Nieuw merk opstarten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kagiwaga
Berichten: 1353
Geregistreerd: 09-02-09
Woonplaats: Enkhuizen

Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 16:28

Hallo!
Ik hoop dat ik de goede categorie heb uitgekozen :).
Inmiddels heb ik aardig wat ontwerpen klaar liggen en wil ik een leuk lijntje aparte exclusieve kleding en oa dekjes op de markt brengen.
Het marktonderzoek en de ontwerpen ed zijn allemaal klaar,
Maar nu komt het, ik ben helemaal niet bekend in deze wereld, waar vind ik een geschikte fabriek voor de productie?

Ik heb een tijdje op Alibaba zitten speuren maar echt betrouwbaar en duidelijk vind ik het daar toch niet aan toe gaan.
Ik kom meerdere fabrieken tegen maar hoe weet ik nou waar ik allemaal terrecht kan?
Is er hier iemand die op dit gebied mij van meer informatie kan voorzien?
Het gaat echt om exclusieve aparte ontwerpen en geen massa producties, met standaard artikelen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:31

dan zul je aardig wat moeten kunnen investeren denk ik..
want als het geen massa is, dan is het dus veel maatwerk
en dat kost flink geld..

ga je laten maken op bestelling (lange levertijd), of ga je van alles enkele vooruit laten maken en betalen?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:31

eerlijk,ik vraag me af of de markt al niet oververzadigd is met dat soort spullen?

qua fabrieken heb je 2 opties.

hier ergens een fabriek zoeken,dan betaal je enorm veel als je maar kleine aantallen laat maken.
andere optie het buitenland,maar mijn ervaring is dat je er dan echt heen moet,anders laat de kwaliteit,de afwerking,materiaalkeuze,.... gewoon te wensen over en is het nooit helemaal als je het in gedachten had.
maar ook dan zit je toch met een behoorlijk kostenplaatje als je bij kleine oplages blijft.

kagiwaga
Berichten: 1353
Geregistreerd: 09-02-09
Woonplaats: Enkhuizen

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 16:33

Het word sowieso iets van India of China..
Ik denk niet dat de markt in de paardensport verzadigd is op dit gebied ;)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:34

ik sluit mij bij tengeltje aan, er zijn zoveel lijnen, zoveel keuzes, zoveel smaken en zoveel mensen die op maat en op bestelling maken zelfs, dat ik wat twijfels heb over het marktonderzoek dat je gedaan hebt?

verkijk je niet op de antwoorden op: vind je het mooi, zou je het kopen.
100 man kan zeggen ja ik zou het kopen.. maar als het puntje bij het paaltje komt hebben ze net al wat gekocht of net niet zoekende.. of ze hebben het gelezen als een 'vind je het mooi genoeg om in de handel te zetten'.. ik wil het kopen, is vaak een 'ik denk dat er misschien wel een markt voor is'.

hoe is het trouwens afgelopen met het openen van je eigen winkel?
leuke zaak geworden?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:38

dan moet je er sowieso heen.

ik heb meermaals dingen laten maken daar.(nooit geweest),en nooit,maar ook nooit kwam het aan zoals ik het wou.
kwaliteit een stuk minder,tot verkeerde kleuren,patronen,sluitingen,onsluitbaar en ongebruikbaar.
alles voorbij zien komen.

neen,voor mij niet meer.

als je het wil,moet je naar daar,contacten leggen,onderhandelen,mee alles opzetten.

van hieruit zoiets opstarten die daar gemaakt wordt,wordt het sowieso niet.

los van het feit dat ik 200% zeker weet dat de markt echt niet staat te wachten op nog nieuwe spullen natuurlijk.
want net als Elena zegt,kan je echt niet vertrouwen en afgaan op mensen die zeggen dit of dat te zouden kopen voor die prijs.
is zo makkelijk gezegd,maar de realiteit is compleet anders.

edit,nog vergeten.
+ veel kosten voor je exclusiviteit te krijgen/behouden,wat al bijna onmogelijk is.
laat jij daar bv 50 stuks maken,maken ze hetzelfde nog eens in 50 000 stuks en verkopen het voor een 10de van de prijs via aliexpress en andere site's.
daar gaan je exclusive producten dan......

dat is gewoon de realiteit hoor,want als je zoiets start ga je geen 10 000den euro's betalen om het exclusief te houden.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:40

Eerlijk, exclusief en India of China gaan imo niet echt samen... Als ik de hoofdprijs betaal voor een exclusief merk dan verwacht ik geen china- kwaliteit...

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:44

Het echt aparte kwaliteitsspul is of zelf/familie werk of een per opdracht product van een atelier in bv NL. Als je ten minste nog een kans wil maken in dat marktsegment, want er is echt zat te vinden (en ook al qua maatwerk in opdracht trouwens). Maak je voorbeelden, en doe je marketing, klopt dat laatste, dan kan het wat worden, anders krijg je de investering er niet uit. En op dat punt : let op dat je inkomsten en uitgaven van verschillende bedrijfjes niet door elkaar gaan lopen. Ze moeten zelfstandig overeind blijven, anders ga je aan 1 fout geheel failliet.

Wat ik hoor van productie in China/India/etc. er moet een nederlandse/westerse (aan jouw geheel loyale) controleur permanent op de werkvloer zijn om de kwaliteit, etc. in de gaten te houden, anders gaat het mis.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:48

hog,'exclusief' is sowieso een woord waar mijn haar van recht komt.
Wat is excusief natuurlijk.

de paardenwereld gaat vaak hand in hand met merknamen.
zonder merknaam(die goed gekend is,en hoog in het vaandel gedragen wordt),gaan de mensen heus niet gauw hun grote centjes bovenhalen.

een fabrikant vinden die kwaliteit levert naar je normen,die betrouwbaar is en betaalbaar is al niet simpel.
daarnaast nog kleine oplages?
bijna onvindbaar.

+ je weet wat er nog allemaal bijkomen qua kosten als je je spullen van bv china het land inbrengt?

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:51

India of China voor echt exclusieve producten lijkt me niet echt samengaan.
Daar gaan ze echt voor massaproductie. Kleine oplages kan wel maar dan betaal je flink meer. Minimale afname is bij 99% van de fabrieken minimaal 250 stuks per kleur/print. En dan moet je nog maar afwachten of ze jou exclusieve product niet ook aan iemand anders verkopen.
En of de vraag naar echt exclusieve producten in de paardenwereld zo groot is vraag ik me af.

Heb zelf een webshop in paardendekens, en flink lastig om een betrouwbare leverancier te vinden in India of China. Je moet er echt naartoe om goede afspraken te maken.
Doe je dit niet. Dan is de kans groot dat je 10x een sample krijgt en alsnog voldoet die niet aan je verwachtingen. Of je doet een flinke bestelling en is het net niet zoals je van de voren via de mail had afgesproken.. Ze zeggen daar dingen die ze niet nakomen. Het werkt daar heel anders dan wij hier in het Westen gewend zijn.

Ook marktonderzoek ben ik wel benieuwd naar.
Mensen zeggen heel vaak oo ja leuk dat ga ik wel kopen. Maar wat elenaMM77 al zegt als het puntje bij paaltje komt kopen 9 van de 10 het toch niet.

Edit: En er komen nog flink kosten bij om het nog weer in NL te krijgen als je het in India of China laat maken. Per schip of per vliegtuig, douane kosten, inklaren, transport vanaf de haven/schiphol naar jou toe.. (btw moet je vooruit betalen, krijg je uiteraard we weer terug maar geeft eerst wel even extra kosten) Hoe minder je vervoert hoe duurder het gaat zijn. (of ze nou een handeling voor een container vol doen of voor een paar dozen het kost hetzelfde)

kagiwaga
Berichten: 1353
Geregistreerd: 09-02-09
Woonplaats: Enkhuizen

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 17:39

Kijk blijkbaar zijn er hier mensen met een glazen bol, die zonder ontwerpen gezien te hebben gelijk al weten dat ik het aan de straatstenen niet kan verkopen. Erg knap. Kijk eens naar veel grote paarden merken dachten jullie dat het allemaal in Duitsland gemaakt werd? En alles per 10000en? Ik heb natuurlijk wel onderzoek gedaan en bovenstaande speculaties zijn niet allemaal echt gegrond. Natuurlijk exclusief, iets unieks maken is moeilijk, maar heb ik ergens genoemd dat ik dekjes ga maken van €200 per stuk?
Het gaat om leuke trendy, vernieuwende dingen waar zeker nog wel plek voor is op de markt. Ik hoef er geen miljardair van te worden.
Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met spullen laten produceren in het buitenland, je moet natuurlijk ergens beginnen. Ik heb een Ruitersportzaak en vrijwel alles wat er hangt staat toch echt made in India of China op, muv van 2 merken, en uit betrouwbare bronnen weet ik dat het ook gewoon mogelijk is om er 200 te laten maken ipv 10000

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:41

Als je alles al zo goed uitgezocht hebt dan hoef je het hier toch niet meer te vragen...

kagiwaga
Berichten: 1353
Geregistreerd: 09-02-09
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 17:44

Natuurlijk zijn er veel rotte appels, vandaar dat ik ook opzoek ben naar een goede fabriek zodat ik niet heel India hoef af te reizen, opzoek naar goede ervaringen. Ik loop nooit in 7 sloten tegelijk dus zal mijn keuze zorgvuldig maken om tot een leuk eind product te komen.
Wat ik hier vroeg was ervaringen met import :) niet of ik wel goed genoeg mijn werk heb gedaan en echt wel een leuk ontwerp heb liggen want dat risico is aan mij.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:45

je bent 20 en je hebt een ruitersportzaak?
knap,en idd,zoals Maximuss zegt,als je het allemaal zo goed nagevraagd hebt en weet dat je 200 stuks kan laten maken,wat moet je dan op Alibaba zoeken en hier navragen?
Dan heb je blijkbaar je contacten al.

veel succes alvast,ik hoop dat je iedereen zijn ongelijk kan waarmaken.

kagiwaga
Berichten: 1353
Geregistreerd: 09-02-09
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 17:55

Klopt :) ik heb een Ruitersportzaak,
Uiteraard ligt het niet zo simpel als weten waar je het moet zoeken.
Alibaba is ook helemaal niet de weg die ik wil bewandelen zoals ik al liet doorschemeren.
Het gaat voornamelijk om zadeldekjes en ik neem aan dat er een fabriek te vinden moet zijn die het red om een nette kwaliteit neer te zetten, aangezien het ook niet moeilijk te maken is.
Ik heb een inelkaar gezet sample liggen, welke ik zelf gemaakt heb, maar kwa tijd is het niet te doen ze allemaal zelf te maken.
Ik weet dat ik die kant op zal moeten dus dat word nog een trip, maar voordat je daar aangeland bent... wil ik toch wel eerst uitgebreid onderzoek hebben gedaan om te weten waar ik allemaal terecht kan.

Anoniem

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:06

Ook in China en India staan gewoon fabrieken die eerlijke en kwalitatief sterke producten leveren hoor. Dan heb je het alleen niet voor dezelfde prijs als de bekende 'made in China' producten.
Als je zoiets wilt doen zou ik een fabriek uitzoeken en ter plekke gaan overleggen, materialen voelen en je ontwerp zo duidelijk mogelijk maken. Het lastige is dat het dan een heel duur grapje wordt als je geen grote partijen gaat afnemen. Ik denk eigenlijk dat het qua kosten niet heel erg veel zou schelen met ze laten produceren in Nederland. Voordeel is dan dat je daar weer mee kan adverteren.. Als je kijkt naar de huidige markt voor ruitersportproducten denk ik dat mensen echt wel flink wat geld neer willen leggen voor een lokaal gemaakt product met een uniek/origineel design.
Als je in kleine partijen gaat produceren denk ik dat je er hoe dan ook rekening mee moet houden dat je een gigantische investering moet doen en dat de prijzen van het product daar dus ook naar gaan zijn.
Is het geen mogelijkheid om in een keer een gigantische partij te laten maken en die ergens op te slaan? Denk dat dat zelfs nog wel goedkoper is dan meerdere keren kleine partijen laten maken.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:18

Is zuid europa geen optie? Ik roep maar wat hoor, maar als ik zie wat bv een naaister hier rekent of in Nederland zie ik toch fors verschil.

Of oost europa? :)

Anoniem

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:29

Zeker als je kleding gaat ontwerpen dan zul je eerst nog een patroonmaker in moeten schakelen die jouw leuk geschetste rijjasje omzet in millimetertekeningen voor elk onderdeel en elke afzonderlijke maat die je aanbiedt. Zo'n persoon weet precies wat het borstverschil is tussen maat 38 en 39 en is in staat om de de ontwerpen te vertalen naar een extreem gedetailleerde tabel waarin van elke naad precies staat aangegeven hoe lang die is, onder welke hoek deze loopt en met welke steek deze genaaid moet worden.

Zelf heb ik wel ervaring met boeken laten drukken in China (duizenden) en dat ging goed omdat er een vertegenwoordiger tussenin zat die in China woonde en ook regelmatig controleerde. Maar mijn boeken werden dan ook kant en klaar in PDF-vorm bij hun aangeleverd, en niet in schetsvorm. ;)

Als je een exclusief merk wilt worden en ook wilt blijven, dan zou ik ook eens goed nadenken over jouw maatschappelijke verantwoordelijkheid: gaat het jou erom dat je kleren/dekjes er precies zo uitzien als jij wilt, of wil je gegarandeerd (kind)slaafvrije producten? Als dat laatste je niet zoveel uitmaakt dan kun je overal wel terecht, als je je verantwoordelijkheid neemt als merk dan zal in het uitzoeken van een mens/kindvriendelijke werkomgeving ook behoorlijk wat werk gaat zitten en moet je er eigenlijk ook wel echt zelf naartoe.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:17

Zoals ik eerder al zei. (heb ervaring met India, ben er zelf geweest om een geschikt bedrijf te vinden die naar mijn zin mijn spullen maakt. En wat niet door kindjes gemaakt word, inkoop is daarom wel duurder.). Het is niet zo gemakkelijk als je denkt om te importeren. Er komt heel wat meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Altans dan vond ik.
Van standaard kleuren kan je wel per 10 bestellen. Wil je een apart printje dan maken ze dit vaak echt alleen maar met een minimale afname van 250 (misschien met dekjes wel per 100)
Een goede fabriek vinden lukt zeker maar die zal je echt zelf moeten gaan zoeken. Denk niet dat er hier iemand is die zal zeggen ik koop bij die fabriek en dat is goed dus ga daar ook maar heen.

Anoniem

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:44

Ook iets waar je absoluut rekening mee moet houden, juist als je maar kleine hoeveelheden bestelt, is dat de tijd die het kost om iets van daar naar Nederland te sturen enorm varieert. Er valt eigenlijk geen pijl op te trekken, zeker niet als je daar ook nog de Nederlandse douane bij optelt... Vrachtbrieven die zoek zijn, een container waarin een in Nederland verboden stof verneveld is om eventuele insecten te doden waardoor je een maand moet wachten tot dat allemaal geklaard is...
Als je zelf een ruime voorraad hebt dan kun je alvast een nieuwe lading bestellen als je bv nog 100 truitjes in maat 38 hebt. Als je maar 100 truitjes hebt laten maken, dan is de kans groot dat als je pas een nieuwe lading bestelt als je er nog maar 20 hebt, je een lange tijd zonder producten zit en dus ook je klanten moet laten wachten.

Natuurlijk is overal een mouw aan te passen, maar als je besluit om het écht te gaan doen, dan is mijn advies om het bij dekjes te houden en kleding uit te stellen tot een later moment (en je bijvoorbeeld echt tevreden bent over de kwaliteit dekjes). Niet alleen omdat dekjes makkelijker te maken zijn maar vooral omdat je van alles veel en veel minder maten hoeft te hebben. Dat scheelt enorm in de investeringskosten en opslagruimte. Er zijn zelfs fabrikanten die van dure zadeldekjes alleen maar maat full maken, dan ben je helemaal in 1x klaar. Maar een rijjasje dat alleen in maat 38 te krijgen is gaat hem waarschijnlijk niet worden.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:54

Ik ben ook wel nieuwsgierig, ik heb ook een specifiek product in gedachte dat ik wel alleen zelf kan maken, maar ik wilde ook kijken naar passende accessoires die gemaakt zou kunnen worden dus ik lees mee. Zou het niet beter zijn de eerste probeersels hier te maken om te kijken hoe de markt daad werkelijk is voor je bv met 200 dekjes zit? Is maar een vraag, niet aanvallend bedoeld :)

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:05

wat xyzutu zegt klopt.
en als jouw container dan nog toevallig uitgepikt wordt voor controle heb je plots ook nog extra kosten.
(in belgie toch,geen idee met containers die in nl aanmeren)

of je moet duurder via vliegtuig vervoeren,maar dan zit je weer met veeel grotere transport kosten.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:06

je hebt net ruim een half jaar een ruitersportzaak, knap als je dan al helemaal uit de rode cijfers bent.
dus iets doe je alvast goed..

Maar ik zou dan met je importeurs en leveranciers gaan praten, netwerken netwerken netwerken.. net zolang tot je diverse opties hebt.. aanschrijven, andere afnemers van specifieke fabrieken proberen te traceren.. probeer producten van hen te zien in handen te krijgen.. En maak dan een uiteindelijke lijst van potentiele ateliers (want ik zou niet voor een fabriek kiezen.. te grote volumes) waar je wilt gaan kijken en een lijstje met potientiele ateliers waar je iets wilt laten maken.

in het vliegtuig en erheen.. want iemand die mooie broeken maakt, hoeft geen mooie dekjes te maken.. en een fabriek die mooie dekjes maakt, hoeft niet de kwaliteit of mensen of tijd te hebben om aan exlusieve kleine lijntjes te werken..


Waarom probeer je niet eerst een exclusieve lijn van iemand anders die reeds goed loopt op te nemen in je assortiment.. dan krijg je er feeling voor.. ook hoe goed en exclusievere lijn loopt

en helaas.. je gaf aan ze hoeven niet extreem duur te zijn.. maar je kunt niet concurreren met massaproducten die in containers tegelijk met zeer gereduceerde tarieven aankomen.. de prijzen voor je dekjes zullen behooooooooooorlijk aan de prijs moeten zijn.. Jouw reiskosten, jouw verblijfskosten, je investeringen, kosten van de proeven, kosten van degene die het omzet naar een voorbeeld waarmee de naaisters aan het werk kunnen.. alles moet zich terugverdienen, want ik denk niet dat je al een heel groot vermogen hebt om alles voor te financeren.. En tenzij je van een zeer gerenomeerde modeaccedemie met goede resultaten bent afgestudeerd (maar dan zou je ook kennis van stoffen en ateliers in het buitenland hebben denk ik) zal een bank ook niet echt zitten te wachten op een exclusieve kledinglijn van een 'onbekend' iemand zonder modeachtergrond terwijl er al zoveel exclusieve merken op de markt zijn.

Dat maakt het gewoon lastig.. want je kunt nu nog niet goekoop in de markt gaan zitten. omdat je nog hoog lopende kosten hebt van je net gestarte ruiterzaak (lijkt mij), en je meteen flink moet gaan investeren om alle kosten terug te verdienen die nodig zijn om je lijn op de markt te krijgen. Je kunt zeer zeker in het begin niet met hele lange levertijden komen te zitten of 'foutjes', immers klanten kunnen wel vergevingsgezind zijn.. maar dat doen ze niet bij een starter, alleen bij een bedrijf dat zich al bewezen heeft.

Kimberley84

Berichten: 1484
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: In het wonderschone Drenthe!

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:18

ik denk wel dat het heel erg moeilijk is in deze tijd om een nieuw merk te lanceren. Er zijn al zoveel merken en voor ieder wat wils in elke prijs categorie. ik heb 2 jaar terug ook een nieuw merk uitgeprobeerd. Ging om een hoofdstel en betaalde voor een middenklasse hoofdstel. Helaas was deze kwaliteit erg slecht (al na 2 weken) en heb ik het terug kunnen sturen met teruggave van mijn geld na wat overleg. Voor mij geen onbekend eigen merk meer.

Wel vind ik je plannen getuigen van veel lef, zeker in deze onstabiele tijd. Heb je al genoeg startkapitaal? En al gedacht wat de dekjes zouden moeten kosten vergeleken met alle kosten eromheen? Opslag? Sponsoring voor meer naamsbekendheid?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Nieuw merk opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:47

Ik verplaats dit topic naar School, Studie en Werk waar het hoort.