Geneeskunde België

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjuulsz
Berichten: 59
Geregistreerd: 04-06-13

Geneeskunde België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 15:56

Hallo allemaal. Helaas ben ik uitgeloot voor geneeskunde in Nederland. Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die geneeskunde in België studeren en hoe het daar is? Is het heel erg anders vergeleken met Nederland? En je moet een toelatingsexamen doen, deze kan in juli of augustus, als je hieraan meedoet mag je dan nog in het studiejaar 2017-2018 beginnen met de opleiding in België? Of moet je dan wachten tot het volgend studiejaar? Want ik ben het allemaal een beetje aan het overwegen of ik voor België moet gaan of nog een jaar wachten en dan weer in Nederland proberen, want geneeskunde is wel echt de studie die ik wil doen..

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Geneeskunde België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:21

Ik heb zelf geen geneeskunde gedaan, maar normaal gezien is het volgens mij wel zo dat je gewoon kan starten wanneer je door het toelatingsexamen bent. Het toelatingsexamen is echter niet te onderschatten. Maar je kans wagen kan nooit kwaad, toch?
Ik ken overigens wel een aantal mensen die niet door het toelatingsexamen geraakten en dan biomedische wetenschappen hebben gekozen. Daar is geen toelatingsexamen voor vereist en het eerste jaar van biomedische en geneeskunde komt voor een groot deel overeen. Na hun eerste jaar hebben ze vervolgens nog eens toelatingsexamen gedaan en zijn zo ingestroomd. Als je het via die weg doet, kan je de gemeenschappelijke vakken waarvoor je geslaagd was in biomedische wetenschappen laten vallen in geneeskunde en moet je dus niet je eerste jaar helemaal meer doen, maar slechts enkele vakken. Althans, dat was zo toen ik pas studeerde, zo'n 10 jaar terug. Misschien is dat ook wel een optie die je kan overwegen.
Je kan gemakkelijk de programma's bekijken via internet, kijken welke vakken je hebt en wat deze inhouden. Misschien kan je op die manier kijken of er veel verschillen zijn tussen Nederland en België?

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:42

Je kunt als je deze zomer het toegangsexamen haalt, in september starten met de opleiding. Mij is de studie goed bevallen. Ik kan natuurlijk niet weten of het anders is dan in Nederland, want daar heb ik niet gestudeerd. Het schijnt dat België wat meer theorie is en Nederland wat meer praktijk, heeft natuurlijk allebei zo z'n voor- en nadeel.
Stuur maar een pb als je nog specifieke vragen hebt!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Geneeskunde België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:03

Er worden 2x toelatingsexamens georganiseerd begin van de zomervakantie en op het einde. Beide resultaten heb je tijdig om je studie te beginnen in spetember/oktober.

Ikzelf heb 1jaar in Gent gedaan, omdat ze daar toen (inmiddels 14j terug) net het programma hervorm hadden naar theorieblokken (lessen met bijbehorende practica) en praktijklijnen (communicatie, EHBO, toegepaste informatica, ethiek). Vergeleken met studenten van de KUL, had ik al meer praktijk, maar mss dat het studieprogramma nu overal aangepast is.

Anoniem

Re: Geneeskunde België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:44

Jammer dat je uitgeloot bent :(

In België is er inderdaad een toelatingsexamen, dat op twee momenten georganiseerd wordt. Ben je de eerste keer niet geslaagd, dan krijg je dus nog een herkansing op het tweede moment. In elk geval mag je in het eerstvolgende academiejaar te starten.

Ben je geslaagd voor je toelatingsexamen, mag je ook zelf kiezen aan welke universiteit je geneeskunde wil studeren. Dat kan in Leuven, Brussel, Antwerpen, Gent of Hasselt.

Opleidingen in België zijn vaak theoretischer ingericht dan opleidingen in Nederland. De lat ligt vrij hoog als het op wiskunde en wetenschappen aankomt. Tussen de universiteiten onderling kan er bovendien ook nog eens een klein verschil zijn. De KU Leuven staat erom bekend de meest traditionele universiteit van Vlaanderen te zijn. Hoewel het leerplan overal uiteraard hetzelfde is, kunnen de details dus misschien wel wat verschillen.

Goed om te weten is, dat als je geslaagd bent voor het toelatingsexamen, je een slaagkans hebt van ongeveer 87 % om de studie geneeskunde succesvol af te ronden (ik kan me ook vergissen over het percentage, het was in elk geval erg hoog). Het toelatingsexamen is dus een enorm goede indicator om te weten of je 'goed genoeg' bent voor de opleiding.

Veel Nederlanders kiezen ervoor om in België te gaan studeren. Vaak omdat ze uitgeloot zijn, maar ook gewoon omdat het financiëel soms voordeliger is in België te studeren. Het inschrijvingsgeld schommelt nu rond € 1000,00 (voorheen rond de € 600,00). Cursussen niet inbegrepen.

Wil je op kamers gaan, kan je overal wel iets vinden tussen de € 200,00 en de € 400,00 p/m, afhankelijk van je eigen wensen.

Succes in elk geval met de beslissing, en als ik je één raad mag geven... je bent duidelijk erg zeker van je keuze voor geneeskunde, dus ga er gewoon voor! Er zal nooit een andere studie dezelfde bevrediging kunnen geven als je hart bij geneeskunde ligt. Veel Nederlanders aarden goed in België, dus dan zal dat jou vast ook lukken! :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Geneeskunde België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:14

Het systeem van loten is echt ellendig.

Ik heb zelf ook Belgie overwogen - maar dat is wel ruim tien jaar terug. Toch lijkt er niet heel veel veranderd.
Robin S zegt hele zinvolle dingen imo. Daarbij is er best veel info te vinden, en zijn er naast de 'logische' sites ook wel wat blogs ed om wat informeler info te vergaren.

Vergis je niet in de toelating. Belgie kent geen centraal eindexamen zoals dat hier gebruikelijk is. Daarbij is wiskunde bv van een heel ander niveau. Waar je hier een grafische rekenmachine mag gebruiken voor examenopgaven worden die bij de toelating algebraisch uitgeschreven verwacht... Dat soort dingen...

Daarbij is toch echt een cultuurverschil, zowel op de uni als 'algemeen'. Zonder waardeoordeel (of misschien zelfs wel B > NL stiekem), maar wel iets om rekening mee te houden. ;)