Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 12:16

Hallo bokkers

Zijn hier ervaringen met op wat latere leeftijd deeltijd pabo te volgen?

Hebben jullie een 21+ toets moeten doen zo ja hoe was die?

Hoe zwaar is de opleiding in Deeltijd?

Hebben jullie naast die dag stage en school nog bv 3 dagen gewerkt?

Hoor heel graag ervaringen

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:56

Ik volg geen pabo, maar wel een deeltijdopleiding tot docent Nederlands. Ik ben nu tweedejaars en werk nog 3 dagen per week buiten het onderwijs. Ik vind het nu best pittig. Vorig jaar liep ik minder stage en had ik regelmatig doordeweeks een dag vrij. Nu zijn alle doordeweekse dagen bezet, waarvan mijn eigen schooldag ook 's avonds.
Ik zit op de Hogeschool Utrecht en wij moeten dezelfde tentamens en opdrachten maken als de voltijd, alleen hebben we per vak maar 2 uur werkcollege per week. De rest is allemaal zelfstudie.
Het werken met de leerlingen vind ik erg leuk, dus daarom zet ik nu door.
De leeftijd van de deeltijdstudenten ligt in mijn jaar tussen de 25 en 60. De meeste studenten zijn tussen de 30 en 45.
Tip: Loop een dag mee met een leraar in het basisonderwijs en vraag of je ook een dag mag meelopen bij de opleiding.
Ik heb geen 21+ test hoeven doen, omdat ik op basis van mijn eerdere opleidingen toelaatbaar was.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:34

Ik heb zelf in 2005 of 2006 een jaar de Pabo gedaan. Ik vond de lesstof niet pittig, maar alle dingen die we moesten doen, naast de gewone tentamens vond ik wel.pittig en veel. Goed plannen was wel heel belangrijk.


Uiteindelijk ben ik ermee gestopt, omdat ik het wel had gehad met een hoop onzinnige opdrachten en wilde ik graag dooe stage ervaringen een andere kant op. Die opleiding was veel zwaarder qua lesstof, maar weer minder zwaar qua tentamens en opdrachten. :)

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 14:59

Thanks voor de tip kan je makkelijk dagje meelopen in deze sector? Heb bv ook zitten kijken voor social work en daar is meelopen onmogelijk.

Meelopen zou zeker erg fijn zijn je weet überhaupt pas hoe iets is als je het doet.

Wat bedoel je met onzinnige opdrachten? En wat voor rekenniveau moet je hebben voor de landelijke toetsen?

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:10

HouVanUtopia schreef:
Thanks voor de tip kan je makkelijk dagje meelopen in deze sector? Heb bv ook zitten kijken voor social work en daar is meelopen onmogelijk.

Meelopen zou zeker erg fijn zijn je weet überhaupt pas hoe iets is als je het doet.

Wat bedoel je met onzinnige opdrachten? En wat voor rekenniveau moet je hebben voor de landelijke toetsen?



Ik ben uiteindelijk de social work opleiding gaan doen. Toen kon je uit bepaalde richtingen kiezen.

Ik vond de rekentoets een eitje. Maar ik kan ook makkelijk rekenen. Toen der tijd waren het SGTs die je moest halen. De meestr had ik tijdens mijn MBO opleiding al gehaald. In mijn tussenjaar gingen we al 1 dag in de week naar de pabo en kon je dus deze toetsen al halen. Je kreeg er ook les in.

Zinloze opdrachten en toetsen : Een musical maken en spelen, bomen/bloemen/planten/vogels uit je hoofd leren en dan een plaatje te zien krijgen en moest je de juiste naan opschrijven.

En meelopen met social work banen is ook ingewikkelder, omdat je vaak ook met problematiekeb te maken hebt. Ik weet niet welke richting je op zou willen?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:12

Ik heb de Pabo in deeltijd gedaan. Ik had al een HBO en WO afgerond en kon toen de Pabo in principe in 2 jaar volgen in deeltijd. Ik had dan 1 of 2 dagen stage in de week en werkte er nog 3 dagen bij (in mn gewone baan) en dan had ik 2 avonden college en soms op zaterdag.

Het was pittig maar wel te doen. Heb mijn studie uiteindelijk op mijn scriptie niet gehaald (nooit mijn scriptie geschreven, dom dom dom). Maar verder wel alles gehaald.

Ik denk dat als je een school belt je heel makkelijk een dagje mee kunt kijken.

Rekentoets is voor sommigen wel een dingetje, daar haken ook wel mensen op af.

Met een MBO vooropleiding kon je bij ons de Pabo in 4 jaar doen in deeltijd. Volgens mij hoefden die geen 21+ toets te doen. Het duurde gewoon langer.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:32

Zelf volg ik ook een 2e graads lerarenopleiding in deeltijd in Leeuwarden. Ik ben toegelaten op basis van mijn vooropleiding, dus ook geen ervaring met een 21+-toets en het vakkenpakket is natuurlijk anders dan bij de pabo.

Voor ik met de opleiding startte, heb ik echter wel meegelopen bij een school. Gewoon even bellen of kijken in je netwerk of je daar juffen of meesters hebt die openstaan voor een meeloper. Mijn ervaring daarmee is dus positief! :)

Het is in combinatie met werk inderdaad pittig, want je hebt dezelfde studiebelasting als de voltijdstudenten, maar met minder contacturen. Dat bereidt je wellicht wel al enigszins voor op de werkdruk die je als docent kunt ervaren. ;)

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:37

Geen PABO maar ik volg de deeltijdopleiding leraar engels 2degraads. Ik werk er drie dagen naast. Ik vind het enorm pittig, omdat het mijn eerste jaar als docent is heb ik voor bepaalde dingen erg veel tijd nodig, waardoor ik het moeilijk vind de balans tussen leren en werken te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:01

Mijn zus is 35 en dit jaar geslaagd op de PABO , deeltijds ze liep stage en ze werkte ook deels .

Maar ze had al jaren ervaring als onderwijs assistente (10+ jaar terug begonnen aan de PABO en eruit gestapt )

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 09:27

Hoe is het haar afgegaan vond ze het zwaar of meevallen? Hoeveel dagen werkte ze nog en hoeveel tijd besteedde ze aan school?

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:55

Ik ben afgelopen open dag geweest, maar het is niks voor mij. Ik behoor niet tot de doelgroep, helaas. Over de 21+ toets kan ik je niks vertellen. Ik ben bij het Marnixcollege in Utrecht geweest. Daar moet je er wel rekening mee houden dat je minimaal 1 dag voor de klas staat en afhankelijk of je de avond of dag deeltijd volgt je dus nog een extra dag naar school moet.
Enige wat voor mij een voordeel zou zijn was dat ik 2,5 jaar zou moeten ivm al een HBO diploma.
Een collega van mij is laatste jaars aan de Pabo en is nu gestopt met werken omdat ze het anders niet meer kon combineren. Ik begreep van haar dat het ook veel is, niet alleen de lessen maar ook de hoeveelheid tijd die je kwijt bent aan voorbereidingen en HW. Je doet het er niet even bij.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 11:39

Wat is voor jou de grote reden dat je het toch niet gaat doen?

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:12

HouVanUtopia schreef:
Wat is voor jou de grote reden dat je het toch niet gaat doen?


Ik vind de lesstof niet leuk, ik ben meer wetenschappelijk onderlegd. Het is voor mij te ‘zweverig’.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 10:50

Okee ja dat kan ik dan wel begrijpen.

Ik heb ook opleiding kinderopvang gedaan en die vond ik ook erg leuk!

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 10:51

Ik zie alleen onwijs op dat je toetsen moet maken vooraf aan de opleiding om aan de pabo te mogen starten.

Ga is even onderzoeken of je daarvoor ook lesstof kan kopen om iig te leren. Heb denk ik 15 jaar geleden voor het laatst geschiedenis en aardrijkskunde gehad

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:15

Ik ben vorig jaar begonnen aan de Pabo (voltijd), ik kan je dus wel het één en ander over de lesstof vertellen.
Nu moet ik alvast zeggen dat ik ben begonnen aan de opleiding omdat ik mij had bedacht dat ik persé een opleiding moest doen na de havo, ik wou in eerste instantie geen tussenjaar. Ik wist echter nog helemaal niet goed wie ik was, wat ik belangrijk vond en wat ik nu écht leuk vond. Na 2 maand Pabo had ik wel ondervonden dat, dat in ieder geval niks was en heb toen een tussenjaar gehad. Ik heb in dat tussenjaar zoveel over mijzelf geleerd dat ik nu een opleiding ben gestart die ik wel écht leuk vind!
Hiermee wil ik zeggen dat de Pabo dus geen weloverwogen keuze was.

Het is opzich een hele leuke studie maar besef je goed dat je écht maar 1 ding kan hierna; juf worden. Voor mij was de stage een echte eye-opener want het was voor mij veel te voorgeschreven. Je hebt niet zo heel veel te vertellen als je straks juf bent, je hebt je aan het plan van de school te houden. Er zijn super veel voorgeschreven dingen die jij slechts hoeft uit te voeren. Dit is helemaal niet erg maar wees je er wel van bewust!
Ook de studie zelf is niet te vergelijken met andere hbo-studies, de Pabo is namelijk super schools (althans dat was bij mijn instelling zo). Ik had niet het idee dat ik aan het studeren was.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 11:09

Duidelijk thanks!

Je kan idd niet veel kanten op met de opleiding maar ik ben wel op de leeftijd dat als ik me omschool ik daar dan ook bewust voor zou kiezen.

Het schoolse is denk ik juist ook goed voor deze opleiding omdat dat je uiteindelijke doel is. Dat spreekt mij juist heel erg aan.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:35

Top! Dan denk ik dat je wat dat betreft wel goed! Want het is geen 'gewone' hbo-opleiding met veel dingen!

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:52

Mirjam1202: hier spreekt even een juf, ben nu zo'n 16 jaar leerkracht. Natuurlijk is er voorgeschreven wat je moet doen (wat dacht je dan, dat je alle lesstof uit je duim zuigt?), maar het is aan jou om er de juiste invulling aan te geven en daar kun je heel veel creativiteit in kwijt.

Elke dag is anders. Je maakt dagelijks weer wat nieuws mee, terwijl je denkt dat je alles al gezien hebt.

Als je twijfelt over deze studie, enkele van deze kwaliteiten moet je zeker hebben:

- creativiteit
- eindeloze energie hebben
- consequent zijn
- planmatig kunnen werken
- stressbestendig
- goed kunnen communiceren
- goed kunnen luisteren
- beseffen dat je nooit bent uitgeleerd
- initiatieven nemen
- zowel alleen als in een team kunnen werken
- brede interesse hebben

De pabo heb ik voltijd gedaan en ik vond het een eitje, ik ben dan ook wel met een vwo diploma gestart. Veel nieuwe kennis heb ik niet opgedaan, de stages waren het leukst. Deeltijd lijkt me wat zwaarder.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:08

Ik dacht niet dat de lesstof uit de duim gezogen werd... echt niet... maar het viel mij gewoon tegen dat er super veel voorgeschreven is in veel scholen. Ik ben daar het type gewoonweg niet voor.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:40

Dan moet je er ook zeker niet aan beginnen.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 11:55

Even een schopje.. de pabo blijft in mijn hoofd zitten maar ben zelf heel bang dat ik toetsen niet haal. Je wordt zo "bang" gemaakt dat de pabo nu zo moeilijk is..

Zijn er ervaringen met pabo op dit moment en hoe het is

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:05

Ik heb voltijd gedaan en ik vond de PABO niet moeilijk. Dit kan natuurlijk ook per hogeschool verschillen. Ik heb de PABO toetsen gewoon als basiskennis ervaren. Kennis die je hebt opgedaan op de basisschool en de middelbare school. De stof gaat lang niet zo ver als de examens van HAVO of VWO. Het niveau stopt echt bij HAVO 2/3. Het is alleen wel veel wat je soms moet weten voor de toets.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:03

Ik heb al eens eerder gereageerd in dit topic en heb ongeveer 2 maand deze studie gedaan. Ik heb nog wel vrienden die de pabo doen en ook zij zeggen dat de stof niet lastig is! De studie is vooral veel maar écht niet lastig!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:28

Ik vond de studie qua lesstof echt prima te doen. Enige waar mensen soms op afhaakten was de rekentoets. Dus misschien is het goed om je daar eens in te verdiepen, of dat haalbaar is. Daar zijn een aantal mensen bij ons namelijk wel op gestrand, zeker op de MBO stroom.