Kosten verhalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:19

Ik werk 2 dagen op een pensionstal, vrijdag en zaterdag.
Afgelopen zaterdag ben ik overlopen door een paard. Ik zette het paard in de paddock, ik bleef bij de uitgang staan met in mijn linkerhand het stroomdraadje om de paddock af te sluiten, en met mijn rechterhand deed ik het halster af. Het paard wilde eruit lopen dus ik tikte hem aan zo van: ga terug. Maar hij rende zo over me heen.
Ik viel heel hard op mijn achterkant, op mijn hoofd, daar heb ik een grote buil met gat in mijn hoofd. Mijn schouder en nek doen zeer, ik kan moeilijk mijn mond open doen, lopen ging niet dus door naar de eerste hulp om foto's te maken van mijn bekken, daar bleek niets stuk maar alles is bont en blauw, ben erg stijf en heb overal spierpijn. Gelukkig niet meer dan dat.
Nou had ik een vraag over aansprakelijkheid, ik ga waarschijnlijk wel fysiotherapie nodig hebben en ik moet mijn eigen risico betalen omdat ik op de eerste hulp heb gelegen.
Kan ik deze kosten verhalen op de verzekering van de tegenpartij (eigenaar paard) ?
Wie weet dit?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:21

Dat lijkt me afhankelijk van je arbeidscontract.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:23

Geen arbeidscontract, ik hoef geen stalgeld te betalen voor mijn paard die daar staat.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:23

Denk toch echt dat je niet hiervoor bij de eigenaar van het paard moet zijn, maar bij je werkgever. Als jij wit werkt hebben zij zich hiervoor ingedekt :j

Zie nu je edit: Dan gaat het wellicht nog wel lastig worden. Eigenaar van het paard is dan wel WA gedekt, alleen die verzekering gaat hier niet 1-2-3 op uitkeren ben ik bang.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:25

Ik hoef geen stalling te betalen, zo wordt ik 'betaald'.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:25

Aangezien dit werkgerelateerd is verplaats ik dit topic naar STW.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:26

De eigenaar van het paard heeft hier niets mee te maken - een bedrijfsongeval is tussen jou en je werkgever (de pensionstal). Het ligt aan de omstandigheden of je werkgever aansprakelijk is.

Edit: ik zie nu dat je werkt voor stalling, heb je dat op papier staan? Als je zwart werkt heb je waarschijnlijk geen poot om op te staan.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:27

Ik ben gewoon benieuwd aangezien mijn verzekering iemand uitbetaald heeft waarvan haar jas stuk ging nadat mijn paard haar had gebeten

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:27

Ben bang dat ze komen met het argument van ....dat je eerst het stroomdraad had dicht moeten doen voor je zn halster afdeed!
Met een WA verzekering moet je toch wel een goed verhaal hebben voor ze betalen!
Sterkte in ieder geval en beterschap...

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:27

liss schreef:
Ik hoef geen stalling te betalen, zo wordt ik 'betaald'.

Maar je hebt geen arbeidscontract; aka je werkt zwart (want je betaald gen belasting). Zwart werken = niet gedekt zijn voor arbeidsongevallen.

Je zal met de eigenaar van het paard contact moeten zoeken. Zij is in principe aansprakelijk voor de gedraging van het paard, echter speelt redelijkheid en bilijkheid ook een rol. Ga een gesprek aan met de eigenaar, en lukt dit allemaal niet, contact opnemen met de rechtsbijstand :j

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:32

Afgezien dat de manier van in de paddock doen niet erg handig is. Als je geen eigenaar bent zou ik zeggen ten alle tijde eerst het draad dicht en dan pas het halster er af halen alvorens het paard omgedraaid te hebben maar goed niet iedereen doet dat even correct dat is duidelijk. Kan de eigenaar in dit geval nog wel eens aansprakelijk zijn. Je bent n.l. ten allen tijde aansprakelijk voor je paard tenzij er sprake is van grove nalatigheid door diegene die het rijdt of er mee werkt. Als jouw manier van buitenzetten in opdracht van de staleigenaar is dan heeft hij er misschien ook nog wel wat mee van doen. En wat ook belangrijk is is of dit gedrag van het paard jou bekend is en of het vaker voorkomt? Kortom ik denk niet dat je zo even een schuldige aan kunt wijzen voor wat je overkomen is.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:38

Rizette schreef:
Afgezien dat de manier van in de paddock doen niet erg handig is. Als je geen eigenaar bent zou ik zeggen ten alle tijde eerst het draad dicht en dan pas het halster er af halen alvorens het paard omgedraaid te hebben maar goed niet iedereen doet dat even correct dat is duidelijk. Kan de eigenaar in dit geval nog wel eens aansprakelijk zijn. Je bent n.l. ten allen tijde aansprakelijk voor je paard tenzij er sprake is van grove nalatigheid door diegene die het rijdt of er mee werkt. Als jouw manier van buitenzetten in opdracht van de staleigenaar is dan heeft hij er misschien ook nog wel wat mee van doen. En wat ook belangrijk is is of dit gedrag van het paard jou bekend is en of het vaker voorkomt? Kortom ik denk niet dat je zo even een schuldige aan kunt wijzen voor wat je overkomen is.


Heb even een zin in je stuk tekst dik gedrukt gemaakt. Ik weet het antwoord op de vraag van TS niet.

Ik vraag me af of je inderdaad ook aansprakelijk bent als eigenaar als je van doen hebt met een "professional". Gezien je te maken hebt met een bedrijf. Ik kan me voorstellen dat de verzekering van de eigenaar zegt dat je als professional altijd moet zorgen dat je op een veilige plek staat. Dit lijkt me dus eerder een bedrijfsongeval, maar gezien je zwart werkt ben je niet verzekerd. Ik zou dus denken dat je hier niks mee kan.

Ik vraag me ook af of je geen slapende honden gaat wakker maken als je dit via de verzekering toch gaat proberen vergoed te krijgen...

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 11:42

Het paard is een PRE en heeft af en toe raar gedrag en geen respect voor de mens.
Maar ik ben niet degene die andersmans paard moet opvoeden.
Deze manier van in de paddock zetten is hier normaal, nooit problemen mee gehad. in principe is de ingang niet open, heb alleen nog maar het handvat vast en niet vastgeklikt, paard zou waarschijnlijk ook door het draad zijn gegaan als deze vastgeklikt zat.
Ik zal contact opnemen met de eigenaar, zij weten wat hun paard heeft gedaan maar ik heb niets van hun gehoord (nog).

Was gewoon een vraag aangezien mijn verzekering wel de schade vergoed heeft die mijn paard veroorzaakt had aan een ander.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:45

Je bevindt je inderdaad in een nare positie, want moet je nu, als je vanwege de pijn niet kunt werken, ook nog normaal je stallingskosten betalen?
Vind dat soort constructies altijd zo gammel...

Vrees ook dat je door je eigen onhandige handelen geen poot hebt om op te staan en denk dat je blij mag zijn dat je er nog redelijk vanaf gekomen bent en er ook niets met het paard gebeurd is.

Neemt niet weg dat het natuurlijk ontzettend rot voor je is en ik wens je ook van harte beterschap :(:)

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:46

Je kunt volgens mij de schade verhalen op de verzekering van de eigenaar van het paard. Ik ben ooit eens van een vreemd paard gelanceerd en heb zelfs van mijn ziektekostenverzekering een mail gehad dat de kosten verhaald konden worden op de wa verzekering van de eigenaar.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:59

Wat ik me afvraag is dat je standaard in je zorgverzekeringspakket een aantal fysio behandelingen hebt zitten, daar hoef je niet extra of vanuit je eigen risico voor te betalen. Heb je er zelf voor gekozen om nul behandelingen te hebben in je pakket?
Heb je nu een contract waarin duidelijk vermeld staat dat je werkzaamheden verricht in ruil voor stalling of niet? Als je zwart werkt is dat het risico wat je neemt en daar zal geen enkele verzekering in mee gaan.

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:15

Volgens mij is ts niet in dienst maar verricht ze werkzaamheden met beloning in natura maar volgens mij heeft de staleigenaar hier niet zo veel mee te doen. Ts zet het paard van iemand buiten en dat paard veroorzaakt een ongeval, wa verzekering van eigenaar zou dit normaal gesproken dekken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:18

Gezien je geen contract hebt gok ik dat je afhankelijk gaat zijn van de eigenaar. Als zij beweren dat zij jou geen opdracht hebben gegeven om het paard buiten te zetten dan ga je op hun niet veel kunnen verhalen vrees ik.
Dit is nu één van de risico's van zwart werken.... :) Als er iets gebeurt heb je een probleem.

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:19

bigone schreef:
Volgens mij is ts niet in dienst maar verricht ze werkzaamheden met beloning in natura maar volgens mij heeft de staleigenaar hier niet zo veel mee te doen. Ts zet het paard van iemand buiten en dat paard veroorzaakt een ongeval, wa verzekering van eigenaar zou dit normaal gesproken dekken.

Met loon in natura ben je officieel in dienst en zal de staleigenaar ook loonbelasting moeten betalen over de waarde.
Daardoor ben je nl ook gewoon verzekerd via je werkgever.
Als dit niet het geval is werk je dus zwart.

Hanneke137

Berichten: 380
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Re: Kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:23

Hmm lastig pakket.

Ik zou kijken of je inderdaad met de eigenaar van het paard iets kan regelen. Lijkt me dat je niet meer mogelijkheden hebt. Aangezien je zwart werkt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:36

Niet handig. Je wist van het gedrag van het paard af en had dus zelf de juiste zorgvuldigheid in je handelen in acht moeten nemen, daarin ben je verzaakt. Daarnaast heb je de actie uitgevoerd in de hoedanigheid van het uitvoeren van een dienst (niet voor de eigenaar van het paard, maar voor de staleigenaar).

Dat jouw verzekering een keer iemands jas vergoed heeft omdat jouw paard erin gebeten had komt omdat die persoon op dat moment niet als professional met jouw paard bezig was, wat bij jou nu wel het geval is.



liss schreef:
Het paard is een PRE en heeft af en toe raar gedrag en geen respect voor de mens.
Maar ik ben niet degene die andersmans paard moet opvoeden.
Deze manier van in de paddock zetten is hier normaal, nooit problemen mee gehad. in principe is de ingang niet open, heb alleen nog maar het handvat vast en niet vastgeklikt, paard zou waarschijnlijk ook door het draad zijn gegaan als deze vastgeklikt zat.

Gedrag was dus bekend. Nee, jij hoeft andermans paard niet op te voeden maar bent er wel verantwoordelijk voor dat je je handelingen/werkzaamheden zorgvuldig uitvoert. Je had dit paard dus nooit op die manier los moeten laten, ook al is dat 'hier normaal'. Ook al had het paard door de draad gegaan als het dichtgezeten had, dan had jij er niet voor hoeven staan en dus niet gevallen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:46

meggiemeg schreef:
Wat ik me afvraag is dat je standaard in je zorgverzekeringspakket een aantal fysio behandelingen hebt zitten, daar hoef je niet extra of vanuit je eigen risico voor te betalen. Heb je er zelf voor gekozen om nul behandelingen te hebben in je pakket?
Heb je nu een contract waarin duidelijk vermeld staat dat je werkzaamheden verricht in ruil voor stalling of niet? Als je zwart werkt is dat het risico wat je neemt en daar zal geen enkele verzekering in mee gaan.


Nee, hoor dat is niet standaard. Standaard heb je 0 behandelingen in je pakket. In je aanvullende verzekering zit fysiotherapie afhankelijk van welke je hebt.

En ze heeft het over ER van de SEH en dat moet je wel betalen :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:56

Ik heb echt geen idee hoe het zit.
Maar weet de eigenaar überhaupt wel dat jij zijn/haar paard buiten zet ipv de stalhouder?
Als ik een wat apart paard heb zou ik er ook niet op zitten te wachten als een ander hem buiten zet.
Juist met je opmerking ik hoef hem niet op te voeden ben ik het niet eens. En vraag ik me af hoe ervaren je bent in verschillende paarden te benaderen.

CecileDV

Berichten: 305
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Hollands Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:57

verootjoo schreef:
meggiemeg schreef:
Wat ik me afvraag is dat je standaard in je zorgverzekeringspakket een aantal fysio behandelingen hebt zitten, daar hoef je niet extra of vanuit je eigen risico voor te betalen. Heb je er zelf voor gekozen om nul behandelingen te hebben in je pakket?
Heb je nu een contract waarin duidelijk vermeld staat dat je werkzaamheden verricht in ruil voor stalling of niet? Als je zwart werkt is dat het risico wat je neemt en daar zal geen enkele verzekering in mee gaan.


Nee, hoor dat is niet standaard. Standaard heb je 0 behandelingen in je pakket. In je aanvullende verzekering zit fysiotherapie afhankelijk van welke je hebt.

En ze heeft het over ER van de SEH en dat moet je wel betalen :j


Wat verootjoo zegt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... asispakket

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:00

Verhalen op de verzekering kan toch gewoon?
Ze werkt er toch niet, ze hielp alleen maar even met het paard buiten zetten... O:) O:) O:)
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 15-11-16 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt