Juridische hulp nodig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:00

Hoi,

Voor een vriendin, die mij net half in paniek opbelt, heb ik een vraag.

Zij heeft een nieuwe woning, waarbij ook een nieuwe keuken hoorde.
Deze heeft zij gekocht bij haar vorige werkgever.

Zij zijn deze drie keer komen monteren, en alle drie de keren is dit niet afgemaakt en is het ook zeer zeker niet netjes afgewerkt.
In principe heeft zij alleen een factuur gekregen voor de materialen en nog niet voor de montage.

Vanwege financiële problemen wilde zij deze factuur in termijnen betalen, hiervoor heeft zij meerdere malen telefonisch en per e-mail contact gezocht.
Op deze e-mails werden niet gereageerd en haar telefoontjes werden weggewuifd met 'Ik heb nu geen tijd, bel later maar terug' of 'Ik heb nu geen tijd, ik bel later wel even terug'
Wat helaas nooit is gebeurd.

Nu kwam er na een lange tijd zonder communicatie ineens een aanmaning in haar mail box over de factuur die nog niet betaald werd.
Dus zij weer in de telefoon en e-mail en wederom vragen om een betalingsregeling, waarop helemaal niet werd gereageerd en telefonisch wederom weggewuifd onder het mom van 'geen tijd'.
In de mail stond dat zij deze aanmaning ook per post zou ontvangen, maar tot op heden heeft zij nog niks gezien.

Echter krijgt zij vandaag een belletje, van een of andere man die de keukenwinkel heeft ingehuurd (incasso bureau?), dat zij voor vrijdag dient te betalen, anders wordt zij gedagvaardigd(?) en zal ze voor de rechter moeten verschijnen.
Er was volgens haar weinig tegen die man in te brengen en bleef hij maar doorgaan over dat ze moest betalen of anders moet ze naar de rechter en blabla.

Kan dit zomaar?
Terwijl zij meerdere malen heeft geprobeerd contact te zoeken, per e-mail en telefonisch voor een betalingsregeling en er helaas aan hun kant niks terug komt buiten een aanmaning per e-mail (en daarna nooit per post is ontvangen) en een belletje van een of andere man die zij hebben ingehuurd.

Er is een rechtsbijstandverzekering, maar ook daarin moet zij zich nog verdiepen wat daarin mogelijk is.

Wie kan haar hierin helpen/informeren over haar rechten.

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:03

Hoezo verdiepen: men neme telefoon, geeft verzekeringsgegevens door, vertelt het verhaal. Verzekering geeft aan wat wel en niet kan of dat ze niets voor TS willen doen, omdat de verzekering alleen voor (bv) werkgerelateerde zaken zijn.

Indien ze iets doen --> klaar met verzekering verder gaan
Indien ze niets doen --> jurofoon (of hoe het tegenwoordig heet) bellen.

En vooral blijven ademen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:05

Kan ze geen contact opnemen met het juridisch loket? Of inderdaad even de rechtsbijstandsverzekering bellen, die heeft ze niet voor niets.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:06

Netjes is het niet, maar een bedrijf is niet verplicht een betalingsregeling te treffen als hierover vooraf geen afspraken gemaakt zijn. Ze zal de factuur in dat geval dan ook gewoon moeten betalen.

En wat betreft de rechtsbijstandsverzekering: ze kan toch gewoon bellen en haar verhaal doen? Zoeken ze direct uit of het onder haar verzekering valt.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:07

Rocamor, aangezien zij nu op haar werk is kan zij niet even haar verzekeringsmaatschappij bellen, want dat gesprek zal geen 5 minuten duren maar veel langer.
Dit zal zij zelf ook wel bedacht hebben dat ze dit moet gaan doen.
Staat er daarom ook bij.

Wellicht hebben andere bokkers er ook verstand van en kunnen zij ook het een en ander toelichten wat zij wel of niet moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:07

Een dagvaardiging krijg je niet zomaar en ze zal dus ook niet voor de rechter hoeven te verschijnen. Zelfs de asociale incassobureau's moeten eerst bewijs hebben dat de brief uberhaupt is aangekomen en zullen dus eerst bellen om te vragen of dat zo is en om een betaalafspraak te maken voordat ze er uberhaupt een deurwaarder uit kunnen sturen. Pas als de deurwaarder geen gehoor krijgt kan er eventueel gekeken worden naar een dagvaardiging, maar dat kost enorm veel tijd en geld en een bedrijf zal dat dus ook echt niet na zo'n korte tijd gaan doen.

Ik snap de constructie alleen niet helemaal. Ze heeft het huis gekocht van haar voormalig werkgever en de keuken zou er bij in zitten, maar nu krijgt ze toch facturen die zij ook betaalt?

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:09

Horseware, begrijpelijk dat zij niet akkoord hoeven te gaan met een betalingsregeling.
Maar is het bijvoorbeeld toegestaan om ineens te komen met (het dreigen met) een dagvaardiging terwijl er zo weinig communicatie is geweest?

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:10

Gewoon haar verzekering bellen voor een afspraak, alles meenemen, prints van het emailverkeer, foto's van de keukenmontage en de mankementen, en de boel uit handen geven. En een incassobureau, daar krijg je een brief van met aanzegging, vaak zelfs meerdere malen. Die bellen echt niet op want dan hebben ze nergens bewijs van, zal wel een bekende van haar voormalige baas zijn. En verder, adem in -adem uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:12

bigone schreef:
Gewoon haar verzekering bellen voor een afspraak, alles meenemen, prints van het emailverkeer, foto's van de keukenmontage en de mankementen, en de boel uit handen geven. En een incassobureau, daar krijg je een brief van met aanzegging, vaak zelfs meerdere malen. Die bellen echt niet op want dan hebben ze nergens bewijs van, zal wel een bekende van haar voormalige baas zijn. En verder, adem in -adem uit.

Precies. Een incassobureau weet dondersgoed welke regels ze na moeten volgen en gaan echt niet na een paar weken een dagvaardiging opstellen, dat kost ze veel te veel centen en ze moeten bewijzen dat ze meerdere malen contact hebben gehad of in ieder geval gezocht, en dat lijkt me nu niet het geval. Het zou me niets verbazen als het gewoon een kennis van de verkopende partij of iemand van het keukenbedrijf is die haar de stuipen op het lijf proberen te jagen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:14

Emmaa_ schreef:
Ik snap de constructie alleen niet helemaal. Ze heeft het huis gekocht van haar voormalig werkgever en de keuken zou er bij in zitten, maar nu krijgt ze toch facturen die zij ook betaalt?

Ik begreep het als dat ze een huis had gekocht en een nieuwe keuken nodig had. Aangezien ze bij een keukenboer werkt, kocht ze daar ook de keuken en nu zijn er dus problemen.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:19

Citaat:
Nu kwam er na een lange tijd zonder communicatie ineens een aanmaning in haar mail box over de factuur die nog niet betaald werd.

Heeft zij in de tussenliggende periode geen geld opzij gezet voor de betaling?
Vaak duurt zoiets wel enkele weken (zelfs maanden).
Dan had zij nu de factuur in 1 x kunnen betalen.

Een betalingsregeling is niet verplicht.
Dat is een gunst (waar lang niet alle bedrijven voor in zijn).

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:21

Emmaa_ schreef:
Een dagvaardiging krijg je niet zomaar en ze zal dus ook niet voor de rechter hoeven te verschijnen. Zelfs de asociale incassobureau's moeten eerst bewijs hebben dat de brief uberhaupt is aangekomen en zullen dus eerst bellen om te vragen of dat zo is en om een betaalafspraak te maken voordat ze er uberhaupt een deurwaarder uit kunnen sturen. Pas als de deurwaarder geen gehoor krijgt kan er eventueel gekeken worden naar een dagvaardiging, maar dat kost enorm veel tijd en geld en een bedrijf zal dat dus ook echt niet na zo'n korte tijd gaan doen.

Ik snap de constructie alleen niet helemaal. Ze heeft het huis gekocht van haar voormalig werkgever en de keuken zou er bij in zitten, maar nu krijgt ze toch facturen die zij ook betaalt?



Nee, zij heeft een huis gekocht en daarvoor een keuken bij haar vorige werkgever, want dat zou dan voor een leuk prijsje kunnen.

Inmiddels heeft ze even gebeld met het incassobureau, want het zat haar erg dwars.
Dit keer kreeg ze iemand aan de telefoon die haar wel normaal te woord kon staan.

Hij gaf aan dat er na vrijdag niet direct een dagvaardiging komt.
Maar dat zij voor vrijdag moet betalen en dat dan de incassokosten à 250 niet in rekening worden gebracht.
Wat wel gunstig is, omdat het betaaltermijn allang verstreken is, waardoor eigenlijk de incassokosten wel in rekening mogen worden gebracht.
Of dat zij vrijdag met een betaalvoorstel moet komen à €500 per maand en dan komen de incassokosten er alsnog bij.

En als ze dáár dan nog niet op reageert, dat er dan wel een dagvaardiging volgt.

Ze heeft hen ook aangegeven dat ze het gebrek aan communicatie met de keukenwinkel en ook met het incassobureau erg jammer vindt, waarop de man weer aangaf dat hij daarom ook de incassokosten nog niet direct in rekening wil brengen.

Edit:

Incassobureau gaf ook aan de communicatie van haar te hebben gelezen, de e-mails dus, en ze weten ook dat de keukenwinkel daarop niet heeft gereageerd.
Ook hebben zij gezien dat er een (aan)betaling is gedaan van € 500.
Maar daar kunnen ze verder niet zo heel veel mee.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 05-04-17 14:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:21

Een incassobureau hoeft niet diverse keren contact te zoeken, ook geen bewijzen te verzamelen etc. Er dient een factuur te zijn waarvan de vervaldatum is verstreken en een zogenaamde 14-dagen brief. De WIK aanmaning. Zodra het incassobureau een deurwaarder inschakeld kan er gedagvaard worden, echter wanneer de 14 dagen brief niet is verzonden worden de incassokosten afgewezen. Dit zijn dus niet de proceskosten wanneer het bedrijf in het gelijk wordt gesteld.

Dit is de theorie, in de praktijk zal er waarschijnlijk nog wel een brief volgen, en stuurt een deurwaarder vaak ook nog een brief. Maar inderdaad een regeling is niet verplicht of af te dwingen, ook niet door een rechter op te leggen overigens.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:26

Ze hoort eerst een ingebrekestelling ontvangen te hebben met daarbij aangezegd de incassokosten bij weigeren van betaling binnen 14 dagen. Althans zo heb ik het begrepen van onze deurwaarder hier in Nederland.
Niet laten intimideren door de telefoon, sowieso mag alleen een deurwaarder de gang naar de rechtbank maken en hebben veel incassobureaus geen deurwaarders in dienst.
Overigens heb ik de ervaring dat ook de deurwaarder vaak akkoord gaat met een afbetalingsregeling mits deze een beetje redelijk is.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:30

Ik was dus ook in de veronderstelling dat het een hoop blabla was, maar er verder weinig komt.
Dat dit ook aan de ene kant bangmakerij is, dat is wel gelukt.

Er is in totaal 1 aanmaning en 1 brief van het incassobureau ontvangen per e-mail en 1 telefoon (vandaag)
Zij is zelf degene geweest die het incassobureau heeft gebeld na het ontvangen van de brief en ook net dus.
Plus alle overige e-mails die zij naar de keukenwinkel heeft gestuurd.

Het zou voor haar voordeliger zijn om nu direct alles te betalen, alleen moet ze daar een oplossing voor vinden, want ze gaf aan dat ze het geld er nu niet voor heeft.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:32

Kan best zijn dat het een incassobureau is geweest, helaas zijn er ook veel malafide incassobureau's die met intimidatie hun geld terug willen krijgen.

Een net incassobureau stuurt eerst een brief dat de vordering aan hun is overgedragen (ze betalen een deel van het bedrag dat de keukenboer krijgt aan de keukenboer (afhankelijk van het risico dat ze hun geld nog terugkrijgen) en krijgen vervolgens van de keukenboer de vordering op jouw vriendin, jouw vriendin moet dan ook aan het incassobureau terugbetalen) en vervolgens sturen ze eerst brieven voor ze gaan bellen, of langskomen, of al helemaal dagvaarden. Dagvaarden kost veel geld, ze moeten eerst al het bewijs verzamelen anders maken ze geen kans voor de rechter en hier hebben ze zeker al het bewijs nog niet verzameld, eerst moeten er meer aanmaningen komen namelijk, daar ik begrijp dat je vriendin nog geen brieven heeft gehad?
Malafide incassobureau's dreigen helaas al snel met dagvaardingen, langskomen enz. in de hoop van de angstige mensen snel hun geld te krijgen.

Mijn advies is dus, natuurlijk rechtsbijstand bellen, maar mocht het daar niet onder vallen: naar de keukenboer bellen of ze echt een incassobureau hebben ingeschakeld. Zo ja: niets met de keukenboer bespreken, afspreken of aan hen betalen, zij zijn dan namelijk geen partij mee in dit geschil. Enkel jouw vriendin en het incassobureau. Met het incassobureau kan dan contact worden opgenomen om een betalingsregeling af te sluiten en die zullen ze wel aanvaarden. Mochten ze dat niet doen, gewoon rustig op de dagvaarding wachten. Rechters zijn niet onredelijk en ja, ze zal moeten betalen en ja, er zullen kosten bij komen omdat ze zo lang heeft gewacht met betalen (je bent dan wel weer een poosje verder) en ik neem aan dat ze na die tijd wel genoeg heeft kunnen sparen om de keuken te betalen, aangezien ze wist dat deze kosten eraan kwamen. Ze had dit alles trouwens kunnen voorkomen door in het koopcontract op te nemen dat er in termijnen zou worden betaald en welke grootte deze termijnen zouden hebben ;).

Schuldeisers (dus de keukenboer/het incassobureau) zijn niet verplicht een betalingsregeling te accepteren, zij staan in hun recht als ze het bedrag in 1 keer vorderen.

Dit alles staat natuurlijk los van het feit als ze een rekening krijgt voor de montage (want die is niet goed gebeurd dus daar kan ze bezwaar tegen maken) of als er door de slechte montage schade is gemaakt aan de keuken, maar daar lees ik hier niets over.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:38

Dagvaarden kost veel geld lees ik meerdere malen, hoe 'aantrekkelijk' is het dan voor het incassobureau of de keukenwinkel om zo ver te gaan?
Komen deze kosten volledig voor rekening van de debiteur of is dat voor hun zelf.

Ik kan mij voorstellen dan wanneer deze kosten voor hun zelf komen, dat ze het niet tot een dagvaardiging laten komen, want het levert ze immers weinig/niks op?


Floriske, ik had ook aangegeven dat het handiger was geweest om direct een betalingsregeling te treffen en het op te laten nemen in het contract, maar dat is allemaal te laat nu, dus daar heeft ze niks aan op dit moment.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:40

_Nancy schreef:
Dagvaarden kost veel geld lees ik meerdere malen, hoe 'aantrekkelijk' is het dan voor het incassobureau of de keukenwinkel om zo ver te gaan?
Komen deze kosten volledig voor rekening van de debiteur of is dat voor hun zelf.

Ik kan mij voorstellen dan wanneer deze kosten voor hun zelf komen, dat ze het niet tot een dagvaardiging laten komen, want het levert ze immers weinig/niks op?


Floriske, ik had ook aangegeven dat het handiger was geweest om direct een betalingsregeling te treffen en het op te laten nemen in het contract, maar dat is allemaal te laat nu, dus daar heeft ze niks aan op dit moment.

De kosten voor de dagvaarding komen voor rekening van de schuldenaar (jou vriendin dus) mocht ze veroordeeld worden tot betaling door de rechter. De 'schuldige' partij betaald in de regel de proceskosten namelijk.... Het kost het incassobureau wel veel tijd dus zullen ze er niet snel tot overgaan, ook omdat de rechter in theorie gedeeltelijk de schuld bij hen kan leggen bij gebrekkige communicatie oid en dan moeten ze een deel van de kosten wel zelf betalen.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:44

Is ze soms met gedoe weg gegaan bij haar vorige werkgever?? Want ik zou er gewoon langs gaan en vragen waar al die onzin nu voor nodig is, maar ik vind het ook vreemd dat ze een keuken plaatst en hem eigenlijk niet kan betalen, had ze ook eerder aan kunnen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:44

Dat ligt eraan om wat voor bedrag het gaat en wie de zaak uiteindelijk wint. Voor een geregistreerd bedrijf kost het ergens tussen de 450 en 923 euro. Als het incassobureau (de deurwaarder eigenlijk, want alleen die kan een dagvaarding opstellen) in het gelijk wordt gesteld worden die kosten verhaald op degene die de dagvaarding heeft ontvangen. Maar nogmaals, er komt echt niet zomaar een dagvaarding op de mat. Daarvoor moet eerst een deurwaarder ingeschakeld worden en dat is voor een incassobureau dat geen eigen deurwaarders in dienst heeft vaak al een flinke kostenpost.

Laat haar ook even goed kijken naar de incassokosten die gevoerd worden en of die wel kloppen met het wettelijk maximum. Ik weet natuurlijk niet om hoe veel het gaat maar aangezien het om termijnen van 500 euro gaat neem ik aan dat het een flink bedrag is.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... assokosten

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:45

_Nancy schreef:
Rocamor, aangezien zij nu op haar werk is kan zij niet even haar verzekeringsmaatschappij bellen, want dat gesprek zal geen 5 minuten duren maar veel langer.
Dit zal zij zelf ook wel bedacht hebben dat ze dit moet gaan doen.
Staat er daarom ook bij.

Wellicht hebben andere bokkers er ook verstand van en kunnen zij ook het een en ander toelichten wat zij wel of niet moet doen.


Maar ze kan dus wel jou bellen, dat kantoor bellen en jou weer op de hoogte brengen :?

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:46

Het meest logische is dat zij moet betalen, want ze hebben de keuken wel geleverd en ze heeft een factuur ontvangen voor de materialen.
Dus daarmee zouden de kosten van de dagvaardiging vooral voor haar rekening komen, denk ik.

En aan wat voor kosten zou ze moeten denken? Paar honderd euro?
Plus de incassokosten à €250 en het factuurbedrag wat nog open staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:49

_Nancy schreef:
Het meest logische is dat zij moet betalen, want ze hebben de keuken wel geleverd en ze heeft een factuur ontvangen voor de materialen.
Dus daarmee zouden de kosten van de dagvaardiging vooral voor haar rekening komen, denk ik.

En aan wat voor kosten zou ze moeten denken? Paar honderd euro?
Plus de incassokosten à €250 en het factuurbedrag wat nog open staat?

Zie mijn reactie net, kan oplopen tot 923 euro als het gaat om een bedrag tot 25.000. Tussen de 500 en 12.500 is het 462 euro voor bedrijven. Dat betalen zij in de eerste instantie (griffierecht) maar wordt verhaald op de debiteur als schuld wordt bewezen.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:50

Bigone, nee in principe is ze gewoon op een normale manier weggegaan.
Waarom dit nu zo loopt is voor haar ook een raadsel.

Emma, op de factuur staat nu nog een bedrag a €1750 open.
Dus daarmee zou het in 4 maanden afbetaald moeten worden, als zij in termijnen wil gaan betalen.
Ik was mijn vorige reactie aan het typen, toen jouw reactie werd geplaatst.
Ik heb het inderdaad gezien :)

Rocamor, als je niets zinvols toe te voegen hebt aan het onderwerp, zeg dan gewoon niets ;)
Communicatie verloopt vooral via whatsapp nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:54

Mocht er wel een betalingsregeling getroffen worden met het incassobureau, laat dat dan ook opstellen en in een brief/mail/whatever bevestigen. Voor het geval daar ineens weer van afgezien wordt of degene aan de telefoon niet in overleg met iemand anders gehandeld heeft.
Was er in de eerste instantie met het bedrijf afgesproken dat er in termijnen betaald zou worden? En is dat vastgelegd? Ik zou haar aanraden om daar eerst eens naartoe te stappen om te vragen hoe of wat.