Tweede studie na HBO opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2283
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Tweede studie na HBO opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 20:35

Hoi allemaal,

Ik had vandaag een gesprek met mijn vader over het studeren.
Ik wil na mijn huidige studie (HBO, particulier) eigenlijk nog een studie gaan doen.

Nu vroeg ik mij af hoe dit qua studiefinanciering zit en qua wettelijk collegegeld/instellingstarief.
Zou ik nog studiefinanciering (lening) kunnen krijgen. En zou ik dan het instellingstarief moeten betalen omdat het mijn tweede studie is, of het wettelijke collegegeld omdat de overheid in feite niks voor mij betaald heeft.

Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.

Alvast bedankt :)

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Tweede studie na HBO opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:45

Afhankelijk van de studie welk tatief je moet betalen. Er zijn studies die onder het normale tarief vallen (zo uit mijn hoofd verpleegkunde, docenten..). Heb je al studiefinanciering gehad? Begrijp uit je tekst van niet? En anders even DUO bellen :)

Joy_Mennings

Berichten: 2283
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 20:51

CarolienR schreef:
Afhankelijk van de studie welk tatief je moet betalen. Er zijn studies die onder het normale tarief vallen (zo uit mijn hoofd verpleegkunde, docenten..). Heb je al studiefinanciering gehad? Begrijp uit je tekst van niet? En anders even DUO bellen :)


Ik heb momenteel studiefinanciering oftewel een lening. Mijn studie duurt 4 jaar en als er geen gekke dingen gebeuren dan rond ik die ook af binnen 4 jaar.

Over dat normale tarief heb ik inderdaad gevonden dan gezondheidszorg en onderwijs daaronder vallen. Alleen volg ik nu een particuliere opleiding, de overheid betaald dus niks voor mijn opleiding (waardoor de opleiding dus een stuk duurder is). Hierdoor vraag ik mij af of ik dus bij mijn tweede studie nog recht zou hebben op het wettelijk college geld of niet. Hier kon ik namelijk niks over vinden.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Tweede studie na HBO opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 00:30

Ik weet het niet zeker, maar als je een geldig diploma krijgt lijkt mij dit officieel gezien dan je tweede studie.. Maar een belletje naar een Hogeschool of DUO en je weet het zeker.

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Tweede studie na HBO opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 01:29

Ik ken de nieuwe regels niet, maar een paar jaar terug lieten mensen soms 1 vak zitten (dan ben je nog niet afgestudeerd), en begonnen dan aan de tweede studie.
Dat laatste vak deden ze wanneer studie 2 bijna klaar was.

Joy_Mennings

Berichten: 2283
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 07:59

CarolienR schreef:
Ik weet het niet zeker, maar als je een geldig diploma krijgt lijkt mij dit officieel gezien dan je tweede studie.. Maar een belletje naar een Hogeschool of DUO en je weet het zeker.
Dit zal ik tegen die tijd wel doen hahah.

Luxorvalkje schreef:
Ik ken de nieuwe regels niet, maar een paar jaar terug lieten mensen soms 1 vak zitten (dan ben je nog niet afgestudeerd), en begonnen dan aan de tweede studie.
Dat laatste vak deden ze wanneer studie 2 bijna klaar was.

Ja dat heb ik ook gehoord. Dit kan inderdaad als je een 'normale' studie doet. Maar ik zal dan het geld aan mijn eerste opleiding moeten betalen en dat is ruim 6000 per jaar. Vandaar ook mijn vraag over het wettelijke college geld en instellingstarief. Op de informatie sites die ik bekijk staat eigenlijk alleen informatie over wanneer je een normale studie hebt gedaan en de overheid dus een groot deel van je studie hebt betaald, maar bij mij heeft de overheid dit dus niet gedaan.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:09

Voor zover ik weet worden er geen uitzonderingen gemaakt voor particuliere opleidingen. Een diploma is een diploma. Dan kan je dus beter 1 jaar extra collegegeld betalen aan de particuliere school, dan 4 jaar 10-15 duizend instellingscollegegeld aan de normale hogeschool.

Tenzij je een opleiding in de gezondheidszorg of het onderwijs gaat doen (en je oude opleiding dit niet was), dan betaal je het wettelijk tarief.

Joy_Mennings

Berichten: 2283
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 12:54

Eef_Bam schreef:
Voor zover ik weet worden er geen uitzonderingen gemaakt voor particuliere opleidingen. Een diploma is een diploma. Dan kan je dus beter 1 jaar extra collegegeld betalen aan de particuliere school, dan 4 jaar 10-15 duizend instellingscollegegeld aan de normale hogeschool.

Tenzij je een opleiding in de gezondheidszorg of het onderwijs gaat doen (en je oude opleiding dit niet was), dan betaal je het wettelijk tarief.


Nou dat is dat lekker eerlijk geregeld...

Ik denk alleen niet dat dat mogelijk is bij mijn opleiding. Mijn laatste jaar bestaat namelijk alleen uit een stage en scriptie.

Dat wordt toch naar het buitenland gaan om te studeren dan :')

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:59

Joy_Mennings schreef:
Eef_Bam schreef:
Voor zover ik weet worden er geen uitzonderingen gemaakt voor particuliere opleidingen. Een diploma is een diploma. Dan kan je dus beter 1 jaar extra collegegeld betalen aan de particuliere school, dan 4 jaar 10-15 duizend instellingscollegegeld aan de normale hogeschool.

Tenzij je een opleiding in de gezondheidszorg of het onderwijs gaat doen (en je oude opleiding dit niet was), dan betaal je het wettelijk tarief.


Nou dat is dat lekker eerlijk geregeld...

Ik denk alleen niet dat dat mogelijk is bij mijn opleiding. Mijn laatste jaar bestaat namelijk alleen uit een stage en scriptie.

Dat wordt toch naar het buitenland gaan om te studeren dan :')


Je kan soms met je school regelen dat je wel alles af rond maar ze 1 cijfer nog niet invoeren, zij vinden het meestal niet erg als je nog een jaartje extra collegegeld wil betalen :Y) . Maar dat zal je dna met je huidige school moeten afspreken.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Tweede studie na HBO opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:01

Wat voor opleiding wil je na deze opleiding doen?
Nog een HBO studie of een universitaire aansluitende premaster en master?

Joy_Mennings

Berichten: 2283
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 13:11

Eef_Bam schreef:
Je kan soms met je school regelen dat je wel alles af rond maar ze 1 cijfer nog niet invoeren, zij vinden het meestal niet erg als je nog een jaartje extra collegegeld wil betalen :Y) . Maar dat zal je dna met je huidige school moeten afspreken.

Okee, dat zal ik tegen die tijd wel eens bespreken. Maar hoe dit het dan met de andere jaren die erna komen?

upendo schreef:
Wat voor opleiding wil je na deze opleiding doen?
Nog een HBO studie of een universitaire aansluitende premaster en master?

Ik zat zelf aan een andere hbo of universitaire opleiding. Volgensmij zijn er in mijn richting (fotografie) ook niet echt premasters of masters. Maar hier heb ik me nog niet echt over ingelezen.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Tweede studie na HBO opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:15

Ik ben namelijk nu na mijn HBO opleiding bezig met een (pre)master aan de uni en ik betaal gewoon het 'normale' tarief. :) Hoe het zit met een tweede HBO opleiding weet ik zo niet, ik vrees dat je voor het gros dan instellingsgeld mag neerklappen.

Joy_Mennings

Berichten: 2283
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 13:21

upendo schreef:
Ik ben namelijk nu na mijn HBO opleiding bezig met een (pre)master aan de uni en ik betaal gewoon het 'normale' tarief. :) Hoe het zit met een tweede HBO opleiding weet ik zo niet, ik vrees dat je voor het gros dan instellingsgeld mag neerklappen.


Okee, ik zal me nog wat beter gaan inlezen ook of er misschien interessante (pre)masters zijn.
En anders wordt het toch in het buitenland studeren omdat dit veel goedkoper is in sommige landen.

Wat ik zo raar/oneerlijk vind is dat de overheid bij een normale studie (die de meeste mensen doen) een groot deel betaald, voor mij niet. Maar bij een tweede studie trekken ze dit wel hetzelfde... Dus iedereen moet doen dan het instellingstarief betalen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:23

Ik ben nu na mijn HBO-rechten opleiding begonnen aan een (pre)master privaatrecht aan de Open Universiteit. Ik betaal geen instellingstarief maar het normale tarief. :) Voor losse Bachelor cursussen die buiten de (pre)master vallen, betaal ik helaas wel instellingstarief (dat is iets minder dan het dubbele van het normale collegegeld per cursus).

Joy_Mennings

Berichten: 2283
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 15:24

Frummels schreef:
Ik ben nu na mijn HBO-rechten opleiding begonnen aan een (pre)master privaatrecht aan de Open Universiteit. Ik betaal geen instellingstarief maar het normale tarief. :) Voor losse Bachelor cursussen die buiten de (pre)master vallen, betaal ik helaas wel instellingstarief (dat is iets minder dan het dubbele van het normale collegegeld per cursus).


Maar HBO-rechten is niet particulier toch?

Ik heb snel even gekeken maar in Nederland is er 1 master fotografie. Maar hoe kan ik zien wat voor andere masters ik ook zou kunnen doen met mijn opleiding?

En hoe zit het met de studielening. Krijg je die bij je tweede studie ook nog? Ik las ergens dat je 10 jaar in totaal een studielening kon hebben?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:32

Nee dat klopt, maar volgens mij gaat het bij de financiering en kosten van een studie om de graad die je al gehaald hebt. Als je al een bachelor graad hebt, dan mag er voor een volgende bachelor instellingengeld worden gerekend. Als je geen schakelprogramma/premaster hebt voor de master die je wilt doen, zul je over het algemeen eerst een universitaire bachelor moeten halen, dus daar gelden die kosten dan wel voor.
Voor zover ik weet (pin me er niet op vast) maakt het niet uit of je behaalde bachelor graad middels een particuliere of openbare opleiding is behaald.

Joy_Mennings

Berichten: 2283
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 15:44

Frummels schreef:
Nee dat klopt, maar volgens mij gaat het bij de financiering en kosten van een studie om de graad die je al gehaald hebt. Als je al een bachelor graad hebt, dan mag er voor een volgende bachelor instellingengeld worden gerekend. Als je geen schakelprogramma/premaster hebt voor de master die je wilt doen, zul je over het algemeen eerst een universitaire bachelor moeten halen, dus daar gelden die kosten dan wel voor.
Voor zover ik weet (pin me er niet op vast) maakt het niet uit of je behaalde bachelor graad middels een particuliere of openbare opleiding is behaald.


Okee bedankt voor je antwoord. De master fotografie is er alleen in HBO vorm dus daar zou ik geen premaster voor hoeven te doen. Maar ik weet niet zeker of ik echt een master fotografie wil doen :') En het is een stad die net te ver weg is om heen te reizen waardoor er weer extra kosten voor een kamer ed. bijkomen, dan is een Belgische opleiding misschien alweer goedkoper hahah.

Maar als ik toch een master wil doen, is er dan een site waar je de eisen van vooropleiding kunt zien? Want het lijkt me sterk dat ik met mijn opleiding alleen de master fotografie kan doen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Tweede studie na HBO opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:04

Volgens mij kun je op de site van de onderwijsinstelling de vereisten vinden voor toelating :j dat kan soms nog wel eens verschillen per instelling. Of eventjes naar ze mailen!

Je kunt vast nog een heleboel andere dingen met jouw opleiding waar je misschien niet meteen aan gedacht hebt ook. :)