Help, omscholing?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Help, omscholing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:11

Hallo Bokkers!

Aangezien ik vanavond een telefonisch gesprek heb met een zorg instantie betreft werken & Leren ben ik benieuwd of er meerdere mensen zijn die deze stap hebben genomen. Want nu draait mijn hoofd overuren en ben ik heel internet chaotisch aan het afspeuren zonder dat ik een idee heb waar ik moet beginnen..

Ik zal mijn situatie even kort uitleggen. toen ik 19 werd ben ik afgestudeerd als management assistent/ directie secretaresse. Ben toen bij een transport bedrijf gaan werken waar ik al eerder stage had gelopen. Hier had ik het erg naar mijn zin maar het bedrijf ging failliet. Nog even bij de Boerenbond gewerkt , super maar ik ging eerder dan gepland samen wonen en kon ik binnen een week aan de slag bij een ander transport bedrijf. Daar werk ik nu bijna 3 jaar en heb ik een vast contract.

Echter de werk sfeer is hier heel wisselend en het werk, tja als het heel druk is vind ik het leuk, maar ik veel dagen dat ik al vanaf 11 uur aan het internetten ben. Tussen door ff een rondje controleren en ik kan weer verder internetten haha. Nu zullen er best mensen zijn die denken, prima! Makkelijk verdienen. Maar ik kom echter niet fijn thuis, voel me nutteloos en Daar komt ook weer eens bij dat ik heel veel last heb van mijn rug wanneer ik de hele dag op kantoor zit. Wanneer ik hele week op stal werk of thuis aan de slag ga is dit veel minder en voel ik me meer voldaan dan nu.

Nu heb ik een autistische broer + schoonzus en ik kan daar erg goed me overweg. Ook werk ik met verstandelijke beperkte op de dagbesteding en ik doe om de week vrijwilligers werk.
Ik vind dit mooi werk en heb toen mijn broer uit huis geplaatst werd gezegd dat ik ook dat werk wilde doen ( crisis opvang etc.)

Zijn er mensen die deze stap ook hebben genomen? Want op dit moment ben ik alle scenario's aan het door gaan terwijl ik geen idee heb over hoe en wat. Ook ga ik dan aan mezelf twijfelen of ik het wel kan want er zijn zoveel soorten en straks gooi ik een vast contract weg voor iets waar ik totaal niet voor geschikt ben etc....

Het is inmiddels een lang verhaal geworden, maar ben erg benieuwd naar ervaringen niet alleen positief maar ook negatief.

Alvast bedankt voor het leze van dit immens grote verhaal haha!

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:21

Ik kan me goed voorstellen dat deze baan je niet bevredigt en dat je eens gaat kijken naar andere mogelijkheden. Daarbij hoef je niet meteen te stoppen met je huidige werk want vaak zijn er ook deeltijd- of avondopleidingen mogelijk. Het klinkt of je op je werk ook wel af en toe wat zou kunnen studeren. :D

Ik zou eerst eens gaan kijken of je al een idee hebt wat je precies wilt. Heb je al een opleiding in gedachten? Kijk dan wat ze aan mogelijkheden bieden, ga eventueel een gesprek aanvragen.
Of heb je bepaald werk in gedachten en weet je nog niet wat je daarvoor nodig hebt? Ga eens praten met iemand die dat werk al doet of vraag informatie bij bv. een instelling waar dat werk gedaan wordt. mensen zullen je vast wel willen helpen met meer informatie zoals welke soorten functies er zijn en wat voor opleiding je dan nodig hebt.

Neem er even de tijd voor, ondertussen heb je dan toch inkomen en werkervaring voor je CV, al is het niet wat je lang wil gaan doen.
En misschien zijn er nog andere banen bij je huidige werkgever (of soortgelijke bedrijven) die je meer aantrekken? Kijk ook eens wat daarvoor nodig is.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Help, omscholing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:34

wauw haha snelle reactie, bedankt.

OP mijn werk studeren gaat niet, ziet iedereen. Mijn werk is ook seizoen 's gebonden, ik doe nu eigenlijk alles al, tot het daadwerkelijk plannen van de auto's al help ik daar regelmatig mee.
Heb al verschillende keren bij mij directe collega's aan gegeven dat ik het op rustige momenten niet leuk vind. Wat ik al zei de sfeer is ook niet top. we zitten met 3 en de 1 loopt over de ander tegen mij te klagen. Ook heb ik lichamelijk veel last van het vele zitten. loop zoveel mogelijk maar het blijft een feit. Wanneer ik werk heb ik veel rugpijn en ben ik na een dag doodmoe (terwijl ik weinig gedaan heb voor mijn gevoel) Wanneer ik vrij ben, en ik nog 3x zoveel doe al op een normale dag heb ik nergens last van.

Ik heb me al meerdere keren verdiept in studies, wil heel graag wat met dieren maar dit lijkt haast wel onmogelijk met een soort werken leren traject. Bij avond en deeltijd studies komen stages kijken en ik kan niet even zomaar stage lopen terwijl ik fulltime werk.

Vandaar dat ik een werk leren traject zoek. Maar bij de zorg instelling waar ik nu mee in contact ben, heeft zoveel verschillende mogelijkheden. Het is natuurlijk ook heel breed.

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:02

Zat toevallig net even op bokt :o

Is het mogelijk in je huidige baan iets minder te gaan werken, bv. 4 dagen zodat je een dag hebt voor studie/stage? Misschien zijn er ook studies waarbij de stage op een weekenddag kan vallen? In de zorg is dat misschien mogelijk.
Als je niet mag lezen op rustige momenten heb je inderdaad geen kans wat studie er in te frutselen :D

Ik denk dat je fysieke klachten te maken hebben met te lang in één houding zitten en misschien ook wat spanning als de sfeer niet zo fijn is. Geregeld even opstaan en lopen is dan goed.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Help, omscholing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 17:01

Ja sta elk half uur op om of thee te halen of wc etc. maar helpt niet voldoende.
Heb heel onderzoek gehad, blijk een hypermobiele rug te hebben en daar heb ik met zitten het meeste last van. Nu wel oefeningen waardoor het wat beter gaat maar nog niet optimaal.

OP mijn werk kan ik best wat lezen of iets tussen door maar niet vol aan de studie.

Heb vanavond telefonisch gesprek maar ze wilde me al voor een persoonlijk gesprek uitnodigen dus dan kunnen we kijken hoe en wat. Mijn vriend gaf net aan dat ik ook als optie voor kan stellen om een dagje mee te lopen als ze een idee hebben hoe en wat bij mij zou passen,

maar blijft lastig en zo onzeker

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Help, omscholing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 20:33

Zijn er nog mensen die dit traject al eens eerder hebben gedaan? Ben benieuwd naar ervaringen

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Help, omscholing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:23

Als je niet gelukkig ben in je baan kan je beter iets anders zoeken.
Kan een fysiotherapeut je misschien helpen met je rug?

Een vriendin heeft Schoevers gedaan. Verdiende een leuk salaris.
Het beviel haar niet. Ze is bij de politie gegaan en hier zit ze prima op haar plek.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Help, omscholing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 21:57

Loop al tijden bij de fysio en ook een vervolg onderzoek gehad in Amersfoort. Ik heb een hypermobile rug. Doe nu oefeningen om mijn rug te ondersteunen maar het vele zitten blijft voor mij zwaar.

En zomaar de stap nemen is niet voor iedereen makkelijk want zit met een koophuis en een vriend met eigen bedrijf. Vandaar dat ik mezelf graag goed informeer zodat ik een idee heb wat het zou inhouden als ik dit doorzet

Maar schroevers is dat een soort ncoi etc? En had je vriendin ook stage enzo erbij? Ben heel benieuwd hoe dit in zijn werk is gegaan.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Help, omscholing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:07

Kan je niet eens een paar uurtjes meelopen bij een bedrijf/organisatie?
Dan ben je wat meer op de hoogte van het werkveld.

Met een eigen huis is omscholen lastig, maar niet onmogelijk.
Kost wel veel discipline.

Als agent krijg je een basisinkomen tijdens je studie. Dat scheelt.

Als fysiotherapie je rug niet kan helpen is soms een brace handig ter ondersteuning.