[ENQ] PWS: Ontstaan van een leasesamenleving (10-25 jaar)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

[ENQ] PWS: Ontstaan van een leasesamenleving (10-25 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 18:39

Hallo Bokkers,

Voor mijn profielwerkstuk doe ik een onderzoek naar de mogelijkheid van het ontstaan van een leasesamenleving, waarin veel producten niet gekocht maar gehuurd worden om zo grondstoffen te sparen. Hiervoor ben ik op zoek naar mensen tussen de 10 en 25 jaar die in mijn enquete vragen willen beantwoorden over milieubewustzijn en hun mening over leasen.

Ik ontvang graag tips en op- of aanmerkingen! Alvast heel erg bedankt!

https://www.survio.com/survey/d/N2U5T0V2K7U9F9B4L

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:44

Ik snap even niet de link tussen leasen en milieuvriendelijkheid..
Als ik een auto lease, dan verbruik ik toch net zoveel brandstof als met een eigen auto := (bijvorbeeld)

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:47

Ingevuld :)

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:51

Tussen de 10 en 25? Waarom deze doelgroep? Leasen 10 jarigen al auto's of spullen? Volgens mij mag niemand tussen de 10 en 18 jaar dit.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: [ENQ] PWS: Ontstaan van een leasesamenleving (10-25 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:49

Ik heb hem ingevuld, maar ik snap de link tussen leasen en fossiele brandstoffen niet helemaal.

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:11

...een auto produceren kost ook energie en grondstoffen - en daarna staat het koekblik 90% van de tijd niets te doen....

Maar of ik mijn teevee huur of koop - nee.

Het gaat ook niet over huren of kopen: besparen doe je door te delen.

En TS: het grondstoffentekort en de energiecrisis zijn helaas al gaande.
Net zoals de klimaatverandering.
(Accoord: het kan get doel van een enquête zijn om dit bewustzijn te onderzoeken...)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:30

Celiien schreef:
Ik snap even niet de link tussen leasen en milieuvriendelijkheid..
Als ik een auto lease, dan verbruik ik toch net zoveel brandstof als met een eigen auto := (bijvorbeeld)

Precies. Of ik nu een product koop, of de lease maatschappij koopt het en verhuurt het aan mij, dat maakt niet veel uit. Als ik klaar ben met de auto wordt hij als hij nog rijdt verkocht (net zoals bij de leasemaatschappij) en anders gesloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:31

Celiien schreef:
Ik snap even niet de link tussen leasen en milieuvriendelijkheid..
Als ik een auto lease, dan verbruik ik toch net zoveel brandstof als met een eigen auto := (bijvorbeeld)


Jajoh Celiien met je leasebak. :')


Ik snap de link ook niet TS! Wat verduidelijking? En al helemaal over de doelgroep? :')

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:40

Janneke2 schreef:
...een auto produceren kost ook energie en grondstoffen - en daarna staat het koekblik 90% van de tijd niets te doen....

Maar of ik mijn teevee huur of koop - nee.

Het gaat ook niet over huren of kopen: besparen doe je door te delen.

En TS: het grondstoffentekort en de energiecrisis zijn helaas al gaande.
Net zoals de klimaatverandering.
(Accoord: het kan get doel van een enquête zijn om dit bewustzijn te onderzoeken...)

Maar of hij nou bij de koper 90% van de tijd niks staat te doen, of bij de leaser, maakt dan toch ook geen fiets uit :+
En wat deel je bij een leasebak? Of lease tv of leasetelefoon? In the end maak jij er voor bijvoorbeeld 2 of 3 jaar gebruik van en daarna moet het product terug naar de lease maatschappij. Of zij het dan doorverkopen, weer in de lease gooien, of vernietigen is dan een tweede, maar is precies hetzelfde als bij kopen :’)

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:44

Leasen is absoluut niet milieuvriendelijker dan zelf kopen.
Je betaald alleen veel meer (aan het eind) omdat de leasemaatschappij ook geld wilt verdienen.

Dit geld voor alle huurproducten.
Als ik een cv ketel huur, gebruik ik echt geen minder gas en worden er net zoveel grondstoffen gebruikt voor het maken van de CV ketel.
Ik betaal alleen aan het eind van de rit bijna 2x zoveel als dat ik hem gelijk zelf koop.

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 01:07

Ik snap dat er wat onduidelijkheid is ontstaan, in ieder geval wel bedankt voor het invullen. Alles wat hier opgemerkt wordt nemen we natuurlijk mee in ons pws. De link tussen leasen en milieuvriendelijk die we hebben gelegd is met name om te bekijken of mensen met het milieu in gedachte meer of minder leasen(want sommige mensen zijn ervan overtuigd dat leasen beter is voor het milieu en zullen dus bereid zijn meer te leasen, en andere niet). Bij de leasemaatschappij waar wij op doelen worden fabrikanten geprikkeld om betere producten van hun grondstoffen te maken, zodat deze meerdere leaseperiodes mee kunnen gaan en ze er zo dus meer geld mee kunnen verdienen. Of dat daadwerkelijk beter is voor het milieu; daar hopen we tegen het eind van ons pws een antwoord op te hebben gevonden. De doelgroep hebben we gekozen omdat dit de generatie is die te maken zou krijgen met de leasemaatschappij als deze daadwerkelijk komt te bestaan; zij zijn dan allemaal oud genoeg om zich met het leasen van producten bezig te houden. 10, 11 en 12 jaar is daarin vrij nutteloos beseffen we ons nu :D maar we wilde de enquete in eerste instantie op onze school uitdelen en daarin zijn deze leeftijden wel van toepassing.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 01:40

Citaat:
Bij de leasemaatschappij waar wij op doelen worden fabrikanten geprikkeld om betere producten van hun grondstoffen te maken, zodat deze meerdere leaseperiodes mee kunnen gaan en ze er zo dus meer geld mee kunnen verdienen. Of dat daadwerkelijk beter is voor het milieu; daar hopen we tegen het eind van ons pws een antwoord op te hebben gevonden.

Ik denk dat je hier scheef gaat.
Mensen leasen omdat ze geen nieuw kunnen (of willen) betalen.
Het heeft als voordeel dat je iets nieuws kan gebruiken voor een (redelijk laag) maand bedrag.
Kopen is altijd voordeliger dan leasen; maar dan moet je wel zelf eerst geld op tafel leggen.

Zodra iets 2de hands is; is het leasebedrag (vergeleken met 2de hands kopen) helemaal duur.
Daarnaast zorgt dat niet voor milieubewuster zijn en scheelt het niks voor het milieu.
Hoe ouder iets is, hoe meer onkosten er aan zitten te komen; hoe duurder de lease zal zijn vergeleken met zelf kopen.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 08:40

Betaalt de 2e leaser hetzelfde bedrag als de eerste leaser? Dus evenveel maar dan voor een tweedehands product? Draait de leasemaatschappij wel voor de kosten op als de tv stuk gaat en gemaakt moet worden?

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:16

Summerfly schreef:
De link tussen leasen en milieuvriendelijk die we hebben gelegd is met name om te bekijken of mensen met het milieu in gedachte meer of minder leasen(want sommige mensen zijn ervan overtuigd dat leasen beter is voor het milieu en zullen dus bereid zijn meer te leasen, en andere niet).

Er lopen ten minste 2 dingen door elkaar.
Leasen of niet is 1 kwestie- en een auto delen is aĺ weer een ander concept dan 'alleen maar' niet juridisch de eigenaar maarbde huurder zijn van de teevee in jpuw woning.
Als het gaat om een auto delen kan dat gunstig voor het milieu zijn.
Let wel: het kan, ik ben er niet van "overtuigd".
Citaat:
Bij de leasemaatschappij waar wij op doelen worden fabrikanten geprikkeld om betere producten van hun grondstoffen te maken, zodat deze meerdere leaseperiodes mee kunnen gaan en ze er zo dus meer geld mee kunnen verdienen.

Okee - we praten dus nu over een economisch/ juridisch model om fabrikanten aan te zetten om geen wegwerptroep te produceren maar spul dat lang mee gaat.
"Geen wegwerptroep maken" is idd goed voor het milieu - en een uitdaging voor economen.

De trieste realiteit is: economen zijn nog "bijziender" dan de gemiddelde mens. (Graag winst in no time en nul historisch perspectief, inclusief geen kennis van de 1930er crisisjaren en de gedachte dat 'groei zoals na de 2e wereldoorlog' normaal zou zijn.)
En milieu kwesties gaan over een lange periode.
Ons klimaat is al aan het veranderen. Californië is de afgelopen 50 jaar een ruime graad warmer geworden, bosbranden zijn het nieuwe normaal.

Citaat:
Of dat daadwerkelijk beter is voor het milieu; daar hopen we tegen het eind van ons pws een antwoord op te hebben gevonden.

Een goed werkend verdienmodel dat maakt dat er minder troep gemaakt wordt: +:)+ +:)+ +:)+
Citaat:
De doelgroep hebben we gekozen omdat dit de generatie is die te maken zou krijgen met de leasemaatschappij als deze daadwerkelijk komt te bestaan; zij zijn dan allemaal oud genoeg om zich met het leasen van producten bezig te houden. 10, 11 en 12 jaar is daarin vrij nutteloos beseffen we ons nu :D maar we wilde de enquete in eerste instantie op onze school uitdelen en daarin zijn deze leeftijden wel van toepassing.
Qua marketing heeft de beperking zin.
Zou het aanslaan, hebben zelfs bejaarden er mee te maken :) ;) .