Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noortjelena6
Berichten: 139
Geregistreerd: 06-03-11

Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 21:24

Hallo allemaal,

Ik zou graag een instructeursopleiding willen volgen. Dit niet om er mijn beroep van te maken, maar als hobby. Natuurlijk is er de KNHS opleiding, maar dit kost aardig wat en de les locaties zitten een heel eind bij mij uit de buurt. (Noord-Holland Noord).
Nu vraag ik mij af of er een andere cursus/opleiding is die ook een certificaat of iets dergelijks uitgeeft.
Alvast bedankt!

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:19

Ik doe de opleiding tot manege instructeur. Ook bij de knhs. Voordeel is dat je slechts 3 x zelf een paard mee moet brengen en verder alles vanaf je eigen manege doet. Maar je moet dan wel werkzaam zijn bij een manege waar je begeleid gaat worden.

Noortjelena6
Berichten: 139
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 10:50

Ja die heb ik ook gezien, ik werk echter niet bij een manege en dit is dus geen optie voor mij

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:01

In de buurt weet ik zo niets... maar je zou bijvoorbeeld Centered Riding opleiding kunnen volgen of via NCSAH .

Noortjelena6
Berichten: 139
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 11:05

Een aantal keer wat verder weg gaan is geen probleem, maar zoals bij de knhs 30x in de avond is een beetje lastig.
Bedankt voor de tip Evelijn, daar ga ik eens naar kijken.

Noortjelena6
Berichten: 139
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 22:29

Nog iemand die iets weet?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:50

Ik heb 1,5 jaar geleden de Centered Riding opleiding gevolgd (ga dit jaar een update doen). De CR opleiding traint instructeurs vooral in het aansturen van de ruiter, vanuit het idee dat alle goede rijden begint met de ruiter. Veel nadruk ligt daarbij op ontspanning, balans, lichaamsbewustzijn en intentie. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de didactiek van het lesgeven. Rijtechnisch is het erg basic, je leert er niet echt hoe je een paard door training kunt verbeteren. Om die reden vind ik het een opleiding die vooral waarde heeft als je al behoorlijk wat bagage hebt in een bepaalde discipline en rijtechnisch goed onderlegd bent. CR kun je o.a. volgen bij Alona (Margreet Bouwmeester) in Rucphen, bij Roosendaal.
Andere aanbieders van instructeursopleidingen zijn Emiel Voest (freestyle/dressuur georiënteerd), Bastiaan de Recht (klassiek) en Marijke de Jong (rechtrichten).

Noortjelena6
Berichten: 139
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 14:15

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga hier zeker naar kijken

LexLester

Berichten: 315
Geregistreerd: 27-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:47

Ik ga 12 april naar een opendag van annemarie van der toorn. Doormiddel van haar opleiding kan en mag je ook les gaan geven. Deze opleiding duurt wel 3 jaar.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:52


Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:02

Ik heb de Centered Riding instructeurscursus gedaan bij de Roosenheuvel in Dongen.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:11

Chris Irwin? Alleen is hij niet altijd in Nederland, dus kan je het best in opleiding gaan bij een instructeur en als hij in het land is (of via video) je certificering behalen.
www.chrisirwin.com

Noortjelena6
Berichten: 139
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 18:21

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga ze allemaal even bekijken.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:39

De manege & ruiterbond begint binnenkort met een instructeursopleiding voor manegeinstructeurs, in samenwerking met Groenhorst Almere, geen idee hoe vol die nu zit, begint 13 april, je kan ze benaderen voor meer info. :)

Noortjelena6
Berichten: 139
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 22:47

Bedankt! 13 april red ik niet, het wordt meer iets voor het komende (school)jaar

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:07

hier ook zeker een voorstander van Centered Riding.
Leer je veel meer dan een orun andere knhs gerelateerde opleiding.
Ik spreek uit ervaring

Daarnaast zou ik zorgen/ proberen bij heel veel verschillende mensen/ instructeurs te gaan lessen/ kijken/ observeren/ luisteren. En heel veel lezen!
En probeer je open te stellen voor echt alle disciplines. Daar word je zoveel wijzer van, vaak in positief zin en soms ook negatief.
Maar als je het hoe, wat en waarom weet helpt dat jouw ook weer een heel eind in de paardenroute.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:20


TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:49

Ik ben absoluut fan van Centered Riding en ik denk dat de opleiding heel leerzaam is.
Maar 'veel aandacht aan didactiek van het lesgeven' en 'je leert veel meer dan een orun' durf ik niet zo direct te zeggen.
Toegegeven, de orun mist héél veel en kijkt ook te weinig naar de ruiter (en daarmee alleen al mist het didactiek) maar CR is wel 'maar' zeven dagen...

Ik ga daarom mee dat het 'basic' is. Een aanvulling, denk ik zelf. :)
Dat is ook niet zo gek, er wordt lesgeefervaring en rijervaring gevraagd.

Ik vind het wel een absolute meerwaarde. De paardenwereld zou er heel wat beter uitzien als er wat meer CR-minded gekeken en gereden werd. :D

ikkuhh90
Berichten: 160
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:00

Ingrid_92 schreef:
Ik heb de Centered Riding instructeurscursus gedaan bij de Roosenheuvel in Dongen.


Hoe heb jij deze cursus ervaren? Was het moeilijk om hem te behalen of wat voor eisen stellen ze hiervoor? Hij lijkt me best interessant voor mezelf

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:13


riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:32

josien_m_ schreef:
Als ik het zo lees is dit een perfect antwoorde voor je:
http://www.gelukkigeruiteracademie.nl/h ... uitercoach
De opleiding van Monya Spijkhoven, bekend van voorheen de Balingehof.



ziet er leuk en interessant uit!
Zal alleen wel geen goedkope aangelegenheid zijn.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:34

ikkuhh90 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Ik heb de Centered Riding instructeurscursus gedaan bij de Roosenheuvel in Dongen.


Hoe heb jij deze cursus ervaren? Was het moeilijk om hem te behalen of wat voor eisen stellen ze hiervoor? Hij lijkt me best interessant voor mezelf


Het was een hele interessante cursus. Voorafgaand heb ik eerst de Open Clinic gedaan van een paar dagen. Daarna de instructeurscursus. Ik had daarvoor al wel een paar jaar ervaring met lesgeven, anders is het best pittig denk ik. Voor mij was Centered Riding helemaal nieuw, maar heb het wel gehaald. Degene die de opleiding gaf was streng en kritisch, maar ontzettend goed. Heb er heel veel van geleerd en gebruik haar wijsheden nog steeds in mijn lesgeven.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:08

ikkuhh90 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Ik heb de Centered Riding instructeurscursus gedaan bij de Roosenheuvel in Dongen.


Hoe heb jij deze cursus ervaren? Was het moeilijk om hem te behalen of wat voor eisen stellen ze hiervoor? Hij lijkt me best interessant voor mezelf


De eisen staan gewoon online.

Ik zou eerst zorgen dat je bekend bent met CR, dan weet je of het in jouw straatje ligt. :)

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:19

Mag ik dit topic nieuw leven in blazen?

Ik ga de opleiding volgend in september/oktober en de clinic eind juni volgend. Zijn er nog meer bokt deelnemers?

Orun is voor mij niet meer te doen, de afstanden vanaf mijn huis, de lestijden en de eisen van het mee te nemen paard maken het voor mij onmogelijk.

Ik geef ook al jaren les en zie dit als een echte toevoeging! Ben erg benieuwd en kijk er erg naar uit

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:25

Ik neem aan dat je het nu over Centered Riding hebt?