Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:31

Ik ben op zoek naar jurisprudentie/wetgeving mbt nevenactiviteiten en het wijzigen van arbeidstijden. Het zit zo:

- Werktijden lopen momenteel van 18.00-23.15
- Werknemer doet een dagstudie met 6 dagen van 07.30 -16.00 al sinds in dienst treden bij dit bedrijf.

De werkgever wil de arbeidstijden wijzigen naar uren overdag (07.30-17.00). Dat is echter niet verenigbaar met de dagstudie. Ik kan echter geen jurisprudentie of wettelijke regels hiervoor vinden.

Het CAO zegt dit:
Citaat:
3. Nevenfuncties behoeven de goedkeuring van de werkgever. De goedkeuring van de werkgever kan slechts worden gewijzigd als er sprake is van:
a. strijdigheid me de wettelijke voorschriften op het gebied van rust- en arbeidstijden.
b. Aantoonbare strijdigheid met de belangen van de werkgever.
Bestaande nevenfuncties dienen door de werknemer schriftelijk aan de werkgever gemeld te worden. De werkgever dient schriftelijk te antwoorden of hij wel op niet akkoord gaat met de nevenfunctie van de werknemer.

4. Het is de werknemer niet toegestaan een al dan niet gehonoreerde nevenfunctie te vervullen of al dan niet gehonoreerde nevenwerkzaamheden te verrichten welke redelijkerwijs geacht kunnen worden onverenigbaar te zijn met zijn functie dan wel met de belangen of het aanzien van het bedrijf.


Het dikgedrukte stukje is nooit gebeurd, daar de werknemer al tijdens de studie werd aangenomen bij dit bedrijf. Dat was nooit een probleem, er werd altijd omheen gepland. Nu is er echter wel een geschil omdat de werkzaamheden in de avond verdwijnen en de werkgever de werknemer nu andere 'passende arbeid' aan wil bieden. De vraag is alleen of dit passende arbeid is.

Er zit al een advocaat op, maar de zaak is niet zo simpel omdat er eigenlijk geen zaken als deze zijn, dus hoe meer informatie hoe beter.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:37

Eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden is beslist geen nieuw leerstuk. Als je advocaat je hier geen passend antwoord op kan geven, moet je snel een arbeidsrechtadvocaat gaan zoeken...

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:41

Was nog vergeten te melden dat ik 1 zaak heb gevonden uit 2010 waar een vrouw won omdat ze door de gewijzigde arbeidstijden haar gezien niet meer zou zien. Verder hadden alle klager echt de meest idiote redenen om het aan te vechten en die verloren dan ook. Over studenten kan ik niets vinden.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:41

Ik verplaats je topic even naar [STW] School, Studie en Werk, daar past dit beter.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:44

Prrrr schreef:
Eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden is beslist geen nieuw leerstuk. Als je advocaat je hier geen passend antwoord op kan geven, moet je snel een arbeidsrechtadvocaat gaan zoeken...

In het contract staat geen wijzigingsbeding. De advocaat is het wel eens dat het niet zomaar kan, maar de vraag is of een rechter de reden studie als een goede reden ziet. Zonder goede reden mag een werkgever de arbeidstijden namelijk wel wijzingen (dan wel niet zomaar, maar weigeren van de nieuwe tijden zonder goede reden is werkweigering). En dan zit je met verwijtbaar ontslag (kan zelfs ontslag op staande voet worden) en krijg je gezeur met je WW en transitievergoeding.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:49


BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:53

Indien diegene aan is genomen terwijl hij/zij al studeerde dan was de werkgever hier van op de hoogte. Wanneer er echter geen werk in de avond meer is dan hebben ze een probleem. Indien de werkgever hard kan maken dat het financieel voor het bedrijf niet meer mogelijk is om avondarbeid aan te bieden en een voorstel heeft gedaan richting werkgever dan zal het niet zo gemakkelijk zijn. Ik vraag me ook nog even af hoelang diegene al werkt in deze constructie sec, hoelang duurt de studie nog. En is er een arbeidscontract met vaste tijden aangegeven of een contract met een gewoon algemeen geldende zin , alle voorkomende werkzaamheden tijdens openingstijden.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:54

Prrrr schreef:
Vooruit dan. Zoek op Stoof/Mammoet, en vind daar toepassingen van, bijvoorbeeld deze: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... eidstijden

Als je bang bent voor het verlies van opgebouwde rechten, dan moet je aansturen op een ontslag met wederzijds goedvinden.


Dat probeer ik inderdaad ook, maar de werkgever wil liever niet betalen uiteraard.
Deze zaak had ik ook gevonden, en ik heb me kostelijk vermaakt "een ontsporende zoon" :') . Maar dat is dus een bagger reden om je tijden te weigeren. Ik vraag me af of een studie net zo'n slechte reden is?

Zal nog even verder zoeken op Stoof/Mammoet.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:56

bigone schreef:
Indien diegene aan is genomen terwijl hij/zij al studeerde dan was de werkgever hier van op de hoogte. Wanneer er echter geen werk in de avond meer is dan hebben ze een probleem. Indien de werkgever hard kan maken dat het financieel voor het bedrijf niet meer mogelijk is om avondarbeid aan te bieden en een voorstel heeft gedaan richting werkgever dan zal het niet zo gemakkelijk zijn. Ik vraag me ook nog even af hoelang diegene al werkt in deze constructie sec, hoelang duurt de studie nog. En is er een arbeidscontract met vaste tijden aangegeven of een contract met een gewoon algemeen geldende zin , alle voorkomende werkzaamheden tijdens openingstijden.


Werknemer werkt al 3 jaar volgens deze constructie, in totaal 9 jaar in het bedrijf (daarvoor wel overdag, maar 3 jaar geleden wijzigde het bedrijf de tijden, dat kwam beter uit met de master fase van de studie, dus in overleg besloten om mee te gaan).
Studie duurt nog tot half augustus. Avondwerkzaamheden stoppen na vanavond :')
Dit speelt al geruime tijd, echter pas vandaag na herhaaldelijk aandringen een soort van antwoord van de werkgever.

Omdat dit al zo lang loopt en er na vanavond dus eigenlijk geen passende arbeid meer is staat de werkgever een beetje voor een probleem. De wettelijke opzegtermijn is 2 maanden, maar er is dus geen werk te doen. Daarna moet er dan nog een transitievergoeding betaald worden. Dat is een hoop geld voor een werknemer die thuis op de bank zit te netflixen...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:59

Je hebt dus het grote niet te vermijden probleem dat de werkzaamheden stoppen, en jij als werknemer eigenlijk niet overdag kan werken. Dan moet je in overleg om het op te lossen. Van de werkgever kan niet zomaar verwacht worden dat hij voor één werknemer de werkzaamheden zo organiseert dat ze 's avonds gedaan kunnen worden. Kun je deels thuis, deels toch overdag werken? Vraagt flexibiliteit van zowel jou als je werkgever, maar zou onderdeel van een oplossing kunnen zijn.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 18:04

Prrrr schreef:
Je hebt dus het grote niet te vermijden probleem dat de werkzaamheden stoppen, en jij als werknemer eigenlijk niet overdag kan werken. Dan moet je in overleg om het op te lossen. Van de werkgever kan niet zomaar verwacht worden dat hij voor één werknemer de werkzaamheden zo organiseert dat ze 's avonds gedaan kunnen worden. Kun je deels thuis, deels toch overdag werken? Vraagt flexibiliteit van zowel jou als je werkgever, maar zou onderdeel van een oplossing kunnen zijn.


Niet echt.
Zoals ik al zei is de studie van 07.30 - 16.00 6 dagen per week. Ik werk in een winkel, dus werken vanaf huis is echt geen optie.
De laatste mogelijkheid die er is, is wel avondwerk, maar dan heb ik een reistijd van 6 uur per dag (waar het nu 10 minuten is). Dus dat is ook gewoon met alle liefde van de wereld geen reeele optie. Plus dat ik dan niet eend tot het eind van de werkavond kan blijven omdat de bussen dan niet meer rijden :')

Ik had ze eerder wel andere opties aangedragen, maar daar kreeg ik geen reactie op. Na aandringen hoorde ik via via dat ze niet akkoord gingen. Dat voorstel was echt bizar: Ik zou mijn studie uitstellen om hen nog een tijdje te helpen, of elke maand een week studie uitplannen om overdag te gaan werken. Beide zou resulteren in studievertraging van 2 maanden met de bijbehorende kosten. Echter zijn beide voorstellen afgewezen.

Het bedrijf heeft tot op heden nog totaal geen actie ondernomen om me 1: op de hoogte te brengen van de veranderingen uberhaupt (dit heb ik van collega's gehoord en later tijdens een aangevraagd gesprek), 2: passende arbeid te zoeken.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:05

Oh mooi. Geef aan dat je je beschikbaar houdt voor werkzaamheden op de overeengekomen plaats en tijd, en dan maar afwachten. Wel zeuren als je niet betaald wordt :))

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 18:15

Prrrr schreef:
Oh mooi. Geef aan dat je je beschikbaar houdt voor werkzaamheden op de overeengekomen plaats en tijd, en dan maar afwachten. Wel zeuren als je niet betaald wordt :))


Had expres geen studie ingepland omdat dit speelde. Echter moet ik ooit wel af gaan studeren, dus heb nu wel wat dingen gepland. Loop inmiddels al weer 6 weken extra uit....

De oude tijden ben ik gewoon beschikbaar, overdag dus niet altijd. Maar daar kwamen ze ook pas vandaag mee en moet nog officieel bevestigd worden.
Het dingetje is dat zij dachten dat ik nergens recht op had vanwege mijn 0-uren contract, maar ze waren het rechtsvermoeden even vergeten. Dus volgens mij zijn ze gewoon vergeten me te ontslaan/ tijdig steeds minder in te plannen zodat ik nu recht zou hebben op veel minder.

Kijk, het gaat mij er echt niet om dat ik niet wil, ik wil echt wel meedenken en dit bedrijf is altijd ontzettend goed voor me geweest. Maar het feit dat ik helemaal niets hoor, en maar zit te wachten... Op tijd uitleg dat ik duidelijkheid wil ivm studie en vaste lasten... "het komt allemaal goed, geen zorgen." en dan komt puntje bij paaltje en dan komt het dus niet goed, en daar baal ik van.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:02

Al iets opgeschoten met je arbeidsconflict??

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 11:25

Als het goed is komt de werkgever begin deze week met een voorstel. Advocaat is alleen vrij vandaag, dus ik verwacht morgen wat te horen. Anders ga ik er weer achteraan. Sta volgende week ineens ingepland op een locatie/tijd die niet overlegd is en ik had dus ook al onderwijs gepland maanden geleden....
Maar het loopt nog allemaal.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 13:13

Kreeg vandaag inderdaad reactie, waar ze zeggen dat ik op dezelfde tijden blijf werken, maar op een andere locatie (3 uur met OV enkele reis, ruim 1,5 uur auto enkele reis). Jammer is alleen dat dat niet overlegd is.
(Ja, ik had dit wel voorgesteld om te doen zo lang ik tijd had met de studie op voorwaarde dat ik ontslagen zou worden met een transitievergoeding. Echter willen zij die vergoeding niet toekennen en ben ik niet op de hoogte gebracht van ontslag, dus is er wat dat betreft geen overeenkomst tot stand gekomen...

Zucht....

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:23

Reistijd in je werktijd of extra??

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 13:28

bigone schreef:
Reistijd in je werktijd of extra??

Dat is dus niet besproken. Er is sowieso niets besproken, maar er wordt gezegd dat ik door een collega opgehaald en thuisgebracht zou worden. Maar ik denk dat ze me die reistijd niet gaan betalen en ik dus ook geen vergoeding krijg als ik zelf voor transport zorg...
Maar ik ben hier nooit mee akkoord gegaan en het is nooit overlegd. Ik kreeg alleen ineens een rooster waar dit instond en ik heb dat overlegd met de advocaat. We zouden reactie van de werkgever afwachten. Maar die reageert dus gewoon niet op de voorstellen die gedaan worden (ontslag etc) want dan moeten ze betalen...
Maar ik heb de advocaat geantwoord, en ik verwacht vandaag nog wel een belletje. Hij zit er bovenop.

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:47

Mooi bovenop blijven zitten, volgens mij sta je aardig sterk, een kantonrechter zal de onmogelijkheid inzien van de eis van je werkgever, succes.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 13:49

bigone schreef:
Mooi bovenop blijven zitten, volgens mij sta je aardig sterk, een kantonrechter zal de onmogelijkheid inzien van de eis van je werkgever, succes.

Bedankt! Ben het alleen gewoon spuugzat dat de werkgever zo tegen lijkt te werken. Eerst laten ze het op het laatste moment aankomen en dan dit... Probleem is namelijk dat ik vorige week mijn laatste normale week had. Deze week geen werk ivm studie (full time kliniek). Dus ik krijg komende periode nog gewoon loon, en daarna pas weer als we eruit zijn.
Maar ik werk niet omdat ik niets beters te doen heb, maar omdat ik gewoon keihard geld nodig heb om mijn studie te kunnen volgen... Maar goed, we gaan zien waar we uitkomen...

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:19

eilleen333 schreef:
bigone schreef:
Mooi bovenop blijven zitten, volgens mij sta je aardig sterk, een kantonrechter zal de onmogelijkheid inzien van de eis van je werkgever, succes.

Bedankt! Ben het alleen gewoon spuugzat dat de werkgever zo tegen lijkt te werken. Eerst laten ze het op het laatste moment aankomen en dan dit... Probleem is namelijk dat ik vorige week mijn laatste normale week had. Deze week geen werk ivm studie (full time kliniek). Dus ik krijg komende periode nog gewoon loon, en daarna pas weer als we eruit zijn.
Maar ik werk niet omdat ik niets beters te doen heb, maar omdat ik gewoon keihard geld nodig heb om mijn studie te kunnen volgen... Maar goed, we gaan zien waar we uitkomen...

Even goed in je CAO kijken want ik weet dat bij mijn baan waar ik een 0 uren contract had ze na 6 maanden over moesten gaan op het uitbetalen van het gemiddelde aantal uren over de laatste 6 maanden (kwam neer op 36 uur) dus werd ik daarom niet verlengd. maar dit staat als het goed is in je cao vastgesteld

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 19:44

Ik zit er al 9 jaar en heb een vaste aanstelling. Er staat eigenlijk niets over in het CAO, alleen enkele dingen die hetzelfde zijn als in de wet.

Afgelopen twee dagen mee geweest naar het andere pand, en het werk daar is echt wel leuk. Alleen de reistijd... 4 uur foetsie en dan nog ruim 3 kwartier moeten wachten op de collega waarmee ik mee rijd. Hij is leidinggevende, en moet tot de laatste snik blijven terwijl ik als orderpicker eerder weg zou kunnen.
Ook heb ik geen klokkaart, geen geschikte kleding omdat niemand me verteld had dat ik dit aan moest (en dus eerst moet kopen), krijg ik de pauzes ineens niet meer doorbetaald en beginnen we om half 6 ipv 6 uur wat ik ook niet wist. Dus dat was even wennen maandag. 2 uur s nachts thuis ipv kwart over 11 ook, haha! Maar de mensen daar zijn wel te gezellig! Paard Poolse vrienden erbij nu!

Maar goed, kan volgende week niet met hem meerijden, en ben daardoor maar gewoon niet ingepland (met het OV kom ik te laat en moet ik eerder weg).
Dus ze hebben tot vrijdag om akkoord te gaan met het voorstel, en anders mag de rechter beslissen. Ontzettend jammer dat het zo moet...

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:16

Om 2u thuis en half6 weer beginnen? Mag dit Arbotechnisch wel?

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:19

Lijkt me half zes 's avonds te zijn.. :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 22:22

xLes schreef:
Om 2u thuis en half6 weer beginnen? Mag dit Arbotechnisch wel?

Omdat het zon end is vertrekken we tussen half 4 en kwart voor 4 (15.30/15.45). Dit omdat ik met de chef meerijd en niemand kan werken als hij er niet is.
We zijn rond 0.00 (middernacht) klaar en dan nog 1,5 uur rijden.
Betaalde uren zijn van half 6 (17.30) tot volgens mij 12 uur, maar omdat ik zelf niet kan klokken weet ik dat niet. Minus 3 kwartier pauze. Dus ik ben 10 uur bezig per dag en krijg er 5 3/4 betaald als ik mazzel heb. Als ze de tijd rekenen dat ik zelf echt klaar ben en de wachttijd op mijn collega niet meerekenen krijg ik maar 5 uur betaald.


Maar dit is nu niet echt meer ter sprake omdat ik vanaf volgende week niet meer ingepland ben omdat dit niet te verenigen is met mijn studie van 7.30 tot 17.00 uur.
In het oude systeem kon het wel ivm gunstigere ov aansluiting en mijn moeder die bijna naast het pand woont waar ik dan bleef slapen na mijn dienst.