Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:07

Dag Bokkers!

Ik heb al een beetje rondgekeken en de zoekfunctie gebruikt maar ik kan er niet echt uit komen. Vanaf donderdag sta ik ingeschreven als ZZP'er bij de KVK. Ik werk als freelance journaliste, met hier en daar nog wat nevenactiviteiten.
Op dit moment haal ik hier geen hoofdinkomen uit. Ik ben studente en doe dit dus puur ernaast, maar nadat ik met mijn laatste opdrachtgever wat moeite heb gehad door het ontbreken van een btw-nummer heb ik toch de knoop doorgehakt en me ingeschreven.

Voor zover ik begrijp zal ik onder de kleine ondernemers regeling vallen omdat ik er zo weinig inkomen uit put (in ieder geval niet genoeg om 1500 euro btw af te dragen). Hierbij vermeld stond wel dat het alsnog verplicht is om een (simpele) administratie bij te houden.

Ik ben dus op zoek naar een programma of simpel Excel-sheet waarin ik dit kan bijhouden. Facturen opstellen lukt zelf, dus het gaat puur om een programma waar ik mijn inkomen kan bijhouden. Een programma waar ik ook met BTW kan werken heeft mijn voorkeur omdat ik dat in de toekomst (hopelijk) wel zal moeten heffen. Fijn zou zijn als het programma een ingebouwde urenadministratie heeft.

Is er misschien een ZZP-Bokker met de ultieme tips die me even wat licht in de duisternis zou kunnen geven? Ik heb echt het gevoel alsof ik compleet in het duister tast als het om dit soort dingen gaat :=

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:21

Wij doen het al zo'n 15 jaar met het simpelste pakket van Snelstart. Misschien dat je daar op de website eens zou kunnen kijken. Wel nadelig is dat je vroeger 1x aanschaf betaalde en dat was het dan, tegenwoordig betaal je d.m.v. een abonnementconstructie, incl. BTW 114,42 per jaar. Wat ik fijn vind, ik ben niet zo'n administratiewonder, is dat het vrij eenvoudig is, mijn klantenbestand zit erin en de btw-aangifte is 1 druk op de knop. Je schijnt er nog veel meer mee te kunnen maar ik klop mijn bankboek en mijn verkoopfacturen erin en meer doe ik er niet mee. De rest genereert de accountant _/-\o_

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:35

Je zou even naar Moneybird kunnen kijken, die heeft ook een gratis versie waar jij denk ik al genoeg aan hebt. Alleen urenregistratie zit daar niet bij, daar gebruik ik zelf Toggl voor.

Anoniem

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:36

Urenregistratie is in principe geen ramp, dat kan ik best apart bijhouden. Ik ga naar allebei eens kijken! Moneybird klinkt goed.

Ik wil er uiteraard best wat voor betalen maar een jaarlijks abbo van 100 euro vind ik voor nu nog enigszins aan de hoge kant. Vooral omdat ik niet weet hoe veel opdrachten ik daadwerkelijk binnen zal gaan krijgen en daarbuiten ben ik vanaf september een half jaar in het buitenland en zal het dan dus sowieso even stil komen te liggen.
Ben ook absoluut geen administratiewonder maar met een simpel programma kan ik me wel redelijk redden gok ik zo.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:41

Hmm ik werk als zzp fysio met Acumulus. Boekhouden voor dummies want zelfs ik kan het haha! Maar is ook met abonnement dus denk dan niet de meest ideale voor jou...

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:46

Wij gebruiken Minox.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:53

Accountview is erg simpel, maar denk wat prijzig

Fantast

Berichten: 1487
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:01

Wij gebruiken (zijn geen zzper) King, wij hebben 1 van de uitgebreidste pakketten maar je kunt hem ook veel simpeler en dus goedkoper krijgen

Anoniem

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:03

Ik heb even naar Moneybird gekeken en daar kan ik tot nu toe prima met de gratis versie uit de voeten. Vind het ook nog eens helder en prettig werken, dus denk dat ik het voorlopig even hierop ga houden :j

Bedankt voor alle tips wel! Handig om er weer eens bij te pakken als ik in de toekomst (hopelijk) wel hogere inkomsten heb

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:08

Ik heb ook de eenvoudige versie van snelstart. Kind kan de was doen. Enig nadeel vind ik dat je geen w&v per maand of kwartaal uit kunt draaien en hij altijd de hele ingeboekte periode van het betreffende jaar pakt.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:10

ik zet hier even een stipje, ik gebruik momenteel nog gewoon excel maar wil ook wel over naar een simpel en niet al te duur gesprek

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:10

Ik gebruik eboekhouden. Je betaald er wel 20,- per maand voor, maar ik kan niet meer zonder. Die ellendige excel sheets klopte bij mij nooit.

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:12

Ja wij hebben ook eboekhouden, heel makkelijk gelinkt met de bank ook.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:14

Bij ons wordt Exact gebruikt, werkt ook erg prettig en heeft veel functies zoals automatisch gegenereerde mails versturen naar debiteuren, uitdraaien maken van verschillende posten. Exact online is ook vanaf elke plek met een browser toegankelijk :j

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:21

Exact heb ik jaren mee gewerkt maar is veel te uitgebreid en te duur voor een kleine zelfstandige.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:26

Ik gebruik Jortt, facturen versturen & boekhouding bijhouden :j

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:54

Hier ook Jortt, werkt fijn, kan met de gratis versie prima uit de voeten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:57

mysa schreef:
Exact heb ik jaren mee gewerkt maar is veel te uitgebreid en te duur voor een kleine zelfstandige.

Je kunt ook de gratis versie gebruiken :)*

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:26

Ik ben ook opzoek naar een dergelijk programma dus lees ook mee :j

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:30

Ik gebruik sinds dit jaar Moneybird. Factureren vind ik super als je alles er één keer in hebt. Koppelen aan mijn bankrekening ben ik nog mee aan het puzzelen. Een handleiding oid was wel handig geweest. :-)

Shanel
Berichten: 879
Geregistreerd: 04-06-05

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:41

Hier ook Moneybird. Makkelijk, overzichtelijk en vooral het koppelen aan je bankrekening is ideaal.

Anoniem

Re: Simpel boekhoudprogramma voor zzp'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:42

Hebben jullie als (kleinschalig) ZZP'er ook een zakelijke bankrekening? Ik wil het voor nu eigenlijk op mijn prive rekening houden omdat de inkomsten zo laag zijn dat ik het zonde vind om een extra bankrekening te openen voor een tientje per maand.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:46

Ik gebruik Gekko voor uren bijhouden. Daar is ook een App van. Het is gratis.

Shanel
Berichten: 879
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:51

Emmaa_ schreef:
Hebben jullie als (kleinschalig) ZZP'er ook een zakelijke bankrekening? Ik wil het voor nu eigenlijk op mijn prive rekening houden omdat de inkomsten zo laag zijn dat ik het zonde vind om een extra bankrekening te openen voor een tientje per maand.


Ja, wij hebben vanaf het begin een zakelijke rekening ook al gebeurde er toen nog niet heel veel :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:51

Ik gebruik siel acumulus, super eenvoudig, het programma geeft zelfs aan wat je moet invullen op de belastingaangifte (en of je gebruik kan maken van de klrine onddrnemers-regeling).

Maar dan echt zo simpel als punt 1-a = ...., en dat voor elk aangifte-punt, hoef je niks bij uit te rekenen verder, ideaal en niet duur! Op jaarbasis zo'n 140 euro geloof ik?
Ik geloof dat een aanvullende basiscursus zo'n 30 euro kost? Zeker om te starten een aanrader, krijg je ook een hoop handige tips bij (zoals dat je geen buitenlandse btw hoeft te betalen)!