Ziekmelding 0 uren contract

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:26

KB01: dat bedrijf wil gewoon geen nette werkgever zijn, daar komt het op neer. Wel de lusten van toegewijde werknemers, maar niet de lasten. Daarvoor zoeken ze de randen van de wet op, en proberen ze je vriend op allerlei emotionele manieren onder druk te zetten ('zwaar verraad') maar ook zelf vervanging regelen, dat werkt namelijk enerzijds als een rem op het ziekmelden, en anderzijds komen collega's misschien uit loyaliteit voor een zieke collega dan voor een slechte werkgever.

Maar ze mogen beide zaken niet vragen. Ziek = ziek, en als ze daar moeite mee hebben dan schakelen ze maar een bedrijfsarts in.

Daarnaast zou ik overwegen lid te worden van een vakbond, want uiteindelijk kunnen dit soort werkgevers alleen maar aangesproken worden op hun gedrag als je dat met meer mensen tegelijk doet. Nu spelen ze het heel erg op de individuele werknemer, door dat 'hoogverraad'. Met een vakbond gaan ze uiteraard ook niet blij zijn, maar als die vakbond namens een heleboel (en anoniem gehouden) medewerkers spreekt wordt het gesprek wel anders.


Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:48

Ik zou een redelijk neutraal bericht sturen dat hij ziek is en in bed kruipt en dat hij de teamleider op de hoogte zal houden van wanneer hij weer kan werken, en dan de telefoon uit (of in elk geval stil en op flinke afstand van zijn bed.)
Zoiets misschien? "Sorry, ben niet erg helder nu. Ga nu mijn bed in want ik voel me erg beroerd. Zodra het wat beter gaat laat ik het weten."

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:56

Ik zou de foto verwijderen, maar laat ze lekker barsten? Als ze er een punt van willen maken moeten ze dat lekker doen. En als ze geen zin heeft om de planning te regelen moet ze geen teamleidster worden. :evaw:

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:47

Geen ontslag nemen, niet nu in elk geval, maar wel iets anders zoeken want dit heeft geen toekomst, dat is duidelijk.

En... ik zou er vrij rebels van worden en hopen dat ze zo dom zijn om een ontslag te proberen te bewerkstelligen. Ik zou daar met flink genoegen bezwaar tegen aantekenen, en een verstoorde werkrelatie claimen en zorgen dat ze niet vergeten om netjes de ziekmelding exact te betalen zoals zou horen volgens een 40-uurs contract. Want wauw, dit is echt niet ok. Ik zou echt met enig genoegen hopen dat die teamleider al haar carrierekansen binnen het bedrijf ook ziet verdampen omdat ze dit zo slecht heeft aangepakt. :oo

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:48

En dat ook nog voor minimumloon zeker? Lekker eenrichtingsverkeer.

Sommige dingen zijn volgens mij ronduit tegen de wet: zoals het niet het pand verlaten tijdens pauze of de pauze zomaar afbreken, verlofaanvragen standaard afwijzen in bepaalde periodes, het per definitie geen rekening met de belangen van de werknemer willen houden (de wetgeving zelf kent heel wat situaties waarin 'goed overleg' of 'in samenspraak met' of 'als goed werkgever' aangegeven staan.) De aard van de ziekte mogen ze niet vragen en die hoef je ook niet door te geven.

Kortom: nonsense. Wel de lusten van goedkope werknemers willen hebben, niet je verantwoordelijkheid als werkgever willen dragen... Als je vriend ze echt dwars wil zitten gaat hij niet alleen maar weg, maar licht hij tegen die tijd ook alle collega's in over precies welke aspecten van het arbeidscontract geen stand zullen houden.

(En eindtijd als richttijd, kan misschien, in principe... als ze maar betalen en de regels voor meeruren en overwerk aanhouden lijkt het me op zich te doen, maar ze kunnen toch mooi op het dak gaan zitten als ze denken dat de eindtijd wel geldt voor hun uitbetaling maar niet voor de inspanning van de werknemer. Waar sommige werkgevers ook nogal een handje van hebben. "Je moet een kwartier voor tijd aanwezig zijn en na sluit nog een half uur opruimen, en oh ja, je krijgt er geen geld voor." Ja doei!)

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:41

Stappenplan volgens juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... loon-niet/

Daar staan ook enkele voorbeeldbrieven.

Dat telefonisch contact kun je overslaan, want daar staan ze toch niet voor open, die stap is wel min of meer geweest. Dus begin maar met de officiele brief eindafrekening en ingebrekestelling met verhoging van bijkomende kosten.

Zou daar niets op komen, dan moet je inderdaad naar de rechter, dat kost griffierechten, die zijn voor zover ik na kan gaan 78 of 223 euro, en kunnen, als je in het gelijk gesteld wordt, aan de tegenpartij worden toegewezen. Het Juridisch Loket kan je meer informatie geven over de kosten en bijstand door een advocaat.

En ik denk dat dit een behoorlijk heldere situatie is. Gewerkte uren moeten worden uitbetaald. Men kan echt niet zomaar salaris inhouden omdat ze dat graag willen. Alle overige argumenten zijn niet relevant (jamaar je hebt de laatste dagen niet gewerkt, bv, zou volgens mij een hele andere procedure in gang moeten zetten, maar als ze die kant op gaan is het punt dat ze het rooster niet op redelijke termijn kenbaar hebben gemaakt, dus laat ze lekker in de boom gaan zitten.)

Overigens is eerst contact met het hoofdkantoor ook geen gek idee. Ik gun ze van harte een rechtszaak hoor, maar misschien dat het hoofdkantoor dit soort acties toch niet helemaal goed vindt en des te sneller is het dan opgelost.

Oh, en laat je niet intimideren, ook niet als er een zeer, zeer intimiderende brief met een hoop semi-juridisch gedoe komt, op handgeschept papier en met zilveren randjes en stapels aan titels. Dat is show. Zo gek veel mogelijkheden heeft een werkgever niet om uit het niets ineens salaris in te houden. Je vriend heeft die uren gewerkt, het bedrijf betaalt die uren uit. Punt.

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:16

Wtf? Geheimhoudingsplicht voor een baantje bij een broodjeszaak?

Dat maakt het trouwens wel ingewikkelder. Maar ik snap het advies van het juridisch loket niet helemaal? Je kunt een vordering indienen, en die vordering kun je tzt doorzetten naar de rechter.

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:33

Als iedereen zich op voorhand alvast aanpraat dat je je recht nooit kunt halen maken we het zulke werkgevers wel heel makkelijk.

Maar naar de rechter stappen op eigen gelegenheid kost vooral griffiekosten, en die zijn niet enorm hoog. Ik heb geen realistisch zicht op advocaatskosten maar voor zover ik weet kun je een gratis gesprek aanvragen precies om dat eens op een rijtje te zetten. En kun je bij lage inkomens een toevoeging krijgen. En is het de vraag hoeveel werk hier precies inzit. Of hoeveel je zou kunnen bereiken als een juridisch adviseur je wel tips en adviezen geeft, maar niet de hele zaak overneemt.

En je zou dit zeker ook alsnog eens bij de vakbond neer kunnen leggen - want ook als je nu lid wordt zijn er vziw mogelijkheden om juridisch advies te krijgen, alleen niet gratis. Maar eens overleggen wat dat werkelijk kost is vast mogelijk, en als ik vakbond zou zijn zou ik dit soort zaken graag aan willen brengen.

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:31

De rijdende rechter doet volgens mij geen arbeidsconflicten. (Eigenlijk zijn er nauwelijks tv-programma's die aandacht besteden aan de positie van werknemers, wat ergens wel heel erg jammer is.)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 8 bezoekers