Werk negeert advies arbo arts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 12:38

Hoi allemaal!

Wie heeft hier ervaringen mee wil niet mijn verhaal open op internet zetten.

Maar het komt erop neer dat advies arbo 9 uur werken is verdeeld over 3 dagen en werk wil me 40 uur laten komen.

Hoor graag ervaringen en wat mijn rechten zijn.

Voor meer info pb

Thanks!

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:03

Contact openemen met de arbo.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:16

Contact opnemen met de arbo idd..

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:19

Ligt eraan wat er afgesproken is, is het een advies of leidend van de arbo?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:21

De arbo arts geeft een advies aan de werkgever.
Maar de werkgever is niet verplicht hier in mee te gaan.
Bij ons op het werk hebben collega's hier ook wel problemen mee gehad.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:25

onder protest 40 uur gaan werken en gelijk vertellen dat als er complicaties optreden door de weigering het advies van de arboarts te volgen de schade op de werkgever verhaald wordt.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:34

Ben je bij een bedrijfsarts of een arboarts geweest?

Advies van de bedrijfsarts is meer bindend dan dat van een arboarts.

Zijn twee verschillende soorten artsen maar worden vaak door elkaar gehaald.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 13:38

Even goed gekeken in de mail ik ben bij een bedrijfsarts geweest.

Wat een gedoe allemaal:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:41

In het verleden heb ik ook zo'n gevalletje gehad. Ik heb het bedrijf contact op laten nemen met desbetreffende arts. Gelukkig gaf de arbo arts duidelijk aan dat als ik problemen met de werkgever zou ondervinden ik ze mocht/kon doorsturen naar hem.

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:43

O dat deed mijn vorige werk ook. 3 dagen later op staande voet ontslag genomen. Was er zo klaar mee. (speelde meer en dit was de druppel)

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:17

volgens mij kun je dan via UWV een deskundigheidsoordeel aanvragen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:24

Kun je 40 uur werken?
Vind het een groot verschil als je nu geacht wordt full time te werken terwijl een arbo 3 uur per dag adviseert.
Denkt jou werkgever dat het wel meevalt allemaal?

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:34

Jij kunt ook evt contact opnemen met het UWV, zij zijn er om de werkgever te controleren (ivm het ziekteverzuimbeleid).

Citaat:
Is het advies van een bedrijfsarts bindend voor werkgever en werknemer?

Het advies van de bedrijfsarts is nooit bindend. Als een werkgever het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts, adviseren wij eerst te overleggen met de bedrijfsarts. Zo nodig een kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Het niet opvolgen van adviezen kan wel consequenties hebben, bijvoorbeeld het zou kunnen leiden tot een sanctie van het UWV of uw werknemer spreekt u hierop aan.

https://www.arboned.nl/wat-u-moet-weten ... lde-vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:44

mala26 schreef:
O dat deed mijn vorige werk ook. 3 dagen later op staande voet ontslag genomen. Was er zo klaar mee. (speelde meer en dit was de druppel)

Die luxe moet je je maar net kunnen veroorloven.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:50

Maar voor dat deskundige oordeel er komt ben je 6 weken verder.
Het ligt er aan wat je mankeert of je daar wat aan hebt.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:51

Ik heb hierover voor een collega contact opgenomen met de vakbond. Die gaven aan dat het slecht werkgeverschap is. Zorg dat je alles op de mail hebt (dat je 40 uur moet werken van je baas.) En meld je ziek wanneer het je te veel wordt. Mocht je zelf lid zijn van een vakbond kan je ze ook nog bellen.

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:51

Anoniem schreef:
mala26 schreef:
O dat deed mijn vorige werk ook. 3 dagen later op staande voet ontslag genomen. Was er zo klaar mee. (speelde meer en dit was de druppel)

Die luxe moet je je maar net kunnen veroorloven.


Absoluut waar. Maar dit was gelukkig een parttime baan en ik had nog een ander parttime baan. Dus zat gelukkig niet meteen zonder geld of werk.

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:15

Ban bang dat je werkgever niet zo heel blij met je is om wat voor reden dan ook. Geen idee of het terecht of onterecht is maar als dit getouwtrek wordt dan ben ik bang dat je werkgever wel gaat winnen. Je werkgever betaald de arts nl en dat ga je toch merken vroeg of laat. De vakbond kan daar ook niet veel in doen tenzij dit beleid bij je werkgever is om niets te doen met het advies van een arts en alle werknemers er last van hebben en lid zijn van de bond en er werk van willen maken. Je trekt in je uppie heel snel aan het kortste eind. Overleg anders even met je huisarts wat of die vindt dat je het zou moeten kunnen gaan doen of denkt dat het niet kan met jouw klachten.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:01

Rizette schreef:
Ban bang dat je werkgever niet zo heel blij met je is om wat voor reden dan ook. Geen idee of het terecht of onterecht is maar als dit getouwtrek wordt dan ben ik bang dat je werkgever wel gaat winnen.

...alleen als je je rechten niet kent!

Er is idd de optie: vraag het UWV om een deskundigenoordeel;
of onder protest werken 'en de gevolgen zijn voor hen'/ of je na 4 uur oid ziek melden;
of extra onderhandelen.
Er is om precies te zijn 1 iemand die kan bepalen of je kunt werken en dat is niet je baas.
Ook niet de bedrijfsarts - dat ben jijzelf.
Goed om te weten!!!

Citaat:
Je werkgever betaald de arts nl en dat ga je toch merken vroeg of laat. De vakbond kan daar ook niet veel in doen tenzij (...)

1) het is een trieste waarheid - maar een arts staat wel onder ede. Om de patiƫnt te helpen, om precies te zijn.
En hij/zij is verplicht om verslag te leggen en controleerbaar te werk te gaan.
De arbodienst hoort dus geen verlengstuk van de baas te zijn.

Verder heeft in elk geval de FNV eigen arbo(..of bedrijf?) artsen in dienst. Beschikbaar voor alle leden, voor informatie, een second opinion of wat je maar wil.

Citaat:
het beleid bij je werkgever is om niets te doen met het advies van een arts en alle werknemers er last van hebben en lid zijn van de bond en er werk van willen maken.

....bedoel je een bezetting organiseren...?
Dat kan idd ook - maar vakbonden doen meer. Onderhandelen - ook in individuele gevallen, niet alleen voor CAO.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:30

bruintje123 schreef:
Maar voor dat deskundige oordeel er komt ben je 6 weken verder.


Recent heb ik ervaren dat de uitslag na 10 dagen bekend gemaakt wordt na ontvangst UWV.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:37

Apart

Persoonlijk ervaring was anders.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:38

en toch vind ik het gek dat een werkgever je gewoon kan verplichten om te werken terwijl jij zelf en de arts aangeven niet meer te kunnen werken.....
rare mentaliteit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:51

lovelucydan schreef:
en toch vind ik het gek dat een werkgever je gewoon kan verplichten om te werken terwijl jij zelf en de arts aangeven niet meer te kunnen werken.....
rare mentaliteit


Dat wist ik ook helemaal niet...
Ik heb nu ook gesprekken met de arbodienst en over 2 weken ook bij de arts. Ben volledig ziekgemeld en ga vanaf volgende week de helft van m'n uren werken, en dat de week later (hopelijk) officeel door de laten voeren bij de arbodienst na gesprek met de arts. Ik heb gelukkig een hele fijne werkgever, dus zit niet in hetzelfde schuitje als jij.
Maar ik kon na 3 weken bij de arts terrecht, en die terugkoppeling gaat direct naar mijn baas. Ook zo de terugkoppelingen van de telefoongesprekken van de arbodienst. Dus dat kan wel snel, geen idee of je daar wat aan hebt nu... Sterke in ieder geval..!

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:11

Contact opnemen met de arbo arts. Ik zit/zat in ongeveer het zelfde schuitje. Mijn baas wilde dat ik met mijn gipspootje achter de kassa ging. Kon best voor een paar uurtjes. Ze zijn goed op de vingers getikt! Je hebt plichten, maar zeer zeker ook rechten!

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:32

lastige situatie TS.

We kennen uiteraard niet het hele verhaal. Ik sluit mij bij Janneke2 aan. Er is maar 1 iemand die kan bepalen of je kan werken of niet en dat ben je zelf. ga in overleg met je werkgever. waarom denken zij dat je wel volledig kan werken? waar twijfelen ze aan? hoe kunnen jullie het beste tot een goeie oplossing komen.

wat niet gaat, gaat niet.

@bluebontje, waarom zou je met een gebroken been niet achter de kassa kunnen zitten? snap dat je dat niet de hele dag vol houdt. maar eventjes zou kunnen toch?