ik antwoord dat als hij zulke dingen kan zeggen maar gewoon eens naar school moet komen etc. Nu is hij uit de groep gestapt... Heb zo'n voorgevoel dat als de klassen straks opgesplitst worden, ik bij deze vervelende ventjes in de klas kom. {:)-:( :n

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:43

Het is ook maar net wat iedereen prettig vind natuurlijk! Je hoort het alleen minder vaak dat mensen van de uni af stappen en terug naar HBO gaan. Ieder zijn ding!

Mjwb, jezus... ik ook...wel lekker dat je nu al weekend hebt!

Balen Sabine dat je nog steeds niet van die poedersuikers af bent... Ik zou er ook zo pissed om worden...Helaas bereik je er echt helemaal niets mee... Rustig blijven en met de mensen die over zijn gebleven, proberen het beste ervan te maken, dat is het enige wat je kunt doen...

saabineex

Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:48

Ja helaas niet... We hebben dus voor de andere onderdelen uit het portfolio een 8,1 en een 8. Wat ik al totaal niet had verwacht. Maar als die jongens nou eens zeggen, hé ik pak dit wel even op.. Maar nee hoor. Snel dit afsluiten en hopen dat ik nooit meer met hun in de groep kom!

Trouwens laatst een STB gesprek gehad en daar heb ik een 7,8 voor :D Hartstikke blij, maar vind de verdeling van de studiepunten nog steeds een raar iets.. Zit nu op de 10 studiepunten en nog zoveel te gaan hahaa :') :')

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:55

Even een vraagje he, ik heb in de tentamenweek 2 tentamens met beide behoorlijk veel leerstof. Hoe organiseren jullie zoiets? Vorige keer had ik er 1 dus kon ik me daar vol op focussen. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Samenvattingen heb ik wel gemaakt, alle andere verslagen enzo heb ik ook af dus nu volop focussen op het leren. Maar ik kom er echt niet uit hoe..

saabineex

Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:07

SophieFT schreef:
Even een vraagje he, ik heb in de tentamenweek 2 tentamens met beide behoorlijk veel leerstof. Hoe organiseren jullie zoiets? Vorige keer had ik er 1 dus kon ik me daar vol op focussen. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Samenvattingen heb ik wel gemaakt, alle andere verslagen enzo heb ik ook af dus nu volop focussen op het leren. Maar ik kom er echt niet uit hoe..


Vlak achter elkaar? Ik maak altijd samenvattingen, dan bekijk ik alle powerpoints die ik ook aan de samenvatting toevoeg. Samenvatting van internet lezen en eventueel delen toevoegen. Soms bekijk ik op YouTube nog filmpjes m.b.t. de stof. Begrippen en woorden zet ik altijd in WRTS. Als ik veel leerwerk heb probeer ik per hoofdstuk te leren, dus bijvoorbeeld niet op 1 dag 6 hoofdstukken doorlezen/leren maar per dag bijvoorbeeld 1. Dan de andere dag h2 en dan h1 herhalen. Als je oefentoetsen tot je beschikking hebt, zal ik deze zeker maken. Verder zou ik het ook niet weten.

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:37

Wat Sabine zegt! Ik heb er vier en wat ik doe is idd alle lecture notes, readings samenvatten in één samenvatting. Die leer ik en ik schrijf ook een hoop op flashcards, dat werkt net nog wat makkelijker dan gewoon een samenvatting doorlezen.

Ik maak van te voren een planning over welke vakken en hoeveel hoofdstukken/lectures ik leer. Wanneer heb je tentamen en uit hoeveel delen/hoofdstukken bestaan je vakken? Ik wil je eventueel wel even helpen met plannen?

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:44

Ik heb 22 januari een tentamen, en daarvoor moet ik hetvolgende leren:
Recht 4 hoofdstukken
Pedagogiek 4 hoofdstukken
Levensfasen 4 hoofdstukken
Daarnaast wil ik nog van alle vakken de sheets goed doorlezen, en is er een oefententamen

Het tweede tentamen heb ik 25 januari
Daarvoor moet ik leren:
8 hoofdstukken
Begrippen
Leerdoelen (13 onderdelen)
Een leesboek die ik nog wil doorlezen (dat red ik wel in een dag)
En ook hier is een oefententamen voor

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:08

Beetje moeilijk te bepalen voor iemand anders. En het ene hoofdstuk en boek is het andere niet.
En de ene leert door een samenvattig te maken (ik bijvoorbeeld) en de ander wil da allemaal al gereed hebben.
Maar ook bijvoorbeeld hoe je met de stress omgaat. Ik kan een boek letterlijk voor de eerste keer opendoen 2 dagen voor het examen, en geen stress hebben of ik het allemaal red. Ik heb die druk nodig.

Ik leer liever een A4 boek van 600 paginas motorkunde als nu 900 dia's microbiologie.
1. Begrippen 2e tentamen
2. Sheets doorlezen om een idee te hebben hoe de cursus in elkaar zit (zou ik toch moeten doen, les volgen is niet mijn sterkste punt)
2. 4 hoofdstukken recht
3. Herhalen recht en 4 pedagogiek
4. Herhalen pedagogiek en 4 levensfasen
5. oefenexamen
6. sheets nog eens goed doorlezen
7. Na het examen direct examenvragen opschrijven en thuis uittypen voor het herexamen of leerlingen van volgend jaar
8. leesboek
9. Leerdoelen
10. Hoofdstukken
11. begrippen doorkijken
12. oefenexamen
13. samenvatting nog eens goed bekijken
14. Na het examen direct examenvragen opschrijven en thuis uittypen voor het herexamen of leerlingen van volgend jaar

Ik zou zeker proberen meerdere oefenexamens te maken. Heb als voordeel dat ik bij de studentenvereneging zit en zodoende met op cafe gaan veel van oudere jaren ken. Ik heb ondertussen meer als 900 bestanden staan met Samenvattingen en Examenvragen van voorgaande jaren. Denk dat er op elke school wel van die bestanden rondzwerven, zou echt proberen daaraan te komen! Altijd handig en ze kunnen geen nieuwe vragen blijven verzinnen. Dus als je al eens 5 oude examens per vak hebt ben je al een heel stuk opweg. En eens met iemand van het tweede of het derde samen gaan zitten kan ook heel nuttig zijn. En facebookgroepen van kleine groepjes van max. 100 man met mensen erin uit alle jaren, dus niet die van 1000 van de hele richting. Daar krijg je altijd antwoord op vragen en komen echt veel examenvragen op.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:53

Ik heb de vrijdag in de tentamenweek 1 tentamen maar zitten dan ook midden in een verhuizing en heb nog 3 deadlines dus denk dat ik zelf het leren maar even laat voor wat het is.. zo snel mogelijk de deadline verslagen inleveren en dat tentamen komt wel

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:58

:wave: hallo. Ik leef weer.
Vrijdag afgesloten met praktijkexamen. Ik wacht vol spanning de resultaten af. T ging sommige stukken heel goed. Andere heel slecht. 10 werkdagen geduld hebben.

SophieFT; het is lastig om voor iemand een planning te maken. Maar het helpt mij altijd heel erg om die echt eentje uit te schrijven.
Ik heb dan meer rust dat ik alles gezien heb.
Nog wel wat tips
-maak leerboekjes van 50-60 minuten en dan 10 minuten pauze.
-doe in die pauze iets lichamelijks. Niet facebooken. Maar loop een klein blokje in de buurt, maak thee voor jezelf, ga plassen zoiets. Ik deed altijd kleine huishoudelijke dingen (kattenbakken, was in machine, turbostofzuigen...)
-plan voldoende herhaling in. De eerste keren kort achter elkaar, en dan steeds meer tijd er tussen. Bijv. Dag 1, dag 2, dag 4 en dag 7?
-plan ook andere dingen in zoals lunchpauzes, werk, sporten.
-ga op tijd naar bed en sta op tijd op.
- enals ik 'zware' onderwerpen had ded ik die smorgens en dan smiddags wat makkelijkere dingen
Ik kan me voorstellen in jou geval dat je bijvoorbeeld eerst iets van het ene tentamen leert en daarna iets van het anderen.
En mij helpt het ook als ik dingen in een logische volgorde plan. Dingen die op elkaar aansluiten...

Ik las op de vorige pagina van een klas die opgesplitst werd.
Bij ons maken ze ieder blok nieuwe klassen :+ ze houden alleen rekening met mensen die carpoolen. Met als reden: aan het einde van het jaar ken je iedereen en zo blijft de inzet om samen te werken optimaal. Als je uiteindelijk weet dat die ene het werkt toch wel doet als jij t niet doet... dat verhaal. En de blokken zijn maar 6 weken en dan wordt je weer in een nieuwe klas gesmeten en moet je je best weer doen :+
Hier zijn we nu na blok 2 overigens ook al van 5 klassen naar 4 gegaan... als er niet nog meer afvallers zijn na de resultaten!

Succes voor iedereen die de examens tegemoet gaan! Kick some ass! +:)+

saabineex

Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-04-14

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:53

Ben benieuwd Pikkepor, nu lekker rust? Dat lijkt mij al helemaal niks, om na elk blok te switchen van klas.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:37

saabineex schreef:
Ben benieuwd Pikkepor, nu lekker rust? Dat lijkt mij al helemaal niks, om na elk blok te switchen van klas.


Rust rust? Wat is dat? Vandaag begin van het nieuwe blok. Meteen weer volle bak verder.
Ik had wel rust kunnen gebruiken trouwens.

saabineex

Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-04-14

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:59

Haha geen rust dus.. Gelijk weer aan de bak dus, succes!

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:39

Ben benieuwd Pikkepor!

Bij ons maken ze ook trouwens ieder jaar nieuwe klassen. Dat werkt wel in mijn voordeel want de mensen waar ik nu mee in een klas zit... :Y)

Gisteren was ik best een beetje pissig... Ik heb een half project in mijn eentje gedaan en de afgelopen maanden mezelf kapot gestresst en gisteren werd onze tutor kwaad omdat we weer iets niet op tijd af hadden gekregen, dat was dit keer ook echt een miscommunicatie maar dat geloofde ze niet. Nja oke, fair enough. Iemand anders van ons groepje had ook een fout in onze paper opgelost en zij kreeg dus alle credits voor het project, terwijl ze de rest van het project niets gedaan heeft. Maw; onder andere ik werd afgezeken dat ik niets gedaan heb en dat terwijl we afgesproken hadden dat ik iets minder moest gaan doen en moest stoppen met andermans problemen oplossen. Ik voelde me dus best wel aangevallen en teleurgesteld. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.

saabineex

Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-04-14

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:56

Bah vervelend zeg Darkness.. is tutor hetzelfde als mentor/stb'er of betekent het wat anders? Mijn onderzoek docent zei laatst dat als iemand geen werk heeft verricht je die naam ook niet op het werk moet vermelden. Het desbetreffende groepje zei dat het moest van hun stb'er.. Goed advies dan.. Is er geen contactpersoon waar je verder naar toe kan? Loop je nu punten mis? Nog een keer met je groepje rond de tafel?

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:27

saabineex schreef:
Bah vervelend zeg Darkness.. is tutor hetzelfde als mentor/stb'er of betekent het wat anders? Mijn onderzoek docent zei laatst dat als iemand geen werk heeft verricht je die naam ook niet op het werk moet vermelden. Het desbetreffende groepje zei dat het moest van hun stb'er.. Goed advies dan.. Is er geen contactpersoon waar je verder naar toe kan? Loop je nu punten mis? Nog een keer met je groepje rond de tafel?


Tutor is inderdaad hetzelfde als je mentor/stb'er.
Die keuze hebben wij ook hoor, daarom staan er ook maar 6 namen van de 13 op het project vermeld maar dan alsnog. De rest heeft ook wel 'wat' gedaan maar gewoon nooit naar behoren gewerkt. Ja, op het laatste moment, als ze ineens de stress voelen.

Ik kan altijd naar mijn study coach maar dat is gelijk een stapje hogerop, dat hoeft (voor nu) nog niet. Ik heb met mijn tutor geregeld dat de mensen die niets/minder gedaan hebben minder punten krijgen maar het zou raar zijn als ik er zelf onder zou leiden aangezien ze dondersgoed weet dat ik, samen met twee anderen, de mensen zijn die het meeste gedaan hebben. Dat is niet omdat ik dat vind maar omdat ik het kan bewijzen en ook daar is ze van op de hoogte dus ik begrijp niet waarom ze die opmerking gemaakt heeft. Als ik punten daardoor misloop is deze discussie zeker nog niet afgelopen. Het is niet dat ik mezelf op wil hemelen ofzo maar ze heeft zelf tegen me gezegd dat ik me minder met de rest moest bemoeien en als ik dat dus doe, ben ik lui en heb ik niets gedaan. 'cause fiets logics, I think :+.

Aankomende periode hebben we een nieuw project en nu de meesten die niets doen al weggevallen zijn, hebben we besloten met een clean slate te beginnen. Daar ga ik dan nu maar vanuit. Godzijdank zijn we wel geslaagd voor onze paper, weliswaar met een 'bare minimum pass'.

Ook zei ze toen ik zei dat we het allemaal erg druk met tentamens hadden, dat dat niet waar is en we allemaal aan het 'procastrinaten' zijn. Ja, zij misschien maar ik leer me al 1,5e week helemaal de pestpokke. Ze zal wel een slechte maandagochtend hebben gehad ofzo.

saabineex

Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-04-14

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:33

Hmm heel vreemd (en onaardig) inderdaad dat ze die opmerking maakt.. Hopen dat je volgende samenwerkingsgroep wel goed gaat.