HAVO diploma, wat nu? Tussenjaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paarddopette

Berichten: 337
Geregistreerd: 26-12-11

HAVO diploma, wat nu? Tussenjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 14:59

Hallo :wave: ,

Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik ben geslaagd, en heb bij deze heb ik mijn HAVO diploma in de pocket. Maar wat nu? Tot op de dag van vandaag weet ik nog steeds niet welke opleiding ik wil gaan doen. Ik heb me al wel ingeschreven bij een opleiding, maar dit is vooral omdat mij werd verteld dat het ''handig'' is om je voor 1 mei te hebben ingeschreven bij een opleiding. Ik sta er niet 100% achter om deze opleiding te volgen, en na een negatieve feedback van het studiekeuze gesprek ben ik van plan mij af te melden.

Maar, zoals ik al zei, wat nu? Ik heb me georiënteerd op allerlei opleidingen, en tot nu toe is er geen een opleiding waar ik enthousiast van word. De tijd tikt, en ik zit langzaam aan een tussenjaar te denken. Dit omdat ik niet weet wat ik wil doen, er dan nog een jaar rustig over na te denken, en open dagen te kunnen bezoeken. Maar uiteraard wil ik ook niet niks doen in mijn tussenjaar, of alleen maar bij de supermarkt werken. Wel is het altijd een droom geweest om naar Noord-Amerika te gaan. Maar ik weet eigenlijk niet wat ik daar moet gaan doen, en hoe ik dit moet aanpakken. Ook ben ik bang dat ik na mijn tussenjaar uit mijn ''studie ritme'' ben, geen motivatie meer heb om te studeren, en uiteindelijk weer in hetzelfde schuitje beland als waar ik nu in zit.

Dus mijn vraag bij deze: is er iemand die in een zelfde soort situatie als ik heeft gezeten? Of misschien iemand die ook een tussenjaar heeft gedaan en je ervaringen met mij wilt delen?

Anoniem

Re: HAVO diploma, wat nu? Tussenjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:19

Als je niet weet wat je wilt gaan studeren zou ik er zeker een jaartje tussenuit gaan. Je bent hartstikke jong en je krijgt het studie ritme echt wel weer te pakken. In mijn tussenjaar miste ik het op een gegeven moment zelfs enorm, naar school gaan.

Op eigen kracht naar Noord-Amerika is lastig. Het is duur, je kan alleen een vakantievisum krijgen waarmee je niet al te lang mag blijven en in het land zelf is rondreizen lastig als je niet minstens 21 bent. That being said zijn er wel andere opties als je graag naar Noord Amerika wilt. Denk bijvoorbeeld aan een jaar werken als au pair, waar je tegen kost en inwoning op de kinderen past en vaak wat zakgeld krijgt. Dat is duur want het moet via een organisatie, maar dichterbij huis kan het bijvoorbeeld ook prima in Engeland.

Ik heb mijn zusje altijd aangeraden om een half jaar flink te gaan werken om geld te sparen en daarna een half jaartje te reizen. Er zijn genoeg bestemmingen waar je als jonge vrouw in je eentje prima veilig naartoe kan backpacken (denk grote delen van Thailand, Vietnam, Australië, Nieuw Zeeland, Cambodja, Laos etc). Het verrijkt je wereld en je doet er contacten op die je nog heel lang heel waardevol gaan zijn.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:29

Kan je niet een jaar high school doen in de US? Zal wel duur zijn maar dan blijf je in het studieritme, en kan je je oriënteren op eventueel verder studeren in de US.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:30

Eef_Bam schreef:
Kan je niet een jaar high school doen in de US? Zal wel duur zijn maar dan blijf je in het studieritme, en kan je je oriënteren op eventueel verder studeren in de US.

Via EF kan dat meestal niet geloof ik. Ze willen dat je het eerder in je middelbare school doet zodat je niet veel ouder bent dan de leerlingen daar. Je mag daar namelijk niet instromen in senior year in high school, terwijl je na de havo qua leeftijd wel in senior year thuis zou horen. Daarbuiten kost het gewoon echt een bult geld waar je hallelujah tegen zegt, je ouders moeten echt een kleine geldboom hebben als ze je dat willen laten doen.

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:31

Mijn zusje is na haar havo wel via EF naar Amerika gegaan voor een High School year. Super toffe ervaring, maar denk niet dat je dat met 1 a 2 maanden regelt..

Maar kan goed zijn wat Emma zegt, klinkt best logisch, maar het kán wel na de havo, hoewel m'n zusje zou best een uitzondering kunnen zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:34

Dit leek mij op jouw leeftijd (oh wat voel ik me nu oud :brr:) ook altijd geweldig, maar ik vroeg me toen (en nu nog steeds) af hoe mensen dat bekostigen?

Toen ik klaar was met het vwo was ik 17, werkte ik als bijbaantje in een restaurantje als serveerster en had ik nauwelijks wat geld over in de maand. Hoe doe je dat dan met vlucht, verblijf (als dat niet voor je betaald wordt) en algemeen rondkomen? Alleen al een vliegticket is al vaak ettelijke honderden euro's. Backpacken is natuurlijk wel vrij basic, maar dan nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:34

Oh I stand corrected in dat geval hoor! Misschien dat het na de Havo nog net wel kan in sommige gevallen, weet in ieder geval dat het na het VWO absoluut niet mag en dacht dat dat met Havo hetzelfde was.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:36

Gefeliciteerd! :D Als je nog niet zeker weet, dan zeker een tussenjaar doen. Naar het buitenland vrijwilligerswerk gaan doen of gewoon reizen en een taal leren ofzo. Ga er vanuit dat je 17,18 jaar bent, met werken verdien je nog weinig, maar toch goed voor de ervaring.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:36

Ik heb niet bewust een tussenjaar genomen, maar was na 2,5 maanden al gestopt met mijn studie dus vanaf december heb ik een 'tussenjaar' gehad. Het is zó waardevol. Ik heb bij een glasbedrijf gewerkt en heb allerlei klusjes mogen doen, gewoon een manusje van alles. Veel te simpel qua niveau allemaal, maar het is zo enorm goed voor me geweest om te beseffen wat ik nou écht wilde gaan doen. Ik ben nu gemotiveerder voor mijn opleiding dan ooit. Totaal niet uit het studieritme geraakt, maar juist in het goede ritme gekomen. Ik raad het je alleen maar aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:39

Rije schreef:
Dit leek mij op jouw leeftijd (oh wat voel ik me nu oud :brr:) ook altijd geweldig, maar ik vroeg me toen (en nu nog steeds) af hoe mensen dat bekostigen?

Toen ik klaar was met het vwo was ik 17, werkte ik als bijbaantje in een restaurantje als serveerster en had ik nauwelijks wat geld over in de maand. Hoe doe je dat dan met vlucht, verblijf (als dat niet voor je betaald wordt) en algemeen rondkomen? Alleen al een vliegticket is al vaak ettelijke honderden euro's. Backpacken is natuurlijk wel vrij basic, maar dan nog...

Een kwestie van slim boeken en heel basaal leven. Als 17-jarige, net klaar met de havo, kan je prima een half jaartje 40 uur per week in een supermarkt of in de horeca werken. Daar zullen ze zelfs voor je staan te springen. Als je 600 euro per maand verdient/spaart, spaar je in 6 maanden werken zo'n 3600 euro. Van dat geld boek je een enkeltje naar Bangkok, wat je off-season nog geen 300 euro kost. Je zorgt dat je altijd 600 euro op je spaarrekening hebt staan zodat je altijd weer terug kan naar NL als het moet, en van die overgebleven 2700 euro ga je gewoon kijken hoe lang je leuk kan blijven doen. Als je het slim speelt ben je voor overnachtingen + eten/drankjes/whatever daar misschien 10/15 euro per dag kwijt. Als je veel wilt rondreizen en tours wil doen misschien 40. Heb het nu even op 40 gegooid, en dan kan je met je resterende 2700 euro gewoon bijna 70 dagen in Thailand rondhangen. Als je geld op begint te raken boek je weer een enkeltje terug naar Amsterdam en klaar is kees.

Begrijp me niet verkeerd hoor, snap heel goed dat dit voor een 17-jarige wel erg een sprong in het diepe is en voor 15 euro per dag leef je wel heel basaal, maar het kan zeker wel. Juist op zo'n jonge leeftijd in je eentje gaan reizen geeft je zo'n groot stuk zelfstandigheid wat je later echt wel nodig gaat hebben.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:58

Rije schreef:
Dit leek mij op jouw leeftijd (oh wat voel ik me nu oud :brr:) ook altijd geweldig, maar ik vroeg me toen (en nu nog steeds) af hoe mensen dat bekostigen?


Al jaren in mijn hoofd gehad om een jaar te gaan backpacken, dus daar zat al enkele jaren geld voor op een spaarrekening. Altijd gewerkt naast mijn HAVO. Ben een jaar naar Australië gegaan. Super duur, maar was het ontzettend waard! Ging als meisje heen, kwam als zelfstandige vrouw terug.

Backpacken in Azië is een stuk goedkoper! ;) En ook erg leuk, believe me!

Naar Noord Amerika gaan, als je dat echt wilt dan ga je je hierin verdiepen. Proef dit nog niet echt bij je TS. Soms moet je sprong in het diepe wagen, dit vind ik ook gelden voor een studie. Niet iedereen heeft gelijk een 'wauw, dit ga ik doen-gevoel!'

Goof

Berichten: 28779
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:45

Gucci_ schreef:
Gefeliciteerd! :D Als je nog niet zeker weet, dan zeker een tussenjaar doen. Naar het buitenland vrijwilligerswerk gaan doen of gewoon reizen en een taal leren ofzo. Ga er vanuit dat je 17,18 jaar bent, met werken verdien je nog weinig, maar toch goed voor de ervaring.


Ja, en als je niet werkt verdien je nog minder :')

TS als je het niet weet doe dan idd een tussenjaar. Het heeft geen zin om ergens aan te beginnen waar je niet helemaal achter staat.
Ik heb het ook gedaan nadat ik klaar was met havo. Ik ben een half jaar fulltime gaan werken en ben daarna naar Australië gegaan.
(overigens wist ik daarna nog steeds niet wat ik wilde, maar goed..... :+ )