Twijfel twijfel twijfel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 20:16

Hallo,

Al een hele tijd weet ik niet wat ik moet. Ik ben na mijn studie bedrijfseconomie werkzaam geweest in verschillende financieel administratieve functies. Maar daarin kan ik het maar nooit vinden. Nu ben ik al bijna 2 jaar zoekende naar wat ik wil.

In januari heb ik een loopbaan onderzoek laten doen.
Daaruit kwam naar voren dat ik idd niet op mijn plek zit. Functies die beter bij mij zouden passen zijn oa medisch analist, laboratorium functies, technisch medische functies als mbrt etc, en technisch creatieve functies. Niet zo gek met een vwo natuur en techniek profiel.

Zelf heb ik de laatste jaren vaak nagedacht over leraar wiskunde

Paar weken terug heb ik gesolliciteerd voor een opleiding plaats voor een technisch medische functie in het ziekenhuis. Ik mag nu op 2e gesprek komen. In eerste instantie was ik erg blij. Eindelijk uitzicht op iets nieuws, een uitdaging en iets nuttigs. Maar de twijfel slaat toe. Past dit wel bij mij. Wil ik dit wel. Kan ik dit wel. Is dit echt wat ik wil. Of toch leraar wiskunde?

Vorige week heb ik meegelopen met een docent wiskunde. Het lijkt me nog steeds leuk. Al vond ik het wel ontzettend druk. Toen kreeg ik telefoon van het ziekenhuis en was ik gelijk enthousiast later ga ik piekeren en dan vind ik beide niks meer.

Waar ik vooral tegen aanloop in het maken van keuzes en innmijn werk is dat ik mezelf in de weg zit. Ik ben altijd bang dat ik t niet kan of aan kan of fouten maak. Ik durf niet de gok te wagen. Ook in mijn huidige werk vind ik het moeilijk nieuwe dingen aan te pakken.

Iemand tips?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:33

Waar heb je te verliezen als je het probeert? Ergste geval ben je een ervaring rijker!

Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:34

gewoon proberen! dan merk je vanzelf of het iets is of niet!

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 20:40

Ik vind het zo eng. Ik weet niet wat ik kan verwachten qua hoe het mij bevalt. En wil niet weer overspannen raken zoals 2 jaar geleden. Het is toch wel 32 uur + 12-16 uur thuisstudie

En als ik dit probeer en t is het niet kan ik dit jaar niet meer beginnen aan bijvoorbeeld docent wiskunde.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:47

Is het een idee om bij je komende (tweede) gesprek aan te geven dat je graag een keer een hele dag mee loopt met iemand in de functie waar je nu voor gesolliciteerd hebt?

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:50

Het is niet gek dat je het spannend vindt om deze stap te nemen, het is toch iets totaal anders dan dat je eerst deed en dan ook nog eens in een nieuwe situatie (leren en werken). Als ik jou was zou ik je kans pakken en er gewoon voor gaan. Vind je het niets dan kun je altijd nog besluiten te stoppen, maar dan zit je niet de rest van je leven met de vraag of een medisch technische functie iets voor je is. Het is zonde om het niet te proberen, zeker omdat je nu meteen kunt ervaren hoe je het werk zelf vindt en je niet eerst een paar jaar moet studeren voordat je kunt gaan werken.

Waarschijnlijk kun je in februari ook nog wel instromen voor de opleiding docent wiskunde.

Rizette
Berichten: 4360
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:00

Docent worden moet je ook echt wel liggen. Als je van jezelf makkelijk met grote groepen pubers omgaat en goed wiskunde uit kunt leggen wordt het wel veel makkelijker. Maar als je niet al te zeker bent van jezelf dan is docent wel een hele zware baan lijkt mij. Ik zou eens gaan praten met een oude rot in het vak. Dan krijg je een indruk van het werk.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 21:01

Steeph schreef:
Is het een idee om bij je komende (tweede) gesprek aan te geven dat je graag een keer een hele dag mee loopt met iemand in de functie waar je nu voor gesolliciteerd hebt?


Een ochtend meelopen is al gepland. Maar ik weet nu al dat daarna nog meer twijfel en gepieker ontstaat:p meelopen is nog steeds niet zoals jeht zelf in praktijk gaat ervaren denk ik dan :p

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:04

Sita_xx schreef:
Steeph schreef:
Is het een idee om bij je komende (tweede) gesprek aan te geven dat je graag een keer een hele dag mee loopt met iemand in de functie waar je nu voor gesolliciteerd hebt?


Een ochtend meelopen is al gepland. Maar ik weet nu al dat daarna nog meer twijfel en gepieker ontstaat:p meelopen is nog steeds niet zoals jeht zelf in praktijk gaat ervaren denk ik dan :p


net zoals de 100 situaties die je je in je hoofd schetst hoe het zou kunnen zijn :P

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:05

De enige manier om erachter te komen of het wat is, is door het te gaan doen. :)

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 21:06

Rizette schreef:
Docent worden moet je ook echt wel liggen. Als je van jezelf makkelijk met grote groepen pubers omgaat en goed wiskunde uit kunt leggen wordt het wel veel makkelijker. Maar als je niet al te zeker bent van jezelf dan is docent wel een hele zware baan lijkt mij. Ik zou eens gaan praten met een oude rot in het vak. Dan krijg je een indruk van het werk.


Klopt. Dat is ook het punt waar ik bang voor ben. Kan ik die pubers wel handelen. Echter mijn zusje heeft dr PABO gedaan. Ze was van te voren een erg onzeker en verlegen meisje. Ook bang dat ze het niet kon. En mensen dachten moet dat stille meisje voor de klas? Zij heeft t toch gedaan en is er zo enorm door opgebloeid. Veel zelfvertrouwen gekregen en veel opener geworden.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 21:11

Sita_xx schreef:
Steeph schreef:


Een ochtend meelopen is al gepland. Maar ik weet nu al dat daarna nog meer twijfel en gepieker ontstaat:p meelopen is nog steeds niet zoals jeht zelf in praktijk gaat ervaren denk ik dan :p


net zoals de 100 situaties die je je in je hoofd schetst hoe het zou kunnen zijn :P


Haha 100.000 bedoel je. Ene x zie ik het helemaal voor mij, andere x denk ik wat een drukte haal ik me op de hals

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:20

Maar nu kan je sowieso niet meer inschrijven voor studies toch? Of ben ik nu zo gek haha

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 21:25

Ja dat kan nog wel. Deeltijd wel

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:30

Een baan als docent is ook nog meer dan omgaan met pubers en uit kunnen leggen. De werkdruk binnen het onderwijs is erg hoog. Juist in verband met je burnout wel een factor om rekening mee te houden. ;)

Voordeel: waarschijnlijk heb je bij wiskunde nog wel de mogelijkheid om als zij-instromer aan de slag te gaan. Er is immers nog altijd een tekort aan wiskunde (en nask) docenten.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 21:32

Klopt maar daar zou je rekening mee kunnen houden door niet fulltime te gaan werken. Zodat je ies meer lucht hebt. Dat is die 3 studiejaren bij het ziekenhuis niet mogelijk

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:34

Ik als mede stresskip en giga twijfelkont zeg: doen. Als je zo enthousiast wordt wanneer het ziekenhuis belt en daarna pas de twijfels krijgt dan is het gewoon je angst om het niet aan te kunnen die toe slaat. Ik weet als geen ander hoe lastig dat is -O- maar ook ik sla me daar elke keer doorheen!

Ik zeg gewoon proberen! Je zit nu niet op je plek en je bent niet gelukkig met je huidige functie, dus het kan alleen maar beter worden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:36

Bij beide is de werkdruk super hoog waarschijnlijk. Maar op een andere manier.
Waar je als leraar gewoon veel te doen hebt weet je wel wat je moet doen.
In een ziekenhuis komt het vaak veel meer aan op snel beslissen, verschillende taken in korte tijd, druk van patienten maar ook druk om door te gaan en soms ook dingen moeten doen waar je misschien nog weinig ervaring mee hebt.

Het is dus maar net wat voor soort werkdruk voor jou geschikt is.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 21:37

xPabloBokt schreef:
Ik als mede stresskip en giga twijfelkont zeg: doen. Als je zo enthousiast wordt wanneer het ziekenhuis belt en daarna pas de twijfels krijgt dan is het gewoon je angst om het niet aan te kunnen die toe slaat. Ik weet als geen ander hoe lastig dat is -O- maar ook ik sla me daar elke keer doorheen!

Ik zeg gewoon proberen! Je zit nu niet op je plek en je bent niet gelukkig met je huidige functie, dus het kan alleen maar beter worden.


Doet me goed jou reactie. Ik denk dan ook kan het altijd proberen. Bevalt t na 2 maand niet kan ik altijd de andere optie nog wel doen.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:40

Hoe oud ben je? Je 'mag' minstens tot je 67ste (of langer) werken. Dus kun je volgens mij nog best wat keren 'iets anders' gaan doen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:41

Cowboy55 schreef:
Hoe oud ben je? Je 'mag' minstens tot je 67ste (of langer) werken. Dus kun je volgens mij nog best wat keren 'iets anders' gaan doen.


Helemaal mee eens :j

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:43

Sita_xx schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik als mede stresskip en giga twijfelkont zeg: doen. Als je zo enthousiast wordt wanneer het ziekenhuis belt en daarna pas de twijfels krijgt dan is het gewoon je angst om het niet aan te kunnen die toe slaat. Ik weet als geen ander hoe lastig dat is -O- maar ook ik sla me daar elke keer doorheen!

Ik zeg gewoon proberen! Je zit nu niet op je plek en je bent niet gelukkig met je huidige functie, dus het kan alleen maar beter worden.


Doet me goed jou reactie. Ik denk dan ook kan het altijd proberen. Bevalt t na 2 maand niet kan ik altijd de andere optie nog wel doen.


Fijn om te lezen dat mijn reactie je goed doet! *\o/* Ik snap hoe eng het is, ik zou het zelf ook heel eng vinden :j ik hik op het moment zelfs tegen een soortgelijk iets aan, alleen dan met werk vinden. Heb eventueel een optie om het selectietraject tot treinverkeersleider te gaan doorlopen, maar dan zit ik gelijk 3 jaar daaraan vast en ik wil eigenlijk nog wel een vervolgstudie doen. Maar stel dat het puntje bij paaltje komt en ik niets anders kan vinden, dan denk ik dat ik daar head first in ga duiken. Want ik vind het wel erg interessant en heb wel altijd een interesse in treinverkeer gehad.

Jij hebt me trouwens ook aan het denken gezet, wist niet dat er voor deeltijd studies nog ingeschreven kon worden. Stel dat het nou echt niet gaat met een baan zoeken dan kan ik eventueel nog een deeltijd studie gaan doen. Alleen weet ik dan eigenlijk nog niet wat ik wil. :o

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 21:46

Er is nog wel wat mogelijk voor deeltijd. Ui ervaring weet ik dat je iig voor september moet zijn. En anders persoonlijk contact opnemen met de studie dan is er vaak veel mogelijk.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Twijfel twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:58

Weet je wat jij zou moeten doen? Echt- serieus! Volgens mij zou je veel baat hebben bij een gesprek met de basis geestelijke gezondheidslijn bij de huisarts.

Ik heb het idee dat jij (net als ik eerst) alles kapot denkt, en zover door zit te piekeren dat het allemaal niks meer is.

Dat is heel jammer, want daar loop je zoveel leuks mee mis!

Een keer erachter komen dat de keuze niet de beste was, is geen ramp.

Twee keer ook niet.

Tien keer, honderd keer- allemaal geen ramp.

Wat pas erg is, is later denken 'had ik toch maar geprobeerd'- 'wat als'

Ook ik, net als heel veel mensen, hebben vaaaaaaaak dingen achteraf ondervonden. Ik zit nu hélemaal op mijn plek, met een baan die ik via via via via gekregen heb.

Succes, en wat je ook doet, het komt goed, zolang je maar íets doet

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:13

khirshanta schreef:
Weet je wat jij zou moeten doen? Echt- serieus! Volgens mij zou je veel baat hebben bij een gesprek met de basis geestelijke gezondheidslijn bij de huisarts.

Ik heb het idee dat jij (net als ik eerst) alles kapot denkt, en zover door zit te piekeren dat het allemaal niks meer is.

Dat is heel jammer, want daar loop je zoveel leuks mee mis!

Een keer erachter komen dat de keuze niet de beste was, is geen ramp.

Twee keer ook niet.

Tien keer, honderd keer- allemaal geen ramp.

Wat pas erg is, is later denken 'had ik toch maar geprobeerd'- 'wat als'

Ook ik, net als heel veel mensen, hebben vaaaaaaaak dingen achteraf ondervonden. Ik zit nu hélemaal op mijn plek, met een baan die ik via via via via gekregen heb.

Succes, en wat je ook doet, het komt goed, zolang je maar íets doet


Klopt helemaal hoor. Ik denk alles kapot. En daardoor krijg ik het gevoel dat er niks geschikts voor mij is.

Ik wil gewoon niet de foute keus maken en weer niet weten wat nu.

Ik heb een tijdje met iemand van de ggz gepraat. Op het moment even niet.

Tis gewoon ontzettend rot als je zo in de stress schiet voor zo'n keuze. Doordat angstige gevoel gooi ik gelijk alle ankers uit.