Bewijs van spoedeisende hulp..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Bewijs van spoedeisende hulp..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 10:56

Hi bokkers,

Ik heb vannacht met mijn beste vriend op spoed gezeten en aangezien zijn ouders in Frankrijk zaten met broers en zussen ben ik bij hem gebleven tot zij terug waren.

Gevolg; ik heb mijn nacht werk moeten afbellen. Nu willen ze een bewijs dat ik daadwerkelijk op spoed heb gezeten.

Ik ben dit helemaal vergeten te vragen vannacht. Nu heb ik net gebeld of ze mij een bewijs konden geven. Maar de uitleg was dat ik geen bloedverwant ben van mijn beste vriend, en ze niet kunnen zeggen dat ik er was vannacht.. Ook was de hulp niet voor mij maar voor iemand anders waardoor ze me geen papiertje willen geven.

Is dit een normale gang van zaken? Ik heb nog nooit eerder met iemand op spoed gezeten. En heb persoonlijk altijd gedacht dat privacy is en een werkgever niet daar heen mag vragen?? (Heeft ooit iemand me verteld :+ )

Maaaarrrr.. nu zit ik met de gebakken peren. Ik weet niet of dit normaal is, of dat ik gewoon iemand aan de lijn had met een slechte dag..

Werk wilt perse een bewijs en weigert om gewoon een dag onbetaald verlof in te zetten...

Ben asjeblieft een allemaal een beetje vriendelijk tegen me. Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak en vraag me gewoon af hoe deze dingen bij andere mensen zijn verlopen. Ik ben lichtelijk in paniek nu, aangezien ik nu dus geen bewijs heb en ik bang ben dat ik daardoor mijn werk kwijt ben..

Misschien mijn eigen fout hoor, en dan is het zo. Al doende leert men toch? :( ..

Dus eigenlijk gewoon de vraag.. hoe ging dat bij jullie en hoe kan ik dit oplossen?

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Re: Bewijs van spoedeisende hulp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:58

Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van of dit normaal is, maar ik vind dit wel echt heel banketstaaf. Zou het heel erg voor je vinden dat je er gevolgen van zou ondervinden!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:59

Vrije dag nemen :) als dat nog mag zo last minute.

Werkgever mag bij ziekmelding niet vragen naar wat je hebt :) dat moeten ze overlaten aan de arbo dienst.
Maar je bent niet ziek, dus ze mogen best vragen waarom je ineens niet op komt dagen :)

Heel vervelend voor je maar een dag onbetaald verlof of een vakantie dag inleveren is hier prima op zijn plaats :) ontslag is wat voortvarend

Dat je geen briefje van de eerste hulp krijgt lijkt mij trouwens ook volkomen normaal :) hulp was niet voor jou en je bent geen bloedverwant.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:00

Hoe wil je werkgever het dan oplossen, als je geen dag onbetaald verlof op mag nemen?
Bewijs van de eerste hulp vind ik ook logisch dat je dat niet krijgt.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:00

lk weet niet óf er regels voor zijn maar mijn werkgever is altijd uiterst begripvol met zulke dingen.
Wanneer ik er niet ben om een dringende reden is het voldoende dat ik even bel of een appje stuur. Het kost dan uiteraard een vrije dag maar dat heb ik er dan graag voor over.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:02

Ik weet niet of ze dat überhaupt mogen vragen, maar zo wel, kun je je vriend geen bericht doen?

Zou een vriendin van mij haar baan kunnen verliezen omdat ze met mij mee geweest is naar het ziekenhuis, dan zou ik helpen.
Vaak krijg je een brief voor je huisarts, daar zou je met blurren van privé info miss wat mee kunnen.

En misschien wil je vriend dat niet ivm privacy, maar je kunt het hem altijd vragen. Dan kan hij ja of nee zeggen :)

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 11:05

Tja.. daar heb ik dus ook geen idee van. Heb al aangegeven dat het prima is dat ze me een dag verlof inzetten of zelfs onbetaald verlof. Nee ze wilde absoluut een bewijs, die ik dus niet krijg.

Ik zelf, vind het ook logisch dat ik geen papiertje krijg. Dus wilde even weten hoe andere mensen erover dachten. Misschien zit ik namelijk helemaal verkeerd en is het gewoon mijn eigen fout..

En jammer genoeg werk ik op het moment voor een heel lastig bedrijf. Begrip staat niet echt in hun woordenboekje, helaas.

Mijn beste vriend zou natuurlijk niet willen dat ik mijn werk verlies. Maar ik snap hem en zijn ouders ook dat ze niet zijn papieren willen meegeven voor mijn werkgever ivm zijn privacy. Waar zij heel erg op staan..

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:08

Ze mogen naar mijn idee wel een bewijs vragen waarom je niet op je werk verschenen bent.. Dat is volgens mij gewoon ongeoorloofde afwezigheid..

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:08

Naar mijn idee valt dit onder calamiteitenverlof: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... of-opnemen. Kan zijn dat in de CAO waaronder jouw werk valt hier andere afspraken over gemaakt zijn, dat zou je even na moeten kijken.

Welke oplossing stelt je werkgever voor dan, wanneer je geen vrije dag of onbetaald verlof in mag zetten?
Laatst bijgewerkt door Kaka op 31-10-17 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:09

Waarom doen ze zo moeilijk over een dag onbetaald verlof? Omdat je het pas laat hebt aangegeven? Of moet je bij elke vrije dag komen vertellen wat je die dag gaat doen? :=

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:11

YellowGray schreef:
Waarom doen ze zo moeilijk over een dag onbetaald verlof? Omdat je het pas laat hebt aangegeven? Of moet je bij elke vrije dag komen vertellen wat je die dag gaat doen? :=


Waarschijnlijk omdat ze pas op de ochtend zelf belt dat ze een vrije dag wilt :)

Maar TS, je zit nu al zeker een uur achter je pc, dan had je toch gewoon kunnen gaan werken en kijken of je wellicht wat uurtjes eerder weg kan als vrije uren?

Dat zou bij ons bedrijf de meest gewenste oplossing zijn :) inzet tonen wordt beloond

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:11

Afbeelding

Zie tweede alinea laatste zin..

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Bewijs van spoedeisende hulp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:13

Vraag dan of die vriend even naar jouw werkgever belt. Veel meer kun je niet doen.

Zolang jouw werknemer niet elke week belt met de mededeling dat ze achteraf vrij moest nemen, ben je toch gewoon blij dat zo'n sociale werknemer hebt. Mijn idee hoor tenminste (als leidinggevende zijnde).

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Bewijs van spoedeisende hulp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:17

Nja ik ben ook leidinggevende.. Juist daarom heb ik in de afgelopen jaren wel geleerd niet iedereen te vertrouwen op z'n blauwe ogen..

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 11:18

Keet schreef:
YellowGray schreef:
Waarom doen ze zo moeilijk over een dag onbetaald verlof? Omdat je het pas laat hebt aangegeven? Of moet je bij elke vrije dag komen vertellen wat je die dag gaat doen? :=


Waarschijnlijk omdat ze pas op de ochtend zelf belt dat ze een vrije dag wilt :)

Maar TS, je zit nu al zeker een uur achter je pc, dan had je toch gewoon kunnen gaan werken en kijken of je wellicht wat uurtjes eerder weg kan als vrije uren?

Dat zou bij ons bedrijf de meest gewenste oplossing zijn :) inzet tonen wordt beloond


Ik werk s'nachts. Dus heb volgens de afspraken om kwart voor 10 naar mijn eigen supervisor gebeld en uitgelegd hoe en wat. Dus normaal zou ik om 6 uur vanmorgen klaar zijn geweest met werken en sliep ik nu. Nu was ik om 5 uur thuis (toen kwamen zijn ouders aan) , en heb nog geen oog dicht gedaan hierdoor.. Dus als ik overdag werkte, was ik natuurlijk gewoon gegaan!

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Was gewoon echt benieuwd en nog steeds een beetje in shock van vannacht en dan nu dat erbij. Ik kan niet meer doen dan gewoon vragen of ze mij een dag onbetaald verlof willen inzetten en zo niet dan zal ik wel horen wat het wordt.. Ik had mijn beste vriend in ieder geval absoluut niet alleen gelaten. Dat had hij voor mij ook gedaan

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:18

YellowGray schreef:
Waarom doen ze zo moeilijk over een dag onbetaald verlof? Omdat je het pas laat hebt aangegeven? Of moet je bij elke vrije dag komen vertellen wat je die dag gaat doen? :=

Als TS bij een productiebedrijf in ploegendienst werkt dan begrijp ik de werkgever wel. Die heeft ineens een tekort in de ploeg en moet acuut iemand zien op te roepen. Niet zo gemakkelijk voor een nachtdienst. En als het niet lukt loopt de productie achterstand/vertraging op, of blijft er ander werk liggen als iemand van een andere afdeling moet invallen. Waar ik werk krijg je daar een officiële waarschuwing voor.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 11:20

nine1987 schreef:
Nja ik ben ook leidinggevende.. Juist daarom heb ik in de afgelopen jaren wel geleerd niet iedereen te vertrouwen op z'n blauwe ogen..


Tuurlijk dat snap ik ook. En er zijn vast mensen die er misbruik van gemaakt hebben! En dat is in dit geval even rot voor mij. Ik ben zelf zo goedgelovig en eerlijk dat ik vaak vergeet dat andere mensen dat niet zijn. En dan krijg ik dingen zoals dit..

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:21

Ik weet niet of je werkgever het geldig zal vinden, maar heb je geen foto's gemaakt/appjes gestuurd die nacht, waaruit blijkt dat je op de SEH zat?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:21

Je kan ook dingen kopiëren en de naam en evt. andere privé dingen doorstrepen.
Ook kun je misschien je leidinggevende persoonlijk benaderen en de situatie uitleggen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:28

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met het juridisch loket. Zij kunnen je precies vertellen hoe en wat. Ik vermoed dat je in het ergste geval een officiële waarschuwing kan krijgen, maar als er verder nooit problemen of andere dingen zijn geweest, is dat vervelend maar heeft het nog geen directe consequenties. Maar het juridisch loket kan het je exact vertellen.

En beterschap voor je vriend. Je zit per slot van rekening niet voor je lol op de SEH, hopelijk valt het op dat gebied een beetje mee :(:)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bewijs van spoedeisende hulp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:34

Maar die "beste vriend " van je kan toch gewoon documentatie meegeven ? Ik begrijp dat niet zo goed....
jouw werkgever en hij kennen elkaar niet eens, desnoods haal je een geboortedatum en BSN nummer weg....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Bewijs van spoedeisende hulp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:35

Dat is dan bewijs dat hij daar was, niet dat TS daar was. En dat is dus net de crux. Ik denk dat die vriend dat best zou willen doen (als hij daar überhaupt toe in staat is, wie weet ligt hij momenteel nog in het ziekenhuis en valt er voor hem even niks te regelen!), maar het helpt TS vermoedelijk niks.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Bewijs van spoedeisende hulp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:55

Als je een android telefoon hebt met Google account kan je in je google maps tijdlijn exact zien waar je was en hoe lang.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Bewijs van spoedeisende hulp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:02

Afbeelding

Hier kan je zien dat ik zaterdag van Amsterdam naar huis gereden ben en ook nog gewandeld heb. Als je naar beneden doorscrollt kan je ook locaties en tijden lezen. Je kan dit terug vinden in google maps.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Bewijs van spoedeisende hulp..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:17

Bij ons zou het sowieso niet gelden als bewijs, hier zou je ook een afsprakennota krijgen en inderdaad onbetaald verlof of in het slechtste geval terugvordering.

Snap jou kant, maar zeker ook de werkgever. Ik denk dat de beste oplossing een gesprek aangaan is en zeggen dat je dit niet kunt geven