Minuren.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:01

Ik zou ook zeker overwegen om lid te worden van de vakbond. Die kunnen dit soort vragen beantwoorden, maar kunnen ook zorgen dat de minuren-regelingen en dergelijke beschermd worden. Voor dat soort dingen heb je toch nodig dat thuiszorgmedewerkers niet alleen individueel maar ook samen opkomen voor bv goede planning. "Je kan er niks aan doen" is zeker te simpel: als er structureel aandacht voor gevraagd wordt, kan het wel degelijk anders.

Verootjoo: je hebt de neiging om regelmatig die verbaasde smiley te gebruiken, maar zo raar is het toch niet? Dat planners rekening houden met de beschikbaarheid van medewerkers en juist proberen te zoeken naar een planning die zo goed mogelijk werkt voor iedereen?
Roosteren is niet altijd makkelijk, zeker niet als je inderdaad met allerlei verschillende wensen rekening wilt houden, maar hier klinkt het niet alsof er naar oplossingen gezocht wordt, en dat is wel raar. Dat is immers min of meer de taak van planning.

Bij de thuiszorgorganisatie Buurtzorg is het overigens juist wel gewoon om zelf / samen een planning te maken. Dus zelfs binnen de sector is het niet onbekend.


Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:57

pateeke schreef:
In dit geval lijkt mij de meest logische oplossing dat je in zekere mate toch afstapt van het feit dat je niet wil werken buiten de uren die je opgegeven hebt als mogelijk.


Waarom is dat de meest logische oplossing? Waarom zou al die inspanning van Hittepit moeten komen, en dat zonder initiatief vanuit de planner?

Stel dat dit bv waar is:

Citaat:
Wellicht mogen cliƫnten ook opgeven wanneer er wel en niet iemand kan komen werken bij hen. Voor de planner geen makkelijke kwestie om dit zoveel mogelijk in overeenstemming te brengen met de vragen van de werknemers.


Dat zou mooi zijn als clienten dat mogen! Want dat klinkt wel heel clientvriendelijk.

Maar dan is de vrij simpele oplossing dat je als planner even een gesprekje aangaat met TS, en zegt 'je weet dat onze clienten voorkeurstijden mogen aangeven, en die geven allemaal 's middags op, zijn er mogelijkheden dat we je structurele tijden zo veranderen dat het voor jou haalbaar wordt om een deel 's middags te doen?'
Overleg dus! Waarbij je dan samen kijkt of er een oplossing is te vinden.

En misschien is die er wel niet, en dat komt dan ook in zo'n gesprek naar voren. Als er allerlei dingen vaststaan die niet veranderd kunnen worden, is het bv ook een prima taak van de planner om eens te overleggen met andere mensen die 's ochtends werken, kijken of zij misschien ruimte hebben om een deel van hun tijden aan te passen.

Overleg, bespreek, vraag, leg uit. Er zijn zoveel mogelijkheden. Misschien dat TS als ze betrokken wordt bij de roosterproblemen ineens een briljant idee heeft en ziet 'oh, die kan ik er makkelijk bijnemen' ofzo.

Maar daarvoor moet men wel wat doen.

Hittepit: bedrijf verkocht? Dat klinkt wel een beetje zorgelijk. Ik ben in dat soort situaties bijzonder argwanend, staat eea ook op mail? Zo nee, dan zou ik er wel een briefje / mailtje van maken. Dat ze niet over een jaar ineens het niet opnemen van minuren kunnen gebruiken als bewijs van gebrek aan inzet aan jouw kant ofzo.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:45

KimD schreef:
Je zult dan een andere oplossing moeten verzinnen voor je priveleven en je kind. Dat moeten andere mensen ook, ik kan ook niet gaan werken zoals ik het graag wil, en ook ik heb een priveleven. Geen kinderen, maar wel andere 'verplichtingen'. Ik zou het ook fijn vinden om alleen maar in de ochtend te werken. :+


Waarom zou dat niet kunnen? Als je werk zoekt voor de ochtenden? Waarom zijn we werk eigenlijk zo belangrijk gaan vinden dat zelfs het opkomen voor je contractueel vastgelegde uren gezien wordt als 'slechte instelling'?

We zijn geen horigen of slaven. Werknemers zijn gewoon de helft van een deal, een waarbij het echt helemaal niet zo hoeft te zijn dat de werkgever alles bepaalt en de werknemer haar mond moet houden en maar op moet komen draven.

TS heeft tien jaar zonder problemen gewerkt, en tot nu toe is het roosteren altijd goed gelukt. Misschien dat het dan niet aan de TS ligt als er nu geen oplossing gevonden wordt. Rekening houden met de wensen van werknemers is gewoon een kwestie van goed werkgeverschap. Dat betekent niet dat dus iedereen altijd exact krijgt wat men wil, maar dat verwachten de meeste mensen ook helemaal niet. Maar ga in elk geval in overleg als werkgever / planner zijnde. Zo moeilijk is dat echt niet. En het is ook niet onredelijk om dat te verwachten.

(Enne... als je alleen maar 's ochtends wilt werken, neem het eens op met je werkgever. Er zijn er ook genoeg die daar wel voor open staan. Waarom niet?)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:15



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers