Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 23:02

Lau schreef:
Welkom in de wonderen wereld van het onderwijs met loze beloften. Maar toch denk ik dat ze je niet voor niks daar houden. Het verschil kan best een “grote stap” zijn en als je daar niet klaar voor bent kunnen ze die weigeren. Ik zat wel op vmbo en ze beloofde mij ook vanalles en niks werd waargemaakt. Dat is op dat moment heel zuur maar je komt er wel over heen.
Het enige wat jij kan doen is met je ouders naar je decaan en mentor stappen en zeggen wat je wil. En dan kunnen zij aangeven wat ze er mee willen. En wat ze gaan doen, een mbo opleiding kan je altijd doen. En als je op niv 2 wil starten op het mbo kan je altijd een capaciteiten test doen. Er zijn zo veel meer wegen naar Rome.


Ja dat geloof ik ook dat het zeker een grote stap zal zijn, mijn school zei dat ik dan eerst niveau 1 moet doen en ze werken dus met verschillende mbo scholen hebben ze genoemd, en dat niveau 1 de basis is en hun konden regelen dat ik een paar dagen op die school de lessen volg en daarnaast mijn stage volg , maar ook 1/2 x per week naar de school waar ik nu op zit de lessen volg. zodat ze kunnen zien of het goed gaat. en dat ik nog niet de grote stap gelijk neem en er niet gelijk alleen voor sta. dit is wat hun zeiden.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:03

Allemaal ridders op grote witte paarden die de wereld komen redden hier! Knap!

Wanneer je 4 jaar op PrO zit, dan is het zaak om nog éven die laatste paar maanden door te zetten om je kwalificatie te halen. Vervolgens een MBO-opleiding te vinden die bij je past en daarvoor te knokken mocht het een niveau 3 of 4 zijn. Het is zonde om hier heel veel energie in te steken als je er over een jaartje er toch mee klaar bent.
Als docent op basis & kader niveau kan ik je wel een goeie tip meegeven; werk, ondanks dat je het makkelijk vind, er wel hard voor. Op die manier zíén je docenten het ook en kunnen ze een goeie referentie zijn wanneer je naar het MBO wilt.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:04

Al die verschillen tegenwoordig... :D Dank je wel, Zonnetje81, dat je het uiteen hebt gezet. ;)
Vroeger was het 'gewoon': praktijkonderwijs/speciaal onderwijs, LBO, MAVO, HAVO, Atheneum, Gymnasium. Voor Atheneum is het - als ik me niet vergis - VWO geworden en dat vond ik nog wel duidelijk, maar nu is de MAVO in zoveel takken onderverdeeld... Volgens mij had je vroeger ook nog KMBO, voor als je een praktijkgerichte middelbare opleiding ging doen. Dat hing een beetje tussen LBO en MAVO in. Hoe dan ook, ik vind het er niet makkelijker op geworden. Een (aangetrouwd) neefje van ons zat op één van de varianten van het Vmbo en zijn broertje zat eerst op de praktijkschool en mocht later toch naar Vmbo basis, omdat hij 'te goed' was voor de praktijkschool.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:07

Shenavallie schreef:
Al die verschillen tegenwoordig... :D Dank je wel, Zonnetje81, dat je het uiteen hebt gezet. ;)
Vroeger was het 'gewoon': praktijkonderwijs/speciaal onderwijs, LBO, MAVO, HAVO, Atheneum, Gymnasium. Voor Atheneum is het - als ik me niet vergis - VWO geworden en dat vond ik nog wel duidelijk, maar nu is de MAVO in zoveel takken onderverdeeld... Volgens mij had je vroeger ook nog KMBO, voor als je een praktijkgerichte middelbare opleiding ging doen. Dat hing een beetje tussen LBO en MAVO in. Hoe dan ook, ik vind het er niet makkelijker op geworden. Een (aangetrouwd) neefje van ons zat op één van de varianten van het Vmbo en zijn broertje zat eerst op de praktijkschool en mocht later toch naar Vmbo basis, omdat hij 'te goed' was voor de praktijkschool.


Als ik niet in het onderwijs had gezeten had ik er ook geen snars van begrepen. Misschien is dat de verwarring.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:08

Denk het ook, Zonnetje81. :j

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:09

Vmbo basis is wel veel praktijk maar niet HET praktijkonderwijs. :')

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 23:13

Zonnetje81 schreef:
En alle opmerkingen over ' oh dat is basisschool niveau, ik snap dat je dit simpel vindt' etc vind ik niet kunnen. Helaas is praktijkschool basisonderwijsniveau. Ook basis niveau vmbo is nog altijd basisschoolniveau.

Praktijkonderwijs is geen vmbo niveau...maar voormalig speciaalonderwijs.

Niet iedereen heeft hetzelfde niveau. Beetje respect is denk ik op zijn plaats hoe moeilijk dit ook te verwoorden is.

Sorry ik reageer hier ook even op..
Als dit dan basisonderwijsniveau is waarom lopen de eerste jaartjes wel met gewoon een hoog boek omdat de les methode's zijn veranderd en beter geworden zijn volgens de leraar.. Hun werken in boeken. die ze ook gebruiken op een mbo school.
Als ik vraag of ik zo'n boek of moeilijkere werk mag mag dit niet eens, en ik werk niet eens uit boeken maar altijd uit gekopieerde blaadjes met een niet erdoor.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:16

FennyPower schreef:
Zonnetje81 schreef:
En alle opmerkingen over ' oh dat is basisschool niveau, ik snap dat je dit simpel vindt' etc vind ik niet kunnen. Helaas is praktijkschool basisonderwijsniveau. Ook basis niveau vmbo is nog altijd basisschoolniveau.

Praktijkonderwijs is geen vmbo niveau...maar voormalig speciaalonderwijs.

Niet iedereen heeft hetzelfde niveau. Beetje respect is denk ik op zijn plaats hoe moeilijk dit ook te verwoorden is.

Sorry ik reageer hier ook even op..
Als dit dan basisonderwijsniveau is waarom lopen de eerste jaartjes wel met gewoon een hoog boek omdat de les methode's zijn veranderd en beter geworden zijn volgens de leraar.. Hun werken in boeken. die ze ook gebruiken op een mbo school.
Als ik vraag of ik zo'n boek of moeilijkere werk mag mag dit niet eens, en ik werk niet eens uit boeken maar altijd uit gekopieerde blaadjes met een niet erdoor.


Ik ken je school niet dus ook niet de methodes die ze gebruiken. Mogelijk is na jou het curriculum aangepast en daarbij ook de methode die ze gebruiken.

En doelloos in een boek werken is ook niet motiverend. Dus hoe zie je dat voor je?

Ik denk dat je jezelf even niet moet vergelijken met andere leerlingen uit een andere lichting.

Wat is je concrete doel/vraag op dit moment?

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 23:28

Geen idee waarom ik me zou moeten vergelijken met anderen?, ik werk liever in een boek dan dat ik de halve les uit het raam kijk omdat mijn blad al af is en er niks anders is.
Als je al heel lang loopt te vragen naar moeilijker werk en telkens een ja te horen krijgt maar het niet krijgt.
En de nieuwe eerste jaartjes zo met het boek ''die ik eigenlijks zou krijgen'' lopen is gewoon erg raar dat ze een persoon uit de 4 de niet een kunnen geven. de hogere klassen zitten blijkbaar gewoon veel lager te werken dan de onder klassen. ''nieuwe methode.'' Erg raar vindt ik dan..

Maar ik heb mijn antwoord, ik blijf het gewoon melden telkens. en er zit niks anders op.

Ik hoop alleen niet wanneer ik het laatste jaar heb en over mag naar mbo dat ik achter zou blijven in het werk rekenen. en dat is waar ik bang voor ben omdat dit werk al zo enorm laag en makkelijk is.
en niet de uitdaging krijg.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:32

De boeken zijn ook te bestellen op bijvoorbeeld bol.com

Gewoon kijken welke methode je aanspreekt en aanschaffen. Als je dan klaar bent met je normale werk kan je je eigen boek pakken en aan de slag gaan met die opdrachten. Met rekenen kom je al
ver met YouTube uitleg filmpjes en een eigen werkboek.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:44

Waarom zou een boek van 'hoger niveau' zijn dan werkbladen? Vind ik een beetje een gekke gedachte.
Wanneer er een nieuwe methode komt, dan zetten ze die vaak stapsgewijs uit. Het is vaak moeilijk (no offence) om halverwege een leerlijn op dat niveau leerlingen op een hele andere manier te laten werken dan ze gewend zijn. Voor TS hoeft dat natuurlijk niet te gelden, maar dan is ze meer uitzondering dan regel.

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:10

Zonnetje81 schreef:
En alle opmerkingen over ' oh dat is basisschool niveau, ik snap dat je dit simpel vindt' etc vind ik niet kunnen. Helaas is praktijkschool basisonderwijsniveau. Ook basis niveau vmbo is nog altijd basisschoolniveau.

Praktijkonderwijs is geen vmbo niveau...maar voormalig speciaalonderwijs.

Niet iedereen heeft hetzelfde niveau. Beetje respect is denk ik op zijn plaats hoe moeilijk dit ook te verwoorden is.


Hier ben ik het dus echt niet mee eens.
Misschien nog een beetje vergelijkbaar met leerweg ondersteuning..
Maar wat ik allemaal op de middelbare heb geleerd, dat kreeg ik echt niet op de basisschool (op Engels na dan). Ik heb er zowel in de praktijk als bij theorie heel veel bijgeleerd.
Wij hadden bij praktijk van alles wat van koken tot techniek. De ene keer zat je te solderen en de andere keer zat je de geiten te verzorgen. Ook deden wij dingen met hydrauliek, nutsinstallatie etc. Maar ook planten enten, tegels leggen, noem maar op.

Qua theorie, ik moest de benamingen van de botten weten, hoe het zat met het ademhalingsstelsel zat, verslagen schrijven. Dit kreeg ik allemaal niet op de basisschool hoor... :n

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:14

Citaat:
En doelloos in een boek werken is ook niet motiverend. Dus hoe zie je dat voor je?

...ehm, waar gaat dit nu dan toch over?

Hoezo: doelloos werken?
(Wees toch blij met een leerling die liever iets nuttigs doet dan zich vervelen...)

Hoezo bepaal jij 'dat het niet motiverend is'?
(Wat TS nu 'doet' is alles behalve motiverend. Trouwens, contra sommige verhalen: betaald de krant lezen ook ook zwaar.)

Citaat:
Wat is je concrete doel/vraag op dit moment?

Waarom stel je deze vraag?
TS heeft een serie vragen/ frustraties voorgelegd.
Als die jou niet duidelijk zijn, wees dan zo beleefd om zelf te zeggen dat je de vragen niet duidelijk hebt.
En een goede vraag hoeft echt niet concreet te zijn en enkel over het hier en nu te gaan.
('Hoe kom ik weg van deze rotschool' en 'hoe krijg ik hulp bij rekenen' lijken mij behoorlijk concreet met voldoende 'hier en nu' gehalte.)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:17

HopeDreamer schreef:
Zonnetje81 schreef:
En alle opmerkingen over ' oh dat is basisschool niveau, ik snap dat je dit simpel vindt' etc vind ik niet kunnen. Helaas is praktijkschool basisonderwijsniveau. Ook basis niveau vmbo is nog altijd basisschoolniveau.

Praktijkonderwijs is geen vmbo niveau...maar voormalig speciaalonderwijs.

Niet iedereen heeft hetzelfde niveau. Beetje respect is denk ik op zijn plaats hoe moeilijk dit ook te verwoorden is.


Hier ben ik het dus echt niet mee eens.
Misschien nog een beetje vergelijkbaar met leerweg ondersteuning..
Maar wat ik allemaal op de middelbare heb geleerd, dat kreeg ik echt niet op de basisschool (op Engels na dan). Ik heb er zowel in de praktijk als bij theorie heel veel bijgeleerd.
Wij hadden bij praktijk van alles wat van koken tot techniek. De ene keer zat je te solderen en de andere keer zat je de geiten te verzorgen. Ook deden wij dingen met hydrauliek, nutsinstallatie etc. Maar ook planten enten, tegels leggen, noem maar op.

Qua theorie, ik moest de benamingen van de botten weten, hoe het zat met het ademhalingsstelsel zat, verslagen schrijven. Dit kreeg ik allemaal niet op de basisschool hoor... :n

Veel van mijn leerlingen op basis / kader hebben LWOO dat is dus wel weer wat anders.

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:22

[/quote]
Veel van mijn leerlingen op basis / kader hebben LWOO dat is dus wel weer wat anders.[/quote]

Bij ons was dat meer een apart niveau. Bij elke school is het natuurlijk weer anders. Maakt het momenteel wel verwarrerd haha

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:27

HopeDreamer schreef:


Veel van mijn leerlingen op basis / kader hebben LWOO dat is dus wel weer wat anders.[/quote]

Bij ons was dat meer een apart niveau. Bij elke school is het natuurlijk weer anders. Maakt het momenteel wel verwarrerd haha[/quote]
Dat kan maar dat zijn dan kinderen die het reguliere vmbo volgen maar daarbij extra begeleiding krijgen en nodig hebben. Dat is wel anders dan het praktijkonderwijs.

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:29

lenaa_tje schreef:
HopeDreamer schreef:

Veel van mijn leerlingen op basis / kader hebben LWOO dat is dus wel weer wat anders.


Bij ons was dat meer een apart niveau. Bij elke school is het natuurlijk weer anders. Maakt het momenteel wel verwarrerd haha[/quote]
Dat kan maar dat zijn dan kinderen die het reguliere vmbo volgen maar daarbij extra begeleiding krijgen en nodig hebben. Dat is wel anders dan het praktijkonderwijs.[/quote]

Zou kunnen, dat weet ik niet precies. Enkel dat dat dus bij ons zo was en dat iedereen zo wel theorie als praktijk kreeg. We zaten immers op een landbouw/agrarische school

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:32

Dat maakt het dus zo lastig als leerling heb je helemaal niet echt een besef hoe de niveaus zijn ingericht. Dat hebben mijn leerlingen ook niet.
Iedere school heeft daarin ook nog weer vrijheid. Wat weer heel mooi is zodat er genoeg keus is.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:47

Lieve TS, wat onwijs knap dat je zo gemotiveerd aan het werk bent. Hou vooral vol, want hard werken geeft altijd voordelen, ook als het anders loopt dan je wil.

Ik sluit me bij anderen aan dat nu overstappen naar vmbo niet handig is, want dan moet je instromen in klas 3 (meestal) en dus twee jaar doen voor je door kan naar het mbo. Daarnaast kom je dan bij leerlingen van 14 in de klas, is niet leuk denk ik. Dan is nog twee jaar op deze school een betere keuze.

Zou je met rekenen niet uit dezelfde methode mogen werken als de eersteklassers? Of zijn de losse bladen die je krijgt maatwerk voor jou?

Weet je al naar welk mbo je wilt? Welke studierichting wil je doen?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:17

TS, probeer gemotiveerd te blijven want goede inzet blijft beter opvallen dan geen inzet. :(:)

Qua doorschakelen hebben andere bokkers al advies gegeven, daar kan ik weinig mee omdat ik van een ander niveau kom.

Wat ik wel kan zeggen, schaf zelf eens wat studieboeken aan. Voor een cursus die ik moest doen heb ik bijvoorbeeld wiskundeboeken aangeschaft om zo mijn niveau omhoog te krijgen. Is dat niet een idee voor jou? Al dan niet icm Nederlands? Je kunt vast wel achterhalen welke boeken voor niveau 1 worden gebruikt.

Ik herken het wel, ik moest afstromen naar een niveau waar ik al slapend 9ens haalde. Uiteindelijk via een kleine omweg op het HBO beland en ook daar goed afgestudeerd. Door toch gemotiveerd te blijven is mij dat gelukt.

Succes en je kunt altijd vragen stellen!

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:46

Heb je de een laptop/tablet met internet in de klas? Voor Nederlands zijn er veel sites waar je kan oefenen op je eigen niveau. Als dat goed gaat kun je naar een niveau hoger. Voorbeelden zijn Jufmelis en cambiumned. Ik geef geen rekenen of wiskunde, maar misschien weten andere leden leuke oefensites.

Zowel bij Nederlands als bij rekenen kan je beginnen met oefeningen op niveau 1F. Gaat dat goed kan je door naar niveau 2F. 2F is officieel voor Nederlands ongeveer het beginniveau van een mbo-opleiding niveau 3.

Dan kan je die oefeningen doen als je je eigen oefenblaadjes af hebt, in plaats van uit het raam te staren.

Andere optie is,nadat je een blaadje af hebt vragen of je een krant/tijdschrift/boek mag lezen of vragen of je een project mag doen over een onderwerp dat je interesseert (zoals paarden of fotografie).

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 11:36

daffieduck83 schreef:
Heb je de een laptop/tablet met internet in de klas? Voor Nederlands zijn er veel sites waar je kan oefenen op je eigen niveau. Als dat goed gaat kun je naar een niveau hoger. Voorbeelden zijn Jufmelis en cambiumned. Ik geef geen rekenen of wiskunde, maar misschien weten andere leden leuke oefensites.

Zowel bij Nederlands als bij rekenen kan je beginnen met oefeningen op niveau 1F. Gaat dat goed kan je door naar niveau 2F. 2F is officieel voor Nederlands ongeveer het beginniveau van een mbo-opleiding niveau 3.

Dan kan je die oefeningen doen als je je eigen oefenblaadjes af hebt, in plaats van uit het raam te staren.

Andere optie is,nadat je een blaadje af hebt vragen of je een krant/tijdschrift/boek mag lezen of vragen of je een project mag doen over een onderwerp dat je interesseert (zoals paarden of fotografie).


Helaas hebben we geen laptops etc in de klas.
Nederlands zit ik al op 2F.
Lessen zijn vaak totaal onvoorbereid .
Ze hebben dus ook geen boekjes die je kan lezen etc. En als je vraagt of je achter de computer op de gang mag werken mag dat niet.

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:06

Wat vervelend. Kan je ook niet een boek van thuis meenemen. Op veel plaatsen kan je als jongere gratis of voor ca. 10 euro per jaar onbeperkt lenen in de bibliotheek.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:13

FennyPower schreef:
daffieduck83 schreef:
Heb je de een laptop/tablet met internet in de klas? Voor Nederlands zijn er veel sites waar je kan oefenen op je eigen niveau. Als dat goed gaat kun je naar een niveau hoger. Voorbeelden zijn Jufmelis en cambiumned. Ik geef geen rekenen of wiskunde, maar misschien weten andere leden leuke oefensites.

Zowel bij Nederlands als bij rekenen kan je beginnen met oefeningen op niveau 1F. Gaat dat goed kan je door naar niveau 2F. 2F is officieel voor Nederlands ongeveer het beginniveau van een mbo-opleiding niveau 3.

Dan kan je die oefeningen doen als je je eigen oefenblaadjes af hebt, in plaats van uit het raam te staren.

Andere optie is,nadat je een blaadje af hebt vragen of je een krant/tijdschrift/boek mag lezen of vragen of je een project mag doen over een onderwerp dat je interesseert (zoals paarden of fotografie).


Helaas hebben we geen laptops etc in de klas.
Nederlands zit ik al op 2F.
Lessen zijn vaak totaal onvoorbereid .
Ze hebben dus ook geen boekjes die je kan lezen etc. En als je vraagt of je achter de computer op de gang mag werken mag dat niet.


Als je zegt dat je met Nederlands al op 2F niveau zit snap ik dat je, je verveelt. Dit is namelijk het niveau wat iemand met niveau 3 MBO moet halen voor het eindexamen. Ik heb zelf MBO vier gedaan en ik moest 3F halen. Weet je ook op welk niveau je de andere vakken volgt?

Anoniem

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:33

Andere vmbo school? Simpelweg gewoon een andere school zoeken. Daar heb je geen toestemming voor nodig. Ga met die scholen in gesprek over dit probleem, en dan van daaruit kijken naar opties? Er zijn vast andere scholen die je wél willen helpen. Deze opdrachten zijn echt achterlijk, ik ken meerdere mensen op het vmbo en die krijgen veel uitdagendere dingen dan dit. Getuigt van ongelofelijk veel luiheid, waar deze school mee bezig is.