Een 6 voor rekentoets MBO, slecht of goed cijfer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Een 6 voor rekentoets MBO, slecht of goed cijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 12:59

Hallo allemaal,

Ik zit in mijn laatste jaar van mijn MBO niveau 4 opleiding. Ik had dit jaar mijn rekentoets gedaan op 3F niveau. Dit cijfer telt niet voor het behalen van een diploma. Omdat de toets zo slecht wordt gemaakt dat maar 20 a 30 % een diploma zou halen als het cijfer mee zou tellen. -O- Nu heb ik een 6 gehaald (dus behaald) *\o/* . Hier was ik heel blijf mee omdat ik het al spannend vond of ik hem wel zou halen. Maar nu ben ik er niet meer zo blij mee als in het begin, met andere woorden ik vind het een slecht cijfer ''het is maar een 6je''. :Z

Ik heb ooit vmbo gedaan, hier haalde ik hele goede cijfers waardoor ik in de tweede al naar twee havo over mocht stappen. Havo ging ook goed tot ik in de vierde klas zat. Ik bleef 2x zitten en haalde hele slechte cijfers... (dit was geen fijne periode mijn moeder was ziek) :( . Mijn vader is heel erg van de prestaties en hoge cijfers. Hij is zelf erg slim en is erg goed in wiskunde natuurkunde etc. Ik durfde in die tijd mijn cijfers niet te vertellen omdat mijn vader dan boos werd. Als ik het slechte cijfer vertelde zei ik dat het een moeilijke toets was waar iedereen een slecht cijfer voor haalde. :=

Nu moet ik mijn cijfer vertellen voor de rekentoets, ''maar een 6je''. Ik heb in april een herkansing voor eventueel een hoger cijfer. Aan de ene kant ben ik blij met mijn cijfer. Ik heb hem gehaald en dat is het belangrijkste. Aan de andere kant wil ik gewoon een 7 of hoger. Maar ik betwijfel of dat mij echt gaat lukken, ik had heel goed geleerd en geoefend voor de rekentoets. Momenteel loop ik 5 dagen in de week stage, ik werk op zaterdag, ik heb een paard en een vriend en heb autorijles. Een druk leven dus, om ook nog eens uren te leren op een avond gaat mij niet lukken... Ik denk dus dat ik niet hoger ga halen dan een ''6je'' -:)

De toets wordt iedere keer heel slecht gemaakt, dus eigenlijk zou ik blij moeten zijn met een 6 toch?
Maar de rest is gewoon prachtig: Engels een 7, Duits een 9 en Nederlands een 9. +:)+

Wat vinden jullie is het maar een zwak cijfer of toch wel trots? :(:)

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:00

Ik geloof niet dat het iemand een zak kan schelen wat je voor die toets hebt gehaald ;). Ik ben een enorme perfectionist en hard tegen mezelf, dus ik weet wel hoe het voelt, maar die toets maakt echt niks uit. En aangezien veel mensen m niet halen, mag je best trots zijn hoor.

Ter vergelijking: Ik heb gymnasium gedaan en studeer aan de universiteit en ik had een 7 (voor rekentoets op 3f niveau). Niks mis met een 6.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Een 6 voor rekentoets MBO, slecht of goed cijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:19

Geen haan zal kraaien naar je punten ''later''.
Laat zitten joh, je bent nu 20? denk ik.. zeg gewoon tegen je vader ''ik heb de toets gehaald''. Einde discussie.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:26

Herkenbaar. Ik wil ook altijd hoger, maar het lukt niet altijd.

In het werkveld kijken ze niet naar je cijfers, maar naar je kunnen.

En daarbij, jij behoort tot de 20-30% die hem WEL heeft gehaald! Dan is een 6 niet erg, maar je hebt m gewoon in 1 keer!

Johanna01

Berichten: 651
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:28

Ieder heeft zijn sterke vakken en misschien de iets mindere sterke. Daar is niets mis mee, een 6 is voldoende en ik vind dat je trots mag zijn op jezelf. Kijk eens hoe druk je het hebt met de andere dingen in je leven die ook belangrijk voor je zijn. Zoals door iemand boven mij al is benoemd, geen werkgever zal gaan kijken naar je cijferlijst. Het gaat er uiteindelijk om dat je je diploma haalt, en ik geloof zeker dat iedereen dan ook trots op je is, zoals je zelf ook mag zijn.

Hoofd omhoog meid! :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:29

Ik had ook een 6 voor mn rekentoets, ook op 3F niveau (heb atheneum gedaan). Ik vond het prima dat ik die toets gehaald had. :') Ik ben zo slecht in van die 'begrijpend lezen' vragen dus het grootste deel daarvan had ik waarschijnlijk gewoon fout. Ik kon hem ook herkansen voor een hoger cijfer maar ik had wel wat beters te doen. }:0

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:29

Als de toets door velen zo slecht gemaakt wordt vind ik een 6 echt super. Als iedereen nou een 10 zou halen en jij als enige een 6 en je zou verder geen herkansingen hebben zou ik nog wel een poging wagen. Maar in dit geval is het een super mooi cijfer. En zou ik mijn tijd en energie in vakken steken die echt belangrijk zijn!

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 13:31

Hartstikke bedankt allemaal, geeft mij toch een goed gevoel! :)
Ik ga in april de herkansing maken en dan zie ik het wel, ik heb hem sowieso gehaald +:)+

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:32

Succes :)!

Telt je hoogste cijfer of je laatste cijfer?

Balou_k

Berichten: 14058
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Een 6 voor rekentoets MBO, slecht of goed cijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:51

Ik heb destijds vervroegd examen gedaan (pilot jaar) en had ook een 6.
Een van de weinige met überhaupt een voldoende..

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:57

Hier ook MBO niv 4. In leerjaar 2 of 3 de toets gemaakt met 5 terwijl ik toch echt niet slecht ben in rekenen, want dat is het. Nu afgelopen jaar opnieuw gedaan want ambities HBO, 6 _-:( het enige wat ik er om kan zijn is boos. Je krijgt alleen een punt en waar het dan mis is gegaan moet je zelf naar uitzoeken...

Stiekem. Heel stiekem denk ik af en toe dat ik niet eens mijn eigen punt terug heb gekregen de eerste keer, een 5 kan gewoon niet. Maargoed, je kunt nergens iets inzien :roll:

Doe mij maar gewoon een toets op papier.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:59

Ach je hebt hem gehaald toch ?
Ik heb mijn rekentoets vorig jaar niet gehaald, dit was op 2f niveau ( MBO niveau 3 ) en had een 5.
Mocht hem herkansen, maar dan zou het laatste cijfer op de cijferlijst komen, dat risico was me te groot :)
Moet er wel bij vertellen dat ik altijd enorm slecht ben geweest in rekenen, en ik nu alles uit de kast heb gehaald om tot een 5je te komen.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:59

Ik zou willen dat ik een 6 had gehaald. Het is een goed cijfer, geen zorgen overmaken :)

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:28

Tonyyyyy schreef:
Hartstikke bedankt allemaal, geeft mij toch een goed gevoel! :)
Ik ga in april de herkansing maken en dan zie ik het wel, ik heb hem sowieso gehaald +:)+


Weet je zeker dat het hoogste cijfer telt? Bij mij op het MBO telde altijd het laatste cijfer, ook als dat lager was dan je eerste cijfer.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:08

Amyyy schreef:
Tonyyyyy schreef:
Hartstikke bedankt allemaal, geeft mij toch een goed gevoel! :)
Ik ga in april de herkansing maken en dan zie ik het wel, ik heb hem sowieso gehaald +:)+


Weet je zeker dat het hoogste cijfer telt? Bij mij op het MBO telde altijd het laatste cijfer, ook als dat lager was dan je eerste cijfer.



Dat was bij mij toen ook.. daarom durfde ik het risico ook niet te nemen

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 15:45

Zeepsop schreef:
Amyyy schreef:

Weet je zeker dat het hoogste cijfer telt? Bij mij op het MBO telde altijd het laatste cijfer, ook als dat lager was dan je eerste cijfer.



Dat was bij mij toen ook.. daarom durfde ik het risico ook niet te nemen


Nee bij mij telt het hoogste cijfer!
Begin nu wel door jullie te twijfelen... :=

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Een 6 voor rekentoets MBO, slecht of goed cijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:47

Ach, ik heb 'm op het vwo twee keer gemaakt en twee keer had ik een 5. Die rekentoets is niet zo mijn ding. Heb er ook nooit meer naar gekeken en niemand heeft er ooit om gevraagd. :D

Anoniem

Re: Een 6 voor rekentoets MBO, slecht of goed cijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:57

Mag je hartstikke trots op zijn! :) Ik ben in VWO6 één van de enigen met een voldoende voor de rekentoets, bijna iedereen heeft onvoldoende. Hij is gewoon lastig, en een 6 is een prachtig cijfer!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Een 6 voor rekentoets MBO, slecht of goed cijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:57

Ik had een 3 voor 2F :+

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:16

Johanna01 schreef:
Ieder heeft zijn sterke vakken en misschien de iets mindere sterke. Daar is niets mis mee, een 6 is voldoende en ik vind dat je trots mag zijn op jezelf. Kijk eens hoe druk je het hebt met de andere dingen in je leven die ook belangrijk voor je zijn. Zoals door iemand boven mij al is benoemd, geen werkgever zal gaan kijken naar je cijferlijst. Het gaat er uiteindelijk om dat je je diploma haalt, en ik geloof zeker dat iedereen dan ook trots op je is, zoals je zelf ook mag zijn.

Hoofd omhoog meid! :)

Het moge duidelijk zijn waar de sterke punten van TS liggen met een 7 voor Engels en twee 9-s voor Duits en Nederlands.

Maak je niet te druk TS; je hebt 'm gehaald en gezien je cijfers voor talen ben je duidelijk geen dom kind maar heb je helaas niet de reken-genen van je pa geërfd. Jouw pa leert er maar mee leven en anders heeft HIJ het zwaar.......

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Een 6 voor rekentoets MBO, slecht of goed cijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:13

De toets is ook onevenredig moeilijk. Ik heb enige tijd geleden op vrijwillige basis 4F gedaan en sloot deze af met een 2 :+
De vraagstelling is enorm verwarrend. ..

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Een 6 voor rekentoets MBO, slecht of goed cijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:16

Trots op zijn hoor! En als je bang bent voor vader gewoon zeggen "ik heb hem gehaald en we kregen alleen voldoende of onvoldoende" :)

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:25

Je mag er echt heel blij mee zijn. Heel veel maken die toets namelijk slecht. Ik had een 5 op 2F en een 3 op 3F. :+ Ik ben zo slecht in hoofdrekenen, breuken etc.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:34

en 6 is toch een mooie voldoende? ik was al blij als ik een 5,5 haalde bijvoorbeeld xD
ook al is rekenen nooit mijn sterkste punt geweest. Ik ging altijd voor een voldoende, en of dat nou een 5,5 was of een 8 maakte me dan ook niet zoveel uit want ik was ervoor geslaagd

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 13:13

Lizzyy schreef:
Trots op zijn hoor! En als je bang bent voor vader gewoon zeggen "ik heb hem gehaald en we kregen alleen voldoende of onvoldoende" :)


Staat ook op mijn cijferlijst bij mijn diploma he :+ :+