gebroken dienst, 3 keer laten komen, mag dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

gebroken dienst, 3 keer laten komen, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:21

Hallo,

ik werk 24 uur per week op vaste dagen.
Nu wilt mijn werkgever dat wij 2 zondagen per week draaien.

mijn reistijd is zeker 20 min zonder file.

volgens haar bedoeling ziet mijn zondag er als volgt uit:

07.30 van huis
08.00 - 9.30 werk
10.00 thuis

11.30 van huis
12.00 -12.15 werken
12.45 thuis

16.00 van huis
16.30 -17.15 werken
17.45 thuis

nu krijgen we dit niet extra uit betaald maar de uren dat er gewerkt is krijgen we doordeweeks vrij dus mogen 2,5 uur eerder weg. reistijd/kosten word niet betaald.terwijl ik hier mijn hele zondag aan kwijt ben.

kan iemand mij vertellen of dit is toegestaan?

Autumnn

Berichten: 8036
Geregistreerd: 26-03-10

Re: gebroken dienst, 3 keer laten komen, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:23

De reistijd is je eigen verantwoordelijkheid. Jij wist dat toen je daar ging werken en 20 minuten is echt niet ver. Maar of deze diensten mogen zou ik niet weten. Bel het juridisch loket even

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:24

Wat een vreemd rooster?

Je moet dan om 12 uur terug komen om een kwartier te werken?
Dat zou toch geen mens doen, een andere collega kan dan toch beter een kwartier langer blijven?

Ik zou het in ieder geval niet accepteren, om steeds voor een uur of een kwartier te komen werken.
Wat voor werk doe je dan?

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:26

De reistijd is in principe niet je werkgever haar probleem, maar los daarvan zou ik wel eens in overleg gaan over deze werktijden, want dit is niet erg logisch. Het is op deze manier praktischer om niet heen en weer te reizen maar gewoon een goed boek/(school?)werk/iets anders mee te nemen en daar gewoon te blijven. Of het toegestaan is weet ik niet, dat kun je het beste even navragen bij het juridisch loket o.i.d. Ben je al in gesprek geweest over dit rooster?

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:30

Ligt er aan welke CAO denk ik,in sommige staan ook minimale arbeidsduur afgesproken en wordt er op zondag meer betaald. Dus dan zou tijd door de week terug krijgen ook niet mogen.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:31

Dat hangt helemaal af van de sector waarin je werkzaam bent. In de zorg zijn in de verschillende cao's hierover (weliswaar verschillende) afspraken gemaakt.

Bij de thuiszorg cao is namelijk bepaald dat reistijd onder werktijd valt in dit geval.

Bij de cao waaronder verzorgingstehuizen vallen mogen deze diensten alleen met inspraak van de medewerker.

Alles valt en staat onder de cao waaronder je valt.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: gebroken dienst, 3 keer laten komen, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:34

Ik zou meer een probleem hebben met die gebroken diensten dan met dat je reiskosten niet vergoed worden (zelfs als je daar 27 cent per km voor krijgt is het nog een hele zondag weg voor bijna niks). Is dat ook meer je vraag? Of die gebroken diensten toegestaan zijn of vraag je je af of je reistijd niet vergoed kan worden?

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:34

Lizzyy schreef:
De reistijd is je eigen verantwoordelijkheid. Jij wist dat toen je daar ging werken en 20 minuten is echt niet ver. Maar of deze diensten mogen zou ik niet weten. Bel het juridisch loket even



Ik denk dat ze bedoelt het naar huis rijden tussen de diensten door als ze dan naar huis wilt. Dat ze daar dan geen extra vergoeding voor krijgt. (want je kan tenslotte ook gewoon op je werk blijven tussendoor)

TS ik neem aan dat je gewoon een per dag dat je werkt wel reiskostenvergoeding krijgt of helemaal niet?

Betreft het rooster, ja ligt aan je CAO, even navragen bij het juridisch loket.

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:35

Lizzyy schreef:
De reistijd is je eigen verantwoordelijkheid. Jij wist dat toen je daar ging werken en 20 minuten is echt niet ver. Maar of deze diensten mogen zou ik niet weten. Bel het juridisch loket even


de reistijd vind ik opzicht het probleem niet maar als ik 3 keer op en neer moet word het voor mij toch wel een probleem omdat het meer gaat kosten dan het oplevert.

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:37

Hanmar schreef:
De reistijd is in principe niet je werkgever haar probleem, maar los daarvan zou ik wel eens in overleg gaan over deze werktijden, want dit is niet erg logisch. Het is op deze manier praktischer om niet heen en weer te reizen maar gewoon een goed boek/(school?)werk/iets anders mee te nemen en daar gewoon te blijven. Of het toegestaan is weet ik niet, dat kun je het beste even navragen bij het juridisch loket o.i.d. Ben je al in gesprek geweest over dit rooster?


ik ben inderdaad al in gesprek geweest hierover. maar ik krijg alleen maar te horen dat ik moeilijk doe!

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:38

AlphaDaemon schreef:
Ik zou meer een probleem hebben met die gebroken diensten dan met dat je reiskosten niet vergoed worden (zelfs als je daar 27 cent per km voor krijgt is het nog een hele zondag weg voor bijna niks). Is dat ook meer je vraag? Of die gebroken diensten toegestaan zijn of vraag je je af of je reistijd niet vergoed kan worden?



voor mij is de gebroken diensten het probleem. ik ben een hele dag kwijt voor 2,5 uur werk. Dat stoort mij.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:41


ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:41

In welke sector werk je? Je cao geeft mogelijk antwoord.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:43

2Morrow schreef:
Hallo,

ik werk 24 uur per week op vaste dagen.
Nu wilt mijn werkgever dat wij 2 zondagen per week draaien.

mijn reistijd is zeker 20 min zonder file.

volgens haar bedoeling ziet mijn zondag er als volgt uit:

07.30 van huis
08.00 - 9.30 werk
10.00 thuis

11.30 van huis
12.00 -12.15 werken
12.45 thuis


16.00 van huis
16.30 -17.15 werken
17.45 thuis

nu krijgen we dit niet extra uit betaald maar de uren dat er gewerkt is krijgen we doordeweeks vrij dus mogen 2,5 uur eerder weg. reistijd/kosten word niet betaald.terwijl ik hier mijn hele zondag aan kwijt ben.

kan iemand mij vertellen of dit is toegestaan?


Je reistijd is je eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind toch echt dat dit geen acceptabel rooster is. Het dikgedrukte ... 5 kwartier in de weer voor 15 min. werken.
Ik vind iemand voor 15 min. inroosteren niet kunnen.

Nu werk je dan 2,5 uur terwijl je die dag van 7:30 - 17:45 vrij moet houden. Ik vind dat niet acceptabel en het lijkt mij dat een werkgever dat gewoon moet begrijpen.
Krijg je dan doordeweeks 5 uur vrij, dus je uren 200%? Want als dat ook niet eens is vraag ik me af of dat mag (moet je de CAO even op naslaan)

Ik zou gewoon in gesprek gaan en aangeven dat je het niet ziet zitten om een hele dag, een zondag notabene, vrij te moeten houden voor slechts 2,5 uur werk.
Dat je best wilt werken op zondag maar dan wel gewoon 1 lange dienst.

Zijn er meer met zo'n absurd rooster? Zijn ze de tijden dat jij vrij bent en naar huis kan dicht?

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:44

ievie schreef:
In welke sector werk je? Je cao geeft mogelijk antwoord.



helaas geen CAO.

Werk op een stal. Doe daar deels administratie/stalwerk.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:44

2Morrow schreef:
AlphaDaemon schreef:
Ik zou meer een probleem hebben met die gebroken diensten dan met dat je reiskosten niet vergoed worden (zelfs als je daar 27 cent per km voor krijgt is het nog een hele zondag weg voor bijna niks). Is dat ook meer je vraag? Of die gebroken diensten toegestaan zijn of vraag je je af of je reistijd niet vergoed kan worden?



voor mij is de gebroken diensten het probleem. ik ben een hele dag kwijt voor 2,5 uur werk. Dat stoort mij.


Draaien er meer mensen deze diensten? Welke sector is dit, was je hiervan op de hoogte toen je er ging werken, ofwel staat dit als gebruikelijk in je dienstlijst, arbeidsovereenkomst?
En ja dat j en moeilijk doet is geen antwoord op je vraag, ze moeten je een kloppen antwoord geven, ik vind terugkomen voor 15min werken. Niet normaal en kan me niet voorstellen dat dat ooit ergen goedgekeurd is in een arbeidsovereenkomst /cao

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:44

Alles valt of staat met de cao waaronder je valt. Hier valt op dit moment geen zinnig woord over te zeggen.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:45

Wat een bizar rooster zeg, ik zou het echt niet doen, op deze manier gaat het je geld kosten ipv dat het je wat oplevert.

Weet je ook hoezo het nodig is op deze manier? Is het dan druk of hebben andere mensen pauze?

Zoals smiddags ben je dan van 12 uur tot 12.15 aan het werk dat is toch niet haalbaar. Langer onderweg dan dat je werkt.

Klagen andere collega's er niet over? Of ben jij de enige met dit rooster?

Of het juridisch gezien mag weet ik niet, je zou het juridisch loket hiervoor kunnen bellen.

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:47

Delphi schreef:
2Morrow schreef:
Hallo,

ik werk 24 uur per week op vaste dagen.
Nu wilt mijn werkgever dat wij 2 zondagen per week draaien.

mijn reistijd is zeker 20 min zonder file.

volgens haar bedoeling ziet mijn zondag er als volgt uit:

07.30 van huis
08.00 - 9.30 werk
10.00 thuis

11.30 van huis
12.00 -12.15 werken
12.45 thuis


16.00 van huis
16.30 -17.15 werken
17.45 thuis

nu krijgen we dit niet extra uit betaald maar de uren dat er gewerkt is krijgen we doordeweeks vrij dus mogen 2,5 uur eerder weg. reistijd/kosten word niet betaald.terwijl ik hier mijn hele zondag aan kwijt ben.

kan iemand mij vertellen of dit is toegestaan?


Je reistijd is je eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind toch echt dat dit geen acceptabel rooster is. Het dikgedrukte ... 5 kwartier in de weer voor 15 min. werken.
Ik vind iemand voor 15 min. inroosteren niet kunnen.

Nu werk je dan 2,5 uur terwijl je die dag van 7:30 - 17:45 vrij moet houden. Ik vind dat niet acceptabel en het lijkt mij dat een werkgever dat gewoon moet begrijpen.
Krijg je dan doordeweeks 5 uur vrij, dus je uren 200%? Want als dat ook niet eens is vraag ik me af of dat mag (moet je de CAO even op naslaan)

Ik zou gewoon in gesprek gaan en aangeven dat je het niet ziet zitten om een hele dag, een zondag notabene, vrij te moeten houden voor slechts 2,5 uur werk.
Dat je best wilt werken op zondag maar dan wel gewoon 1 lange dienst.

Zijn er meer met zo'n absurd rooster? Zijn ze de tijden dat jij vrij bent en naar huis kan dicht?


ik ben inderdaad een hele dag kwijt. De hele zondag betalen wilt ze (blijf dan natuurlijk de hele dag aanwezig en kan genoeg andere klussen doen) Ik heb dit al een aantal keer aangekaart maar dit leidt van haar kant alleen maar tot discussies.

Ze heeft dit ook aan mijn collega voor gelegd, zij durft er helaas niks van te zegen. En stemt eigelijk overal mee in wat de werkgever zegt.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:47

Wat moet je precies doen dat ze specifiek jou een kwartiertje nodig hebben om 12 uur?

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:47

Is de 12.00-12.15 dienst dan voeren 's middags?

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:48

[quote="bcd94"]Wat een bizar rooster zeg, ik zou het echt niet doen, op deze manier gaat het je geld kosten ipv dat het je wat oplevert.

Weet je ook hoezo het nodig is op deze manier? Is het dan druk of hebben andere mensen pauze?

Zoals smiddags ben je dan van 12 uur tot 12.15 aan het werk dat is toch niet haalbaar. Langer onderweg dan dat je werkt.

Klagen andere collega's er niet over? Of ben jij de enige met dit rooster?

Of het juridisch gezien mag weet ik niet, je zou het juridisch loket hiervoor kunnen bellen.[/quote


De reden hiervan is dat mijn werkgever zelf eigelijk niet meer mee wilt werken op stal. Zij deed altijd samen met een klanten alle voerbeurten op de zondag.( tenzij zij weg was dan verdeelde wij de voerbeurten onderling)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:49

2Morrow schreef:
ievie schreef:
In welke sector werk je? Je cao geeft mogelijk antwoord.



helaas geen CAO.

Werk op een stal. Doe daar deels administratie/stalwerk.


Werk je wel gewoon op contract? Staan er in je contract vaste dagen? Ik denk echt dat een werkgever dit niet van je mag verlangen en dat jij mag aangeven dat jij niet akkoord gaat met dit rooster.

Ik heb even naar de link van Janouk gekeken en daar staat duidelijke informatie. Ik denk echt dat dit niet van je gevraagd mag worden door o.a. dit:

Het redelijkerwijze met persoonlijke omstandigheden van een werknemer rekening houden betekent ook dat de werkgever een korte arbeidsduur niet mag spreiden over veel dagen. Dit doet zich bijvoorbeeld voor, wanneer een medewerker 8 uur per week werkt (dat is normaal één dag of twee halve dagen), terwijl de werkgever een medewerker dusdanig inroostert dat deze op vier dagen 2 uur moet werken. Tot een dergelijke onredelijke handelwijze mag een werkgever in beginsel niet overgaan. Onredelijk is in beginsel ook dat een medewerker twee losse periodes per dag moet werken (bijvoorbeeld ’s ochtends en ’s avonds). Collectieve afspraken kunnen echter anders bepalen. Datgene wat binnen bepaalde sectoren onredelijk is en vrijwel niet voorkomt, kan in andere sectoren uitdrukkelijk in een collectieve regeling staan. Voor bepaalde oproepkrachten geldt de regeling dat zij op minimaal 3 uur loon aanspraak kunnen maken, ook al worden zij voor een kortere duur opgeroepen (6.3.3.5.A.).


2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:49

Marit schreef:
Wat moet je precies doen dat ze specifiek jou een kwartiertje nodig hebben om 12 uur?


de ochtend is het hooi/brok voeren , molens draaien en vegen.
middag brok voeren
avond hooi/brok voeren en vegen

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:51

Ik ga er alvast van uit dat het niet toegestaan is. Wat er precies mag met je rooster staat inderdaad in de CAO, en anders in de arbeidstijdenwet. Over het algemeen mogen gebroken diensten niet en moet er per oproep minimaal 3 uur uitbetaald worden, maar met name in de zorg kunnen er andere afspraken zijn. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het waar dan ook toegestaan is dat je voor een kwartiertje moet opdraven.

En ik vind het absoluut niet redeljk en denk dat je dit beslist niet moet accepteren. De impact die het heeft op jouw tijd (reistijd, kosten, het onderbreken van je dag) staat in geen verhouding tot het kwartiertje vrije tijd dat je later in de week terugkrijgt.

(En dan ook nog eens geen zondagstoeslag, omdat je alleen maar uren terugkrijgt?)

Ik zou de CAO goed doorlezen, en het eens bij de vakbond neerleggen. Als je nog geen lid bent van de vakbond is dit wellicht een moment om dat te worden, want ik denk dat dit soort dingen ook samen moeten worden aangepakt. Dit soort zaken wordt geregeld via de CAO, des te belangrijker dat degenen die de CAO opstellen ook namens jou spreken, en ook aan werkgevers kunnen laten zien dat werknemers het belangrijk vinden dat er respectvol met hen en hun tijd en kosten wordt omgegaan.

Zet 'm op.