[ENQ] - Wat vinden jullie van elektrische auto's?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:29

Elektrisch rijden is politiek correct gezwam in de ruimte, gebaseerd op helemaal niets!

Het is namelijk technisch en logistiek volstrekt onmogelijk om elektrische auto's als enige vervoermiddel te hebben bij het huidige beeld dat je van elektrische auto's schept. Dat beeld is volstrekt niet gebaseerd op enige realiteitszin of enig begrip van wat dat betekend voor bijvoorbeeld de beschikbare grondstoffen om dergelijke auto's te bouwen.

Ik ga nog een stap verder: het hele gebeuren rondom elke vorm van elektrische auto's zoals we die nu zien rijden op de NL-wegen is allemaal geneuzel in de marge. Deels zoethoudertjes voor de linkse milieuterroristen en deels het speelgoed van de leaserijder die alleen maar kijkt naar wat ie 'm per maand aan bijtelling kost.


De waarheid is dat het voor de industrie een onderzoeksproject is naar wat haalbaar is en hoe bepaalde technieken zich houden in het dagelijks gebruik. Door deze auto's, al dan niet met hulp van de overheid, te verkopen, krijgt de industrie een schat aan informatie over hoe allerlei delen van die elektrische auto zich over de tijd gedragen en wat de sterke en zwakke punten zijn van die technieken. De verbeteringen zie je daarvan ook weer terug in nieuwere types.
DAT is waar het om gaat en dat is een goede zaak!

HET andere punt is: wat denk je dat er gebeurt als wij volgend jaar tegen de Arabieren zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt, wij hoeven 'm niet meer...

Laat ik je uit elke droom helpen, dan breekt de dag erna de derde wereldoorlog pas echt uit! Dan is het einde oefening voor de mensheid! En bedankt, milieuterroristen.......

Waar het dus om gaat is dat je enerzijds technieken ontwikkeld die het mogelijk maken om steeds minder niet-hernieuwbare energiedragers te gebruiken maar anderzijds ervoor moet zorgen dat landen die nu sterk afhankelijk van bijvoorbeeld olie-inkomsten, daar alternatieven voor kunnen ontwikkelen.
Dat proces; de balans tussen stabiliteit in de werled en toch overstappen naar andere energiedragers, is een proces dat simpelweg langzaam MOET verlopen om de stabiliteit nog enigszins te handhaven maar ook om de industrie de kans te geven om te schakelen op deze alternatieven.

Dat proces is op de achtergrond al veel verder dan de meeste mensen door hebben.

Maar elektrisch autorijden? Dat gaat er heeeeel anders uitzien dan wat je ons nu op de mouw probeert te spelden......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:11

Indestal schreef:
Te water komen in een electrische auto...al over nagedacht hoe dat er uit gaat zien? %) wat denk je dat een accu onder spanning doet in het water?

De accu's gaan tussen de 7 en 9 jaar mee, wat denk je dat wisselen kost? Wat zo een auto dan nog opbrengt en hoeveel auto's er elke 7 jaar op die manier in de dump komen? Wat dat de afval berg aandoet? Hoeveel chemisch afval gebruikte accu's geeft?

Niet ingevult, leuk probeersel zo een auto, maar onwerkelijk...

Dat wisselen kost rond de 10 a 12k, afgaand op de prijzen die Nissan hanteert bij hun accupakketten (koop/lease) voor de Leaf.

Accu's in het water is een zeker risico, maar de boel zal inderdaad niet zomaar uit elkaar knallen. Dat risico is een stuk groter bij aanrijdingen.

En voor degenen die nu bang worden: maak je niet druk, over 8 jaar zijn er nog gewoon benzine en diesel auto's te koop. Het was een leuk probeersel van de PvdA dat kant noch wal raakte......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:50

Anoniem schreef:
Er is niks mis met volledig elektrisch rijden hoor.
Over krap een maandje komt onze tweede Tesla. Een P100D +L met een actieradius van bijna 550 km (dus nog meer dan de gemiddelde benzineauto). Even van tevoren je batterij opwarmen en Range modus aanzetten, dan kom je verder dan je denkt. Lekker relaxed op autopilot die zichzelf al bewezen heeft wat op tijd ingrijpen betreft om ongelukken te voorkomen. Heerlijk!
Geen stank, geen lawaai (behalve wanneer je je stereo hard aanzet).
Voor ons geen antieke trage stinkende lawaai makende fossiele brandstofslurper meer.
Waarom zou je je zo krampachtig blijven afzetten tegen zo'n fantastisch goeie ontwikkeling !

Omdat ik simpelweg geen zin heb om zoveel geld uit te geven aan een auto en bovendien, zoals ik al eerder schreef, het simpelweg fysiek niet mogelijk is bij de huidige technieken om voldoende elektrische auto's te produceren, nog los van de prijs en de onevenredige milieubelasting die ze geven. Cradle-to-cradle, weet je wel.....

Ik houd niet krampachtig vast aan het oude, ik wacht rustig af tot we die stappen verder zijn dat elektrische auto's ergens over gaan. Die auto's bestaan al, alleen moet er nog een infrastructuur opgebouwd worden waarvan een aantal cruciale details nog niet geschikt zijn voor het grote publiek.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:31

Anoniem schreef:
En daarom is het juist goed dat overheden grenzen gaan stellen zodat de autoindustrie gedwongen wordt zich maximaal in te zetten om deze ontwikkelingen te realiseren.
Anders blijft het aanmodderen.

De overheid heeft menige ontwikkeling in de auto-industrie met wetgeving in de kiem gesmoord.

Oh, en om je benzineslurper even een andere dimensie te geven:
Om elektriciteit op te wekken hebben we in Europa nog altijd zo'n 80 a 90% uit centrales op fossiele brandstoffen. Pers je zo'n centrale helemaal uit, dan redt zo'n kolenbak (bruinkool in D is nog wat erger) 40% rendement. Dan ga je die elektriciteit in het rond transporteren; grofweg 5% verliezen in trafo's, lange leidingen en beveiliging.
Dan ga je je auto opladen (rendement 95%) in een accu die een rendement haalt van goed 40%.

De energie van die kolen, daar komt dus maar zo'n 15% aan bij jouw motortje.

Dan mag die kolenbak vele malen schoner zijn dan de uitlaat van mijn benzineslurper (dat is namelijk wel zo) maar hoeveel CO2 er de lucht in geblazen wordt door al die schepen die de kolen komen aanvoeren, daar hoor je ook niemand over...........

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:40

Anoniem schreef:
https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

Wees blij dat er mensen zijn die in al die nieuwe innovaties willen (en kunnen) investeren, ze aanschaffen en in gebruik nemen en hiermee de verdere ontwikkeling ervan ondersteunen.
Als iedereen zich schrap zet en er tegen af blijft zetten met allerlei argumenten waarom vernieuwing en innovatie niet goed of haalbaar zou zijn, dan weten we zeker dat we nooit vooruitgang boeken en onze aarde langzaam naar de filistijnen helpen. Alleen al het feit dat we onze adembubbel zo vol gooien met alle uitlaatgassen (ook industrieel) overal uit, is gewoonweg idioot.
Laten we bij zijn dat er een boel rijken zijn die de beginfase gebruiken en daarmee de ontwikkeling draaiende houden zodat deze innovaties na verloop van tijd ook haalbaar en betaalbaar zullen worden voor de normale mens.
Laten we vooral positief en openminded blijven wanneer het dit soort ontwikkelingen betreft.
Kijk eens wat een producten en infrastructuur Elon Musk in korte tijd uit de grond heeft gestampt, en hoe geweldig goed dat tot nu toe werkt. En dat terwijl iedereen zei daar dat niet haalbaar was. We zijn al een heel eind op weg hoor.

We zijn net begonnen met een poging om de boel te veranderen. Verder dan dat zijn we nog niet, nog lang niet.
Zoals ik eerder schreef: vingeroefeningen voor wat er nog komen gaat. De Tesla is er maar een hulpje bij.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:58

Anoniem schreef:
Sizzle schreef:
Als onderzoeker zul je ook altijd de potential adverse effects in kaart moeten brengen. Ik voorzie dat in eerste instantie auto's sneller afgedankt gaan worden, wat nu al gaande is naarmate auto's meer electronica bevatten.


Waarom gebeurt dat afdanken dan?
Is dat omdat degenen die dit soort auto's kopen meestal liever in nieuwe auto's rijden en vaak mensen zijn die zich dat ook makkelijker kunnen veroorloven?
Of is dat omdat zo'n auto sloopwaardig is?

Wij zijn juist van mening dat je een elektrische auto als de Tesla langer aanhoudt omdat deze dmv updates veel langer "jonger" gehouden kan worden doordat de updates steeds weer nieuwe functies installeren of bestaande functies uitbreiden en verbeteren.
Het is helemaal niet interessant een oud type auto met ouderwetse/ beperkte electronica aan te houden tenzij je weinig geld hebt en zelf dmv sleutelen met onderdelen van de sloop zo lang mogelijk zo goedkoop mogelijk wilt blijven rijden. Maar als je dat laatste wilt ben je sowieso niet geïnteresseerd in vooruitgang en hightech auto's...waarbij de kennis om degelijke auto's zelf te onderhouden vaak ook ontbreekt. Dan is zo'n nieuwe ontwikkeling wel een doorn in het oog waarschijnlijk. Of je moet weer flink met je neus in de boeken willen om jezelf te updaten :D
Het beunhazen wordt er in ieder geval niet makkelijker door, wat ik persoonlijk een goede ontwikkeling vind.

Nou, omdat de mechanica, die onlosmakelijk bij de elektronica hoort, het opgeeft en omdat er steeds meer contacten in een auto zitten, neemt het risico op onvindbare elektrische storingen fors toe. Zeer recent nog van nabij meegemaakt dat een auto afgedankt is omdat de elektronische storing onvindbaar was.....

Mechanica is vrijwel altijd na te maken; dat ligt voor elektronica een stuk lastiger. Dat maakt tevens dat auto's relatief sneller afgedankt worden. Daar valt namelijk simpelweg niet meer aan te sleutelen.


Anoniem schreef:
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mob ... -verbieden

Dat gaat rustig worden op de wintersport als iedereen er zo moeilijk over blijft doen :=

Politiek correcte bluf.

Ze weten dondersgoed dat dat helemaal niet haalbaar is maar het past wel heel mooi in het bangmaakbeleid.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:58

Anoniem schreef:
Weten jullie eigenlijk wel hoe een storing bij een volledig elektrische auto van Tesla wordt gediagnosticeerd?

Hoeveel storingen heb jij zelf in je leven uitgezocht en opgelost?
Diagnose is nog maar de eerste stap.......

Nirvana_ schreef:
Ik snap persoonlijk niet hoe mensen zo tegen elektrische auto's kunnen zijn :+
Goed, de productie etc kost behoorlijk wat fossiele brandstoffen en is nog niet schoon. Maar het is in ontwikkeling, het zal groeien. Het groeit al! Komt een beetje over als dat filmpje toen mobiele telefoons werden geintroduceerd... "Neuh, ik stuur wel een brief" :+

Anyway, wat de energie betreft, alles wijst erop dat stroom steeds goedkoper gaat worden en er steeds meer groen geproduceerd wordt. Ontwikkelingen gaan zo verschrikkelijk hard op dit gebied.

Zelf geen geld voor een elektrische auto, en vind ze nog lichtelijk gevaarlijk in het verkeer omdat je ze niet hoort als bijv fietser, maar dat is detail :P

Over tien jaar is elektriciteit gratis (maar betaal je "een vermogen" voor je aansluiting).

Zonne-energie, wind, water, allemaal heel leuk, lief, aardig en ook wel goed alleen hebben de energiemaatschappijen (zij die ook produceren) een dijk van een uitdaging. Die uitdaging heet "netstabiliteit" en zolang ze daar geen adequate oplossingen voor hebben, zullen we zitten met een net dat zodanig belast wordt dat niet de vraag is of maar wanneer dat net een keer onderuit gaat.
Onze infrastructuur van het elektriciteitsnet (niet alleen in NL!) is helemaal niet gebouwd op de belasting die we er nu op zetten met al onze zonnepanelen op het dak, teruglevering enz.

Daar wordt op de achtergrond hard aan gewerkt, maar vooralsnog is dat probleem voorlopig niet opgelost en zal het massaal rijden met elektrische auto's er niet eens inzitten omdat het distributienet dat domweg niet kan verstouwen.
Daar hebben die politieke l*lmutsen echter totaal geen beeld bij, dus die roepen maar wat ze denken dat het politiek goed doet, niet of het uitvoerbaar is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:19

Anoniem schreef:
Ik heb het idee dat jullie de wannabee hybrides en hun problematiek een beetje door elkaar halen met de echte elektrische auto's.

Wanneer een Tesla een storing heeft dan hoef je in eerste instantie niet naar de garage.
Dan bel je Tesla en maken zij contact met de auto. Hij hoeft niet aan een kast, dat gebeurt draadloos, gewoon door de lucht en waar je auto op dat moment staat (en dat lukt ze zelfs daar waar mijn foon geen verbinding meer krijgt met internet dus ze hebben een verrekte sterke verbinding)
Storingen in de software worden op afstand en ter plekke wanneer je wacht opgelost via een reset of update terwijl jij een kop koffie drinkt of even naar de wc gaat.
Bij een storing veroorzaakt door hardware (waarbij je vaak gewoon nog steeds met je auto rijden kunt, hij geeft zelf netjes een melding,, zo'n auto valt helemaal niet altijd meteen uit) maak je een afspraak bij een service center en wordt het onderdeel vervangen, net zoals bij een"gewone" auto.
Het enige verschil is dat je zelf niét kunt gaan prutsen met onderdelen en dat je garage je niet meer voor de gek kan houden met een heel verhaal over dat er van alles vervangen moest worden omdat het zogenaamd een grote storing was.. Want de auto zelf vertelt je onmiddellijk wat er met hem aan de hand is.
Scheelt een hoop onnodig hoge rekeningen door onkundige monteurs of garages die niet helemaal eerlijk zijn.

Deze auto's communiceren, wat ik heel fijn vind.

Ze communiceren niet meer dan wat er aan de voorkant ingebouwd is. Als er ergens iets weigert waar de programmeur niet aan gedacht heeft (al dan niet bewust) dan kun je communiceren tot je een ons weegt, dan komt het niet naar boven en komt het toch echt aan op platvloers technisch inzicht en kennis van de systemen die ingebouwd zijn.

Er zijn mensen die daar best wel dik voor betaald worden......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:01

Sizzle schreef:
Zolang ik het toch niet kan betalen wacht ik gewoon braaf af wat er na 10-15 jaar gebeurd ;)
Als het ooit betaalbaar wordt zien we dan wel verder.
Doe ik ook met nieuwe paarden snufjes. Als na een paar jaar nog geen topic omgeslagen is van iedereen positief naar klaag topic, dan waag ik ook langzaam mijn centjes eraan.

Zolang er op Tesla laadproblemen meldpunten nog geschreven wordt dat door onbekende problemen de superchargers als vliegen uit de lucht vallen en dat het team overuren draait om het op te lossen......(april 2017 in Duitsland)...we zullen vanzelf zien hoe dat gaat als het de norm wordt.

Precies dat.

Ik heb nog drie oude Range Rovers staan. Als ik vandaag roep dat ze te koop zijn, zijn ze morgen weg; niet naar Rusland maar naar liefhebbers die, net als ik, weten hoe zo'n auto werkt, waar je de onderdelen simpel vandaan haalt en hoe je zo'n wagen tot de laatste schroef uit elkaar haalt, herstelt en weer opbouwt. DAAR zit jouw "probleem" met die Frontera. Het zuipt, presteert niks, is lastig in de onderdelen en meccano is ook niet door Duitsers (of eigenlijk de Japanners) uitgevonden.....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:44

Anoniem schreef:
Ja hè, kun je nagaan hoe snel zoets kan veranderen. Vijf jaren geleden stonden er nog plenty van op de sloop en waren ze nog best gewild. Voor het smerige tuinwerk was hij heel geschikt maar ja... Tijden veranderen en zijn werk is nu overgenomen door een tuincentrum met eigen voertuigen.
Scheelt een hoop rompslomp.
Ik vraag me af hoeveel jongeren uit de nieuwere generaties een zwak houden voor oude technologie en sleutelen.
Dat moet je al bijna van vader op zoon doorgeven.
Hier hebben we onze Touareg W12 sport in nieuwstaat weggezet voor mijn zoontje voor over een jaar of 40. Het leek ons wel leuk, zo'n grote dinosaurus die een groot vliegtuig kan trekken, keihard kan optrekken en waarvan er maar een paar zijn gemaakt zodat hij over 40 jaar vrijwel de enige is die er nog van bestaat.
Maar waarschijnlijk vindt mijn zoontje het tegen die tijd een grote brok afval die in de weg staat :')

Dat ligt aan jouw opvoeding!
Zorg wel dat je alle (technische) documentatie te pakken krijgt want anders is er over 40 jaar ook niks meer mee te beginnen.

Die Frontera heeft nooit een fanclub gekregen, zoals Land Rovers dat wel hebben.
Het viel mij op dat twee jaar geleden er ineens vrijwel geen RR classic delen meer werden aangeboden op de beurzen. GB lijkt gestopt met het slopen van classics en wat er nog is, wordt zorgvuldig bewaard, zo lijkt het. Dat doe ik dan ook maar......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers