bruto, netto, loonheffingskorting?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

bruto, netto, loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 23:16

Misschien een beetje een suffe vraag, maar ik kom er zelf (samen met google) toch niet helemaal uit.
Ik heb nu voor het eerst een "echte" baan en weet wat ik bruto betaald ga krijgen, maar vraag mij af wat ik netto over ga houden.
Ik kan natuurlijk wachten op mijn eerste loonstrook, dan weet ik het ook, maar krijg deze naar verwachting pas in Maart. Mocht ik Netto te weinig over houden, dan moet ik er een baantje bij nemen en dit doe ik dan het liefst zo snel mogelijk en niet pas in Maart :o
Ik zal 12 uur per week gaan werken en het is mijn enige werk.
Wat gaat er dan precies allemaal af? Heb mijn loon al ingevoerd op verschillende "berekensites" maar krijg toch wisselende bedragen er uit en sommige geven zelfs aan dat ik netto het zelfde uit betaald krijg als ik bruto ga verdienen door loonheffingskorting? Dit zou natuurlijk fantastisch zijn, maar kan het mij bijna niet voorstellen :+
Iemand die hier verstand van heeft? :D

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Re: bruto, netto, loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:23

Gaat idd loonheffing af van je brutoloon, maar zal niet heel veel afgaan bij 12 uur per week. :)
Als je een tweede baan neemt moet je wel bij een van de 2 loonheffing uitzetten, dit kan je later terugvragen bij belastingaangifte.

Anoniem

Re: bruto, netto, loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:26

Je gaat praktisch gezien geen verschil merken. Tenzij je super veel gaat verdienen per uur haha.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:34

https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/bruto-netto-salaris.html

Prima site hiervoor. Met maar 12 uur per week zal je veel loonheffing weer terugkrijgen van de belastingdienst. Als je bij je huidige werkgever loonheffingskorting al aan hebt staan krijg je dat niet aan het einde van het jaar, maar wordt het elke maand al verrekend. Met jouw inkomen zal je dus netto maar iets minder of zelfs je volledige brutoloon krijgen. Dat is het bedrag wat je op de bovengenoemde site ziet, je krijgt dan in principe niks extra meer terug bij je belastingaangifte.

Mocht je er toch nog een baan bijnemen, kan je daar (beter) geen loonheffingskorting aanzetten. Dan krijg je netto maar ongeveer 63% van je brutoloon voor de tweede baan. Maar een deel van die loonheffing kan je bij je belastingaangifte (in 2019) weer terugvragen als je totale inkomen niet te hoog is.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 23:41

Ja op die site had ik het inderdaad ook berekent Eef_Bam. Die geeft aan dat ik bruto het zelfde krijg als netto en dus alle loonheffing als loonheffingskorting krijg (als ik het nu goed zeg)
Ik kan er dus vanuit gaan dat dat aardig klopt?

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:44

Als je bruto-inkomen rond of onder de 500 euro per maand is is het inderdaad gelijk. Ga je meer verdienen dan dat, dan geld de korting voor je inkomen daarboven niet meer.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: bruto, netto, loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 10:06

Wat een opluchting zeg, zit inderdaad rond de 500 bruto en had eigenlijk uitgerekend dat ik daar maar zo'n 300 netto aan over ging houden als de belasting er af was, maar dat valt dus allemaal wel mee..

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: bruto, netto, loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:15

Kijk ook even hoe het zit met vakantiegeld en pension opbouw dit kan ook van invloed zijn op het netto bedrag

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:39

butengeweun schreef:
Kijk ook even hoe het zit met vakantiegeld en pension opbouw dit kan ook van invloed zijn op het netto bedrag


Ja als het goed is gaat dit inderdaad ook nog van het bruto bedrag af, maar kan nergens vinden hoe veel dat dan is..

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 18:18

Ze zeiden trouwens ook dat vakantiegeld van mijn bruto loon af gaat, maar dat kan toch helemaal niet? Heb het net is op zitten zoeken je hoort juist 8% bovenop je salaris te krijgen als vakantiegeld. Nu gaat er bij mij volgendsmij 8% van mijn bruto loon af, en vervolgens krijg ik dat in Mei/Juni uit betaald?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:21

Vakantiegeld word volgens mij altijd door jezelf min of meer betaald doordat er elke maand inderdaad word ingehouden. Dus in mei krijg je inderdaad 8 procent.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: bruto, netto, loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:33

Als dit je eerste loonstrook word hoef je je nog geen zorgen te maken dat er veel vanaf gaat. Dit omdat je tot 6500 euro (per jaar) belastingvrij kan verdienen. Je betaald dus tot de 6500 euro geen belasting. Als je meer gaat verdienen zal je inderdaad (soms flink) moeten inleveren. Een gedeelte daarvan kan je dan terugvragen met de belastingaangifte.
Houd er wel rekening mee dat er iets van het bruto inkomen afgaat. Denk aan vakantiegeld, pensioen ect.

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:54

Pensioen bouw je op over het inkomen boven het maandelijkse AOW niveau. De AOW-franchise voor dit jaar is (afgerond) € 12.000,-. Met een inkomen van ca. € 500,- per maand kom je niet boven die AOW-franchise uit. Ofwel: je zult geen pensioen opbouwen.

Als je een tweede baan hebt/krijgt/aanneemt en bij beide geen pensioen opbouwt via de werkgever maar qua inkomen wel boven die drempel uitkomt kan je zelf even kijken hoeveel je daarvan opzij mag zetten voor pensioenopbouw. Dit kan bijvoorbeeld op een speciale spaarrekening. Via de site van de Belastingdienst kan je berekenen wat je jaarruimte is:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -en-daarna

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:57

Als je ongeveer 500 euro verdient en loonheffingskorting mag laten toepassen dan zul je geen loonheffing hoeven af te dragen. In dit topic is al uitgelegd waarom.
Vakantiegeld is 8 procent over je bruto loon (dus er bovenop) en wordt of 1x per jaar uitbetaald of maandelijks. Soms zit het verwerkt in je uurloon; dat moet dan apart afgesproken zijn. Anders heb je hier gewoon recht op.

Pensioen is niet van toepassing. Over de eerste 13.000 euro (ongeveer) wordt geen pensioenpremie ingehouden (dat heet de franchise en heeft een soort zelfde werking als de loonheffingskorting). Zoals ik het lees kom jij daar niet aan.
Hooguit dat er wat wordt ingehouden voor een wga of wia verzekering. Maar dat gaat echt over een paar euro per maand en is niet overal van toepassing.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 17:14

Super bedankt voor de reacties, dat van het pensioen wist ik niet! Dan ga ik daar zelf iets voor opzij zetten per maand.
Mijn contract heb ik nog niet, dus dat vakantiegeld zal ik dan even achteraan moeten.
Ik zit nu op jaarbasis iniedergeval onder de 6500 dus het is wel een hele opluchting dat ik niet daar al een flinke smak belasting over moet betalen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 09:59

Oké de situatie veranderd een klein beetje. Ik krijg er vermoedelijk een baantje bij, ook voor ongeveer 12 uur per week. Nu weet ik dat ik maar bij 1 bedrijf loonheffingskorting toe kan passen, maar als ik dat andere baantje er bij heb worden mijn inkomsten op maan/jaarbasis natuurlijk meer, krijg ik dan ook minder loonheffingskorting? of blijf ik bij dat eerste bedrijf waar ik 500 verdien wel gewoon de volledige loonheffingskorting krijgen?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: bruto, netto, loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:05

Je krijgt dan bij je 1e baantje de loonheffingskorting. Bij je 2e baantje zet je de loonheffingskorting uit. Daar betaal je dus gewoon belasting over. Je kunt aan t einde van het jaar via de belastingdienst kijken wat je nog over had aan loonheffingskorting en deze krijg je dan achteraf terug.

Pensioen bouwde ik vanaf een bepaalde leeftijd gewoon op met mijn bijbaantje. Dus dat van die AOW grens klopt niet. Hoeveel pensioenpremie er af gaat is afhankelijk van je pensioenfonds dus daar valt niet echt wat over te zeggen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 10:14

miccamaaike schreef:
Je krijgt dan bij je 1e baantje de loonheffingskorting. Bij je 2e baantje zet je de loonheffingskorting uit. Daar betaal je dus gewoon belasting over. Je kunt aan t einde van het jaar via de belastingdienst kijken wat je nog over had aan loonheffingskorting en deze krijg je dan achteraf terug.

Pensioen bouwde ik vanaf een bepaalde leeftijd gewoon op met mijn bijbaantje. Dus dat van die AOW grens klopt niet. Hoeveel pensioenpremie er af gaat is afhankelijk van je pensioenfonds dus daar valt niet echt wat over te zeggen.


Oké dankjewel, het is dus niet zo dat ik minder loonheffingskorting krijg bij het eerste baantje omdat ik in zijn totaliteit meer dan 500 ga verdienen met 2 baantjes?
Dat pensioen zal ik dan vanzelf wel op mijn loonstrook zien, evenals vakantiegeld dat er vermoedelijk ook nog af zal gaan.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:56

Nee je kan idd maar op 1 baan de loonheffingskorting op doen, anders moet je dat aan het einde van het jaar terug betalen en dat wil je niet ;)
Doe de loonheffingskorting op de baan waar je het meeste verdient! Aan en uitzetten van de loonheffingskorting kan in principe altijd gewoon. Dus als je een nieuwe baan hebt en je wilt daar loonheffingskorting op, kan je het bij je oude baantje er gewoon af halen vanaf dan.
Je houdt bij je 2e baantje dan alleen niet heel veel meer over.. vorig jaar had ik ook 2 baantjes van 10 uur en verdiende bij allebei ongeveer hetzelfde. Alleen kreeg ik bij de ene zon 450€ per maand en bij de andere 200€ Pm :’) Maar dat krijg ik als het goed is dus wel weer bij de aangifte terug :)

Pensioen wordt bij mij trouwens ook gewoon ingehouden en hebt niet meer dan 13.000 verdient.. voor zover ik weet

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: bruto, netto, loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:19

Wie o wie kan ons helpen, wij zien namelijk door de bomen het bos niet meer.
Situatie wil ik graag toelichten in een pb.

Ik hoop dat iemand ons uit de brand kan helpen. :)