Asociate Degree Office Management halen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 15:39

Hi allemaal! :)

Sinds kort werk ik bij een klein IT-bedrijf op de Front-Office (nieuw gecreëerde functie, die ik nu met begeleiding van mijn manager en directie aan het invullen ben, 1 Fte).
Ik wist van tevoren dat het bedrijf een grote ambitie heeft om in het komende jaar flink te gaan groeien(van 25 -> 40/45 werknemers en misschien wel groter). Het inpassen van mijn functie is een van de stappen om die ambitie waar te maken en ik merk dat ze heel hard bezig zijn de new business en de teams zo snel mogelijk uit te breiden.
Dat betekend (denk ik) dat er in de toekomst voor mij doorgroeimogelijkheden gaan ontstaan. Mijn functie zal groeien. Enerzijds doordat er meer collega's komen die ik moet gaan ondersteunen in allerhande zaken, anderzijds omdat daar dan meer overkoepelende zaken bij komen en er meerdere processen bij gecreëerd moeten worden.

Nu ben ik voornemens mezelf daar goed op voor te bereiden, met een opleiding. Puur omdat ik heel graag bij dit bedrijf wil blijven, maar af en toe merk dat ik wat kennis en inzicht tekort kom om "verder te kijken dan mijn neus lang is", met oog op de toekomst.
Office Management lijkt mij het meest passend (lees: lekker breed) Facility Management zou ook een optie zijn die me erg aanspreekt.

Is er iemand op bokt die ervaring heeft met het halen van een Asociate Degree? Zo ja, wat zijn je ervaringen qua diepgang en studielast? Of heb je de volledige opleiding gevolgd? Op eigen houtje, of via je werkgever?

Ik denk dat het voor mij nog iets vroeg is, dit op kosten van mijn werkgever aan te vragen, maar wil het zeker bij mijn volgende gesprek aan bod laten komen!

Even voor jullie beeldvorming: Ik heb een Havo-diploma en heb daarna (verkort) mijn Paraveterinair-papieren gehaald. Wel werkervaring in het office management bij verschillende kleine bedrijven, maar geen relevante opleiding gevolgd.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:04

Ja hier :wave:

Ik heb de AD in zorgmanagement op hogeschool leiden gedaan. Daarvoor heb ik HBO-v gedaan.
Reden was toen dat ik deze extreem verkort kon doen (wel na een test) en omdat ik geen leidinggevende functie had op dat moment(was een eis voor de gehele opleiding), was de AD de beste optie.
Inhoud en studie last was goed te doen en het niveau was prima. Meerendeel van de courses was bij die opleiding gelijk aan de reguliere opleiding.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:10

Ik heb AD Officemanagement op Schoevers gedaan. Ik heb het op eigen houtje gedaan maar daarnaast wel 4 dagen per week gewerkt. Officemanagement is inderdaad heel erg breed: van archiveren (ja, echt.) tot marketing en communicatie. Ik vond het een erg fijne opleiding!

Goede pre ook, mocht je ooit verder solliciteren: Schoevers staat leuk op je cv. :)

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 16:10

c_alsemgeest schreef:
Ja hier :wave:

Ik heb de AD in zorgmanagement op hogeschool leiden gedaan. Daarvoor heb ik HBO-v gedaan.
Reden was toen dat ik deze extreem verkort kon doen (wel na een test) en omdat ik geen leidinggevende functie had op dat moment(was een eis voor de gehele opleiding), was de AD de beste optie.
Inhoud en studie last was goed te doen en het niveau was prima. Meerendeel van de courses was bij die opleiding gelijk aan de reguliere opleiding.


Tof! Wel een andere tak, maar klinkt goed! :)
Heb jij hem geheel in eigen tijd gedaan? Wat vond je van de lasten naast werk en paarden?



Niwla schreef:
Ik heb AD Officemanagement op Schoevers gedaan. Ik heb het op eigen houtje gedaan maar daarnaast wel 4 dagen per week gewerkt. Officemanagement is inderdaad heel erg breed: van archiveren (ja, echt.) tot marketing en communicatie. Ik vond het een erg fijne opleiding!

Goede pre ook, mocht je ooit verder solliciteren: Schoevers staat leuk op je cv. :)


Nice! Schoevers heb ik inderdaad wel al bekeken, maar ik begreep weer vanuit Secretaresse-ervaringen dat Schoevers helemaal niet meer zo hip and happening is? Ik weet dan ook niet hoe dat met Office Management zit. Maar dat kan ik altijd nog eens bij HR aankaarten allicht. :)
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 28-11-16 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:15

Opleiding werd betaald door mijn werkgever, maar wel in eigen tijd, dus naast mijn 36uur die ik werkte bij de GGZ.

Qua lasten ben ik denk ik een verkeerde om het aan te vragen :')
De voltijd HBO-v heb ik gedaan toen ik twee paarden had en fanatiek reed, geen bijrijders en daarnaast ook nog 28 uur werkte.
Dus de AD met eenmaal per week een schooldag met 36 uur werken en 1 paard was een eitje :+

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 16:27

c_alsemgeest schreef:
Opleiding werd betaald door mijn werkgever, maar wel in eigen tijd, dus naast mijn 36uur die ik werkte bij de GGZ.

Qua lasten ben ik denk ik een verkeerde om het aan te vragen :')
De voltijd HBO-v heb ik gedaan toen ik twee paarden had en fanatiek reed, geen bijrijders en daarnaast ook nog 28 uur werkte.
Dus de AD met eenmaal per week een schooldag met 36 uur werken en 1 paard was een eitje :+


Respect hoor! Klinkt ook wel iets wat ik zou kunnen hoor, ben een snelle leerling wat dat aangaat :) Alleen moet ik wel de juiste motivatie hebben en iets doen waar ik zelf achter sta. Dat is ook de reden waarom ik toendertijd niet gelijk naar het HBO ben gegaan..
Was nog iets te veel SOG-gedrag aan het vertonen. (Lees: Examen ff 'smorgens doorlezen ipv leren, omdat ik weer eens te lang tussen de paarden had gehangen de vorige avond)
De Havo ben ik daarmee met 2 vingers in de neus doorgefietst, maar was bang dat ik daar op het HBO niet heel ver mee ging komen. Maar jij bent bij deze mijn schoolvoorbeeld :+

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:35

Hahaha herkenbaar... ik ben ook zo'n lanterfanter die alles op het laatste moment doet, maar nog hoge cijfers haalt ook :')

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 16:39

c_alsemgeest schreef:
Hahaha herkenbaar... ik ben ook zo'n lanterfanter die alles op het laatste moment doet, maar nog hoge cijfers haalt ook :')


Lanterfanter, dat woord zocht ik.. Maar wie weet val ik op HBO niveau wel gigantisch door de mand, dus ik wil wel zorgen dat er tijd genoeg is om er écht aan te studeren, mocht dat toch nodig zijn.

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:22

Leuk dat je zo over je toekomst nadenkt. Doorleren kan ik alleen maar toejuichen.

Ik heb na mijn mbo paardenhouderij (wat een lol, maar met welk doen??).
Hbo AD richting HR gedaan. Was leuk, maar je kon net niks. Op hbo functies solliciteren had geen zin. Dus dan heb je hbo nivea voor een mbo baan. Maar ik wou graag eeen diploma, dus dat gedaan.

Aan het werk gedaan en daarna deeltijd de volledige bachelor gehaad. Naast mijn werk, wel vergoed door het werk.

Eens in de 2 weken op vrijdag naar school. Die week werkte ik 4 dagen,de andere week fulltime.

Ik vond dit prima te doen. Ook naast op mezelf wonen en een paard.

Ik vond dit 10x beter dan 2 avonden, want dan kon ik niks meer. Nu was vrijdags gewoon de schoolmodus aan. Op zondag wat huiswerk maken en klaar is kees. 'Savonds en op zaterdag voldoende tijd voor andere dingen.

Als je 2 avonden in de week naar school gaat mis je die al. En na een lange werkdag geen puf meer. Dan nog 2 avonden paardrijden etc etc. Dan kwam ik nergens meer aan toe (heb ik ook een blauwe maandag geprobeerd).

Ik vond het makkelijker dan voltijd studeren. Alles wat ik leerde kon ik zo makkelijk aan de praktijk koppelen. Dat je jet veel makkelijker onthoud of opsrachten realistischer kan maken.

Als ik het zo lees kun je makkelijk leren. Dus ideaal. Ik zou wel voor een klassikale opleiding kiezen. Dat stimuleert toch qat meer denk ik. En ik zou gelijk de volledige bachelor doen.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 17:55

Joltsje schreef:
Leuk dat je zo over je toekomst nadenkt. Doorleren kan ik alleen maar toejuichen.

Ik heb na mijn mbo paardenhouderij (wat een lol, maar met welk doen??).
Hbo AD richting HR gedaan. Was leuk, maar je kon net niks. Op hbo functies solliciteren had geen zin. Dus dan heb je hbo nivea voor een mbo baan. Maar ik wou graag eeen diploma, dus dat gedaan.

Aan het werk gedaan en daarna deeltijd de volledige bachelor gehaad. Naast mijn werk, wel vergoed door het werk.

Eens in de 2 weken op vrijdag naar school. Die week werkte ik 4 dagen,de andere week fulltime.

Ik vond dit prima te doen. Ook naast op mezelf wonen en een paard.

Ik vond dit 10x beter dan 2 avonden, want dan kon ik niks meer. Nu was vrijdags gewoon de schoolmodus aan. Op zondag wat huiswerk maken en klaar is kees. 'Savonds en op zaterdag voldoende tijd voor andere dingen.

Als je 2 avonden in de week naar school gaat mis je die al. En na een lange werkdag geen puf meer. Dan nog 2 avonden paardrijden etc etc. Dan kwam ik nergens meer aan toe (heb ik ook een blauwe maandag geprobeerd).

Ik vond het makkelijker dan voltijd studeren. Alles wat ik leerde kon ik zo makkelijk aan de praktijk koppelen. Dat je jet veel makkelijker onthoud of opsrachten realistischer kan maken.

Als ik het zo lees kun je makkelijk leren. Dus ideaal. Ik zou wel voor een klassikale opleiding kiezen. Dat stimuleert toch qat meer denk ik. En ik zou gelijk de volledige bachelor doen.


Kijk, ook hier kan ik wat mee!
Klassikaal heeft denk ik ook mijn voorkeur, heb mijn paraveterinair ook gehaald met om de week 1 dag naar school, dat beviel prima. Alleen werk ik op dit moment 40 uur, dus zou ik goed moeten overwegen of ik dan 2 avonden zou willen gaan. Betekend dat ik ook op zoek moet naar een bijrijder/verzorger/oppas oma :brr: ;)

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:51

En 4 uur minder per week werken is geen optie?

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 09:25

Joltsje schreef:
En 4 uur minder per week werken is geen optie?


Zou voor mij zeker een optie zijn. Maar zou ik eens met mijn werkgever moeten bespreken.
Eerst maar eens voor mezelf uitvogelen of het haalbaar is. Ik neem aan dat er naast de klassikale uren ook wel aardig wat tijd in gaat zitten?

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:27

Hmm.. ik lees ook wat over oppas. Je hebt al kids?

Dat had ik toen nog niet. Ik deed vooral zoveel mogelijk tijdens de lessen klassikaal. En verder 4 uurtjes op zondag hooguit denk ik. En de week voordat alles ingeleverd moest worden /toetsen was ik gewoon even van de aardbodem verdwenen

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:28

Ik studeer het nu voltijd via Schoevers, geen idee of het nog hip is :')

Ik vind het tot nu toe nog niet heel zwaar, maar misschien is dat deeltijd natuurlijk weer anders.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 09:31

Joltsje schreef:
Hmm.. ik lees ook wat over oppas. Je hebt al kids?

Dat had ik toen nog niet. Ik deed vooral zoveel mogelijk tijdens de lessen klassikaal. En verder 4 uurtjes op zondag hooguit denk ik. En de week voordat alles ingeleverd moest worden /toetsen was ik gewoon even van de aardbodem verdwenen


Ohhh nee geen kinderen.. mijn moeder zorgt wel eens voor mijn paard als die een dagje vrij heeft, noemt zichzelf "Oppasoma" :Y)

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:49

Haha.. dat scheelt inderdaad

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:54

Ik dacht 'waar ken ik dit toch van... >;) ' maar nu zie ik het :j

Enniewee... soms is het toch ook mogelijk om die ene dag idd gewoon in de 'baas zn tijd' te doen? Het is voor hun ook een goede investering als ze beter opgeleide mensen in dienst hebben denk?

Hoe lang duren die opleidingen gemiddeld eigenlijk?

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 09:58

Cer schreef:
Ik dacht 'waar ken ik dit toch van... >;) ' maar nu zie ik het :j

Enniewee... soms is het toch ook mogelijk om die ene dag idd gewoon in de 'baas zn tijd' te doen? Het is voor hun ook een goede investering als ze beter opgeleide mensen in dienst hebben denk?

Hoe lang duren die opleidingen gemiddeld eigenlijk?


Hoi! *\o/*

Gemiddels 2 jaar volgens mij..

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:01

Ik heb de inhoud van de LOI-versie even bekeken, maar ziet er supergaaf uit :j
Idd 2 jaar las ik...

Bij welke instelling zou je het willen doen?

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:01

Ik heb een Associate Degree gehaald omdat ik na 2.5 jaar bent gestopt met mijn bachelor 2e graads docent Gezondheidszorg en Welzijn en ik mijn studiepunten kon omzetten tot een AD. Ik kan je dus geen advies geven wat betreft de AD die jij wilt gaan doen. Met mijn AD kan ik niet zo veel, ik denk dat het vergelijkbaar is met MBO onderwijsassistent.

@Cer: In principe duurt het behalen van je AD 2 jaar.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:10

Ik heb de AD gedaan: Middle Management.

Nooit maar dan echt nooit meer. Deze is namelijk qua examinering gekoppeld aan de Associatie.
Elke volgende opleiding die daarvan afhankelijk is qua examen serveer ik gelijk af.

Voor de rest heb ik de AD gedaan naast een 40 urige werkweek en een paard.
3 avonden per week met schoon bezig (maandag school, woensdag en donderdagvond thuis). Overige avonden werden gevuld met de 'normale zaken' als partner, huishouden, paarden, sociale dingen.

Ja het is druk, je hebt geen avond voor jezelf. Maar als ik de avonden thuis gelijk na het eten er aan ging zitten om 18.30 uiterlijk dan was ik vaak tegen 20.30 uur wel klaar met de opdrachten.
Leren deed ik verder niet, ik maakte de opdrachten en maakte een samenvatting van het boek voor mijzelf, daar had ik voldoende aan qua leren.

Dus een AD naast je 40 urige baan zou ik zo weer doen maar niet in de combi ROC en Associatie.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:16

Cer schreef:
Ik dacht 'waar ken ik dit toch van... >;) ' maar nu zie ik het :j

Enniewee... soms is het toch ook mogelijk om die ene dag idd gewoon in de 'baas zn tijd' te doen? Het is voor hun ook een goede investering als ze beter opgeleide mensen in dienst hebben denk?

Hoe lang duren die opleidingen gemiddeld eigenlijk?


Ik heb de mijn AD (hbo) in een jaar en 2 maanden gedaan. Maar normaal is het 2 jaar.
Het ligt ook heel erg aan de school hoe de opleiding en de examen constructies er uit zien en hoe de accreditatie gewaardeerd wordt door een eventuele werkplek waar je zou willen solliciteren. Ik heb hem toen op HS leiden gedaan en deze staat voor hun AD programma's goed aangeschreven. Maar de studielast is normaal ook wel hoog. Veel studiegenoten hadden dit ook, maar ik zelf vond het prima te doen ondanks mijn werk en paarden. Maar dat is ook erg afhankelijk hoe je zelf bent met time management en hoe je niveau is denk ik.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 17:24

MarliesV schreef:
Ik heb de AD gedaan: Middle Management.

Nooit maar dan echt nooit meer. Deze is namelijk qua examinering gekoppeld aan de Associatie.
Elke volgende opleiding die daarvan afhankelijk is qua examen serveer ik gelijk af.

Voor de rest heb ik de AD gedaan naast een 40 urige werkweek en een paard.
3 avonden per week met schoon bezig (maandag school, woensdag en donderdagvond thuis). Overige avonden werden gevuld met de 'normale zaken' als partner, huishouden, paarden, sociale dingen.

Ja het is druk, je hebt geen avond voor jezelf. Maar als ik de avonden thuis gelijk na het eten er aan ging zitten om 18.30 uiterlijk dan was ik vaak tegen 20.30 uur wel klaar met de opdrachten.
Leren deed ik verder niet, ik maakte de opdrachten en maakte een samenvatting van het boek voor mijzelf, daar had ik voldoende aan qua leren.

Dus een AD naast je 40 urige baan zou ik zo weer doen maar niet in de combi ROC en Associatie.


Maar waarom serveer je af als ik vragen mag? Het zou toch juist makkelijker moeten om verder te gaan met een bachelor of andere opleiding?

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:20

Wat bedoel je met afserveren?

Ik heb de AD gedaan en gehaald. Zie het voorlopig niet zitten om nog jaren mijn sociale leven en de paarden op een laag pitje te zetten voor een HBO diploma waarmee ik in mijn functie niet verder kom en ik heb geen management (volgende functie na de mijne) idealen. Dus zonde van de tijd.

Ga over een tijdje exporttransacties en douane zaken doen aan de KvK, veel interessanter.

Daarnaast ben ik sinds 5 jaar beveiligngsadviseur luchtvracht voor het bedrijf, ben dus altijd wel bezig met bijscholen/opleiden/cursussen alleen niet een volledige HBO opleiding.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Asociate Degree Office Management halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:34

Ik heb zeker geen hoge pet op van de AD Officemanagement opleiding. Deed dan wel de voltijd variant, maar ging direct uit school naar mijn werk.. (Meestal maximaal 3 dagen les en 2 dagen vrij en toen werkte ik bij mijn werkgever).

De vakken liepen erg uiteen en veel vakken waar je, als je het mij vraagt, totaal niks aan hebt. Als je nu aan mij vraagt wat ik ervan heb geleerd zou ik het echt niet weten.

Een extra diploma erbij is leuk, maar ik vind het zeker niet HBO waardig. Met betrekking tot de overstap van MBO naar HBO AD heb ik niks gemerkt. Toen ik echter naar een bachelor opleiding ging, merkte ik pas het verschil.

Waar wil je deze opleiding gaan volgen?

Mocht je meer specifieke vragen hebben, mag je me een PB sturen hoor. :)