Verbeterplan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tova

Berichten: 1031
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Drempt

Verbeterplan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 12:09

Ik hoop dat het mag, want ik vraag niemand om mijn huiswerk te maken, ik wil alleen opheldering wat er precies in moet qua opmaak.

Ik moet voor mijn opleiding een verbeterplan schrijven. Ik weet wat ik wil verbeteren en heb al het een en ander aan informatie verzameld. Maar wat me niet duidelijk is hoe ik precies dat verbeterplan op moet stellen.

De criteria van school zijn niet duidelijk, als ik het navraag op school krijg ik te horen "Staat in de criteria."
Internet kan me er ook verder niet bij helpen. Dus mijn vraag aan jullie is: Wat moet er in een verbeterplan/ Welke hoofdstukken?

Alvast bedankt.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:16

Welke opleiding volg je en heb je al een onderwerp waar je je verbeterplan over wil maken? :)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:19

Een verbeterplan gaat in iedergeval vooraf aan een probleemstelling en vervolgens een onderzoek naar alle alternatieven. Je zou een pico vraag kunnen formuleren. Vanuit daar volgt je onderzoek en je bronnen en je conclusie. Vervolgens een implementatieplan en hou daarbij ook rekening met weerstanden en je plan om deze aan te pakken.

Tova

Berichten: 1031
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Drempt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 12:28

harriehoef schreef:
Welke opleiding volg je en heb je al een onderwerp waar je je verbeterplan over wil maken? :)


Ik ben in opleiding voor verzorgende IG, mijn onderwerp is een rotatieschema voor insuline injecteren. Deze wil ik in gaan voeren.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Verbeterplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:36

Wat precies is een rotatieschema...?
Houdt dat in dat de verschillende mensen om de beurt injecteren...?

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:06

Betreft een schema waarbij je steeds op een andere plek de insuline injecteert :)

Zo is de kans miniem dat je op een plek injecteert waar dezelfde dag of in de voorgaande dagen al geïnjecteerd is. Er zijn hier speciale 'mallen' voor, maandag tot en met zondag verdeeld in avond en ochtend.
Laatst bijgewerkt door MissBambi op 19-11-17 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:06

Dit heb ik ook moeten doen voor opleiding IG. Je met duidelijk het probleem kunnen omschrijven. Wat is bijv de reden dat je een rotatie schema wilt invoeren? Welke problemen zijn er nu zonder dat schema en met welke gevolgen?
Wat is er al geprobeerd om die evt problemen op te kunnen lossen?
Wat zie jij als oplossing en waarom? En hoe wil je dit in gaan voeren? En wat zijn de mogelijke problemen waar je tegenaan kan lopen en wat ga je hieraan doen?

Ik had als onderwerp: het niet aftekenen van medicatie op de aftekenlijst. Moest ik een presentatie over houden. Ik heb eerst verteld hoe het officieel zou MOETEN gaan. Daarna met behulp van foto's en voorbeelden hoe het er op dat moment bij ons aan toe ging. Vervolgens wat daar de vervolgen van konden zijn en wat we ondertussen al geprobeerd hadden om het probleem op te lossen. Daarna mijn oplossing, hoe ik het in wilde gaan voeren (bijv door een presentatie, uitleg tijdens vergadering of op papier enz).
En evt problemen waar we tegenaan konden lopen en mogelijke oplossinge

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:07

MissBambi schreef:
Betreft een schema waarbij je steeds op een andere plek de insuline injecteert :)


Gebruiken jullie die dan niet? Wij hebben zo'n schema al heel lang in gebruik....

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:09

Okee - dank je.
...maar hoezo zou je als verzorgende IG daar een verbeterplan over schrijven?
Het lijkt mij iets waar wereldwijd medische regels voor zijn...?


Een verbeterplan is idd wat Tieme zegt:
- wat gaat er fout
- wat is het belang van 'ding x' en dat het beter zou gaan
- wat gedachten etc over waarom het fout gaat
- en dan 1 of meerdere voorstellen tot verbetering.

Ik kan me wel voorstellen 'we hebben dit rotatieschema, maar we werken er niet correct mee'.
Het belang staat hier in het topic bij Miss Bambi; praat met je collega's, ga bij jezelf te rade: waar lopen jullie tegen aan...? Wat maakt het lastig, ingewikkeld, onhandig etc?
...en dan creatief worden: "zo" gaat het vast beter!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-11-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:20

Janneke2 schreef:
Okee - dank je.
...maar hoezo zou je als verzorgende IG daar een verbeterplan over schrijven?
Het lijkt mij iets waar wereldwijd medische regels voor zijn...?


Vaak zijn er richtlijnen. Zo'n schema met mal waar TS het over heeft is niet verplicht. Veel.instellingen gebruiken alleen een schema waar bijv linker en rechterbeen per injectie afgewisseld is. Waar je op dat moment in hwt been prikt, mag je zelf weten. Er zit dus een kans in dat je op dezelfde plek prikt als waar je het gisteren of vanmorgen geinjecteerd hebt. Wij hadden dat toen met een client. Er ontstonden harde plekken in zn buik van het regelmatig op dezelfde plek injecteren. Toen is schema met mal ingevoerd. Maar dat ging niet zonder slag of stoot!
Weerstand van client en paar collega's die het bijv extra werk en onnodig vonden. En dan is zo'n verbeterplan handig. Zoals in mijn voorbeeld met het niet goed aftekenen van de medicatie: hier zijn regels voor. Maar die moeten dan wel nageleefd worden soms sluipen er in de loop van de tijd dingen in die er moeilijk uit tr krijgen zijn. En met zo'n verbeterplan schud je iedereen weer even wakker

Tova

Berichten: 1031
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Drempt

Re: Verbeterplan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 14:55

Dank jullie wel! Hier kan ik een hoop mee.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:21

Ik heb er ook een geschreven voor de opleiding vp. Je hebt ieder geval een mooi onderwerp!
Het was bij ons belangrijk dat je een vraagstelling opzet, een hoofdvraag en een aantal deelvragen. De hoofdvraag is de uiteindelijke vraag die je wil beantwoorden. De deelvragen zijn hulpmiddelen om hier naartoe je uitkomsten theoretisch te kunnen onderbouwen.

Bij ons was het toen belangrijk om de rol van de vp in de hoofdvraag te benoemen. In dit geval kan dat ook beschreven worden als de rol van de vig.

De deelvragen zijn hulpmiddelen om je plan te ondersteunen met de theorie. Dus wat is het nut van dat schema, voordelen, nadelen, misschien een korte uitwerking van een werking van insuline om aan te tonen dat rouleren belangrijk is ivm het bv. ontstaan spuitplekken etc.
Wij moesten ook een 0-meting houden en een 1-meting. Ik weet niet of jullie dat ook moeten?
Ik heb dit toen gedaan doormideel van een enquete. Vragen opstellen mbt het gebruik van een spuitschema. De 0-meting toont aan hoe de kennis en ervaringen is vóór dat jij je verbeterplan aan de afdeling toont, de 1-meting laat het effect zien van je plan. Dit is voor jou misschien niet nodig, dan kun je dit laten gaan! :)

Succes!!

labionics
Berichten: 377
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: Verbeterplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:57


Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Verbeterplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:20

Ik heb mijn verbeterplan net klaar voor verzorgende ig :)

Ik moest:
-huidige situatie (hoe is het)
- wenselijke situatie (hoe wil je het)
- aanbevelingen/actiepunten (welke punten moeten daarvoor gedaan worden)
-conclusie

Tova

Berichten: 1031
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Drempt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 14:58

Dank jullie wel. Ik heb het verbeterplan na genoeg klaar. Alleen zit ik vast op een ander punt :')

Als bewijsstuk moet ik de volledige beoordinglijst met onderbouwing van de assessor inleveren, dat snap ik nog. Ook moet ik een rapportage met plan van aanpak van de uitvoering van het verbetertraject erbij doen. Wat voor mij niet duidelijk is is wat daar in moet. Iedereen zegt wat anders en docenten krijg ik nu niet te pakken.

Kan hier iemand toevallig mee helpen? O:)