Opleiding autotechnicus en werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 16:30

Hoii!

Na urenlang gezocht te hebben geef ik het op en vraag ik het aan bokt...

Ik zit in mijn laatste jaar op de middelbare school en ben hard bezig met het zoeken naar een opleiding. Nu ben ik de opleiding autotechnicus tegengekomen op De Leijgraaf in Uden. Zijn er toevallig mensen die daar die opleiding gevolgd hebben? Gewoon even om je mening daarover te vragen :)

Maar dan heb ik nog een vraag. Is er makkelijk werk te vinden in deze richting? Ik was namelijk eerst van plan om paraveterinair assistent opleiding te doen, maar kreeg te horen dat er heel veel mensen in deze richting werkloos zijn omdat er bijna geen werk in te vinden is. En ik wil dit wel eerst graag uitgezocht hebben voordat ik aan mijn opleiding begin en er uiteindelijk achterkom dat er geen werk te vinden is, dan heb ik een opleiding voor niks gedaan.

Hopelijk krijg ik fijne en duidelijke antwoorden :)

Groetjes!

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:33

Hmm kinkt heel interessant. Ik zit zelf ook te twijfelen om een opleiding autotechnicus te doen. Maar ik heb het idee dat er wel werk in is. Zou het geen idee zijn om te kijken voor een BBL traject? dit wil ik zelf eigenlijk ook, dan ben je tijdens je opleiding al "redelijk" zeker van werk.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 16:33

Ricie schreef:
Hmm kinkt heel interessant. Ik zit zelf ook te twijfelen om een opleiding autotechnicus te doen. Maar ik heb het idee dat er wel werk in is. Zou het geen idee zijn om te kijken voor een BBL traject? dit wil ik zelf eigenlijk ook, dan ben je tijdens je opleiding al "redelijk" zeker van werk.


Klopt, ik wil ook sowieso BBL gaan doen! :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:39


Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:41

Kijk das stap 1 al, wellicht dat je het geluk dan krijgt dat je bij je opleidingsplek kan blijven. Ik twijfel momenteel nog heel hard. Ik wil eigenlijk de opleiding zelf gaan doen omdat ik richting de autoberging wil. Hier heb je ook autotechische kennis voor nodig omdat je in eerste instantie vaak pechhulpverlener bent.

Maar ik twijfel nog een beetje, niet over het werk maar meer over de opleiding....en het school gedeelte, de theorie haha. Ben daar totaal niet van....

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:57

Mijn vriend is nu net 1 jaar klaar met de opleiding autotechnicus. Er is momenteel in onze regio een flink tekort. Hij heeft 4 sollicitatiebrieven gestuurd en kon als hij wilde bin allemaal komen werken..

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:09

In België is er giga tekort aan carrossiers en mecaniekers :) Dus je kan nog steeds de grens over :D

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 20:43

Helaas is belgië beetje te ver, wil graag in de buurt van mijn ouders blijven! ;)

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 07:38

Uden 8-)
My hometown, hoor nooit zoveel over de Leijgraaf daar :=

Maar goed, wel leuk dat een vrouw daarin geïnteresseerd is.
Ik denk dat je beter autotechnicus kunt worden dan paraveterinair assistente, waarin de baankansen erg laag zijn.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 08:20

_Nancy schreef:
Uden 8-)
My hometown, hoor nooit zoveel over de Leijgraaf daar :=

Maar goed, wel leuk dat een vrouw daarin geïnteresseerd is.
Ik denk dat je beter autotechnicus kunt worden dan paraveterinair assistente, waarin de baankansen erg laag zijn.


Hihi klopt. Ik wilde eerst paraveterinair assist worden maar dat is idd niet zo handig. Plus dat de opleiding ontzettend zwaar is, mijn moeder heeft m ook gedaan. Ik zat ook te denken aan kappersopleiding. Maar ik ben niet zo ontzettend vaardig met mensen :+

Nu dus autotechnicus. Ik houd van techniek, ik houd van auto's, ben ontzettend geïnteresseerd in dat soort dingen, mijn hele leven al. Dus ik denk dat dit hem wel wordt. Ik ga dit jaar ook stagelopen bij een garage, wat ervaring op doen. Ik ben momenteel ook met vrienden bezig om van een oude skelter een supersnelle kart te maken := :')

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:24

Hier heeft vriend elke bblplek die die afgelopen jaren had een vast contract aangeboden gekregen nu ook vanuit bbl zo door naar een vaste baan dus werk zit er zeker in!

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:35

Ik weet dat wij hier (regio Utrecht) ook een tekort hebben aan autotechnicussen :j

Anoniem

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:45

Ik heb dit 1 jaar gedaan.. echter kwam ik als vrouw pas na 25 (!!) Brieven+langsgaan aan een onbetaalde stageplek. Ik wou graag bbl doen, maar werd wederom nergens aangenomen dus ben gestopt. Als de autowereld geen vrouwen accepteert hoef ik daar ook niet in te werken! Nu ben ik leerling kok, ook een mannenwereld, maar ben hier wel heel welkom en ook erg leuk werk!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:56

Mijn vriend doet BBL autotechnicus op het Koning Willem 1 in Den Bosch, en het bevalt hem! :) Hij zit nu in zijn tweede jaar en ik heb het idee (en hij natuurlijk ook) dat er juist erg veel werk is te vinden in die branche! :) Mijn vriend had ontslag genomen bij zijn leerbedrijf een paar weken terug vanwege een aantal nare omstandigheden en had binnen een week 2 andere bedrijven die hem wel wilden hebben! :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 01:11

Mijn man is al bijna 30 jaar automonteur en nog nooit werkloos geweest. Toen hij begon een keer van baan gewisseld, omdat hij graag bij een bepaalde dealer wilde werken. Verhuisd naar een ander deel van het land en kon daar zo weer aan het werk.
Nu bijna 6jr geleden zijn we naar dit deel van het land verhuisd en hij deed 3 sollicitaties. Bij alle 3 uitgenodigd en ook een baak aangeboden gekregen. Hij werkt nog steeds bij zelfde merk als toen hij 18 was.

Hij heeft wel alle opleidingen doorlopen en volgt vanuit de dealer nog altijd diverse cursussen. Er is een hele hoop verandert, maar daar groei je in mee.

Het is bij hun echt altijd druk en ze staan nooit stil.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 02:11

Ik heb een opleiding in de autotechniek gevolgd en dat is alweer 15 jaar geleden. Er is meer dan zat werk in te krijgen, ook als vrouw. Maar je moet je vak wel goed verstaan natuurlijk en geen miep zijn. Sta je stevig in je schoenen? Dan is het geen enkel probleem.

Mij bevalt het nog altijd uitstekend in de mannenwereld.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 07:44

Koning Willem 1 is inderdaad ook mijn 2e keus! Als de Leijgraaf niks is wil ik daar gaan proberen. Ik ga sowieso bij beide kijken.

Stevig in mijn schoenen staan, zeker haha. Ook ben ik zeker geen miep haha :P Ben opgegroeid tussen de jongens/mannen, ben altijd het enige meisje geweest. Ook nu ik wat ''zelfstandiger'' ben kies ik liever om met jongens om te gaan dan met meiden. Meiden zijn toch iets ehh, complexer ofzo haha :=

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:42

En vind je auto's ook echt leuk? En bedrijfswagens... Ik zat als kind al met mijn handen onder de olie en heb altijd een zwak gehad voor oldtimers, dieselmotoren en schepen. Een beetje in het verkeerde lichaam geboren denk ik. Dat is wel een must hoor, anders heb je aan zo'n opleiding ook niet veel als het je passie niet is. Mijn huidige baan sinds 10 jaar alweer is in de grote zeeschepen en de techniek. Lijkt je dat niets eventueel?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 14:26

Auto's zijn alles voor me haha. Zeeschepen dat trekt mij nou weer totaal niet :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Opleiding autotechnicus en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:49

Klinkt alsof je het gewoon moet doen! Mijn man heeft ook weleens ( in meeste gevallen ) jonge jongens gehad die wilden meelopen om te kijken of het wat voor ze is.

Toen ik mn man pas kende, heb ik ook getwijfeld, want het is een heerlijk mannenwereldje. Hard werken, maar wel leuk en lol samen. Bij een goeie grote dealer zoals waar mijn man werkt, wordt er ook goed voor je gezorgd en op veiligheid gelet.

Het is soms wel echt zwaar. Binnenkort bandenwissel dagen en dan is het wel echt veel zwaar tillen.