Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
penelope444

Berichten: 563
Geregistreerd: 15-01-12

Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 13:55

Beste bokkers

Ik ben voor mijn eindwerk opzoek naar zaken over Animal assisted therapy, interventions,... Nu vraag ik mij af: zijn er hier mensen die ervaringen hebben met AAT? Mensen die vinden dat ze erdoor geholpen zijn, op welke manier dan ook, maar ook mensen die vanuit hun standpunt vinden dat ze er niet door vooruit zijn geholpen. Ik zoek alle soorten en takken van therapieën die binnen dit begrip worden verstaan.

Ook mensen die coach, therapeut of begeleider zijn mogen hun ervaringen neerzetten, als ze dat willen natuurlijk.

Verder ben ik dringend opzoek naar goede boeken of wetenschappelijke verslagen. Waarin dus goed onderbouwende info staat over het onderwerp. Ik ben natuurlijk zelf al op zoek, maar een beetje hulp is altijd welkom.

Alvast bedankt, ik kijk er al naar uit wat jullie ervaringen zijn!

Penelope444

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:13

Stuur bokker josien_m eens een pbtje, zij is docent in de minor "paard en hulpverlening" en kan je vast in ieder geval literatuurtips geven!

Gebruik je Facebook? Op FB is een groep van paardencoaches die je vast ook verder kunnen helpen. Succes!

Ik doe trouwens even een tem, dit topic hoort op STW thuis :)

penelope444

Berichten: 563
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:14

Corelli schreef:
Stuur bokker josien_m eens een pbtje, zij is docent in de minor "paard en hulpverlening" en kan je vast in ieder geval literatuurtips geven!

Gebruik je Facebook? Op FB is een groep van paardencoaches die je vast ook verder kunnen helpen. Succes!

Ik doe trouwens even een tem, dit topic hoort op STW thuis :)

Bedankt voor de tips! Weet je toevallig hoe de fb pagina heet?

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:15

Die heet "paardencoaching" :)

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:36

Ik ben wel benieuwd welke opleiding je doet en wat je precies gaat onderzoeken.

Er is heel veel informatie beschikbaar, relatief weinig wetenschappelijk onderbouwing in Nederland (zoeken in Amerika en Duitsland levert meer op).

Ik heb er voor mijn master aan de RUG ook onderzoek naar gedaan, daarna nog een tijdje betrokken geweest bij Stichting ZorgPK's (bestaat niet meer) en Vives (België).
Hier kun je wat info en presentaties van het congres 'professionalisering van paarden in de zorg' vinden: https://vivesweb.be/celmensenpaard/cong ... /sprekers/

(je vindt er o.a. mijn naam tussen, mocht je meer willen weten, PB me maar even)

penelope444

Berichten: 563
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:39

Lisan89 schreef:
Ik ben wel benieuwd welke opleiding je doet en wat je precies gaat onderzoeken.

Er is heel veel informatie beschikbaar, relatief weinig wetenschappelijk onderbouwing in Nederland (zoeken in Amerika en Duitsland levert meer op).

Ik heb er voor mijn master aan de RUG ook onderzoek naar gedaan, daarna nog een tijdje betrokken geweest bij Stichting ZorgPK's (bestaat niet meer) en Vives (België).
Hier kun je wat info en presentaties van het congres 'professionalisering van paarden in de zorg' vinden: https://vivesweb.be/celmensenpaard/cong ... /sprekers/

(je vindt er o.a. mijn naam tussen, mocht je meer willen weten, PB me maar even)


Ik doe een middelbare opleiding in België. Dier- en landbouwtechnische wetenschappen. In be is echt de gewoonte dat je in je laatstejaars een GIP maakt (geïntegreerde proef). Dit is een soort afstudeerproject of eindwerk. Mijn gekozen onderwerp is "de invloed van dieren op welzijn van mensen: AAA/AAT." Ik ben dus voor het deel literatuurstudie en bronnen opzoek naar zo veel mogelijk info. Ik merk inderdaad dat dit in Nederland nog niet zo bekend is en er nog niet veel onderzoek naar is gedaan. Bedankt voor uw reactie.

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:41


Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:43

Ik denk dat dit vergelijkbaar is met wat we in NL kennen als het profielwerkstuk. Leuk onderwerp!

Ik weet dat honden ook steeds meer ingezet worden bij ondersteuning van psychische klachten, misschien is daar ook wel eea over te vinden.

penelope444

Berichten: 563
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:43


Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:49

Wat ik een erg interessant boek vond is 'help, mijn juf is een paard' van Paulien Rutgers. Zij heeft geprobeerd zoveel mogelijk met wetenschappelijk onderzoek te onderbouwen (en anders staat er in de literatuurlijst misschien nog wat onderzoeken waar je iets aan hebt).

penelope444

Berichten: 563
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:54

Marrie_L schreef:
Wat ik een erg interessant boek vond is 'help, mijn juf is een paard' van Paulien Rutgers. Zij heeft geprobeerd zoveel mogelijk met wetenschappelijk onderzoek te onderbouwen (en anders staat er in de literatuurlijst misschien nog wat onderzoeken waar je iets aan hebt).

Dankjewel ik ga het eens opzoeken!

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:48


penelope444

Berichten: 563
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 21:00

josien_m_ schreef:
En er bestaat ook zooantropologie! Dr. Francesco De Giorgio is daar een vertegenwoordiger van, kijk bij http://www.learning-animals.org/nl

Dankjewel, daar had ik nog niet van gehoord. Ik heb het eens vlug bekeken en het past er inderdaad goed tussen. Bedankt! Het linkje sla ik op. *D :j

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:28

Mensenwelzijn => school Studie en Werk

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:31

http://www.scentimprint.com/ laatst een lezing van bijgewoond in NL.

Service dogs Service Dogs

Our service dogs are especially trained to assist our clients. We are dedicated to providing quality one-on-one time throughout the training and development of our dogs. By doing so, we have found that our puppies not only learn faster, but also get to enjoy a higher quality of life. The skills below are just a few of what our dogs are trained to detect.

Autism
Diabetic alert dog
Emotional support
Epilepsy
Mobility Assistance
Post Traumatic Stress Disorder (PTSD)

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:37

Ik studeer aan het Belgisch instituut voor animal assisteert therapy. Ze begeleiden ook studenten die een eindwerk maken (doorgaans wel hoger onderwijs). Ze hebben heel wat goede literatuur en kunnen je vast verder helpen.
http://www.therapiemetdieren.be

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:51

In Nederland hebben we de opleiding Diermanagement (bachelor), 1 van de mogelijke majors is "Dieren in de Zorg". Er is dus wel degelijk veel kennis over AAA en AAT in Nederland hoor. Een echte aanrader is dit boek: Handboek Dieren in de Zorg van Ophorst / Ruis / Pompe, verkrijgbaar bij het ontwikkelcentrum. Dit gaat echter wel meer over de dieren en hoe je ze kunt inzetten, dan dat het gaat over de mens. En we maken op HVHL ook heel veel gebruik van het boek van Fine: Fine, A. (2010). Animal Assisted Therapy. London: Elsevier inc. Dit gaat over alle aspecten van AAT, maar is wel heeeeel dik en soms best lastig te lezen.

Ik weet niet waar je woont in Belgie maar het handboek zou je evt wel van mij kunnen lenen / over kopen. Ik woon in omgeving Kortemark

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:58

RyanneZarita schreef:
En we maken op HVHL ook heel veel gebruik van het boek van Fine: Fine, A. (2010). Animal Assisted Therapy. London: Elsevier inc.


Goed boek inderdaad.

RyanneZarita schreef:
In Nederland hebben we de opleiding Diermanagement (bachelor), 1 van de mogelijke majors is "Dieren in de Zorg". Er is dus wel degelijk veel kennis over AAA en AAT in Nederland hoor.


Het is niet omdat er opleidingen zijn dat er daarom veel wetenschappelijke kennis is. Het onderzoeksveld van Interventies met Assistentie van Dieren (IAD) is relatief nieuw en moet nog een hele weg afleggen. Er is wetenschappelijke kennis en die wordt ook verder uitgebreid, maar ruim bekeken is er echt nog niet veel kennis over IAD....

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:49

pateeke schreef:
Het is niet omdat er opleidingen zijn dat er daarom veel wetenschappelijke kennis is. Het onderzoeksveld van Interventies met Assistentie van Dieren (IAD) is relatief nieuw en moet nog een hele weg afleggen. Er is wetenschappelijke kennis en die wordt ook verder uitgebreid, maar ruim bekeken is er echt nog niet veel kennis over IAD....


Zeker waar! Wetenschappelijk is er bijna nog niets bekend over het inzetten van dieren in de zorg, maar op niet wetenschappelijk niveau zal TS zeker voldoende informatie kunnen vinden voor haar verslag.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:16

RyanneZarita schreef:
pateeke schreef:
Het is niet omdat er opleidingen zijn dat er daarom veel wetenschappelijke kennis is. Het onderzoeksveld van Interventies met Assistentie van Dieren (IAD) is relatief nieuw en moet nog een hele weg afleggen. Er is wetenschappelijke kennis en die wordt ook verder uitgebreid, maar ruim bekeken is er echt nog niet veel kennis over IAD....


Zeker waar! Wetenschappelijk is er bijna nog niets bekend over het inzetten van dieren in de zorg, maar op niet wetenschappelijk niveau zal TS zeker voldoende informatie kunnen vinden voor haar verslag.


Ja, niet wetenschappelijke kennis is inderdaad wel vlot te vinden :). En mijn ervaring is dat je daarmee ook voldoende hebt voor een gip.
TS: ken ook iemand die zo'n onderwerp deed voor haar gip. Ze is gaan aankloppen bij De Kalmoes in Meerbeke (Ninove), een vereniging die aangepast en therapeutisch paardrijden aanbiedt. Daar zit ook heel wat know-how en ervaring.

penelope444

Berichten: 563
Geregistreerd: 15-01-12

Re: Animal assisted therapy:ben ik bij jou aan het juiste adres?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 17:53

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik ga ze op mijn gemakje lezen en gebruiken in m'n GIP!