Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
WowAmigo
Berichten: 4818
Geregistreerd: 22-07-05

Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 22:23

Ik ben een beetje om me heen aan het kijken naar ander werk. Ik heb nu een bepaald salaris dat ik natuurlijk graag minimaal zo wil houden :+ , ik heb nu een functie op HBO+ niveau.

Vaak staat er bij een vacature wel een indicatie van het salaris, of ik kan aan de functieomschrijving wel afleiden of het qua zwaarte (en dus ook salaris) bij me zou passen.

Onlangs zag ik een functie waarbij ik toch erg twijfelde. Vanuit de omschrijving vond ik het namelijk best een uitdagende functie, maar er werd "minimaal MBO+" gevraagd en vaak liggen MBO+ functies qua salaris toch wat onder mijn huidige salaris. Dus ik zat me af te vragen of ik nou de functie niet goed had ingeschat.

Ik dacht ik vraag gewoon of ze me een indicatie van het salaris kunnen geven, dan weet ik een beetje hoe ze zelf de functie inschalen qua zwaarte. Die vraag hadden ze blijkbaar helemaal niet verwacht en ze wilden ook echt niet aangeven in welke schaal de functie zou vallen. Ik voelde me er best een beetje bezwaard onder want ik wilde helemaal niet brutaal overkomen ofzoiets. Links en rechts een beetje nagevraagd, maar ik hoor verschillende geluiden hierover, de een zegt, nee joh, dat is juist handig, scheelt een hoop tijd van iedereen, de ander zegt, nee dat begrijp ik wel, dat zeggen ze natuurlijk niet.

Wat is jullie ervaring hierin?


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:28

Lijkt mij een heel logische vraag.
In heel veel vacatures staat de functieschaal er gewoon bij of een min.-max. salaris bij fulltime dienstverband, als het er dan niet bij staat lijkt het mij logisch om dat na te vragen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:31

Ik vraag in gesprekken altijd een indicatie van de sollicitanten. Dat geeft bij mij aan of we (te) ver van elkaar afzitten of dat de persoon er juist goed in past. Het liefst heb ik dat recruitment de vraag al stelt bij de nadere kennismaking per telefoon. Anders vind ik het zonde van de tijd.

Dus nee, ik vind het niet gek en zal het zelf ook altijd doen.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:32

Ik vind het ook een logische vraag! Als er een te groot gat zit tussen wat zij te bieden hebben en jij wilt verdienen, dan is het zinloos om te solliciteren.

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:58

Ik heb het al meerdere keren (telefonisch) gedaan. Scheelt mij en hun tijd als het salaris toch niet past. En als ze dat een rare vraag vinden, so be it. Niet mijn probleem, moeten ze het maar in de vacature zetten.

Marktconform vind ik ook een dooddoener overigens. Wat voor de een marktconform is, hoeft dat volgens een ander helemaal niet zo te zijn.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:59

Ik krijg eigenlijk een beetje het idee dat ze een hbo-er willen voor een mbo salaris. Hoop dat ik ernaast zit.


WowAmigo
Berichten: 4818
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 23:22

joke165 schreef:
Ik vind het ook een logische vraag! Als er een te groot gat zit tussen wat zij te bieden hebben en jij wilt verdienen, dan is het zinloos om te solliciteren.


Ja dit leek mij ook. Ik hoefde ook helemaal niet exacte bedragen ofzo te weten, maar gewoon, een indicatie dus :). Maar ik schrok n beetje van de reactie dus toen begon ik toch aan mezelf te twijfelen of dit nou zon gekke vraag was.

@estja: dat zou best kunnen, ik vond het een beetje verwarrend. We gaan het zien, ik heb wel gesolliciteerd, leek me een leuke functie bij een leuk bedrijf.

Bedankt voor de reacties iig. Ben ik toch niet helemaal gek ;)

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:49

Is het gek? Nee!
Juist reeel.

Hier same story.

Merk ook wel vaak dat het meteen gevraagd wordt bij uitnodigen bijvoorbeeld.

Komt ook juist assertief en besluitvaardig over vind ik!

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Bienotje

Berichten: 10860
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 06:08

Ik kan wel wat redenen bedenken in welke omstandigheden dat raar overkomt.

Ik zelf zou denk ik gewoon sollicitatiebrief opsturen. Eerst maar zien óf ze je wel interessant genoeg vinden. Als het dik overgekwalificeerd is zul je er toch minder snel voor in aanmerking komen. Als je wel op gesprek mag is dat juist uitgelezen kans om te bespreken. Wellicht stond preciese invulling nog niet vast en is het juist nog bespreekbaar nav wat een kandidaat te bieden heeft bijvoorbeeld.
Of was de persoon die je het vroeg er niet op berekend en gewoon zelf overvallen door je directheid op de centen ipv verder inhoudelijk.

The unicorn made me do it!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 06:54

Ik vind het geen rare vraag en vraag het zelf ook als het er niet bij staat. Zonde van zowel jouw tijd als de potentiële werkgevers tijd als je een brief schrijft, op gesprek mag en er dan avhterkomt dat jullie veel te ver uit elkaar zitten!

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:47

Beter vragen dan bij voorbaat al voor niets op gesprek gaan toch? Lijkt me voor het bedrijf ook prettiger :j
Wat ik zelf altijd lastig vond is dat ze vroegen wat ik op dat moment verdiende, dat wou ik liever niet zeggen omdat ik wist dat ik niet hoog zat (detailhandel) Ik gaf dus aan wat mijn indicatie was en heb 1x gehad dat ze bleven doorpushen over mijn huidige salaris op dat moment.

Had laatst trouwens een groep scholieren op het werk en die moesten voor februari een stageplaats vinden nog. Vroeg 1 jongen als 1e of er ook een stagevergoeding was. Toen heb ik wel aangegeven dat het geen handige vraag is om zo mee te beginnen :+

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:54

Bienotje schreef:
Wellicht stond preciese invulling nog niet vast en is het juist nog bespreekbaar nav wat een kandidaat te bieden heeft bijvoorbeeld.
Of was de persoon die je het vroeg er niet op berekend en gewoon zelf overvallen door je directheid op de centen ipv verder inhoudelijk.


Maar dat kun je als bedrijf dan toch ook gewoon aangeven aan de telefoon. En bij het schrijven van de vacature heb je echt wel een salarisrange in gedachten.

M.i. geen rare vraag dus.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:01

Ik ben wel eens op een laatste sollicitatiegesprek geweest bij een bedrijf dat ook geen salarisindicatie wilde geven voordat ik gesolliciteerd had. En toen deden ze me na het tweede gesprek een salarisaanbod waar ik echt niet blij van werd. Uiteindelijk is het daar ook op stuk gelopen, we zaten niet eens bij elkaar in de buurt wat salaris betreft.. Achteraf vond ik het heel stom dat ze in het begin niet gewoon gezegd hebben om welke schaal het ging, want dan had ik al die tijd en moeite er niet in gestoken en hadden zij dat ook niet hoeven doen. Balen deed ik wel want het leek me echt een leuke functie. En als ik heel enthousiast ben over een functie, wil ik er best over nadenken als ik er iets in salaris op achteruit ga, maar dit ging niet om een klein verschil helaas.

Anoniem

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:09

Mijn man heeft dat ook vaak zat gehad inderdaad.. Wouden ze de indicatie vooraf niet geven en dan vervolgens liep het stuk omdat het gat gewoon te groot was.. Als ze het nou van tevoren zeggen, scheelt een hoop kosten en tijd voor elkaar.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:23

Relaxed schreef:
Beter vragen dan bij voorbaat al voor niets op gesprek gaan toch? Lijkt me voor het bedrijf ook prettiger :j
Wat ik zelf altijd lastig vond is dat ze vroegen wat ik op dat moment verdiende, dat wou ik liever niet zeggen omdat ik wist dat ik niet hoog zat (detailhandel) Ik gaf dus aan wat mijn indicatie was en heb 1x gehad dat ze bleven doorpushen over mijn huidige salaris op dat moment.

Dat is bijdehand! Dat gaat niemand iets aan

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:30

laatst voor de tv geweest. Mannen verdienen vaak meer dan vrouwen en dat komt door de onderhandeling bij het sollicitatiegesprek. Een vrouw wacht vaak af wat geboden wordt en een man vertelt meteen wat hij wil verdienen.
Dus ik zou die hele salarisindicatie laten zitten en bij een gesprek vertellen wat je wil verdienen en waarom je dit waard bent. Het komt dan gelijk naar voren of ze het gevraagde te hoog vinden en waarom.
Heb je er niets aan dat bij de Nationale beroepen gids vermeld wordt wat over het algemeen betaalt word bij bepaalde beroepen?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:32

Dorine92 schreef:
Relaxed schreef:
Beter vragen dan bij voorbaat al voor niets op gesprek gaan toch? Lijkt me voor het bedrijf ook prettiger :j
Wat ik zelf altijd lastig vond is dat ze vroegen wat ik op dat moment verdiende, dat wou ik liever niet zeggen omdat ik wist dat ik niet hoog zat (detailhandel) Ik gaf dus aan wat mijn indicatie was en heb 1x gehad dat ze bleven doorpushen over mijn huidige salaris op dat moment.

Dat is bijdehand! Dat gaat niemand iets aan


Nou inderdaad! Dat is mij ook eens gevraagd en toen ze bleven doorvragen heb ik geantwoord dat ik niet in zie wat de relevantie is omdat het niet in relatie staat tot de functie waar ik naar solliciteerde.
Vind dat echt een brutale vraag. Vraag dan naar een indicatie..


Ersina schreef:
laatst voor de tv geweest. Mannen verdienen vaak meer dan vrouwen en dat komt door de onderhandeling bij het sollicitatiegesprek. Een vrouw wacht vaak af wat geboden wordt en een man vertelt meteen wat hij wil verdienen.
Dus ik zou die hele salarisindicatie laten zitten en bij een gesprek vertellen wat je wil verdienen en waarom je dit waard bent. Het komt dan gelijk naar voren of ze het gevraagde te hoog vinden en waarom.
Heb je er niets aan dat bij de Nationale beroepen gids vermeld wordt wat over het algemeen betaalt word bij bepaalde beroepen?


Mijn ervaring is wel dat er vaak vreemd gekeken wordt als je zegt wat je wil verdienen.. heb zelfs een keer gehad dat iemand lachend zei dat dat wel erg hoog is. Was meteen uit het veld geslagen :') Maar ik moet daar ook nog wat meer in oefenen en wat zakelijker in worden. :j

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:36

Ik kreeg zelfs de vraag om een salarisstrook op te sturen

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:37

moonsparkle schreef:
Ik kreeg zelfs de vraag om een salarisstrook op te sturen


Pcies, die heb ik ook eens gehad..

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:38

Echt waar? Die vraag kan ook direct in het topic over bizarre sollicitatievragen. Heb je niet direct gevraagd of hij ook wilde noemen wat hij/zij per maand verdient?

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:46

Frummels schreef:
Mijn ervaring is wel dat er vaak vreemd gekeken wordt als je zegt wat je wil verdienen.. heb zelfs een keer gehad dat iemand lachend zei dat dat wel erg hoog is. Was meteen uit het veld geslagen :') Maar ik moet daar ook nog wat meer in oefenen en wat zakelijker in worden. :j


Weet je zeker dat je niet echt aan de hoge kant zit? Zo'n reactie heb ik echt nog nooit gehad en ik ben ook echt niet flauw met mijn salarisindicatie :P


Edit; over het opsturen van een salarisstrook; prima, maar wel na het tekenen van het nieuwe contract :Y)

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:45

Kaka schreef:
Echt waar? Die vraag kan ook direct in het topic over bizarre sollicitatievragen. Heb je niet direct gevraagd of hij ook wilde noemen wat hij/zij per maand verdient?


Nou weet je, ik dacht toen dat het een heel normale vraag was.. Maar inmiddels iets wijzer en brutaler en ik weet dus nu ook dat je dit helemaal niet hoeft te zeggen ;)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:09

Vanillia schreef:
Frummels schreef:
Mijn ervaring is wel dat er vaak vreemd gekeken wordt als je zegt wat je wil verdienen.. heb zelfs een keer gehad dat iemand lachend zei dat dat wel erg hoog is. Was meteen uit het veld geslagen :') Maar ik moet daar ook nog wat meer in oefenen en wat zakelijker in worden. :j


Weet je zeker dat je niet echt aan de hoge kant zit? Zo'n reactie heb ik echt nog nooit gehad en ik ben ook echt niet flauw met mijn salarisindicatie :P


Edit; over het opsturen van een salarisstrook; prima, maar wel na het tekenen van het nieuwe contract :Y)


Ik vind zelf dat ik niet hoog inzet. Hou meestal mijn huidige salaris aan of iets erbij ivm onderhandelingsruimte. Maar naar mijn idee is dat gewoon (iets boven?) marktconform. :j
Nu weet ik wel (mede uit ervaring) dat verzekeringsmaatschappijen met een interne stichting niet echt bekend staan om hun goede salaris. Dus daar ga ik nooit krijgen wat ik wil, maar om die reden kijk ik ook niet naar dat soort bedrijven. Dat was ook waar bovenstaande zich voordeed :+

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:57

Relaxed schreef:
moonsparkle schreef:
Ik kreeg zelfs de vraag om een salarisstrook op te sturen


Pcies, die heb ik ook eens gehad..


:wow:
Ongelooflijk! Waar haalt men het lef vandaan! 8)7

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

WowAmigo
Berichten: 4818
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Salaris indicatie opvragen, is dat nou raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 15:21

Dat heb ik ook wel eens gehoord ja, zelf nog niet gehad.

De hele indicatie laten zitten en dan kijken waar het schip strand kan hoor, maar als van te voren al duidelijk kan zijn dat het nooit wat kan worden dan is t ook zonde van iedereen zijn tijd toch? En het zegt ook veel over hoe de inhoud van de vacature kunt interpreteren vind ik,ik reageer bv ook niet op functies waarbij t salaris veel boven dat van mij nu ligt, dan verwacht ik dat de functie te zwaar voor mij is.

Ik besteed al veel tijd aan mn brief en dan nog evt een gesprek, doe ik graag hoor, maar als t kansloos is is dat jammer. En wat “op de centen” betreft, ja ik vind mn salaris wel n belangrijke factor hoor, hoe leuk een baan ook is!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 4 bezoekers