MBO examens (3F), wat moet ik leren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

MBO examens (3F), wat moet ik leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 11:52

Omdat ik er niet wijzer van word.... Toch maar even een topic :=

Ik doe op dit moment een BBL-opleiding (niveau 4) ter aanvulling op mijn huidige HBO papiertje waar ik weinig aan heb. Nu kom ik in aanmerking voor een aantal vrijstellingen en moet ik hier dus toetsen voor maken.

Rekenen 3F heb ik al gehaald, dus daar hoef ik verder geen uitleg over. (oefenexamens zijn wel welkom i.v.m. het centraal examen wat er nog wel aankomt)

Maar ik kan maar niet helder krijgen wat Nederlands en Engels nu precies inhouden...
Wat wordt er precies van mij verwacht? Het gaat hierbij vooral om schrijven. Ik lees dingen over het schrijven van een betoog, maar ook over een brief en spellingsoefeningen....

Ik heb o.a. al de cyllabi doorgelezen, maar dat maakt het niet veel duidelijker. En de proefexamens zeggen voor mijn gevoel telkens iets anders...

Ik maak me er weinig zorgen over, maar ik zou me wel graag enigszins willen voorbereiden zodat ik niet voor aap sta :D

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: MBO examens (3F), wat moet ik leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:04

Een schrijftoets, dat had ik laatst als examen, daarin moest je een brief schrijven, vooral is belangrijk hoe je een formele en informele brief schrijft.
zowel bij Engels als Nederlands was dat bij ons dit jaar.
Ik volg wel bol.

Ik hield de opbouw aan.
En maakte niet teveel spelfouten.
Toen had ik een 9.
Dus als het dezelfde soort toetsen zijn red je dat met je hbo zeker.

Is er geen studie begeleider waar je navraag kan doen?

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: MBO examens (3F), wat moet ik leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:06

Ik weet niet of het bij bbl anders is. Maar wij hadden een stuk of vijf verschillende examens per vak.
Spreken, schrijven, spelling, gesprekken voeren, lezen

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: MBO examens (3F), wat moet ik leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 12:15

De examens zijn bij bbl exact hetzelfde als bij een fulltime opleiding. :) Dus inderdaad die 5 soorten. Alleen vooral schrijven was voor mij onduidelijk.

Bedankt voor je informatie!

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: MBO examens (3F), wat moet ik leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:29

Je moet even aan jouw docent Engels vragen welke examens je precies moet doen. Voor Engels werken we op het MBO met ERK niveaus. Dat zijn in het MBO A2 B1 en B2. De examens zijn een lees/luister examen ( wat bij ons op A2 en B1 geëxamineerd wordt afhankelijk van niveau 3 of 4 ) spreken en gesprekken voeren op alle niveau's en schrijven op A2 en B1 niveau. Als jij alleen het hoogte niveau moet doen dat vermoed ik dat je schrijven op B1, lezen/luisteren op B1 en spreken/ gesprekken voeren B2 moet doen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: MBO examens (3F), wat moet ik leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:46

Ik verplaats je topic van [LZP] Leven Zonder Paarden naar [STW] School, Studie en Werk.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: MBO examens (3F), wat moet ik leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:47