Webshop opstarten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JorineCosse
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-02-16

Webshop opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 01:02

Beste allemaal,

Momenteel zit ik er over na te denken om naast mijn studie een webshop op te starten in paardensportartikelen. Ik weet nog niet precies welke producten ik specifiek wil gaan verhandelen, dit ga ik pas later uitzoeken, aangezien ik eerst wil weten of een webshop opstarten haalbaar is voor mij.

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar kan ik terecht voor een goede hulpsite, voor het ontwerp voor een website? Van welk startkapitaal kan ik uitgaan? Welke groothandels zijn er in dit vakgebied en waar kan ik deze vinden? Is hier winst in te behalen? Etc. etc.

Het is de bedoeling om winst te draaien, dat zou dus betekenen dat ik me bij de KvK zou moeten inschrijven, hoe gaat dit alles in zijn werk?

Ik hoop dat iemand mij hier bij kan helpen, het is een serieuze overweging! Ik zie graag alle tips en tricks tegemoet, ik ben niet op zoek naar bekritiserende reacties of wat dan ook.

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Jorine.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 01:12

ik zou beginnen met marktonderzoek doen en een buissenissplan opstellen om te zien of het uberhaupt rendabel en haalbaar is..

vooral jezelf onderscheiden van anderen en hoe krijg jij de klanten die nu bij andere leveranciers shoppen (zelfs naar tevredenheid) zover dat ze bij jou gaan kopen?

KvK is niet zo ingewikkeld.. gewoon handelsnaam, je paspoort en een paar tientjes.. let wel op, binnen 2 kwartalen moet er beweging zijn in je aangifte naar de belasting, anders wordt je weer uitgeschreven..

Duurder is echter je certficaten voor je webshop op orde maken.. niemand (bij zijn gezonde verstand) koopt nog bij een niet gecertificeerde site.. Hoe beter je certificering hoe duurder dit is (de groene naam die je dan ziet in de zoekbalk). Daarnaast zul je een zakelijke rekening moeten openen die overeenkomt met je activiteiten, tip, niet bij dezelfde bank waar je rekening loopt.. nadeel, geen normale bank wil je een zakelijke rekening geven zonder dat je betaalrekening er ook loopt.. kosten van een zakelijke rekening, zeker kosten over betalingsverkeer kunnen aardig oplopen. knab is de meest handige keuze voor een startende ondernemer die nog niet heel veel transacties heeft lopen..

daarnaast zit je met het maken van een professioneel ogend logo, kan ook oplopen.. stapel visitekaartjes, je moet immers gaan netwerken, ook face to face..

al met al zit je al snel op opstartkosten van zo'n 500+ euro (reisgeld, parkeerkosten etc etc etc etc allemaal meegenomen), voor je nog maar 1 artikel hebt ingekocht.

daarnaast als je bedrijf loopt, zul je zeker willen dat een boekhouder je eerste jaaropgave controleert (kwartaalaangifte is niet zo spannend).

verzekeringen niet vergeten ook

persoonlijk zou ik zeggen.. Ga naar de open dag voor startende ondernemers bij de kamer van koophandel en volg de workshops op die dag (het inspirerende praatje van de KVK zelf.. belastingdienst zeker doen.. en sla google maar over, dat was echt nonsens).

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 01:24

Ik zou een website gebruiken waarmee je een webshop kan maken, zoals wordpress, mijn webwinkel of ccv shop oid. Of een webshop door iemand voor je laten maken.

Er is een centraal ondernemerstopic hier op bokt, daar kan je veel tips uit halen als je het doorleest. Ik snap dat je om tips vraagt, maar ondernemen betekent ook dingen zelf uitzoeken. En het is handig om open te staan voor kritiek :)

Bij de KvK inschrijven is simpel. Maar daarna heb je met de belastingdienst te maken en dat moet je goed uitzoeken. En evt een goede boekhouder zoeken.

JorineCosse
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-02-16

Re: Webshop opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 09:30

Ontzettend bedankt beide!

Ik snap uiteraard dat ik moet openstaan voor kritiek, maar verhalen als 'wat een dom idee' heb ik niet nodig, dat maak ik zelf wel uit

M'n opleiding gooit me dood met boekhouden en ik heb gelukkig connecties met boekhouders, dus dat geluk heb ik! Ik ga me eens focussen op zo'n opendag.

Nogmaals bedankt!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Webshop opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:35

Ik ga mee met elena, eerst een ondernemingsplan schrijven voor jezelf. Dan weet je precies waar je staat, wat je nodig hebt en of het haalbaar is. Heb zelf ook eentje gemaakt en het helpt je echt bij de juiste keuzes te maken.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Webshop opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:41

Marktonderzoek doen is erg belangrijk! dat zou ik als eerste gaan doen. Wat wil je aanbieden? en voor wie? en hoeveel concurrentie heb je? waar onderscheid jij je mee? waarom komen mensen bij jou kopen?

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Webshop opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:10

Denk ook aan goede algemene voorwaarden, het regelen van zaken als retourbeleid, hoe ga je om met discussie over transportrisico.... je klanten kunnen je ergste vijanden zijn!

Een vriendin van me had als eenvoudiger alternatief voor woondingetjes die ze maakte een fb-site. Werkte prima. Je hoeft ook niet meteen als ondernemer in te schrijven. Zo lang het in de experimenteerfase zit kan je het prima opgeven als "overige inkomsten".

BTW hoef je ook pas vanaf een bepaalde drempel af te dragen. Dus wel vanaf het begin je boekhouding goed bijhouden!

Als je je opstartkosten ook goed bijhoudt mag je die ook nog later verrekenen met je echte winst.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:57

Ik verplaats dit topic naar School, Studie en Werk waar het beter past.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Webshop opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:17

Ik volg dit even wil ook lang voor me zelf beginnen maar ben bang met finaceel of ik dat wel ga reden

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:36

Begin eerst met een ondernemingsplan
Dan zie je wat er nodig is

De vragen die je nu stelt zal de gemiddelde ondernemer wel om grinniken.
Je moet zeker van je zaak zijn en het zelf willen/ bedenken

Anders is misschien iets van franchise iets voor je?
Dan hoef je niet van 0 te starten omdat iemand anders het basisconcept dan al bedacht heeft

Maar een vraag als welke groothandels zijn er??
Dat is iets wat elke ondernemer zelf uitzoekt en vaak ook publiekelijk niet deelt

Ondernemerschap is geen kant en klaar pakketje uit een boekje
Je moet er zelf voor willen werken, eerste jaren winst maken is eerder uitzondering dan regel

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Webshop opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:32

Een webshop beginnen klinkt heel leuk. Maar de meeste mensen denken er niet zo goed over na. De meeste gaan binnen 2 jaar weer dicht. Dat is gewoon simpelweg omdat de meeste niet instaat zijn om de eerste 2 jaar winst te draaien. Je winstmarge is laag en de consument is kieskeurig. Daarnaast is er wetgeving waar je rekening mee moet houden.

Heb je genoeg startkapitaal om te doen wat elena zegt en ook te reserveren voor de retours (en het aantal retours in webwinkels is groot) en je klanten/leveranciers meteen te betalen?

Als het je zuiver alleen om de winst gaat, dan is een webwinkel geen goeie keus. Het is zeker de eerste tijd meer een uitdaging dan een manier om een extra boterham van te kopen. (En dat telt ook voor grote bedrijven)

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:40

KvK heeft open/info dagen voor beginnende ondernemers, kijk wanneer de volgende is bij jouw in de buurt en neem een lijst met vragen mee.
Vanaf welk bedrag je belasting moet afdragen is daar een heel belangrijke van. Het kan ondanks de aftrekmogelijkheden veel interessanter zijn om dit als bijverdienste naast een gewone baan te houden ipv er van afhankelijk te zijn en zeker als je pas begint. Verder is een eigen website niet meteen noodzakelijk, marktplaats, ebay of etsy (hand gemaakte spullen) zijn ook opties, scheelt je een heleboel infrastructuur qua veilig betalen voor je klanten. Je moet dan echter wel weten wat je wil verkopen.

irisdepony
Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-10

Re: Webshop opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:54

Welke merken wil je verkopen ?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:31

RavenCat schreef:
Denk ook aan goede algemene voorwaarden, het regelen van zaken als retourbeleid, hoe ga je om met discussie over transportrisico.... je klanten kunnen je ergste vijanden zijn!

Een vriendin van me had als eenvoudiger alternatief voor woondingetjes die ze maakte een fb-site. Werkte prima. Je hoeft ook niet meteen als ondernemer in te schrijven. Zo lang het in de experimenteerfase zit kan je het prima opgeven als "overige inkomsten".

BTW hoef je ook pas vanaf een bepaalde drempel af te dragen. Dus wel vanaf het begin je boekhouding goed bijhouden!

Als je je opstartkosten ook goed bijhoudt mag je die ook nog later verrekenen met je echte winst.



als je wilt inkopen bij een groothandel, zoals een webshop starten, moet je wel een kvk nummer hebben.. en daarmee sta je dan ook direct aangemeld bij de belastingdienst als ondernemer.

natuurlijk kun je zelf een webshop bouwen en ergens goedkoop inkopen zonder dit bij een groothandel te doen.. Maar dan zit je wel met klantvertrouwen.. tenzij het kennissen zijn, zou ik niet snel kopen bij een bedrijf zonder kvk.