Creatieve presentatie.. Ideeën gezocht!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Creatieve presentatie.. Ideeën gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:36

Hai bokkers!

Voor het vak presentatievaardigheden moeten we een duo-presentatie geven over een informatief onderwerp. En deze presentatie moet met een duidelijke opbouw.
Nu hebben mijn klasgenoot en ik de spreekwoordelijke lat ontzettend hoog gelegd en zijn we ten einde raad voor een nieuw onderwerp.. :=

De manier hoe we de lat zo hoog hebben gelegd? We hadden een 'terug-naar-de-middelbare-school'-presentatie over napoleon.. Mijn presentatiemaatje en ik gaven verschillende mini-vakken met onderwerpen over napoleon.

Presentatie zag er zo uit:
Inleiding
Midden
- napoleon bonaparte (geschiedenis)
- napoleon in Ohio (aardrijkskunde)
- napoleonvis (biologie)
- rapper napoleon (muziek)
Slot (met uitdelen napoleonsnoepjes!)

Voor deze presentatie kregen we een uitmuntend voor de opbouw.. Met als commentaar: 'ik geef eigelijk nooit een uitmuntend en dit wordt voor jullie dus zeer lastig te overtreffen..'

Maar die uitdaging gaan we aan!

Punten voor volgende presentatie:
- voor een cijfer
- duidelijke opbouw (inleiding/midden/slot)
- informatief
- we mogen geen powerpoint/prezi etc gebruiken.


Hebben jullie creatieve ideeën? Want onze creativiteit is even op.. ;)

Groeten Jo

Anoniem

Re: Creatieve presentatie.. Ideeën gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:40

Onderwerp is trouwens vrij!
Via google kon ik niet veel leuke ideeën vinden. Vandaar dat ik jullie vraag :)

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Creatieve presentatie.. Ideeën gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:50

Met het onderwerp 'de gulden snede' kun je heel veel kanten op. Wordt onder andere gebruikt in de wiskunde, muziek, komt terug in de natuur, architectuur, oorsprong in de oudheid...

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:56

Ontwikkeling van de geneeskunde, en dan in toneelvorm bijvoorbeeld. Dus kwakzalverdokters etc naspelen. Je kunt dan spullen en evt. kleding en muziek gebruiken en hebt daardoor geen pwp nodig.
Heel random, misschien totaal niet wat je zoekt.
Maar succes in ieder geval. Jullie eerste idee vind ik echt super leuk!

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:00

Misschien kan je denken aan een presentatie-vorm als ze bij Over de streep deden?
Je vertelt een inleiding in de vorm van een persoonlijke ervaring/verhaal. Mag best heftig zijn, dan raakt je publiek meer betrokken. Daarna een interactief stuk, waarbij input van je publiek belangrijk is (steek je hand op als.., ga rechts staan als..). En als laatste een soort conclusie met een boodschap.
Qua onderwerpen kan je natuurlijk alle kanten op. Dingen die je als kind meemaakte (wie wilde er vroeger trouwen met papa/mama, wie wilde een prinses zijn etc). Pesten (maar misschien teveel plagiaat :+ ). Gezichtsbedrog (wie ziet er 4 benen? Wie ziet er 5? (bij dat plaatje van een olifant, je kent 'm vast wel)).


Magie-show? "Iemand" uit het publiek nemen om door midden te zagen, te laten verdwijnen etc. En daarna de theorie er achter uitleggen. Die "iemand" is vooraf ingelicht over hoe en wat :list:
De een begint met een truc a la een tovenaar. En dan komt ineens de ander onderbreken met de uitleg erachter (als een professor -:) ). Alsof de "show" steeds op pauze wordt gedrukt oid.

Anoniem

Re: Creatieve presentatie.. Ideeën gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:22

Toffe ideeën! *\o/*
De informatie moet wel van relatief niveau zijn, dus iemand door midden zagen en dan vertellen dat die persoon niet echt door midden gezaagd is en met uitleg van de truc, wordt wat lastiger := Want over 1 truc is niet veel te vinden qua achtergrond informatie.
(weet wel dat je minder spectaculaire trucs bedoelt dan mijn klasgenoot doormidden zagen :D )

En de kwakzalerdokters: Het oderwerp ligt me niet, maar het idee van situatie->toneel is leuk! Ik zit nu al te denken aan een opening met een truc waarbij we in het middenstuk wat gaan vertellen over het ontstaan van die truc. Met daarna informatie van bijv hans klok. Waarbij 1 van ons hans klok naspeelt..
Zo heb ik het even gecombineerd!


Creativiteitlevel kruipt weer omhoog! Aanvullingen en ideeën zijn natuurlijk nog welkom!

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Creatieve presentatie.. Ideeën gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:44

Hebben jullie de tweede presentatie al gehad? Zo ja hoe ging het en wat hebben jullie ervan gemaakt? :)

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Creatieve presentatie.. Ideeën gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:04

Als je weer iets zoals vorige keer wil doen, is lithium misschien een goed onderwerp. Lithium als metaal, lithium-ionbatterijen, het medicijn lithiumcarbonaat, het supplement lithiumorotaat, het feit dat een hogere concetratie lithiumionen in het drinkwater verband houdt met een lager aantal suïcides in de omgeving.. er zijn vast wel meer dingen.

Anoniem

Re: Creatieve presentatie.. Ideeën gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:14

Omdat huiswerk topics niet toegestaan zijn, plaats ik hier een slotje.