Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 20:12

Beste Bokkers

Dit is mijn eerste jaarwisseling dat ik werk in NL, en ben niet bekend met de entiquette voor
nieuwjaarswensen op de werkvloer.

Bij mij vorige baan (in het buitenland) wensten we elkaar gewoon een fijn nieuwe jaar en dat was het. Zonder zoenen, knuffels of handje schudden.

Maar hoe zit het hier in NL? Ik heb van horen zeggen dat je bij elke college individueel moet zoenen? Klop dit? Is dit werkelijk overal zo? Ik veronderstel dat mannen elkaar gewoon de hand schudden. Wordt er van mij toch verwacht als vrouw om te zoenen? Hoeveel?

Gaan ze beledigd zijn als ik gewoon even iedereen te samen prettig nieuwjaar wens zonder dit akward gedoe? Ik heb trouwens iedereen al fijne kerst en nieuwjaar gewenst voor het verlof.

Ik werk als ITer, mijn hele team bestaat uit mannen en de gemiddelde leeftijd van het team is 45-50 mocht dat een verschil maken.

Graag wat advies van hoe ik dit ga aanpakken. Verklaar me gek maar ik wordt erg ongemakkelijk bij dit soort dingen puur omdat ik niet weet wat de etiquette is en wil niemand in verlegenheid brengen.

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:20

Werk je als enige vrouw tussen die mannen? Ik kan me zo voorstellen dat ze allemaal met je willen zoenen ;)
Nee hoor, lekker niet doen als je wil. Doe het vooral niet omdat je je verplicht voelt. Een hand is ook prima en ik doe het meestal af met een zwaai en een casual 'beste wensen iedereen' als ik binnenkom.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:24

Ik doe zelf ook altijd 'de zwaai'. Geen zin in dat gezoen. Dat gebeurd wel, maar zeker niet overal. Genoeg mensen die er niet van houden.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:28

Gewoon een hand geven.
Het is een sociaal acceptabele leugen om als iemand een uitgestoken hand wil negeren en dichtbij komt voor een lebber te zeggen dat je net verkouden bent geweest en hem niet wilt aansteken.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:28

Ik ga echt niet alle collega's zoenen hoor.
Misschien gebeurt dat nog wel ergens, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen dat leuk vinden. :+
Bij ons is het ook in het algemeen, gelukkig nieuwjaar wensen.

Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:32

Bij ons wordt wel gezoend.
Voor mij hoeft het allemaal niet, werk niet echt bij een klein bedrijf.. Zie er nu al een beetje tegen op. :o

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:38

Mandyy schreef:
Bij ons wordt wel gezoend.
Voor mij hoeft het allemaal niet, werk niet echt bij een klein bedrijf.. Zie er nu al een beetje tegen op. :o

Ik vraag me ook al dagen af waar ik zogauw een koortslip vandaan kan toveren...

Ik ga morgen maar voor de strak zover mogelijk uitgestrekte arm..

Gedoe :')

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:40

Mandyy schreef:
Bij ons wordt wel gezoend.
Voor mij hoeft het allemaal niet, werk niet echt bij een klein bedrijf.. Zie er nu al een beetje tegen op. :o


Je bepaalt toch zelf of je zoent of niet? Als je niet wil, doe het dan vooral niet.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:53

Ik hou vd zwaai!

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:07

Daarom was ik altijd vrij de laatste week van december en werkte in de eerste twee weken thuis :') Alle gekheid op een stokje, je kunt ook gewoon een hand geven hoor. Ik heb ooit aangegeven dat ik niet zo van het zoenen ben en dat was gewoon prima, netjes een handje en een oprechte nieuwjaarswens was vanaf dat moment prima.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:09

ambre schreef:
Ik hou vd zwaai!


+1, lekker simpel, ik houd niet zo van dat gezoen :)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:11

Ik vermeid dat gelebber en geschud altijd. Ik roep altijd zo iets van: "haai, allemaal de jaarwisseling overleefd?" En dan loop ik door, plof ik neer. Geen gezeur vind dat verplichte gedoe allemaal stom.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:13

Ik stuurde altijd gewoon een mail to all met nieuwjaars wensen en bleef stug zitten als ze toch langs mijn bureau kwamen.
Dit jaar kom ik er mooi onderuit met mijn zwangerschapsverlof

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:15

Hier wel iedereen zoenen. Of een handje. Maar meestal wordt er gezoend. 3 zoenen in Nederland trouwens.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:16

Haha wat leuk om te lezen. Niet zoenen was er hier niet bij hoor.

Bij mijn laatste job in NL (kantoorpersoneel was zo'n 35 man) werd er altijd gezoend. Bij sommige zelfs een dikke knuffel. Maar dan hadden we ook wel een heel leuk team! Zelfs nog tijden geweest als men op vakantie ging om even van iedereen afscheid te nemen, of je nu thuis bleef of naar Spanje ging. Maar dat werd op den duur wel minder bij iedereen, ik vond dat dan wel een beetje overdreven.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 01-01-18 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:17

zwaai of de hand.. en twee januari doe ik er niet meer aan.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:30

Ik zit ook niet te wachten op 300 man bij mn balie morgen.
*Gaat op zoek naar knoflookworst*.

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:36

Ik begin altijd pas na 6 januari. Ooit een keer geleerd dat het na 6 januari niet meer mag, dus ieder jaar zeg ik dat weer opnieuw. Helpt helaas niet altijd dus houd iedereen altijd een beetje op afstand met de smoes dat ik verkouden ben of echt een stap naar achter doen. Houd echt niet van dat zoenen (helemaal niet met collega's!)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101734
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:43

Ik zie er ook tegenop morgen...werk hier nog maar sinds september en ik voel een zekere afstand...denk dus dat ik gewoon 'beste wensen' zeg en het daarbij laat...

Toen ik jarig was kreeg ik ook alleen mondelinge felicitaties en een paar handen...

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:48

Dat is de verschrikking van het nieuwe jaar :')
Eerder zoende ik wel altijd iedereen want dat ‘hoorde erbij’ tegenwoordig doe ik de ‘zwaai’ en zeg ik gewoon in het algemeen gelukkig nieuwjaar.

Wat een ellende is dat zeg bleh...

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 21:57

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ben blij dat er toch best wel wat mensen die gaan voor de Beste wensen + zwaai optie. Zal ik morgen ook doen!

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:58

Heb vanmorgen toen ik binnenkwam gewoon geroepen, goedemorgen, beste wensen allemaal!
Verder vind ik het prima, geen zin in dat gezoen, maar we hebben dan ook veel mensen en een aantal ken ik ook niet echt omdat ik ze weinig tot nooit zie.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:09

Oh jee, hier had ik nog helemaal niet aan gedacht. Op mijn werk begint iedereen maandag weer, dus wellicht dat er dan ook aan nieuwjaarswensen gedaan wordt. Maar ik werk pas in de middag, dus ik kan de etiquettes helaas niet afkijken :Y) De binnenkomst-zwaai wordt hier trouwens wel lastig, want ik zit niet bij de rest in een kantoor oid. Maar ik kom ze her en der tegen.
Overigens ga ik het geheid vergeten, want ik ben er zelf echt totaal niet mee bezig en al helemaal maandag niet meer :+

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 00:48

Ik heb op mijn ene groep gewoon in het algemeen gezegd gelukkig nieuwjaar. Op de andere groep ook even langs gelopen om dat te zeggen, maar daar kreeg ik handjes en een kus van de clienten.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Etiquette nieuwjaarswensen werkvloer NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 02:25

Zoenen doe je omdat je het meent. Niet omdat het moet. ;)

Dus voel je niet bezwaard die collega's die je écht mag een dikke zoen te geven en de rest een hand.